Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door smiley » 15 jan 2015, 19:42

Best wel effectief; zo´n mistmachine. :lollerdelol:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 15 jan 2015, 19:48

Verrot Luco, alles in de bouw is gewoon bagger op het moment. Alles staat stil en ik voorzie niet dat er in q1 nog veel zaken gaan veranderen. Hopen dat er snel een passende uitdaging voor je voorbij komt.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 15 jan 2015, 19:52

Klote Luco! Misschien een tijdje in een andere sector gaan werken?

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2015, 20:20

@Riceaux, daar heb ik ook over gedacht en dat wil ik ook best, toezicht en projectleiding kan ik denk ik wel in elke branche, probleem is alleen dat er in elke branche waar ik geen ervaring heb er ook voldoende kandidaten zijn die er wel ervaring in hebben en dan kiezen ze die.

Ik weet zeker dat ik in wegenbouw en civiele techniek en bv offshore heien ed ook mijn mannetje zal staan, desnoods wil ik extra cursus doen en in eigen tijd dingen uitzoeken die ik moet weten, maar ja die kans krijg je gewoon niet.

TLRS

Bericht door TLRS » 15 jan 2015, 21:35

Luco schreef:..desnoods wil ik extra cursus doen en in eigen tijd dingen uitzoeken die ik moet weten, maar ja die kans krijg je gewoon niet.
Het is als met zoveel dingen in NL, specificaties of andere indirecte indicatoren vind men vaak belangrijker dan hun eigen gevoel of capaciteit om jou op waarde te schatten.

Misschien kun je dat voor zijn, door zelf een goed beeld te hebben van je zwakke en sterke punten. Van wat je wel en niet leuk vind om te doen.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 16 jan 2015, 06:22

Luco, bij mij is het nu 2 jaar geleden mis gegaan. In die 2 jaar heb ik enorm veel geleerd. Waaronder dat je in Nederland als kleine (ex)zelfstandige echt alleen maar gestraft wordt en totaal geen hulp van welke instantie dan ook hoeft te verwachten. Zowel Miranda als ik hebben geen enkele ondersteuning van de overheid gehad. Ik bleef ook met een restschuld van een halve ton zitten welke de bank in één keer terug wilde hebben anders zouden ze ons huis verkopen. Zoeken naar een andere baan leverde voor mij niets op. Te oud, geen ervaring, geen papieren. Je kent het allemaal wel. Ben door dit alles in zware psychische problemen gekomen. Ben vele vrienden verloren omdat ze het niet kunnen begrijpen. Gelukkig had ik nog een ander, zeer klein, bedrijfje waarop we konden blijven drijven. Omdat ik tijdens deze periode echt de weg kwijt was ben ik daar ook mijn grootste klant verloren. Allemaal klote dus! Echter, we zijn nu 2 jaar verder. 2 jaar waarin ik de over gebleven vrienden des te meer ben gaan waarderen. 2 jaar waarin Miranda weer een baan gevonden heeft. 2 jaar waarin ik mezelf herontdekt heb en nu weer met veel optimisme de wereld in kijk. Het was, en is nog steeds hoor, een zware leerschool maar je komt hier sterker uit.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2015, 07:19

@Dick, ik snap wat je bedoelt, alleen verwacht ik dat de restschuld bij ons ietsje (understatement) hoger uit zal vallen (dat is nu nog even afwachten) mede omdat er bij ons al jaaaaaaaaaaaaaren een aantal woningen te koop staan en ook de markt behoorlijk is gezakt en niet iedereen in zon dorpje wil wonen.
Als mijn schatting klopt en je dus geen hulp krijgt van welke instantie ook, net als jij, dan moet ik me tot mijn 80e kapot werken en op een houtje bijten.
No way, daar heb ik niet 30 jaar voor gewerkt.

Jolanda kan niet werken vanwege versleten gewrichten, een tia en een lekkende hartklep.

