Active Steering, hot or not?
- Pescatore
Active Steering, hot or not?
Zoals de titel doet vermoeden wil ik wel 's de meningen peilen over dit systeem. Ik heb dit weekend de beschikking over een 530d uitgerust met AS en met rustig chauffeuren vind ik het ideaal. Je hoeft bijna nooit het stuur over te pakken en manoeuvreren is makkelijker dan ooit. Bij hogere snelheden vind ik het wat minder, het lijkt alsof je de wagen wat minder kunt 'zetten' voor de bocht.
Ik weet dat het systeem al langere tijd op de markt is, gek genoeg heb ik er weinig mensen over gehoord. Terwijl het toch even wennen is. Is het zó impopulair? Of merkt men het niet? (kan ik me niet voorstellen).
Ik weet dat het systeem al langere tijd op de markt is, gek genoeg heb ik er weinig mensen over gehoord. Terwijl het toch even wennen is. Is het zó impopulair? Of merkt men het niet? (kan ik me niet voorstellen).
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik heb er mee gereden met een proefrit 335i coupe. Ik vond het indrukwekkend. Je auto wordt een kart, scherp en super snel reagerend. Gweldig voor lage snelheid en stadsverkeer. Op hoge snelheid kan ik er niets van zeggen, dat heb ik eigenlijk niet kunnen proberen.
Wat ik begrijp is dat het momenteel beter is ( lees 3 er) dan het AS op de 5 er. Blijkt continu nog verbeterd te worden.
Wat ik begrijp is dat het momenteel beter is ( lees 3 er) dan het AS op de 5 er. Blijkt continu nog verbeterd te worden.
- GTRene
mee eens, heb er ook een paar gereden, wel handig als je niet sportief wil, mede daardoor zijn sommige M gewoon gewoon en de gewone uitvoeringen met variabele...Rico v Velzen schreef:Ík vind het geen prettig systeem, meerdere bimmers mee gereden met dit systeem. Ik hou niet van dat variabele stuurgevoel. In de stad kan het handig zijn.
Ik wil gewoon dat wat bv mijn Z3 ook heeft, direct en onder alle omstandigheden gelijk, de eerste x dat ik in een 1 serie reed vond ik het zelfs schrikken...nu niet meer, maar voelde niet zo direct als het gewone directe systeem.
Mijn moeder heeft zo'n nwe panda met city drive anyway voor mijn mams super en ach als een echt van a naar b voertuig in alle comfort? is het erg geschikt maar voor de purist niet vind ik...
drive by wire daarintegen viel me 100% mee en kan super worden toegepast bij flipperschakelen en automaties wat gas bij terug schakelen, nou das handig als je op de lmiet rijd

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik denk dat AS over een paar jaar net zo normaal wordt als hedendaagse rem/stuurbekrachtiging.
Feit is dat iedereen bij introductie van die systemen ook liep te mekkeren, nu hoor je er geen hond meer over, allemaal een kwestie van wennen en voortschrijdende techniek. Zal allemaal nog wel verder doorontwikkeld worden, ik denk dat het een blijvertje zal zijn.
Feit is dat iedereen bij introductie van die systemen ook liep te mekkeren, nu hoor je er geen hond meer over, allemaal een kwestie van wennen en voortschrijdende techniek. Zal allemaal nog wel verder doorontwikkeld worden, ik denk dat het een blijvertje zal zijn.
-
Ook voor dit geld weer hetzelfde als voor vele nieuwe technologieen die vaak nog duur zijn, en niet standaard....
Menigen zullen het weer afkeuren omdat het de "rijbeleving" benadeelt... bla bla bla...
Of omdat je "minder gevoel" hebt bij het sturen... Of nog 500 andere redenen die ze kunnen verzinnen.
Ik vind het juist een perfecte optie. Net als zovele andere nieuwe opties die te verkrijgen zijn. Zo zou iedereen eens een week lang met adaptive light moeten rijden (meesturende bochtverlichting)
Je zou erna niet meer zonder willen.
Active steering: Ja graag
Menigen zullen het weer afkeuren omdat het de "rijbeleving" benadeelt... bla bla bla...
Of omdat je "minder gevoel" hebt bij het sturen... Of nog 500 andere redenen die ze kunnen verzinnen.
Ik vind het juist een perfecte optie. Net als zovele andere nieuwe opties die te verkrijgen zijn. Zo zou iedereen eens een week lang met adaptive light moeten rijden (meesturende bochtverlichting)
Je zou erna niet meer zonder willen.
