Welke eerste auto?

Dit is ons algemene autoforum.
ErikS

Re: Welke eerste auto?

Bericht door ErikS » 21 jan 2015, 12:19

ThomasNürburgring schreef:
Joël D. schreef:Oké: 19 en een auto met een nieuwwaarde van 50k+ en 280 pk.

Succes met je premie.
Dan is een MX-5 met 126pk en een veel lagere nieuwwaarde misschien toch niet zo gek. ;)

Klopt.
350Z gaat je denk ik niet eens lukken.

WJ

Bericht door WJ » 21 jan 2015, 12:21

Iets heel anders, maar wel een erg net ding;
http://www.teamibiza.nl/viewtopic.php?f=19&t=33098" onclick="window.open(this.href);return false;

En een dakje dat je open kan doen. :mrgreen:

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 12:36

ErikS schreef:
Joël D. schreef:Oké: 19 en een auto met een nieuwwaarde van 50k+ en 280 pk.

Succes met je premie.
Dan is een MX-5 met 126pk en een veel lagere nieuwwaarde misschien toch niet zo gek. ;)
Klopt.
350Z gaat je denk ik niet eens lukken.
Dan blijft de NC toch boven aan mijn lijstje... 350Z is gewoon een stapje te ver als eerste auto denk ik.
WJ schreef:Iets heel anders, maar wel een erg net ding;
http://www.teamibiza.nl/viewtopic.php?f=19&t=33098" onclick="window.open(this.href);return false;

En een dakje dat je open kan doen. :mrgreen:
Dat is een bijzonder mooie Ibiza! Ik weet echter niet of ik daar meer plezier aan beleef dan een MX-5. :oops:
Die onderste link (Alfa Spider) is bijzonder mooi. Ik wist niet dat die zo betaalbaar zijn. Die Alfa lijkt me wel relatief duur in onderhoud en niet echt betrouwbaar of vergis ik me dan?

WJ

Bericht door WJ » 21 jan 2015, 12:37

Die 2.2 is volgensmij best betrouwbaar. Maar volgensmij ook een zuipschuit. hehe
Wel een gaaf ding. En wel heel erg gunstig geprijsd volgensmij.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 12:42

WJ schreef:Die 2.2 is volgensmij best betrouwbaar. Maar volgensmij ook een zuipschuit. hehe
Wel een gaaf ding. En wel heel erg gunstig geprijsd volgensmij.
Ja klopt, de goedkoopste na die op AutoScout kost €12.000 en die heeft 129.000km op de teller. :?

allen

Bericht door allen » 21 jan 2015, 12:46

allen schreef:Net 19. Wellicht een idee om zo'n oude MX5 van 1000-1500 euro te kopen. Dik geld overhouden voor wat achterstallig onderhoud en vooral veel geld overhouden voor een aantal fantastische roadtrips!
Bij het budget van €10k is rekening gehouden met kosten van onderhoud etc. en roadtrips. De maandelijkse kosten moeten echter niet overdreven hoog worden... :tooth:

Ik geef ook liever wat meer geld uit aan een leuke auto bij aanschaf dan steeds veel geld moeten uitgeven aan onderhoud of modificaties.
En verderop lees ik dan weer dat je blijkbaar geen flauw idee hebt van de verzekeringskosten? Hoe budgeteer jij eigenlijk? :tooth:

Goed, mocht je het je bijvoorbeeld lukken om bijv. een 350Z verzekerd te krijgen, reken dan op ongeveer 1700-1800 per jaar aan WA+ en 3000 voor WA Casco. Dan heb je al een aardig vertrekpunt.

Hier een leuke quote van Hielke:
Hielke schreef:Even een vraagje over onderdelenprijzen.

Omdat ik me wat aan het oriënteren ben op het aanbod van een aantal sportieve auto's, waaronder de 350Z, begon ik me af te vragen wat een aantal oem standaard slijtage en vervangingsonderdelen moesten kosten. Remmen, remblokjes, schokbrekers, dat spul. Ik heb samen met mijn email adres een lijstje met onderdelen bij de plaatselijke Nissan dealer achtergelaten met de vraag of ze me de prijzen (zonder montage, en incl. BTW) wilden opsturen. Hieronder het resultaat:

Remblokken voor:€279,95
Remblokken achter:€92,06
Blikjes voor achter remmen:€81,76
Remschijven voor:€566,45 per stuk
Remschijven achter:€566,45 per stuk
Voorschokbreker:€246,51 per stuk
Achter schokbreker:€272,32 per stuk

Alle prijzen incl btw

Ik schrok hier nogal van. Zijn er goede alternatieven en/of andere aanbieders (non Nissan) die schappelijker prijzen rekenen? Vooral de prijzen voor de remmerij gaan nergens meer over.