350 Z

Bericht door 350 Z » 16 jan 2015, 10:09

Kun je als je geen baan kunt aankomen tijdelijk bij een tuinder gaan werken zodat je toch in je huis kunt blijven wonen.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2015, 10:12

Als ik wil blijven moet ik snel een hele goede opdracht hebben zodat ik wat kan laten zien, in dienstverband kan ik niet genoeg verdienen.
of ineens de hypo ophoesten, dus als iemand nog een suikeroompje heeft :-)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jan 2015, 10:53

Dickh. schreef:Luco, bij mij is het nu 2 jaar geleden mis gegaan. In die 2 jaar heb ik enorm veel geleerd. Waaronder dat je in Nederland als kleine (ex)zelfstandige echt alleen maar gestraft wordt en totaal geen hulp van welke instantie dan ook hoeft te verwachten. Zowel Miranda als ik hebben geen enkele ondersteuning van de overheid gehad. Ik bleef ook met een restschuld van een halve ton zitten welke de bank in één keer terug wilde hebben anders zouden ze ons huis verkopen. Zoeken naar een andere baan leverde voor mij niets op. Te oud, geen ervaring, geen papieren. Je kent het allemaal wel. Ben door dit alles in zware psychische problemen gekomen. Ben vele vrienden verloren omdat ze het niet kunnen begrijpen. Gelukkig had ik nog een ander, zeer klein, bedrijfje waarop we konden blijven drijven. Omdat ik tijdens deze periode echt de weg kwijt was ben ik daar ook mijn grootste klant verloren. Allemaal klote dus! Echter, we zijn nu 2 jaar verder. 2 jaar waarin ik de over gebleven vrienden des te meer ben gaan waarderen. 2 jaar waarin Miranda weer een baan gevonden heeft. 2 jaar waarin ik mezelf herontdekt heb en nu weer met veel optimisme de wereld in kijk. Het was, en is nog steeds hoor, een zware leerschool maar je komt hier sterker uit.
'Mooi' verhaal Dick, bedankt voor 't delen. Doet me wel wat man.

Luco doorzetter, kop op.

Robin

Bericht door Robin » 16 jan 2015, 11:05

Als (klein) ondernemer ben je in NL (vandaagdedag )aan 't verkeerde adres, voor banken(ook al heb je wat/opgebouwd) ben je vaak 'n paria.
Kijk, leuk dat de hypotheekmarkt weer 'aantrekt', en dat de 'jeugd' van 'n 500 euro huurhuis nu kan overstappen naar 'n 600 euro koophuis, maar die 100 euro is minder 'koopkracht' voor kleine bedrijven zoals zovelen. Mensen houden nog steeds de hand op de knip, alles is te duur, wel info vragen en 'zeuren' en ergens anders beslissen, kortom. Loyaliteit is er allang niet meer lijkt 't en is zo diep als hun portemonee.

Dus overheid, banken, maar ook de 'moderne' NEDERLANDSE consument anno 2015 is nogal wispelturig en niet bereidwillig. Wat je ook probeert , even zwart wit.

Maar een kansloze wordt hier van alle kanten geholpen door allelei kopje-thee-instanties. En dan jatten ze je de tent ook nog halfleeg als je niet oppast...
En 'wij' mogen en kunnen niks verwachten, eigen schuld dikke bult 'daarvoor ben je ondernemer' etc etc.

Vreemd land dit Nederland, het is mijn land al jaren niet meer.

:coffee:

dvh

Bericht door dvh » 16 jan 2015, 12:56

Ik ben vorig jaar van een 'veilige' BV constructie naar een eenmanszaak constructie gegaan. Een hele verandering dus. Ook financieel. Want waar ik me achter mijn BV nog kon verschuilen ( stond niet persoonlijk op naam ) kan dat nu niet meer. Voor alles ben je dus direct aanspreekbaar.