Active steering: Ja graag
- RVV
Waarom iets moeten verzinnen als je het niet als prettig ervaart ?
Zware auto's tenminste auto's die zwaar in de neus aanvoelen kunnen ze maskeren met dit systeem... waardoor ze toch ligt sturen, stand van de wielen voelt niet synchroon aan met de stuuruitslag.. onnatuurlijk gevoel vind ik het.
Ik zou dit systeem met de ervaringen die ik heb (ondertussen in 4 BMW's gereden met dit systeem) Langere proefritten niet willen hebben.
Zware auto's tenminste auto's die zwaar in de neus aanvoelen kunnen ze maskeren met dit systeem... waardoor ze toch ligt sturen, stand van de wielen voelt niet synchroon aan met de stuuruitslag.. onnatuurlijk gevoel vind ik het.
Ik zou dit systeem met de ervaringen die ik heb (ondertussen in 4 BMW's gereden met dit systeem) Langere proefritten niet willen hebben.
-
- Hielke
Ik heb er vorig jaar in een 335i coupé mee gereden en kan niet zeggen dat het me negatief is opgevallen. Nu ik er achteraf over nadenk was het zelfs wel prettig. Weinig "overpakkerij" in de bebouwde kom op een moment dat je toch met het verkeer meesukkelt, en geen nervositeit op snelheid wanneer je aan het sporten bent.
Ik had het veel erger gevonden wanneer de auto via het stuurwiel slecht gecommuniceerd had. Maar in het geval van die 335i Coupé was dat "voelen van de weg" middels het stuurwiel juist prima voor elkaar. Veel beter dan in oudere types BMW's.
Ik had het veel erger gevonden wanneer de auto via het stuurwiel slecht gecommuniceerd had. Maar in het geval van die 335i Coupé was dat "voelen van de weg" middels het stuurwiel juist prima voor elkaar. Veel beter dan in oudere types BMW's.
- romo
Juist Hielke, zo had ik het ook begrepen. De jongste generatie AS is veel beter.
De 335i liet zich geweldig rijden. Wat me juist opviel nadien, wat een lompe tank, althans bij lage snelheid, de M3 dan weer is.
Maar zoals zo vele van de discussies hier op DF, wordt het rijden op de opebare weg te veel vergeleken met circuit acties. Das 1; niet de realiteit, 2 niet eerlijk, 3 heeft niets met elkaar te maken.
De 335i liet zich geweldig rijden. Wat me juist opviel nadien, wat een lompe tank, althans bij lage snelheid, de M3 dan weer is.
Maar zoals zo vele van de discussies hier op DF, wordt het rijden op de opebare weg te veel vergeleken met circuit acties. Das 1; niet de realiteit, 2 niet eerlijk, 3 heeft niets met elkaar te maken.
- GTRene
Oke mee eens en ik heb de laatste generaties van AS niet meegemaakt, natuurlijk is het lekker relaxed en licht sturen bij lage snelheden, en das ook super, maar had in het begin bij een nwe 1 serie van een vriendin toch wat erg onnatuurlijke reacties gekregen met sturen wat niet echt fijn voelde, moet wel zeggen dat ik daar later geen last meer mee had...natuurlijk worden die dingen steeds beter gemaakt, zolang we maar het idee houden dat wij controle hebben en het goed voelt..1 met je gedachten en lichaam, dan vind ik het best, kijk eens naar vroeger, de gewone remmenromo schreef:Juist Hielke, zo had ik het ook begrepen. De jongste generatie AS is veel beter.

- Daniel
Ik heb het ook op mijn 6 en dat systeem heeft nog wel wat ruwe kantjes. De overgang van een indirecte naar een directere stuurrespons is af en toe voelbaar, soms zelf midden in een bocht. Dat is niet al te handig.
Daarentegen is het wel fijn dat de auto licht stuurt zonder wazig te worden, het gevoel met de weg is zeker aanwezig. Er valt behoorlijk makkelijk mee te manouvreren, veel makkelijker dan je zou denken gezien het formaat en het gewicht van de auto.
Daarentegen is het wel fijn dat de auto licht stuurt zonder wazig te worden, het gevoel met de weg is zeker aanwezig. Er valt behoorlijk makkelijk mee te manouvreren, veel makkelijker dan je zou denken gezien het formaat en het gewicht van de auto.
- Hugo Bos
Heb er mee gereden in een E60 523i en een M6. Bij de 523 vond ik het niet prettig, had het idee dat de AS zich ook aanpastte terwijl ik een bocht maakte.