Ik heb voor MdV een Forester XT. Leuk wagentje, kostte me bijna geen drol en betrouwbaar tot en met. Nog nooit zo weinig kosten aan gehad de afgelopen 4 jaar, totdat ik pasgeleden even de remschijven en blokken rondom moest vervangen. Geen ramp als je dat zelf kunt vervangen. Ongeveer 300 euro verder en een uurtje werk. Helaas was er was ook een abs ring stuk. Kon ik niet zelf. Ongeveer datzelfde geld extra ging erin bij de dealer. Banden waren op, 550+ euro incl. monteren en uitlijnen. Vorige week de APK. Uppipe verrot en spruitstuk verrot. Geen tijd meer om rustig zelf een uitlaat te bestellen en in m'n vrije tijd te monteren. De auto is nodig om de kleine naar school te brengen. 630 euro armer. Afgelopen maandag de Defender weggebracht voor een servicebeurt met de boodschap dat ik even de blokken achter in de gaten moet houden en de Forester is over 2.500 kilometer weer toe aan een grote beurt. Je kunt veel incalculeren maar geloof mij maar dat een beetje ademruimte voor onverwachte kosten niet verkeerd is. Als die toevallig op hetzelfde moment komen als de geplande kosten.
Ik heb verder nog de rekening van een nieuw motorblok voor een BMW in het achterhoofd en eentje voor de Caterham in m'n hoofd zitten. Zulk soort grappen slaan best grote kraters in je spaarvarken.
Misschien dan toch maar een nieuwe fiets? :mrgreen:

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 12:53

Verzekering zal ik niet zelf gaan betalen, maar dat wil niet zeggen dat die extreem duur kan zijn. :tooth:

Die kosten van die 350Z zijn niet mis! Ruimte voor onverwachte kosten is er wel. Hoe minder de auto verbruikt en kost in vaste kosten, hoe meer er over blijft voor onverwachte dingen. ;)

Op dit moment blijft de NC toch mijn favorite, zeker als ik zo een prijzen zie van een 350Z. Een MX-5 is dan volgens mij toch wel een stukje goedkoper.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 21 jan 2015, 13:10

Ik weet niet hoe handig je zelf bent? Onderhoud zelf doen scheelt ook een hoop.

Bij elke auto kun je helaas onverwacht veel kosten krijgen. Ik heb ook een MX-5 gekocht omdat een goedkoop, leuk wagentje mij ook wel wat leek. Nu heb ik iets minder dan de aanschafprijs er nog ingestopt om hem weer fris te maken. Dingen als remmen en bandjes kunnen ook tegenvallen. Verder 'standaard' dingen als distributie lopen vaak flink in de papieren als je dat niet zelf doet.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 jan 2015, 13:12

Als die spider zo goedkoop is, is het helemaal een belletje waard.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 13:37

matthyssie schreef:Ik weet niet hoe handig je zelf bent? Onderhoud zelf doen scheelt ook een hoop.

Bij elke auto kun je helaas onverwacht veel kosten krijgen. Ik heb ook een MX-5 gekocht omdat een goedkoop, leuk wagentje mij ook wel wat leek. Nu heb ik iets minder dan de aanschafprijs er nog ingestopt om hem weer fris te maken. Dingen als remmen en bandjes kunnen ook tegenvallen. Verder 'standaard' dingen als distributie lopen vaak flink in de papieren als je dat niet zelf doet.
Ik heb twee linkerhanden (en ben niet linkshandig). :tooth:

Banden en remmen is iets om op te letten bij aankoop, maar kan inderdaad altijd nodig blijken... Volgens mij heeft de NC een distributieketting, dus weinig onderhoud, maar kan me vergissen.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 13:40

ErikS schreef:Als die spider zo goedkoop is, is het helemaal een belletje waard.
Die is inderdaad het overwegen waard voor die prijs, zelfs in Duitsland zijn zulke exemplaren duurder.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 21 jan 2015, 14:01

ErikS schreef:Als die spider zo goedkoop is, is het helemaal een belletje waard.
Iets met te mooi...?

