Stoelen in een auto
- Peric
Stoelen in een auto
Zit net het draadje over de nieuwe Focus ST te lezen. Daar gaat het over Recaro's, en hoe die zitten.
Hoe belangrijk is het voor jullie hoe een auto zit? En dan doel ik meer op veel of weinig steun. Zo wilde alt bijvoorbeeld graag stoelen met weinig steun.
Ik heb bijvoorbeeld Golf 4-stoelen in m'n Audi gebouwd omdat de standaard stoelen van de Audi voor mij echt niet lekker zaten. Het zijn de Recaro's van de Highline-modellen.
Ook maakt hoe hoog je zit veel uit. Bij veel Franse auto's zit je 'op de bok', vrij hoog dus.
Toen ik m'n Compact nog had moest ik elke keer behoorlijk wennen aan de zitpositie. Want de stoelen in de Audi staan een stukkie hoger.
Ik heb wel het idee dat als je iets hoger zit je langer aaneen kunt rijden. Je wordt niet zo snel moe.
Hoe belangrijk is het voor jullie hoe een auto zit? En dan doel ik meer op veel of weinig steun. Zo wilde alt bijvoorbeeld graag stoelen met weinig steun.
Ik heb bijvoorbeeld Golf 4-stoelen in m'n Audi gebouwd omdat de standaard stoelen van de Audi voor mij echt niet lekker zaten. Het zijn de Recaro's van de Highline-modellen.
Ook maakt hoe hoog je zit veel uit. Bij veel Franse auto's zit je 'op de bok', vrij hoog dus.
Toen ik m'n Compact nog had moest ik elke keer behoorlijk wennen aan de zitpositie. Want de stoelen in de Audi staan een stukkie hoger.
Ik heb wel het idee dat als je iets hoger zit je langer aaneen kunt rijden. Je wordt niet zo snel moe.
- Joy
Re: Stoelen in een auto
Zo laag mogelijk, stevig opgesloten tussen de wangen, hoofdsteun dichtbij het hoofd.
- Peric
Vind je dat lekker zitten? Zo met je benen naar voren? Ik heb bijvoorbeeld graag m'n stuur heel dichtbij. Dat betekent dan ook dat mijn stoel vrij ver naar voren staat voor iemand van mijn lengte.(1.84)
- Tristan
Plus goede ondersteuning van de bovenbenen en goede kantel mogelijkheid.Joy schreef:Zo laag mogelijk, stevig opgesloten tussen de wangen, hoofdsteun dichtbij het hoofd.
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Steun in de onderrug vind ik het allerbelangrijkste bij 90.000 km per jaar. De rest is mooi meegenomen.
- martll
Het liefst zit ik zo laag mogelijk, niet te ver achterover geleund, stuur zo dichtbij als mogelijk en om het af te maken opgesloten in een kuipstoel met 4-5-6 puntsgordels.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Lumbaal steun, wangen, liefst op-pomp-baar, voldoende ondersteuning voor het bovenbeen, evt met zitvlak-verleng-stuk.
Hoofdsteun niet ver af van achterhoofd, en op oorhoogte instelbaar danwel geïntegreerd in de stoel.
Stoel zo instellen dat de knie licht gebogen is bij een geheel ingedrukt koppelingspedaal, stuur met gestrekte armen, op 10 voor 2 danwel kwart voor 3, tegen de pols aan ligt.
Stoel liefst laag, maar dat kan niet overal. leuning redelijk recht op.
Zo is het bio-mechanisch-anatomisch verantwoord.
Hoofdsteun niet ver af van achterhoofd, en op oorhoogte instelbaar danwel geïntegreerd in de stoel.
Stoel zo instellen dat de knie licht gebogen is bij een geheel ingedrukt koppelingspedaal, stuur met gestrekte armen, op 10 voor 2 danwel kwart voor 3, tegen de pols aan ligt.
Stoel liefst laag, maar dat kan niet overal. leuning redelijk recht op.
Zo is het bio-mechanisch-anatomisch verantwoord.
- vinox
Stuur dichtbij genoeg om mijn armen net niet in 45° te hebben zodat ik volledig om kan draaien zonder te lossen, pedalen net ver genoeg om mijn been net niet te kunnen strekken op de koppeling, hoofdsteun binnen bereik om als ik achterover wil leunen mijn spiegel nog goed te zien. Het enige waar de mijne momenteel niet aan voldoet is die pedalen, maar het was kiezen of delen. Dan liever mijn stuur goed vast. Binnenkort komen er kuipjes in, dan kijk ik hoe ik zit en koop ik een stuuradapter indien nodig.
- Peric
Zo kreeg ik in de oude Audi-stoelen vrij snel last van m'n kont. Dat is helemaal over met de Golf-stoelen. Of zou dat te maken hebben met het feit dat ik vrij ver gebogen zit met m'n benen?
- Riceaux
Laag, voldoende steun voor de benen, dus lange zitting, liefst met verhoging aan de voorkant. Rugleuning rechtop met dikke wangen en verstelbare steun voor de onderrug. En ik heb lange benen en wil het stuur wel dichtbij me hebben, dus naafverlenger als het stuur standaard niet ver genoeg naar je toe kan.
- Sjoerd
Verlengde zitlengte is een must voor mij. Als een stoel dit heeft klopt meestal de rest ook wel.
Huidige favoriet zijn de Porsche Adaptive Sportstoelen.
Huidige favoriet zijn de Porsche Adaptive Sportstoelen.
- Joop
+1Tristan schreef:Plus goede ondersteuning van de bovenbenen en goede kantel mogelijkheid.Joy schreef:Zo laag mogelijk, stevig opgesloten tussen de wangen, hoofdsteun dichtbij het hoofd.
-
Steun in de onderrug is voor mij erg belangrijk. Overweeg een Scheel stoel op maat te laten installeren.
Wat Eric schrijft had ik in de 5 als de stoel te ver naar voren stond. Stoel iets verder naar achteren, leuning relatief rechtop en het probleem was verdwenen bij mij.
Wat Eric schrijft had ik in de 5 als de stoel te ver naar voren stond. Stoel iets verder naar achteren, leuning relatief rechtop en het probleem was verdwenen bij mij.
- vinox
Daarvoor had ik in mijn Golfje 6 een lendensteun optie, dat was super, kon je je onderrug bol zetten!
-
Ga eens in een golf 7 businessline zitten...vinox schreef:Daarvoor had ik in mijn Golfje 6 een lendensteun optie, dat was super, kon je je onderrug bol zetten!
Kantelbaar, is te verlengen, opblaasbaar, massage..... Ik heb nog niet vaak zo'n lekkere stoel gehad.
Oke, die dikke bmw comfortstoelen..... Porsche maakt ook topstoelen.
- Niels
- Auto: Prius+
Recaro graag
Stuur dichtbij, goede steun in onderrug en zijkant, het liefst de lengte van de zitting instelbaar. De stoelen in de V70 classic zitten geweldig maa rissen helaas de in lengte verstelbare zitting.

- alt
Peric, steun voor bovenbenen is leeftijd afhankelijk.
Als je ouder bent dan stroomt je bloed slechter, dan is het beter korte ondersteuning van je bovenbenen.
De Audi stoelen vond ik ook niet prettig zitten.
Ik heb de bestuurdersstoel laten veranderen.
De buizen van de zijdelingse ondersteunen laten omwijd buigen & een schuimrubber in de stoel laten zetten die in een rolstoel wordt gebruikt.
Dit schuimrubber is 2 x zo duur, maar zakt niet in.
Als je ouder bent dan stroomt je bloed slechter, dan is het beter korte ondersteuning van je bovenbenen.
De Audi stoelen vond ik ook niet prettig zitten.
Ik heb de bestuurdersstoel laten veranderen.
De buizen van de zijdelingse ondersteunen laten omwijd buigen & een schuimrubber in de stoel laten zetten die in een rolstoel wordt gebruikt.
Dit schuimrubber is 2 x zo duur, maar zakt niet in.
- Sjoerd
Ik zit me net 2 goede stoelen te bedenken zonder verstelbare zitlengte; de 'sportstoel' in de MB ML klasse (vorige type) en de 'sportstoel' in de huidige V60.
-/- kudos trouwens voor BMW; de huidige comfortstoel (vanaf MY14) is helaas (veel) minder goed dan de oude. Nog steeds een prima stoel maar toch...
Voor mij(n goddelijke lichaam) geldt: stoel in de laagste stand, rugleuning rechtop; indien aanwezig de kussentjes aan de zijkant max opgeblazen; stuur maximaal naar je toe.
-/- kudos trouwens voor BMW; de huidige comfortstoel (vanaf MY14) is helaas (veel) minder goed dan de oude. Nog steeds een prima stoel maar toch...
Voor mij(n goddelijke lichaam) geldt: stoel in de laagste stand, rugleuning rechtop; indien aanwezig de kussentjes aan de zijkant max opgeblazen; stuur maximaal naar je toe.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Voor mij zijn goed zittende stoelen aardig belangrijk.
Mijn S60 heeft "sportstoelen" die voor mij prima steun geven op de plekken waar ik het wil. Kan rustig een hele dag in de auto zitten zonder ergens last van te krijgen en dat terwijl ik over het algemeen behoorlijk snel last heb van mijn rug.
Mijn S60 heeft "sportstoelen" die voor mij prima steun geven op de plekken waar ik het wil. Kan rustig een hele dag in de auto zitten zonder ergens last van te krijgen en dat terwijl ik over het algemeen behoorlijk snel last heb van mijn rug.