Het grote E38 (occasion) topic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 03 jan 2015, 09:23

Tim N schreef:Deze gisteren naar een maat gestuurd, hij heeft helaas niks met de kleur.

Dit lijkt wel een erg net exemplaar, helaas pfl, maar de tekst leest eerlijk en alszijnde zeer netjes onderhouden.
En bezit alle lekkere opties:
Dure edc dampers (die zijn vervangen)
Open dak,
Xenon,
Dubbel glas
Automatisch dimmende spiegels
Elektrische kofferklep (zo'n hebbedingetje wat zo gaaf is)
Comfort stoelen met lendesteunen met plankjes en make-up spiegels.
Kers op taart is de DSP Hi-Fi die schijnt fe-no-me-naal te zijn (beste wat er was voor een 7-ner)

http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;
Erg mooi exemplaar met zeldzame kleur!

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door ErikS » 03 jan 2015, 09:47

Supergave kleur.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 03 jan 2015, 10:04

Heb een e34 en e39 gehad in die kleur gehad, is juist supermooi!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 03 jan 2015, 13:33

Kleurcode/naam?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Tim N » 03 jan 2015, 17:21

Fjordgrau Metallic (310)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 03 jan 2015, 17:34

@328ti dat is ook bij redelijk hoge kmstanden :D
welk stukje plastic heb je het dan over en kan je niet alleen dat stukje plastic op tijd vervangen? dan blijft de boel heel, kapot rijden of dom door rijden is ook vragen om.

mijn motor is idd niet uitgeboord, is langere slag en krukas van/ala M5 en speciale zuigers en wat andere zaken of course, wellicht een beetje Alpina 4.8 idee, de motorsteunen zijn trouwens ook gewoon Alpina ala e36 B8 (ook op M62) en wat meer, afijn de S62 is ook op de M62 gebaseerd bewijze van :D
daarnaast heeft mijn motor de specs van de Ascari Ecosse, daar heeft die ook de ECU? van, afijn ook van 'Hartge' maar deze 5.0 (4.930cc) is wel anders dan de latere 5.0 die Hartge verkocht als tuning conversie motor, die hadden volgens hun aangifte 370pk , eerst stonden ze nog als 350pk in advertenties net als hun voorloper 4.7 maar een tijd later hebben ze dat aangepast naar 370pk en 520nm.
De Ascari Ecosse 4.7 (ook de M62 Hartge) die ook in mijn kar gehangen heeft voor iets meer dan 2 jaar en waar dat Z47 ook weg komt, had bij Ascari (en deze auto) ook iets van 400pk aldus gegevens van destijds.

Zag een tijdje terug op ebay nog wel een originele Hartge 5.0 motor kit te koop en een 4.7 ook dacht ik, werden op ebay aangeboden vorig jaar nog, zal eens kijken of het er nog is.

niet meer voor de M62 5.0 de grote kit, maar wel nog zoiets wat delen, bv voor de N62B44 naar 5.0 deel>

http://www.ebay.nl/itm/BMW-Hartge-X5-5- ... 51c575e25c" onclick="window.open(this.href);return false;

en voor een 4.7

http://www.ebay.nl/itm/BMW-Hartge-4-7l- ... 339772ff02" onclick="window.open(this.href);return false;

maar ook bv voor een M3 3.2 naar 3.5 te brengen>

http://www.ebay.nl/itm/BMW-M3-E36-Hartg ... 339b20c44c" onclick="window.open(this.href);return false;

natuurlijk heb je dan wel meer nodig, maar zo gaat zoiets.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 03 jan 2015, 17:48

edit, strokerkit noemen ze dat, zag dat ik nog 2x een pdf had van de ebay zaken destijds, 1 voor X5 met 4.4 M62 en 1 voor de 4.4 m62 Land rover naar 5.0 te brengen.

koste iets van 10.300,-eu zo'n kit volgens de ebay actie pdf zo te zien zonder de krukas?
die staan ook apart te koop zag ik, die koste toen op ebay 1.350,-eu maar voor de N62B44
Hartge BMW Tuning Kurbelwelle Motorkennung N62B44 und weitere BMW X5 SUV V8 Benzin Motor 5,0l BMW / Hartge Nr. 11-63-5010 Pleuel und Hauptlagerungen sind für Serienlager
deel uit gekopieerd>>
Hartge BMW Tuning Stroker Kit auf 5,0l Kubraum BMW X5 SUV V8 Benzin Motor Umbausatz BMW / Hartge Nr. 11-100-505 Ersatzeilliste: 4x 1139515 Kolben 93,99 Zylinderbank 1-4 4x 1139516 Kolben 93,99 Zylinderbank 5-8 1x 1139517 Zylinderkopfdichtung bearbeitet Zylinderbank 5-8 1x 1139518 Zylinderkopfdichtung bearbeitet Zylinderbank 1-4 1x 1139522 Wasserkastendeckel mit Dichtung 1x 1139510 Kurbelwelle 5,0l V8 Benzin Motore 4x 1139514 Schraube Riemenscheibe 1x 1153519 Riemenscheibe Schwingungsdämpfer 1x 11530520 Drosselklappen Saugrohr 5,0l für Vanosmotor 8x 11530531 Pleuelstange 5,0l 16x 11530524 Pleuelschraube Den Umbausatz komplettieren weitere Teile wie, passende Langläufer (Keilriemen) Dichtungen, Schrauben, Muttern, Ölspritzdüsen, Passhülsen, Zylinderschrauben.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 03 jan 2015, 18:48

Mooie E38! :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 03 jan 2015, 19:15

Arthur schreef:Mooie E38! :tooth:
die e38 motor kan je dus van 4.4 naar 5.0 brengen Arthur :mrgreen:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 03 jan 2015, 23:23

Tim N schreef:Fjordgrau Metallic (310)
Nais... :tooth:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 03 jan 2015, 23:30

GTRene schreef:welk stukje plastic heb je het dan over en kan je niet alleen dat stukje plastic op tijd vervangen?
Yep, dat dus. Echter, als je te laat bent en het plastic breekt af (zie foto met stukjes in het carter) slaat ie bijna 2 tanden van tijd af met alle gevolgen van dien. Compleet infantiel ontwerp dus, t.a.v. M60 ontwerp. Begin van M=Marketing tijdperk :lol: .

Thnx for the Hartge info trouwens!

P.s. als je het leuk vindt, kan ik je wel in contact brengen met nog een andere v8 vakgenoot. Die is nu een M62 aan het verbouwen naar M60 distributie, grote inlaat etc etc. Omgeving R'dam. Mooie afstand om je Hartge eens goed uit te laten op de A15 :blink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 04 jan 2015, 00:18

328Ti schreef:
GTRene schreef:welk stukje plastic heb je het dan over en kan je niet alleen dat stukje plastic op tijd vervangen?
Yep, dat dus. Echter, als je te laat bent en het plastic breekt af (zie foto met stukjes in het carter) slaat ie bijna 2 tanden van tijd af met alle gevolgen van dien. Compleet infantiel ontwerp dus, t.a.v. M60 ontwerp. Begin van M=Marketing tijdperk :lol: .

Thnx for the Hartge info trouwens!

P.s. als je het leuk vindt, kan ik je wel in contact brengen met nog een andere v8 vakgenoot. Die is nu een M62 aan het verbouwen naar M60 distributie, grote inlaat etc etc. Omgeving R'dam. Mooie afstand om je Hartge eens goed uit te laten op de A15 :blink:
graag gedaan, dat (die set) is trouwens niet van de motor die ik heb maar voor een latere M62 motor (met vanos)
die paar motoren ala de laatste 3 Ascari Ecosse opbouw zijn wat anders (zonder vanos), maar grofweg qua vergroting hetzelfde verhaal.

In elk geval leuk zo'n motor vergroting, net wat voller :D

Klinkt opzich leuk van wat die V8 vakgenoot :D
maar kom nog veels te weinig de deur uit, dus laat voorlopig het meeste schieten, mocht het ooit 'beter' gaan oid dan is zoiets wel eens leuk om te ondernemen/kijken/praten wat je met de M62 kan doen.

