en nu die stuurracks e.d. steeds beter worden wellicht een leuk aftermarket alternatief voor sommige.
althans ik zit het me soms wel eens te bedenken, zoiets (EPS) ipv de huidige olie en energie slurpende systemen.
bv bij het Z3M verhaal (en natuurlijk andere modellen) heb je een stuurhuis oliepomp welke door de multi-riem wordt aangedreven, een stuurhuis olie koeler, redelijk wat hydro leidingen, en een olie potje.
nu kunnen die zaken bv ook nog eens gaan lekken, die troep moet bv niet via via op je achterbanden druppelen terwijl je lekker vlot de bocht wilt nemen oid om maar eens wat te noemen buiten dat het een vette troep kan worden.
Afijn, met een EPS systeem kan je er van verlost worden en aangezien de huidige steeds verfijnder worden, wellicht ooit eens een leuk alternatief voor bepaalde lieden.
hier bv uit een wat oudere post>
ah, gevonden...zoiets dus>
The type of electrically assisted steering rack that holds the most promise for steering feel is the rack drive assist. ZF makes a very nice rack drive assist rack called, ZF Servolectric/Paraxial. This is the electrically assisted steering rack solution that an enthusiast will eventually look for. In this solution, there is a straight connection between the steering wheel and the rack.
hier onder bv een artikel uit 2011 (huidige systemen zullen wellicht nog wat beter zijn)ZF Servolectric/Paraxial Electrically Assisted Rack / Source: ZF
http://www.bmwblog.com/2011/03/09/dr-la ... -steering/" onclick="window.open(this.href);return false;
daaruit als voorbeeld hoe en wat bij BMW van ZF>
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IobrwB8f ... l=84503534[/youtube]
Nu was ik gisteren eens weer wat op zoek gegaan, ik dacht van, volgend mij hebben vele huidige BMW's toch ook veelal al zoiets? wellicht kun je zo'n systeem bv over bouwen op wat types BMW ( als voorbeeld) met de bestaande olie/hydro systemen, dus conversie naar EPS.
Nu de vraag aan de gebruikers van die systemen in die types BMW, welke geeft een goed/sportief gevoel en welke niet of minder...er zijn vast meer modellen en of nieuwere die ik zo nog niet ken, maar als voorbeeld deze 2 systemen.
Nu is bv een veel voorkomend type >
AT-stuurhuis electr. 6864769 van ZF
die zit op op bv de volgende modellen>>
en een instelbaar type voor verschillende omstandigheden, iets duurder en wellicht lastiger in te bouwen omdat die wellicht sensoren extern (buiten stuurhuis) heeft?? don't know, maar die hebben een extra aanduiding>gebruik
1' Series
−F20
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
−F21
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
3' Series
−F30
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+320i ed N13
+325d N47S1
+328d N47N
+328i N20
+328i N26
+335i N55
−F31
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+335i N55
−F34
+318d N47N
+320d N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+335i N55
−F35
+320Li N20
+328Li N20
4' Series
−F32
+420d N47N
+428i N20
+428i N26
AT-stuurhuis electr. 6863466 SPORT/TKP en die kan je vinden op bv>
wat plaatjes bij het verhaal>>gebruik
1' Series
−F20
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
+M135i N55
−F21
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
+M135i N55
3' Series
−F30
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+320i ed N13
+325d N47S1
+328d N47N
+328i N20
+328i N26
+330d N57N
+335i N55
+Hybrid 3 N55
−F31
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+330d N57N
+335i N55
−F34
+318d N47N
+320d N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+335i N55
−F35
+320Li N20
+328Li N20
+335Li N55
4' Series
−F32
+420d N47N
+428i N20
+428i N26
+435i N55
in deel 2 nog een paar foto voorbeelden.