Nu heb ik (gelukkig) wat centjes. Maar je ziet mij dan ook niet in een dure auto rijden. Die kan ik wel kopen. Maar dan heb ik minder centjes. Zo simpel is het. Nu heb ik een pand gekocht + grond. En dat was weer best een hoop geld. Liever hield ik wat geld op mijn spaarrekening dus de helft is gefinancierd ( ook belastingtechnisch gunstiger enzo maar dat maakt voor deze niet uit )

Dus als het fout gaat dan moet ik of over de brug komen, of je huis verkopen of wat dan ook. Dat is de deal waar je vooraf in stapt.
Nu heb ik wel een continutieitsverzekering afgesloten. Mét indicatie. Dat wil dus zeggen. Dat ik verzekerd ben voor het af te lossen bedrag + mijn inkomen tot mijn pensioen. Als ik nou arbeidsongeschikt raak. Of mijn tent brand af of er gebeurd iets waar ik geen invloed om heb. Dan ben ik gedekt voor de nodige drama's die kunnen ontstaan wanneer je dat dus niet bent.

"niet te betalen' hoor je dan al snel mensen roepen. Nou het kost 250,- + nog wat extratjes komt het uit op een goede 450-500,- per maand. Bruto. Hoop geld. Maar gewoon te overzien. Nu is dit bedrag voor mij als eenmanszaak + winkel , inventaris en toebehoren. En zal het voor een groot bedrijf een ander verhaal zijn.

Maar juist voor de kleinere bedrijfjes... Mocht er stront aan de knikker zijn dan is de boel toch redelijk gedekt. Ik heb een inkomen ( wat je zelf bepaald hoeveel je wilt verzekeren ) + indicatie. Wat wil zeggen dat elk jaar er een toetsing wordt gedaan hoeveel jou salaris dient mee te groeien met de inflatie of dergelijke.
Gewoon bij Interpolis. Niet de goedkoopste. Wel glashelder ( ofzo.. ).

Om maar te zeggen. Je kan je gewoon verzekeren voor ongelukkige situaties. Daar moet je wel wat voor inleveren. En je moet het allemaal zelf regelen. Maar dat is ondernemen. Toch ?

Ik hou dan ook niet zo van leningen. Maar toch heb ik er een. Die los ik dan ook het liefst zo snel mogelijk af.
Wat dan inhoud dat wij gewoon lekker leven en op vakantie gaan. Maar geen gekke dingen totdat de lening weg is en de spaarpot weer is gevuld. Lekker saai en conservatief. Maar zo ben ik. Saai en 'veilig'.
Als het dan fout zou gaan dan kan ik mezelf niet de schuld geven dat ik domme dingen heb gedaan met m'n centen. Eerst werken, dan pas leuke dingen ervan kopen.

Maar zoals ik laatst al ergens op dit forum deed posten. 'We' klagen met z'n alle over de uitkeringtrekker met een grote TV + IPhone. Maar zo zijn er genoeg ondernemers die simpelweg de verkeerde keuzes maken. Een grote auto rijden maar het eigenlijk niet kunnen betalen. Of noem het maar op.

Altijd vooruitdenken. Mocht er stront aan de knikker zijn, hoe safe sta je dan?
Ondernemer is risico nemen en investeren. Zo'n beetje dé dooddoener betreft het ondernemer. Ja dat klopt. Maar alles is relatief. De een noemt het risico nemen. De ander noemt het je kop in het zand steken en hopen dat het vanzelf allemaal wel goed komt.

Ook voor de kleinere ondernemers zijn de zaakjes goed te regelen. Je moet er alleen wel dingen voor laten.
Niets voor niets :-)

Robin

Bericht door Robin » 16 jan 2015, 13:02

Inderdaad. Het gaat om 't algemene plaatje dvh. Meer dan goed verzekerd ben ik ook wel. Kost ook 'n lieve duit, maar 'moet' ook ivm mijn vakgebied

Ook denk ik dat de meesten(zelfstandigen/loontrekker etc) in veel te dure huizen wonen tov hun 'eigenlijke kunnen'. Ik woon 'veilig' boven m'n eigen zaak/pand wat van mezelf is. Neemt niet weg dat wat ik al zei hierboven een verandering gaande is.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2015, 13:11

Verzekeren kan niet altijd en bij elk vakgebied. Ik heb het eens gevraagd en kreeg bij particuliere maatschappijen geen verzekering rond (offshore werk word als ontzettend risicovol gezien blijkbaar...)

