Welke eerste auto?
- Paskal
- Auto: meerdere
Re: Welke eerste auto?
Met iedere auto kun je pech hebben maar een MX-5 is toch wel één van de betrouwbaarste fun-autootjes voor weinig geld. Ik struin toch al de nodige tijd rond op diverse MX-5-fora en technisch gezien hoor je toch weinig serieuze klachten.
Ga eens rijden in een NB en een NC en maak dan je keuze tussen deze twee. Ik vind de NC te comfortabel/GT-achtig tov de NA & NB. Daarbij zou ik liever een NB kopen voor minder geld en nog wat centen achter de hand houden dan bv een NC kopen die al tegen je budgetlimiet zit.
350Z is leuk maar je betaalt wel meer dan het dubbel aan MRB tov bv een MX-5 NB. Wellicht ook iets om rekening mee te houden want dat bedrag komt wel iedere mnd terug.
Ga eens rijden in een NB en een NC en maak dan je keuze tussen deze twee. Ik vind de NC te comfortabel/GT-achtig tov de NA & NB. Daarbij zou ik liever een NB kopen voor minder geld en nog wat centen achter de hand houden dan bv een NC kopen die al tegen je budgetlimiet zit.
350Z is leuk maar je betaalt wel meer dan het dubbel aan MRB tov bv een MX-5 NB. Wellicht ook iets om rekening mee te houden want dat bedrag komt wel iedere mnd terug.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Jappen zijn allemaal niet echt roestbestending over het algemeen. Sowieso de NA & NB hebben wel last van roest. De NC zal dit wellicht minder hebben, ook omdat deze jonger is.
@Kees: Ik vind juist dat mijn MX-5 (NB 1.8) behoorlijk koppelrijk is. De 1.6 is wel meer een toerenmotor. Uiteraard kan het nooit op tegen een dergelijke 6 cilinder van een Z4 of 350Z, maar dan heb je het in mijn ogen ook over compleet andere auto's.
@Thomas: Volgens mij woon je niet in de buurt, maar je bent altijd welkom eens te komen kijken of te rijden.
@Kees: Ik vind juist dat mijn MX-5 (NB 1.8) behoorlijk koppelrijk is. De 1.6 is wel meer een toerenmotor. Uiteraard kan het nooit op tegen een dergelijke 6 cilinder van een Z4 of 350Z, maar dan heb je het in mijn ogen ook over compleet andere auto's.
@Thomas: Volgens mij woon je niet in de buurt, maar je bent altijd welkom eens te komen kijken of te rijden.
-
Hoeveel zou een Z4 of 350Z ongeveer meer kosten qua onderhoud en afschrijving etc. t.o.v. een MX-5?Nutkees schreef:Mazda mx5 nc heb ik ook mee gereden maar ik kon daar toch niet lekker in zitten met mijn 1.91m.
Verder mis ik gewoon beleving bij die auto, een lekkere 6-cilinder roffel is toch wel
Fijn.
Uiteindelijk moet je best toeren maken met een Mazda om knap vooruit te gaan, een z4 of 350z kan je lekker relaxed rijden en je hebt altijd koppel tot je beschikking. No brainer in die prijsklasse zijn die 2 auto's.
Excuses voor alle vragen.

-
MRB is inderdaad een punt... Als student is het dubbele per maand veel geld.Paskal schreef:Met iedere auto kun je pech hebben maar een MX-5 is toch wel één van de betrouwbaarste fun-autootjes voor weinig geld. Ik struin toch al de nodige tijd rond op diverse MX-5-fora en technisch gezien hoor je toch weinig serieuze klachten.

Ik zal eens wat meer gaan uitzoeken over de NB's.
-
Bedankt voor het aanbod, ik zal het onthouden als ik een proefrit zou willen.matthyssie schreef:Jappen zijn allemaal niet echt roestbestending over het algemeen. Sowieso de NA & NB hebben wel last van roest. De NC zal dit wellicht minder hebben, ook omdat deze jonger is.

