EPS steering voordelen & nadelen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

EPS steering voordelen & nadelen

Bericht door GTRene » 26 jan 2015, 13:29

Opzich een mooi systeem dat EPS
en nu die stuurracks e.d. steeds beter worden wellicht een leuk aftermarket alternatief voor sommige.

althans ik zit het me soms wel eens te bedenken, zoiets (EPS) ipv de huidige olie en energie slurpende systemen.

bv bij het Z3M verhaal (en natuurlijk andere modellen) heb je een stuurhuis oliepomp welke door de multi-riem wordt aangedreven, een stuurhuis olie koeler, redelijk wat hydro leidingen, en een olie potje.

nu kunnen die zaken bv ook nog eens gaan lekken, die troep moet bv niet via via op je achterbanden druppelen terwijl je lekker vlot de bocht wilt nemen oid om maar eens wat te noemen buiten dat het een vette troep kan worden.

Afijn, met een EPS systeem kan je er van verlost worden en aangezien de huidige steeds verfijnder worden, wellicht ooit eens een leuk alternatief voor bepaalde lieden.

hier bv uit een wat oudere post>

ah, gevonden...zoiets dus>
The type of electrically assisted steering rack that holds the most promise for steering feel is the rack drive assist. ZF makes a very nice rack drive assist rack called, ZF Servolectric/Paraxial. This is the electrically assisted steering rack solution that an enthusiast will eventually look for. In this solution, there is a straight connection between the steering wheel and the rack.
Afbeelding
ZF Servolectric/Paraxial Electrically Assisted Rack / Source: ZF
hier onder bv een artikel uit 2011 (huidige systemen zullen wellicht nog wat beter zijn)

http://www.bmwblog.com/2011/03/09/dr-la ... -steering/" onclick="window.open(this.href);return false;

daaruit als voorbeeld hoe en wat bij BMW van ZF>

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IobrwB8f ... l=84503534[/youtube]

Nu was ik gisteren eens weer wat op zoek gegaan, ik dacht van, volgend mij hebben vele huidige BMW's toch ook veelal al zoiets? wellicht kun je zo'n systeem bv over bouwen op wat types BMW ( als voorbeeld) met de bestaande olie/hydro systemen, dus conversie naar EPS.

Nu de vraag aan de gebruikers van die systemen in die types BMW, welke geeft een goed/sportief gevoel en welke niet of minder...er zijn vast meer modellen en of nieuwere die ik zo nog niet ken, maar als voorbeeld deze 2 systemen.

Nu is bv een veel voorkomend type >
AT-stuurhuis electr. 6864769 van ZF

die zit op op bv de volgende modellen>>
gebruik
1' Series
−F20
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
−F21
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
3' Series
−F30
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+320i ed N13
+325d N47S1
+328d N47N
+328i N20
+328i N26
+335i N55
−F31
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+335i N55
−F34
+318d N47N
+320d N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+335i N55
−F35
+320Li N20
+328Li N20
4' Series
−F32
+420d N47N
+428i N20
+428i N26
en een instelbaar type voor verschillende omstandigheden, iets duurder en wellicht lastiger in te bouwen omdat die wellicht sensoren extern (buiten stuurhuis) heeft?? don't know, maar die hebben een extra aanduiding>

AT-stuurhuis electr. 6863466 SPORT/TKP en die kan je vinden op bv>
gebruik
1' Series
−F20
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
+M135i N55
−F21
+114d N47N
+114i N13
+116d N47N
+116d ed N47N
+116i N13
+118d N47N
+118i N13
+120d N47N
+125d N47S1
+125i N20
+M135i N55
3' Series
−F30
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+320i ed N13
+325d N47S1
+328d N47N
+328i N20
+328i N26
+330d N57N
+335i N55
+Hybrid 3 N55
−F31
+316d N47N
+316i N13
+318d N47N
+320d N47N
+320d ed N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+330d N57N
+335i N55
−F34
+318d N47N
+320d N47N
+320i N20
+325d N47S1
+328i N20
+335i N55
−F35
+320Li N20
+328Li N20
+335Li N55
4' Series
−F32
+420d N47N
+428i N20
+428i N26
+435i N55
wat plaatjes bij het verhaal>>
32106793457 bv van bmw x1 en e92 3 serie enz 450 2de hands.jpg
32106793457 bv van bmw x1 en e92 3 serie enz 450 2de hands.jpg (41.4 KiB) 1414 keer bekeken
32106863466  M135i e.d. verstelbaar..JPG
32106863466 M135i e.d. verstelbaar..JPG (145.02 KiB) 1414 keer bekeken
32106863466  M135i e.d. verstelbaar.png
32106863466 M135i e.d. verstelbaar.png (80.03 KiB) 1414 keer bekeken
BMW 32 10 6 793 457 Steering Gear.jpg
BMW 32 10 6 793 457 Steering Gear.jpg (14.14 KiB) 1414 keer bekeken
BMW 32 10 6 793 457 Steering Gear-.jpg
BMW 32 10 6 793 457 Steering Gear-.jpg (10.64 KiB) 1414 keer bekeken
BMW 32106793457.jpg
BMW 32106793457.jpg (302.25 KiB) 1414 keer bekeken
in deel 2 nog een paar foto voorbeelden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: EPS steering voordelen & nadelen