Maar dan kan je nog wel via het SVB vrijwillig verzekeren. Is wel duur, zit je inderdaad aan 500+ euro per maand en destijds kon je je maar maximaal voor iets van 55.000 euro per jaar verzekeren.

Maar Luco's geval lijkt me moeilijk afdekbaar, als je gewoon zonder opdrachten zit.

Robin

Bericht door Robin » 16 jan 2015, 13:17

Da's ook weer zo Bert. En elk vak is anders.

De één heeft te makkelijk praten in zijn vak tov de ander in 'n ander vakgebied, maar projecteert zijn vakgebied op een ander vakgebied en andersom. Werkt niet helemaal.

Aan de kantlijn staan en vertellen hoe 't moet, de beste stuurlui staan aan wal ofzo, ik maak ze toch nog te vaak mee:)

RVV

Bericht door RVV » 16 jan 2015, 13:17

Eens met David. Overigens ben ik niet zwartgallig over 2015. Oké het jaar moet nog echt beginnen maar ik ben erg positief. Consumentenvertrouwen krijgt een flinke zwengel. Mensen zien hun huis weer in waarde stijgen (dus ze durven weer hun spaargeld aan te spreken) de brandstofprijzen zijn fors gedaald. energieprijzen voor woningen zullen flink dalen, mede door de slappe winters. Bovendien pakt het loonstrookje positief uit voor de werkende mensen (geen idee of dit ook voor de uitkeringen is?!). Je moet erg je best doen als ondernemer/verkoper. De klant komt niet aanwaaien en wil ook niet zomaar bij je kopen. Maar raak je de juiste snaar en kun je datgene aanbieden wat het beste in de portomennee past dan is de klant koning maar ben jij keizer. Overigens is de zondag openstelling bij ons een schot in de roos. Met hartelijke dank aan de gemeente Groningen. Ik hoef nog net niet aan de klant te vragen of ze zelf hun orderbon willen invullen :D

Nog even over David zijn opmerking over veel te dure auto's. Ik heb jaren veel te dure auto's gekocht. Ik kon ze kopen en had er veel plezier van en geen spijt. Maar hoe je het went of keert, bij veel te dure auto's werk je gewoon linksom of rechtsom voor je auto. De afschrijvingen zijn gewoon te debiel voor woorden. 10000 tot 15000 euro per jaar bij de bekende grote Duitse merken ongeacht het model is gewoon de norm. Ik wil niet meer werken voor die afschrijvingen. Noem het een centenkwestie. Maar omgerekend zit je maximaal een uur in een auto per dag. Meestal maar een half uur. 365 dagen per jaar is maximaal 15 dagen (24 uur per dag) wat je achter het stuur zit. Die 15 dagen zijn mij geen 10000 euro afschrijving per jaar meer waard.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2015, 13:24

Net zoals dvh had ik een aov met garantie en een lijfrente/pensioen,dat was bij elkaar al gauw 1200 per maand altijd netjes betaald, maar als je geen opdrachten hebt kan je daar geen gebruik van maken, dure auto's heb ik niet echt gehad, allemaal oude meuk, we hebben veel geinvesteerd in het huis omdat we hier graag tot onze dood wilden blijven.

Vakantie, zijn we al 7 jaar niet geweest, juist omdat je dingen inderdaad moet laten, maar als je opdrachten wegvallen door externe omstandigheden kan je alleen maar ontzettend je best blijven doen en je reserves aanspreken, maar ook die zijn een keer op.

Ja achteraf is het makkelijk roepen dat je keuzes verkeerd waren,
als het fout gaat is de keuze altijd verkeerd geweest.

JP

Bericht door JP » 16 jan 2015, 13:47

Heel veel stekte , Luco !
Met jouw ervaring is geen mogelijkheid om eens bij verzekeringen na te vragen of ze bouwtechnisch schade- adviseurs kunnen gebruiken? Is dat niets in jouw vakgebied ?

GTRene

Bericht door GTRene » 16 jan 2015, 13:56

Helder en goed verhaal David :thumbup:

Robin

Bericht door Robin » 16 jan 2015, 14:12

Luco schreef:Net zoals dvh had ik een aov met garantie en een lijfrente/pensioen,dat was bij elkaar al gauw 1200 per maand altijd netjes betaald, maar als je geen opdrachten hebt kan je daar geen gebruik van maken, dure auto's heb ik niet echt gehad, allemaal oude meuk, we hebben veel geinvesteerd in het huis omdat we hier graag tot onze dood wilden blijven.

Vakantie, zijn we al 7 jaar niet geweest, juist omdat je dingen inderdaad moet laten, maar als je opdrachten wegvallen door externe omstandigheden kan je alleen maar ontzettend je best blijven doen en je reserves aanspreken, maar ook die zijn een keer op.

Tja, op dit verhaal heeft niemand totnutoe een antwoord, maar waardeloos is 't.

Al leef je zuinigjes of boven je stand en alles er tussenin, externe factoren kun je niet altijd te lijf.

Hoeveel mensen ken ik(bedrijfsleven/banken/particulieren ) die met (goedbedoelde vaak) ideeen/tips komen, van: Zo moet 't en dit en dat en zus en zo gaat echt werken. Geloof je 't zelf? :)

Een beetje 't idee van de 'verzekeringsverkoper' die zegt dat 'men' bijv. in aandelen moet investeren/rendement zus en zo want hij weet van de hoed en de rand...en als je 't hem op de man af vraagt heeft ie zelf nooit aandelen verhandeld/gehad en zit ie er niet warmpjes bij ofzo. LOL

De echte goeroe's zijn met 'n lampje te zoeken of zijn er niet:)

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2015, 14:13

JP schreef:Heel veel stekte , Luco !
Met jouw ervaring is geen mogelijkheid om eens bij verzekeringen na te vragen of ze bouwtechnisch schade- adviseurs kunnen gebruiken? Is dat niets in jouw vakgebied ?
Is inderdaad een "beetje" mijn vakgebied, maar ook daar is niet veel werk in, ja nu tijdelijk in groningen, ook al op gereageerd, maar willen mensen uit groningen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 jan 2015, 14:18

Succes met deze vervelende situatie Luco.

Peric

Bericht door Peric » 16 jan 2015, 14:39

Dus als ik het goed begrijp heb je wel premies betaald maar kan je er nu niets mee Luco?
Heel veel succes, hoop voor je dat het niet zo ver komt.. :(

Elmar

Bericht door Elmar » 16 jan 2015, 14:52

Dit is echt een waardeloze situatie voor je Luco.
Luco schreef:
Precies. We hebben wereldtijden meegemaakt.
Echter het geld gaat altijd sneller van je af dan dat het (weer) naar je toekomt.

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2015, 14:54

Peric schreef:Dus als ik het goed begrijp heb je wel premies betaald maar kan je er nu niets mee Luco?
Heel veel succes, hoop voor je dat het niet zo ver komt.. :(
Lijfrente heb ik natuurlijk al van ingeleverd om te overleven (dan betaal je ook nog eens boete)
aov is arbeidsongeschiktheid en dat is correct 14 jaar voor niks betaald, maar dat is het risico, ik had twee jaar geleden van het dak moeten vallen bwvs, dan had ik tot mijn 67e een dikke uitkering gehad.

Plaats reactie