Welke eerste auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
TNThomas

Welke eerste auto?

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 18:50

De afgelopen tijd ben ik me aan het oriënteren voor een auto die ik wil kopen als het mooier weer wordt. Het zal mijn eerste auto zijn en hij zal (bijna) alleen worden gebruikt voor "fun kilometers". Ik ben dus op zoek naar een leuke auto om vooral in de zomer plezier mee te hebben. Mijn maximale budget is €10.000, maar minder is altijd fijn. ;)

De eisen voor de auto:
- Cabriolet (hoeft niet per se, lijkt me wel leuk)
- Betrouwbaar en niet te duur in onderhoud
- Niet meer dan 100.000km op de teller
- Niet te onzuinig
- Iemand van 1,90 moet erin passen
- Het belangrijkste, een leuke auto!
Ik snap dat sommige eisen een beetje vaag zijn en ik zal er vast een paar vergeten.

Na lang zoeken kwam ik uit bij de Mazda MX-5 NC. Deze voldoet volgens mij aan alle eisen, behalve misschien dat een persoon van 1,90 er niet in past, maar dat is een kwestie van proefzitten bij een dealer. Het is belangrijk dat de auto relatief goedkoop is in maandelijkse kosten, want ik ben nog student...

Wat zouden jullie kopen met dit budget en deze eisen?
Meningen/ervaringen over de MX-5 NC zijn ook welkom!
Laatst gewijzigd door TNThomas op 20 jan 2015, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans J.
Auto: X5 M F85

Re: Welke eerste auto?

Bericht door Hans J. » 20 jan 2015, 19:01

Welkom! Maar je zit wel op een semi-BMW forum he :wink:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/24 ... c=st|sr,as

Alstublieft hoor. Met jouw lengte zou ik toch meer naar een (noord)-Europese auto kijken, die zijn wat meer berekend op jouw 1m90:)

TNThomas

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 19:14

Hans J. schreef:Welkom! Maar je zit wel op een semi-BMW forum he :wink:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/24 ... c=st|sr,as

Alstublieft hoor. Met jouw lengte zou ik toch meer naar een (noord)-Europese auto kijken, die zijn wat meer berekend op jouw 1m90:)
Ik lees al een tijd mee hier en was er al achter dat BMW populair is. ;) Zelf ben ik 1,82m, maar mijn vader is 1,90m en die zal oof af en toe in de auto rijden. Heeft iemand hier ervaring met een NC die me meer kan vertellen over de ruimte in de ato?

Die BMW vind ik mooi, maar ik heb het beeld bij BMW's dat ze duur in onderhoud zijn en onzuinig. Als student is dat niet ideaal, maar is dat ook wel zo of heb ik een verkeerd beeld?

Joy

Bericht door Joy » 20 jan 2015, 19:19

Zoiets denk ik:

Afbeelding

http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;

Mazda zal leuk rijden maar ik heb er zelf vrij weinig klik mee. Beetje emotieloos gevoel, weet ook niet wat het is.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 19:22

Deze BmW vind ik ook mooi, mooier dan de 3-serie. Mijn "zorgen" over hoge onderhoudskosten en slecht verbruik blijven echter wel... Da was de reden dat ik bij de NC uitkwam, die leek me leuk en relatief betaalbaar.

Joy

Bericht door Joy » 20 jan 2015, 19:23

Z4 is volgens mij erg betrouwbaar. Tommy heeft er ook weinig kosten aan gehad de afgelopen jaren met flink hard rijden. Verbruik zal zo rond de 1 op 10 zijn bij wat vlotter rijden.

Voordeel van een Z4 is de goed geïsoleerde kap. Maakt slechts 71 DB geluid bij 120 km/u. De Mazda zit op 76 DB. Dit is voor de momenten dat je geen zin hebt in herrie wel erg fijn. En een 6-pitter geeft bij rustig cruisen een mooi zwoel geluid waarbij ik me kan voorstellen dat de Mazda een beetje saai is.

Milka

Bericht door Milka » 20 jan 2015, 19:36

Ik denk dat je met 1.90 in een MX5 niet wegkomt.
Ik heb er met 1.93 een keer op de autorai ingezeten en mijn kruin kwam boven de voorruit uit.
ea is uiteraard afhankelijk van je verhoudingen

SLK eerste serie?
1 serie cabrio is nog niet voldoende gezakt, ook een erg vermakelijke auto

Hoeveel ga je er mee rijden eigenlijk?
Als het enkel fun km's zijn, dan is de impact van verbruik ook maar relatief.
Je wil <100k km dan mogen eigenlijk weinig auto's een onderhoudsprobleem zijn.

mmm wel wat duurder in onderhoud, en je moet nog wat onderhandelen
maar hier ga je ook niet meer op afschrijven, verbruik 1:10
Afbeelding
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/pors ... ousPage=lr

Audi TT / A4

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 20 jan 2015, 19:38

Crossfire anders, in feite een slk zonder gedateerd uiterlijk alleen ga je dat qua budget niet redden denk ik.

Tim N

Bericht door Tim N » 20 jan 2015, 19:40

Boxter niet iets?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/pors ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 20 jan 2015, 19:44

Mijn MX-5. Wel meer km's (159.000 nu), maar de motor is compleet gereviseerd. Daarnaast ook ruim onder je budget van €10.000. Geen kilometervreter, wel een erg leuke auto. Ik ben zelf 1.90 en ik kan er prima in zitten/rijden. Benzineverbruik als je sportief rijdt is 1 op 12. Ga je rustig rijden, wordt dat dus nog zuiniger.

Hij staat (nog) niet officieel te koop, maar voor een okay prijsje mag hij altijd weg.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 20:10

Heel erg bedankt voor alle reacties! :D

Alle voorgestelde auto's zal ik eens nader bekijken, maar bij veel heb ik het gevoel (komt mijn gezeur weer ;)) dat het relatief dure auto's zijn om te rijden en zeker de oudere auto's waarbij de kans groot is dat er wat stuk gaat.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 20:12

matthyssie schreef:Mijn MX-5. Wel meer km's (159.000 nu), maar de motor is compleet gereviseerd. Daarnaast ook ruim onder je budget van €10.000. Geen kilometervreter, wel een erg leuke auto. Ik ben zelf 1.90 en ik kan er prima in zitten/rijden. Benzineverbruik als je sportief rijdt is 1 op 12. Ga je rustig rijden, wordt dat dus nog zuiniger.

Hij staat (nog) niet officieel te koop, maar voor een okay prijsje mag hij altijd weg.
Persoonlijk vind ik de NC net wat mooier dan de NB, dus ik overweeg de NB op dit moment niet. Wel fijn om te horen dat je met 1,90m er goed in past, dan zal een NC waarschijnlijk niet zo een problem zijn.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 20 jan 2015, 20:12

Hoe "groot" is een Toyota MR2?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 20 jan 2015, 20:13

Als eerste auto gewoon een hok kopen van max 1500 euro. Lekker mee knallen. Gaat er wat stuk is het niet zo erg. Kan je tenminste op de grens rijden zonder bang te zijn al je spaargeld af te schrijven.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 jan 2015, 20:14

StreetKa?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 20 jan 2015, 20:18

Mx5 is leuk als 2de auto. Als eerste auto zou ik die dingen niet eens overwegen. Praktisch nut is echt 0.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 20 jan 2015, 20:21

MG TF:

Afbeelding

http://link.marktplaats.nl/m887674719" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 jan 2015, 20:29

Tja je hebt het over kosten en komt een MX5 voorbij met een gereviseerde motor en een Z4 waaraan weinig kosten zijn geweest.

Voor alleen maar fun kilometers moet je gewoon een mooie fijne kar kopen. Ga proef zitten, ga proefrijden etc. Een frisse Z4 die goed behandeld wordt en niet al teveel kilometers per jaar maakt hoeft denk ik niet al teveel te kosten. In de basis zal een MX5 goedkoper zijn maar met zo'n ding kun je net zo goed een flinke tegenvaller hebben.

De Boxster moet je links laten liggen als het om goedkoop open rijden :)

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 20 jan 2015, 20:36

350Z cabrio

Mooie auto, pas je goed in. Weinig gezeik met onderhoud want ze zijn erg betrouwbaar. Klinken geweldig, RWD en 1:10-11 is gewoon prima haalbaar.

Afbeelding

TNThomas

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 20:45

Wederom bedankt voor de reacties!
Ik zal alle voorgestelde auto's eens wat beter gaan bekijken, vooral de Z4 en 350Z spreken me aan.
Riceaux schreef:Mx5 is leuk als 2de auto. Als eerste auto zou ik die dingen niet eens overwegen. Praktisch nut is echt 0.
Ik zal er bijna alleen maar fun kilometers mee maken. Als ik een praktische auto nodig heb pak ik die van mijn ouders even. Praktische auto is dus niet nodig. ;)
Niels schreef:Tja je hebt het over kosten en komt een MX5 voorbij met een gereviseerde motor en een Z4 waaraan weinig kosten zijn geweest.