Bericht door GTRene » 26 jan 2015, 13:35

deel 2 nog wat foto's >>
BMW Lenkgetriebe elektrisch AT 32106864769.JPG
BMW Lenkgetriebe elektrisch AT 32106864769.JPG (251.68 KiB) 1411 keer bekeken
BMW Teilenummer= 32106793457.jpg
BMW Teilenummer= 32106793457.jpg (527.71 KiB) 1411 keer bekeken
EPS BMW M3 e.d..jpg
EPS BMW M3 e.d..jpg (167.07 KiB) 1411 keer bekeken
SPORT-TKP variable M135-.jpg
SPORT-TKP variable M135-.jpg (341.03 KiB) 1411 keer bekeken
SPORT-TKP variable M135i.jpg
SPORT-TKP variable M135i.jpg (257.36 KiB) 1411 keer bekeken
De vraag is dus, wie van de lezers heeft wat leuke inputs en of ervaringen met de systemen die bv in
boven genoemde auto's zitten, dus ervaringen qua rijgedrag/stuurgedrag en beleving al dan niet/wel aanwezig enz.

ik las bv ergens dat zo'n systeem in een X1 (een rwd versie?) die beviel iemand die dat ding mee kreeg een heel stuk beter dan bv dat systeem wat hij in zijn 330 of 335 oid had zitten, dat viel hem positief op.

dus er zit wel wat verschil tussen de types en natuurlijk gewicht e.d. wat ook een rol speelt, en of dat type wat instelbaar is, dat met de
SPORT/TKP
optie.

die zonder die optie kan bv al wel 'leuk' zijn en bv simpeler over te bouwen? maar geen verstand van wat er bij komt kijken, vandaar dit topic e.d. :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: EPS steering voordelen & nadelen

Bericht door GTRene » 26 jan 2015, 14:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de onderste is bv een stuurhuis ala e36 en z3 dacht ik, dat lijkt zo redelijk op elkaar,
vraag is ook, is die montage afstand hetzelfde ?

natuurlijk moet je wel de extra ruimte onder je auto hebben om die EPS te monteren, bij mijn kar zou dat wellicht niet kunnen omdat het carter dan in de weg gaat zitten, but not sure, ik dacht dat die er redelijk kort op zit, maar bij andere modellen kan het weer heel anders uitvallen.
je kan natuurlijk ook voor een ander soort EPS systeem kiezen, bv aan de kolom e.d. maja hoe stuurt dat dan?

Het mooiste zou een simpel systeem zijn wat goede feedback geeft en relatief makkelijk te plaatsen, dus geen software matige toestanden :gek: :mrgreen: en ook geen laswerk of course.

zag ook al dat je verschillende soorten lengtes van het deel naar de stuurkolom/stuur kan kopen, dus verwacht daar ook niet al te onoverkomelijke toestanden.
en de spoorstang uiteinden e.d. kan je wellicht ook in allerlei soorten/maten kopen.

belangrijkste is dus de montage afstand, heeft ZF die alle ongeveer gelijk gemaakt? dus zeg de oude systemen e36/e46/z3 e.d. die montage afstand en hoek ongeveer of hetzelfde als het nwere EPS systeem van ZF op de BMW's ? wie het weet (of meet) mag het zeggen. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten