E36 325i | vocht bij bobines
- Mnrk
- Auto: R53 tracktool
E36 325i | vocht bij bobines
Mijn E36 325i heeft last van vocht in de 5e en 6e bobine. Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer een stukje gereden en na 5 minuten al begon de auto slechter te lopen en op 4 of 5 cilinders te lopen. Thuisgekomen gauw de kap open en bobines eruit gehaald; water (redelijk helder van kleur, niet blauw o.i.d. en geurloos) in de achterste 2 bobines. Zal ongeveer 10 a 15cc geweest zijn. Niet in de cilinder zelf, maar in het deel waar je de bobine in plaatst zodat deze op de bougie komt te zitten… Waar kan dit in hemelsnaam vandaan komen?
Een tijdje geleden heb ik de bougies al preventief vervangen en 2 maanden geleden de bobines vervangen omdat het blok toen ook al slecht liep, waarschijnlijk ook al vocht bij de bobines. Na een uurtje Google wordt ik er niet veel wijzer uit..
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Een tijdje geleden heb ik de bougies al preventief vervangen en 2 maanden geleden de bobines vervangen omdat het blok toen ook al slecht liep, waarschijnlijk ook al vocht bij de bobines. Na een uurtje Google wordt ik er niet veel wijzer uit..
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Riceaux
Re: E36 325i | vocht bij bobines
Dat probleem heb ik ook gehad met mijn 325i. Ik had toen geen afdekkappen op de motor. Die heb ik er op geplaatst. En de rubbers om de motorruimte heen vervangen. Zit als het goed is een afdicht rand onder de kap die over je kleppendeksel zit. Soort van schuim, kijk ook eens naar de staat daarvan.
- Mnrk
Hi Rico, bedankt voor je reactie! Maar waar komt het water dan vandaan?! En na 5 minuten staat er al een klein laagje in, dat vind ik erg vreemd...Riceaux schreef:Dat probleem heb ik ook gehad met mijn 325i. Ik had toen geen afdekkappen op de motor. Die heb ik er op geplaatst. En de rubbers om de motorruimte heen vervangen. Zit als het goed is een afdicht rand onder de kap die over je kleppendeksel zit. Soort van schuim, kijk ook eens naar de staat daarvan.
Mijn huidige kleppendeksel-kap heeft geen soort schuim, maar is gewoon 'kaal' aan de onderkant, dus die zou ik kunnen vervangen. Rubbers rond het motorruim zou ik wel eens kunnen vervangen, als die nog leverbaar zijn.
- Riceaux
Rubbers zijn nog leverbaar. Heb ze half jaar terug nog besteld bij de dealer.
Waar het water vandaan komt weet ik ook niet precies. Ik verdenk de gleuven boven de paravaan. Is het wel geurloos?

- Mnrk
Top! Gaan we eens buurten bij de dealer.Riceaux schreef:Rubbers zijn nog leverbaar. Heb ze half jaar terug nog besteld bij de dealer.Waar het water vandaan komt weet ik ook niet precies. Ik verdenk de gleuven boven de paravaan. Is het wel geurloos?
Menrik schreef:...water (redelijk helder van kleur, niet blauw o.i.d. en geurloos)...
- Riceaux
Lezen is ook een vak.Menrik schreef:Top! Gaan we eens buurten bij de dealer.Riceaux schreef:Rubbers zijn nog leverbaar. Heb ze half jaar terug nog besteld bij de dealer.Waar het water vandaan komt weet ik ook niet precies. Ik verdenk de gleuven boven de paravaan. Is het wel geurloos?
Menrik schreef:...water (redelijk helder van kleur, niet blauw o.i.d. en geurloos)...

Ik bestel dat soort materiaal altijd gewoon per mail bij de dealer. Wordt altijd netjes thuis bezorgd. Voor 2 uur besteld is binnen 1-2 dagen in huis.

-
Komt iid vaker voor, het water komt uit de paravan en lekt op de kleppendeksel afdekplaat. Echter zou deze moeten voorkomen dat het water in de bougie pijpen loopt. Bij mijn racer zonder afdekplaat had ik hetzelfde probleem, het water stond gewoon te koken in de bougie pijpen van cil 5+6!!!. Na het plaatsen van de afdekplaat heb ik hier nooit meer last van gehad.
- Mnrk
Bedankt voor de info, tot nu toe wijst alles in de richting van een goede kap van het kleppendeksel en de bevestiging daarvan...
- GTRene
ja die plugjes moeten er ook wel inzitten, scheelt ook weer.
had dat heel lang geleden bij die van mij ook niet, dan kan er via daar ook water in komen.
verder had ik aan 1 kant van de motor een kap die niet helemaal vlak was, beetje omhoog kwam en dus niet 100% kan afsluiten.
Had die kant er af gehaald en warm gestookt en beter in vorm gebogen...hartstikke mooi...tot de motor weer goed heet wordt en het gewoon weer in de oude vorm terug kwam
hm...toen maar een nwe afdek-kap voor die kant van de motor besteld, denk dan ist tie goed en dus vlak...
bleek die precies hetzelfde euvel te hebben, was ook van hetzelfde type nummer en productie datum, terwijl die gewoon nieuw bij BMW was besteld (was nog redelijk moeilijk te krijgen ook) die nwe ligt dus nu boven in een doos
Maar normaal heb je er niet zo snel last van, maar je moet niet zomaar met een hoge druk spuit bv op die kappen spuiten als je die plugjes/dopjes er niet in hebt of de seal niet goed afsluit
bij die open motoren zoals bv alfa TC ? waar de bougies ook diep in de motor liggen dacht ik? anyway, daar kan ook water in gaan staan, maar verdampt als de motor warm wordt, echter bij de BMW kappen is het dicht aan de hoogste kanten van de kappen en verzameld daar de damp die weer terug valt (kan moeilijk ontsnappen)
maja zonder is ook niet wat met die diepe bougie schachten.
Gelukkig staat mijn kar altijd binnen, scheelt weer.
had dat heel lang geleden bij die van mij ook niet, dan kan er via daar ook water in komen.
verder had ik aan 1 kant van de motor een kap die niet helemaal vlak was, beetje omhoog kwam en dus niet 100% kan afsluiten.
Had die kant er af gehaald en warm gestookt en beter in vorm gebogen...hartstikke mooi...tot de motor weer goed heet wordt en het gewoon weer in de oude vorm terug kwam

hm...toen maar een nwe afdek-kap voor die kant van de motor besteld, denk dan ist tie goed en dus vlak...
bleek die precies hetzelfde euvel te hebben, was ook van hetzelfde type nummer en productie datum, terwijl die gewoon nieuw bij BMW was besteld (was nog redelijk moeilijk te krijgen ook) die nwe ligt dus nu boven in een doos

Maar normaal heb je er niet zo snel last van, maar je moet niet zomaar met een hoge druk spuit bv op die kappen spuiten als je die plugjes/dopjes er niet in hebt of de seal niet goed afsluit

bij die open motoren zoals bv alfa TC ? waar de bougies ook diep in de motor liggen dacht ik? anyway, daar kan ook water in gaan staan, maar verdampt als de motor warm wordt, echter bij de BMW kappen is het dicht aan de hoogste kanten van de kappen en verzameld daar de damp die weer terug valt (kan moeilijk ontsnappen)
maja zonder is ook niet wat met die diepe bougie schachten.
Gelukkig staat mijn kar altijd binnen, scheelt weer.
- Mnrk
Update:
Geen waterproblemen meer en hij loopt weer als 'n trein!

Wat ik van bovenstaande plaatje heb besteld;
2 - silent-blocs
14 - afdichtring voor oliedop
15 - moer t.b.v. bevestiging van kleppendekselkap
16 - kapje t.b.v. de afdichting van de moer
Ik heb (nog) geen rubbers besteld/gemonteerd die rondom de motorkap zitten, maar ik denk dat het zo ook al goed blijft gaan.

Geen waterproblemen meer en hij loopt weer als 'n trein!
Nou mooi wel! Maar anders dan ik me had voorgesteld. Er zit over de gehele lengte een schuim/rubber lijn van ongeveer 2 centimeter om te zorgen dat er geen water inloopt. Het probleem zit 'm in de silent-blocs (nummertje 2 in onderstaande plaatje) die hard kunnen worden, dus daar heb ik nieuwe voor besteld.Menrik schreef: Mijn huidige kleppendeksel-kap heeft geen soort schuim, maar is gewoon 'kaal' aan de onderkant, dus die zou ik kunnen vervangen.
Wat ik van bovenstaande plaatje heb besteld;
2 - silent-blocs
14 - afdichtring voor oliedop
15 - moer t.b.v. bevestiging van kleppendekselkap
16 - kapje t.b.v. de afdichting van de moer
Ik heb (nog) geen rubbers besteld/gemonteerd die rondom de motorkap zitten, maar ik denk dat het zo ook al goed blijft gaan.
- GTRene
nice work, en owja, nu ik dat zo zie die rubber ring rond de olievuldop zal idd ook een lek iets kunnen zijn gezien de constructie daar.