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 21 jan 2015, 14:39

2.2 Jts is niet echt betrouwbaar te noemen. Ketting word gemiddeld om de 60.000 vervangen en is niet echt goedkoop. waterpomp word ook door de ketting aangedreven en heeft niet het eeuwige leven. injectoren willen nog wel is de geest geven.....
omliggende elektronica van Alfa`s van deze bouwjaren staan nou ook niet echt super bekend.....
verder vind ik het toch een heel stuk minder sturen dan een Mx-5 Z4 of 350Z

Maar ik zou wel een auto kopen die je op je eigen naam gaat verzekeren,je bouwt dan een mooie no-claim op (als het goed is) en scheelt een hoop gezeik met de verzekering als iemand van 19 een 350Z in de vangrail parkeert.

Een leuke hothatch niet wat voor je? Een clio RS bijvoorbeeld? stuurt super leuk, kan je zo een trackday mee mee pakken evt. en de vaste lasten en onderhoud zijn prima te betalen!

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 14:49

erwin20vt schreef:2.2 Jts is niet echt betrouwbaar te noemen. Ketting word gemiddeld om de 60.000 vervangen en is niet echt goedkoop. waterpomp word ook door de ketting aangedreven en heeft niet het eeuwige leven. injectoren willen nog wel is de geest geven.....
omliggende elektronica van Alfa`s van deze bouwjaren staan nou ook niet echt super bekend.....
verder vind ik het toch een heel stuk minder sturen dan een Mx-5 Z4 of 350Z

Maar ik zou wel een auto kopen die je op je eigen naam gaat verzekeren,je bouwt dan een mooie no-claim op (als het goed is) en scheelt een hoop gezeik met de verzekering als iemand van 19 een 350Z in de vangrail parkeert.

Een leuke hothatch niet wat voor je? Een clio RS bijvoorbeeld? stuurt super leuk, kan je zo een trackday mee mee pakken evt. en de vaste lasten en onderhoud zijn prima te betalen!
Was mijn vermoeden over de btrouwbaarheid van Alfa toch terecht. ;)

Ik heb gekeken naar een Clio RS, maar ik lees daar veel negatieve dingen over. Veel mensen lijken er een hoop aan te krijgen. Daardoor heb ik die laten afvallen...

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 jan 2015, 14:59

Golf 5 GTI, of een Megane RS. Staat genoeg te koop qua leuke hot hatches.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 15:05

Riceaux schreef:Golf 5 GTI, of een Megane RS. Staat genoeg te koop qua leuke hot hatches.
Die heb ik ook allebei overwogen. De Megane viel af om dezelfde reden als de Clio, ik lees er namelijk veel negatieve dingen over. De Golf lijkt me minder leuk om in te rijden dan een MX-5 en duurder in maandelijkse kosten.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 21 jan 2015, 15:26

Clio RS zou ik heroverwegen. :)

Of een 106 Rallye / GTI. Veel bang for buck.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 15:51

Martijn M schreef:Clio RS zou ik heroverwegen. :)

Of een 106 Rallye / GTI. Veel bang for buck.
Ik zal nog eens wat research doen naar de Clio RS. ;)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 21 jan 2015, 15:52

Als ik het topic zo doorlees kun je misschien beter voor een nieuwe auto gaan?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 jan 2015, 15:58

Idd, Panda, VAG drieling, etc :mrgreen:

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 16:05

Robin Hartog schreef:Als ik het topic zo doorlees kun je misschien beter voor een nieuwe auto gaan?
Afschrijving zal duurder zijn dan de hogere kosten van een iets oudere auto. ;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 jan 2015, 16:06

Dat kon wel eens meevallen :)

TNThomas

Bericht door TNThomas » 21 jan 2015, 16:12

Arthur schreef:Dat kon wel eens meevallen :)
Een ander punt is dat die auto's niet echt leuk zijn.

Luco

Bericht door Luco » 21 jan 2015, 16:13

Hou er ook rekening mee dat er eerder een negatief verhaal verteld wordt dan een positief verhaal.
En je weet ook niet van die verhalen hoe mensen met hun auto omgaan.

Plaats reactie