Je kan er NA heel veel uit halen, meer dan 500pk NA of zelfs bijna 600pk nog, dacht ik deze lui (VAC) hadden toen zoiets ook op het net staan, doch die gegevens zijn allemaal weg helaas (wordt ook al oud zo'n blokje)

http://store.vacmotorsports.com/vac---m ... p1448.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

of waren dat deze>

http://nowack-motors.de/bmw-5er-e39-motortuning/" onclick="window.open(this.href);return false;

maja die oudere info is wat aan het verdwijnen op de websites bij de tuners ivm de nwe motoren.

ah kijk, had ik destijds hier ook neer gezet, toen kon je het nog online zien> edit...staat toch nog wat bij :bag:
Here is one of our VAC M6X series engines, pre-shipment, equipped with several of our custom parts, and our M6X ITBs. In this state of race tune it generates "well over 600 HP" N/A in reliable and competitive form.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=23103" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 04 jan 2015, 01:50

328Ti schreef:
GTRene schreef:welk stukje plastic heb je het dan over en kan je niet alleen dat stukje plastic op tijd vervangen?
Yep, dat dus. Echter, als je te laat bent en het plastic breekt af (zie foto met stukjes in het carter) slaat ie bijna 2 tanden van tijd af met alle gevolgen van dien. Compleet infantiel ontwerp dus, t.a.v. M60 ontwerp. Begin van M=Marketing tijdperk :lol: .

Thnx for the Hartge info trouwens!

P.s. als je het leuk vindt, kan ik je wel in contact brengen met nog een andere v8 vakgenoot. Die is nu een M62 aan het verbouwen naar M60 distributie, grote inlaat etc etc. Omgeving R'dam. Mooie afstand om je Hartge eens goed uit te laten op de A15 :blink:
hm, schijnbaar is de non vanos motor toch ook anders daar...zie>
To sum this up, the M62 uses a metal timing chain guide where as the M62TU uses a plastic guide that can break over time.
Even if the M62's metal guide wears, it does a far better job than nothing at all.
Another point of wear is the "V" shaped guide that both the M62 and M62TU use.
The bottom of the V wears over time and causes the chain tensioner to extend until the end of its range, then the chain becomes slack.
The M60 is apples to oranges because it doesn't use that V shaped guide at all - it has a roller down there instead (oh, and it also uses a duplex chain like the S62).
If you do a search, you'll find the M60 has very very little issues with the timing chain...
The M62 doesn't seem to have problems either, but I'd be willing to bet we'll see more failures than with the M60. The M62TU is the problem child.

ook handig om te weten en ik ga die ook eens vervangen, niet dat er wat rammelt, heeft ook nog maar 94.000 km gelopen die motor van mij, maar is al wel aardig wat jaren oud ondertussen, dus ik ga die tensioner die je vanaf de buitenkant kan wisselen binnenkort maar eens to feel 'better' :mrgreen: vervangen.

lees>
The tensioner is what keeps the chain nice and tight.
As long as its tight, the only wear on the guides is the friction of the lubricated chain sliding across them. I pulled the head on my 145k mile e36 with a good tensioner a month ago,
and the plastic chain guide wear was minimal, if any.
But if/when the tensioner fails, the chain hangs lose, and whips and slaps the shit out of the guides, which breaks them down over time.

As jerkstore said, the tensioner is just a cylinder that screws into the side of the engine and can be replace in 5 minutes.
Likely the same or similar part, vanos or non-vanos. There may even be an upgraded part that can be retrofitted from the more recent V-8's. (EDIT: Not likely - BMW changed the whole chain set-up on later V8's).
I have not looked at the e39 unit, but typically, these things rely on a spring and oil pressure to pump-up and apply pressure to the chain rail - thereby keeping the chain taut.
is een heel draadje aan gewijd over de M60/M62/M62TU motoren>>

http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... uide-rails" onclick="window.open(this.href);return false;

interessant, morgen ff verder lezen, ben nu bij pagina 8 :D

Afbeelding

op pagina 7 de DIY foto's>>

http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... ails/page7" onclick="window.open(this.href);return false;


afijn, ook dit is bij de e38 van toepassing, maar mag ook allemaal naar het M62 draadje over gebracht worden als deze info hier 'stoort' :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 05 jan 2015, 11:16

Lekker blok hoor... krijg bijna neiging om de 4.4 in de e36 touring te lepelen. Echter, zijn er - naar het schijnt - 42 wijzigingen nodig om het blok erin te lepelen... :dood:
GTRene schreef: ook handig om te weten en ik ga die ook eens vervangen, niet dat er wat rammelt, heeft ook nog maar 94.000 km gelopen die motor van mij, maar is al wel aardig wat jaren oud ondertussen, dus ik ga die tensioner die je vanaf de buitenkant kan wisselen binnenkort maar eens to feel 'better' :mrgreen: vervangen.
Is idd ook een oorzaakgever!
GTRene schreef: afijn, ook dit is bij de e38 van toepassing, maar mag ook allemaal naar het M62 draadje over gebracht worden als deze info hier 'stoort' :wink:
Wist ik niet, never seen before. Wel een beetje vervuiling hier :TV kijken:

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Twist » 05 jan 2015, 19:04

328Ti schreef:Lekker blok hoor... krijg bijna neiging om de 4.4 in de e36 touring te lepelen. Echter, zijn er - naar het schijnt - 42 wijzigingen nodig om het blok erin te lepelen... :dood:
GTRene schreef: ook handig om te weten en ik ga die ook eens vervangen, niet dat er wat rammelt, heeft ook nog maar 94.000 km gelopen die motor van mij, maar is al wel aardig wat jaren oud ondertussen, dus ik ga die tensioner die je vanaf de buitenkant kan wisselen binnenkort maar eens to feel 'better' :mrgreen: vervangen.
Is idd ook een oorzaakgever!
GTRene schreef: afijn, ook dit is bij de e38 van toepassing, maar mag ook allemaal naar het M62 draadje over gebracht worden als deze info hier 'stoort' :wink:


Wist ik niet, never seen before. Wel een beetje vervuiling hier :TV kijken:
Ik vind het wel leuk om te zien dat er zo'n actieve M62 / E38 community is. Ik ben eruit en ga denk ik die ene in Breda kopen die ik heb proefgereden! Ik twijfelde nog even tussen deze of een 135i / 335i cabrio. Maar die kan altijd later nog komen als de Cayman weg is. Volgens mij lijk ik erg op iemand hier op het forum die BMW's van zijn lijstje aan het vinken is ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 05 jan 2015, 21:04

moest die even weer opzoeken, was de hele draad kwijt :D
een 740i dus :df:

ik heb vanmorgen dat onderdeel + pakking ring vast besteld, ook al heeft die motor van mij nog maar 94.000km gelopen, is toch al zo'n (basis blok dan) 16 jaar oud en de motor naar 5.0 opgebouwd in 2001 (vanaf de bestaande 4.7 denk ik) dus verversen kan geen kwaad, sowieso zal een verse beter zijn.
Ik heb nog geen bijgeluiden, maar dat kun je ook beter voor blijven als ik dat ene draadje zo las, immers dan gaat de ketting ook harder op het plastic laagje te keer, van de metalen geleiders en dan meer kans op slijtage van.

Voorkomen is beter dan genezen :D en de prijs voor zoiets valt mee en kan je redelijk bij als ik dat zo las.

Moet ik nog ff kijken wanneer ik dat dan ga doen...zodra het binnen is of ergens in April oid wanneer ik ook meer mee ga pakken als een verse Olie beurt e.d. en de bobine's en bougies alle vernieuwen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 09 jan 2015, 20:38

leuke 740i met handbak voor een relatief leuk bedrag.

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... 000&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door ErikS » 09 jan 2015, 20:43

Bij auto Tielen in Hilversum staat nu een lekkere 740!! Echt top.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 09 jan 2015, 20:55

ErikS schreef:Bij auto Tielen in Hilversum staat nu een lekkere 740!! Echt top.
ka die zo op hun site (ff snel gekeken) niet vinden, wel andere.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door ErikS » 09 jan 2015, 21:01

Stond net op facebook. Zal nog wel komen dan!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 09 jan 2015, 21:22

owja>

https://www.facebook.com/pages/BOVAG-Au ... 7300860165" onclick="window.open(this.href);return false;

wel een aardige idd, al lijkt die dorpel wat 'anders' ? net of er geen model in zit, maar kan belichting zijn.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Hugo Bos » 09 jan 2015, 21:26

GTRene schreef:owja>

https://www.facebook.com/pages/BOVAG-Au ... 7300860165" onclick="window.open(this.href);return false;

wel een aardige idd, al lijkt die dorpel wat 'anders' ? net of er geen model in zit, maar kan belichting zijn.
Mooi ding, ben benieuwd wat de vraagprijs van zoiets is. Vol in de opties valt ook wel mee.

Ook leuk trouwens:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Joy » 09 jan 2015, 21:32

Flink wat lood.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 09 jan 2015, 21:59

:shock: lood smokkelaar :D

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6219
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door matthyssie » 11 jan 2015, 14:28

Zal wel een imitatievelgje zijn dan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], MarcH, Mark 320iS, sitechris, SlowCo en 2 gasten