- Petrolhead Tom
Koop inderdaad gewoon iets cheaps en ga lekker veel rondrijden.
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Me vriendin had een mooie mx5 Nb, maar daar pasje met je lengte net niet lekker in en op de snelweg maakte die auto zoveel toeren bij de 140kmu daar werd je gewoon gek van.
Me vriendin heeft dus nu een 350z coupe maar die wil ze eigenlijk niet meer kwijt.
Qua kosten voor onderhoud heb ik alleen nog maar de remblokken vervangen €100 rondom en olie. Verder nog nooit wat gehad in 2,5 jaar tijd. Verbruik is nu 1:11,7 gemiddeld
Me vriendin heeft dus nu een 350z coupe maar die wil ze eigenlijk niet meer kwijt.
Qua kosten voor onderhoud heb ik alleen nog maar de remblokken vervangen €100 rondom en olie. Verder nog nooit wat gehad in 2,5 jaar tijd. Verbruik is nu 1:11,7 gemiddeld
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Mijn MX-5 maakt bij 140, 4000 rpm. Ik zou niet zeggen dat het absurd veel is. MX-5 is geen fijne auto voor op de snelweg, maar hij is er dan ook niet voor ontworpen.
Maar goed, ik neem aan dat Thomas dat zelf ook wel door heeft.
Maar goed, ik neem aan dat Thomas dat zelf ook wel door heeft.
-
Als vuistregel kun je aannemen dat hoe jonger de auto, hoe meer je nog af schrijft procentueel.ThomasNürburgring schreef:Is waarschijnlijk slim om te doen inderdaad... Alleen lastig te voorspellen denk ik of niet? Zijn er auto's die hier genoemd zijn die opvallend veel of juist weinig afschrijven?SlowCo schreef:Neem je in je kostenoverweging ook de afschrijving mee...?ThomasNürburgring schreef:Heel erg bedankt voor alle reacties!![]()
Alle voorgestelde auto's zal ik eens nader bekijken, maar bij veel heb ik het gevoel (komt mijn gezeur weer) dat het relatief dure auto's zijn om te rijden en zeker de oudere auto's waarbij de kans groot is dat er wat stuk gaat.
Het is leuk om naar "eventuele" onderhoudskosten, MRB en benzineverbruik te kijken. Maar als je al €2000,- euro per jaar in het "afschrijvingsputje" gooit om een jonge (duurdere) wagen te rijden, maken die paar tientjes per maand verschil in MRB en hoger benzineverbruik ook niet echt uit...
Ik heb zelf ook gekeken naar een MX5 en kwam tijdens het zoeken wel eens "MX5 mods for tall people/big guy" tegen.
Volgens mij wordt dan het gaspedaal ingekort en foam uit de stoel gehaald of bv. een Lotus Elise of Opel Speedster stoel gemonteerd. En in een NB scheelt het als je er een NA stoel in zet.
-
Wederom bedankt voor de reacties!
Ik ga de komende tijd alles eens op een rijtje zetten en meer uitzoeken over de MX-5, Z4 en 350Z. De auto zal trouwens amper de snelweg zien.
Ik ga de komende tijd alles eens op een rijtje zetten en meer uitzoeken over de MX-5, Z4 en 350Z. De auto zal trouwens amper de snelweg zien.
-
Hou ook de verzekering in de gaten. Met weinig schadevrije jaren (en een relatief jonge leeftijd?) kan dat naar mijn idee ook een afweging zijn die je moet maken. Een Z4 zal relatief duur zijn vergeleken met de MX-5.
Als het financieel allemaal haalbaar is, lijkt mij zo'n 350Z echt heel gaaf om mee te beginnen. RWD, genoeg vermogen en een prachtig geluid!
Succes met de keuze..
Als het financieel allemaal haalbaar is, lijkt mij zo'n 350Z echt heel gaaf om mee te beginnen. RWD, genoeg vermogen en een prachtig geluid!
Succes met de keuze..
-
Dat is inderdaad een punt, ik ben (slechts) 19...Thomas H schreef:Hou ook de verzekering in de gaten. Met weinig schadevrije jaren (en een relatief jonge leeftijd?) kan dat naar mijn idee ook een afweging zijn die je moet maken. Een Z4 zal relatief duur zijn vergeleken met de MX-5.
Succes met de keuze..
- Martijn M
19 en een auto van €10k willen kopen.
Succes met je premie
Succes met je premie