In de M6 vond ik het een stuk lekkerder. Parkeren gaat met je pinkie, maar boven de 60mph (in M mode) voel je elke oneffenheid via je stuur en stuurt hij zeer scherp.
Vraag me af of het systeem in beide auto's identiek is, maar toch vind ik het een prettig systeem.
In de M6 vond ik het een stuk lekkerder. Parkeren gaat met je pinkie, maar boven de 60mph (in M mode) voel je elke oneffenheid via je stuur en stuurt hij zeer scherp.
Vraag me af of het systeem in beide auto's identiek is, maar toch vind ik het een prettig systeem.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Was dat die demo, die zwarte, waar ik ook mee gereden heb? Dan stel ik mijn mening bij:In de 530d vond ik 't handig in stadsverkeer, maar niet om dat als optie te kiezen. In de 335i had ik er helemaal geen erg in dat dat ding AFS had...Hielke schreef:Ik heb er vorig jaar in een 335i coupé mee gereden en kan niet zeggen dat het me negatief is opgevallen. Nu ik er achteraf over nadenk was het zelfs wel prettig. Weinig "overpakkerij" in de bebouwde kom op een moment dat je toch met het verkeer meesukkelt, en geen nervositeit op snelheid wanneer je aan het sporten bent.

Dan is 't systeem dus 'beter'dan ik dacht.
- Hielke
Ja, dat was die zwarte demo met "19 jetsers en automaat. Voor mij de mooiste BMW. De lekkerste is en blijft natuurlijk de 1-serie 8)Robin schreef:Was dat die demo, die zwarte, waar ik ook mee gereden heb? Dan stel ik mijn mening bij:In de 530d vond ik 't handig in stadsverkeer, maar niet om dat als optie te kiezen. In de 335i had ik er helemaal geen erg in dat dat ding AFS had...Hielke schreef:Ik heb er vorig jaar in een 335i coupé mee gereden en kan niet zeggen dat het me negatief is opgevallen. Nu ik er achteraf over nadenk was het zelfs wel prettig. Weinig "overpakkerij" in de bebouwde kom op een moment dat je toch met het verkeer meesukkelt, en geen nervositeit op snelheid wanneer je aan het sporten bent.
Ik had het veel erger gevonden wanneer de auto via het stuurwiel slecht gecommuniceerd had. Maar in het geval van die 335i Coupé was dat "voelen van de weg" middels het stuurwiel juist prima voor elkaar. Veel beter dan in oudere types BMW's.:
Dan is 't systeem dus 'beter'dan ik dacht.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
volgens mij is dat een andere 'active 'steering'.Fietsbel schreef:Active steering is heerlijk, heb het op m;n 11 jaar oude suup zitten en het werkt geweldig.

Zoiets als achterwielen die een aantal graden mee/tegensturen naar gelang de bocht? Zoals Honda ook had?
AFS is :Stuuruitslag tov wielen in graden verandert van inparkeren/stadsverkeer tot snelweg, kortweg.
- Joop
Dit moet haast de 'meesturende' achteras zijn die Fietsbel bedoelt. AFS is een besturing die enkel op de nieuwe(re) BMW's als optie voorkomt.Robin schreef:volgens mij is dat een andere 'active 'steering'.Fietsbel schreef:Active steering is heerlijk, heb het op m;n 11 jaar oude suup zitten en het werkt geweldig.:
Zoiets als achterwielen die een aantal graden mee/tegensturen naar gelang de bocht? Zoals Honda ook had?
AFS is :Stuuruitslag tov wielen in graden verandert van inparkeren/stadsverkeer tot snelweg, kortweg.
De 850i had destijds ook een meesturende achteras:
[img:832:624]http://xs215.xs.to/xs215/07221/Rear_axl ... ics_1.jpeg[/img]
[img:832:624]http://xs215.xs.to/xs215/07221/Rear_axl ... ics_2.jpeg[/img]
- Fietsbel
Nee mijn achteras stuurt niet mee. Wat ik heb is dat het sturen super licht gaat bij inparkeren en hoe sneller de wagen gaat des te minder stuurbekrachtig je krijgt.Robin schreef:volgens mij is dat een andere 'active 'steering'.Fietsbel schreef:Active steering is heerlijk, heb het op m;n 11 jaar oude suup zitten en het werkt geweldig.:
Maar dat AFS is inderdaad weer iets anders