Voor alleen maar fun kilometers moet je gewoon een mooie fijne kar kopen. Ga proef zitten, ga proefrijden etc. Een frisse Z4 die goed behandeld wordt en niet al teveel kilometers per jaar maakt hoeft denk ik niet al teveel te kosten. In de basis zal een MX5 goedkoper zijn maar met zo'n ding kun je net zo goed een flinke tegenvaller hebben.

De Boxster moet je links laten liggen als het om goedkoop open rijden :)
Ik heb veel gelezen over de MX-5 en hoor bijna alleen maar positieve dingen van mensen die lange tijd zonder problemen ermee rijden. Zijn die MX-5jes minder betrouwbaar dan op sommige for a wordt gesuggereerd?

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 20 jan 2015, 21:52

Ook de MX-5 heeft helaas z'n minpuntjes die redelijk geld kunnen kosten. Bijv bougies, bougiekabels (valt qua kosten mee) en verder gaat er vaak redelijk wat geld in roestbehandeling zitten. Het komt toch regelmatig voor dat er een ruilblokje in moet (of revisie). Verder zijn ze praktisch onverwoestbaar en lage kosten. Mijn MRB is €105 per kwartaal. Motortje redelijk zuinig. Ik heb hem bijv nog nooit onder de 1 op 10 gehad. (m'n meest on-zuinige was 1 op 10.1).

Ik heb eenmaal in een NC meegereden, qua ruimte maakt het niet gek veel uit denk ik.

Bij mijne heb ik overigens ook alle roest aan laten pakken. Een veel frissere auto ga je niet vinden denk ik. :df:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 20 jan 2015, 22:15

ThomasNürburgring schreef:Heel erg bedankt voor alle reacties! :D

Alle voorgestelde auto's zal ik eens nader bekijken, maar bij veel heb ik het gevoel (komt mijn gezeur weer ;)) dat het relatief dure auto's zijn om te rijden en zeker de oudere auto's waarbij de kans groot is dat er wat stuk gaat.
Neem je in je kostenoverweging ook de afschrijving mee...?

TNThomas

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 22:17

matthyssie schreef:Ook de MX-5 heeft helaas z'n minpuntjes die redelijk geld kunnen kosten. Bijv bougies, bougiekabels (valt qua kosten mee) en verder gaat er vaak redelijk wat geld in roestbehandeling zitten. Het komt toch regelmatig voor dat er een ruilblokje in moet (of revisie). Verder zijn ze praktisch onverwoestbaar en lage kosten. Mijn MRB is €105 per kwartaal. Motortje redelijk zuinig. Ik heb hem bijv nog nooit onder de 1 op 10 gehad. (m'n meest on-zuinige was 1 op 10.1).

Ik heb eenmaal in een NC meegereden, qua ruimte maakt het niet gek veel uit denk ik.

Bij mijne heb ik overigens ook alle roest aan laten pakken. Een veel frissere auto ga je niet vinden denk ik. :df:
Geldt dat stuk over motorrevisie en roest ook voor de NC of alleen NB?

TNThomas

Bericht door TNThomas » 20 jan 2015, 22:19

SlowCo schreef:
ThomasNürburgring schreef:Heel erg bedankt voor alle reacties! :D

Neem je in je kostenoverweging ook de afschrijving mee...?
Is waarschijnlijk slim om te doen inderdaad... Alleen lastig te voorspellen denk ik of niet? Zijn er auto's die hier genoemd zijn die opvallend veel of juist weinig afschrijven?

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 20 jan 2015, 22:26

Mazda mx5 nc heb ik ook mee gereden maar ik kon daar toch niet lekker in zitten met mijn 1.91m.
Verder mis ik gewoon beleving bij die auto, een lekkere 6-cilinder roffel is toch wel
Fijn.

Uiteindelijk moet je best toeren maken met een Mazda om knap vooruit te gaan, een z4 of 350z kan je lekker relaxed rijden en je hebt altijd koppel tot je beschikking. No brainer in die prijsklasse zijn die 2 auto's.

Plaats reactie