-
Net 19. Wellicht een idee om zo'n oude MX5 van 1000-1500 euro te kopen. Dik geld overhouden voor wat achterstallig onderhoud en vooral veel geld overhouden voor een aantal fantastische roadtrips!
-
Komt goed!Martijn M schreef:19 en een auto van €10k willen kopen.
Succes met je premie

- Mnrk
- Auto: R53 tracktool
Ik had eerder wat minder uitgegeven en dan wat geld achter de hand houden voor onderhoud en evt. modificaties...die komen er toch wel.
-
Bij het budget van €10k is rekening gehouden met kosten van onderhoud etc. en roadtrips. De maandelijkse kosten moeten echter niet overdreven hoog worden...allen schreef:Net 19. Wellicht een idee om zo'n oude MX5 van 1000-1500 euro te kopen. Dik geld overhouden voor wat achterstallig onderhoud en vooral veel geld overhouden voor een aantal fantastische roadtrips!

Ik geef ook liever wat meer geld uit aan een leuke auto bij aanschaf dan steeds veel geld moeten uitgeven aan onderhoud of modificaties.
- WJ
Maar moet het echt een cabrio zijn? In je OP staat dat het geen pre is geloof ik? Zoniet dan zijn er natuurlijk bergen andere opties. 

-
Nee, hoeft inderdaad niet per se, maar het leek me wel wat toevegen aan de driving fun.WJ schreef:Maar moet het echt een cabrio zijn? In je OP staat dat het geen pre is geloof ik? Zoniet dan zijn er natuurlijk bergen andere opties.

Laatst gewijzigd door TNThomas op 21 jan 2015, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Riceaux
Daar zijn wel oplossingen voor. Auto op naam van vader en Thomas als eerste bestuurder.Martijn M schreef:19 en een auto van €10k willen kopen.
Succes met je premie
Nadeel blijft dan natuurlijk dat je geen schadevrije jaren opbouwt. Wat toch wel erg fijn is.
-
Ze kijken naar nieuwwaarde en vermogen.Martijn M schreef:19 en een auto van €10k willen kopen.
Succes met je premie
Niet naar de huidige aanschafprijs.
-
Dus een MX-5 zal dus (aanzienlijk) goedkoper zijn om te verzekeren dan een 350Z bijvoorbeeld?ErikS schreef:Ze kijken naar nieuwwaarde en vermogen.Martijn M schreef:19 en een auto van €10k willen kopen.
Succes met je premie
Niet naar de huidige aanschafprijs.
Laatst gewijzigd door TNThomas op 21 jan 2015, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Oké: 19 en een auto met een nieuwwaarde van 50k+ en 280 pk.
Succes met je premie.
Succes met je premie.
-
Dan is een MX-5 met 126pk en een veel lagere nieuwwaarde misschien toch niet zo gek.Joël D. schreef:Oké: 19 en een auto met een nieuwwaarde van 50k+ en 280 pk.
Succes met je premie.

- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
350Z krijg je echt niet verzekerd, of je moet 200+ per maand willen betalen. Sowieso vraag ik mij af of een 350Z als eerste auto nou wel zo verstandig is. Ik denk dat je beter een leuke MX-5 NB kan kopen van rond de 5.000 Euro.