Toch weer een X5; 18-11: wat kost dat nou 3 jr X5 rijden?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Petrolhead Tom

Re: Toch weer een X5

Bericht door Petrolhead Tom » 07 nov 2014, 13:21

Top! Ik blijf het een prachtig model vinden dit type X5. Kleur is ook goed. :thumbup:

Jim V.

Bericht door Jim V. » 07 nov 2014, 18:02

Volgens mij zag ik de X5 zojuist rijden vanuit deurne richting helmond,
Niet dat die me zo opviel, maar wel de renault die achterop de ambulance stond :D wat een geweldig ding om te zien!
Wat betreft de X5, die mag er ook zeker wezen!!

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 07 nov 2014, 18:25

Scherp gezien Jimmy :thumbup: Kwam je me tegemoet? De Clio trekt inderdaad wel regelmatig de aandacht. Op de A61 al gehad dat een NL gezin naast me kwam rijden met de duimpjes omhoog, een andere NL-er ging voor me rijden, gevarenlichten aan en een duimpje omhoog. Het is maar een Clio hoor :wink:

Ik had de Clio opgehaald in Deurne omdat ze er daar een verse startmotor in hadden geknutseld. Dat ding zit op een onmogelijke plek boven achterop het blok en zeker met het spaghettispruitstuk is het een no-go om dat ding zonder brug te gaan vervangen. Voor die paar tientjes ga ik me niet een paar uur boos maken om er vervolgens achter te komen dat het toch niet lukt :)

Jim V.

Bericht door Jim V. » 07 nov 2014, 19:12

Het trekt iniedergeval zeker de aandacht zo met de renault achterop.
Nee ik kwam je niet tegemoet gereden, ik reed bijna de hele weg achter/naast je, maar dan via het fietspad, op de scooter, rechts van je.
Ik dacht heeej zilver/grijze renault, groene spiegels, groene velgen, dat kan niet missen, dat is paskal van df.
Mooie combo iniedergeval

Paskal

Bericht door Paskal » 07 nov 2014, 19:47

Thx voor de complimenten :)
Haha, dan heb ik jou ook wel gezien. Zag inderdaad wel iemand voor het 1e vk-licht in Helmond wachtend voor het rode licht op zijn scooter meerdere malen achterom kijken. Ook bij het volgende vk-licht stopte je netjes voor het rode licht in tegenstelling tot die fietser :)

Jim V.

Bericht door Jim V. » 07 nov 2014, 21:50

Klopt, dat was ik inderdaad. :blink:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 07 nov 2014, 22:07

Waar ben je geweest dan in Deurne als ik mag vragen? En jammer dat ik jullie dan gemist heb haha, die clio valt wel op haha. :P

Upgrade is super trouwens zo, stukken beter en frisser! Zijn die lampen nog een beetje gemakkelijk open te maken?

Paskal

Bericht door Paskal » 07 nov 2014, 22:39

Ik kom met de lastigere klussen (bv distributie) al sinds 1996 met mijn 205 GTi bij Nelissen aan de Liesselsweg in Deurne aangezien hij vooral Franse auto's doet. Tot jaar of 5 geleden met twee monteurs en nu doet Gerrit het werk alleen. Geschikte persoon die weet waar hij mee bezig is.

Het lampje dat de ringen aanstuurt zit achter een dekseltje wat je er zo af klikt en is dus binnen 30 sec verwisseld. De xenon-lamp is een wat grotere uitdaging. De lamp met daarop een vierkant blokje zit achter een plastic afdekkap die met 4 torxboutjes vast zit. 1 van de torxboutjes zit helemaal in het hoekje tegen het zijscherm en is alleen met een spiegeltje te zien. Da's dus op gevoel sleutelen, maar met het juiste gereedschap wil het wel en ligt het lampje er in 5 minuutjes uit.

Dit in tegenstelling tot het knipperlicht waarbij bij het face-liftmodel de complete voorbumper eraf moet om de lamp-unit te kunnen demonteren. Been there done that met de vorige X5 :) In tegenstelling tot de V70 waarbij de bumper er in 5 minuten naast ligt, zit die bij de X5 op 19 plaatsen vast :(.

Afbeelding

Afbeelding

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 07 nov 2014, 22:49

Omg lol dat is best wel Duitse degelijkheid dus haha. Maar schroeven die verborgen zitten is een bekend probleem ja, mooi dat het gelukt is iig.

Naam laat mij geen belletje rinkelen maar ik zal heteens opzoeken. Kan nog van pas komen. Neem aan dat hij ook bekend is met het RS spul?

Paskal

Bericht door Paskal » 07 nov 2014, 23:02

Hij wist in ieder geval aan de telefoon al exact te vertellen dat de startmotor bij de Clio 3 RS een serieuze uitdaging is om te vervangen. Hij wist toen nog niet dat ik er ook nog eens een dik spaghettispruitstuk aan heb zitten wat het nog wat lastiger maakte ;)

Vandaag even bij de Peter de Groot Banden Centrum in Oud Beijerland de X5 uit laten lijnen (had al afspraak in Breda voor werk). Prima adres waar ik al eens eerder was geweest en ook nu weer naar volle tevredenheid ben geholpen. Voorop zaten bij aanschaf splinternwe Michelins en achterop zijn ze ook nog redelijke vers. Zonde om die scheef af te laten slijten en sowieso kan een check geen kwaad.

Daarna in Sliedrecht de boordcomputer en navi naar NL-talig laten programmeren en tenslotte een originele 2015 navi-dvd gescoord. Kan ik weer fatsoenlijk navigeren want de dvd die erin zat dateerde nog uit 2004 :oops:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 08 nov 2014, 11:51

Wel iemand die weet waar die het over heeft dus. :) En uitlijnen moet ik ook eens naar kijken, weinig bedrijven die een 'sportievere' uitlijning kunnen doen in de buurt of bedrijven die exorbitante prijzen rekenen...

En goed bezig met de navi, dat dat nog gewoon erin kan. :thumbup:

Paskal

Bericht door Paskal » 12 nov 2014, 16:06

Gisteren buiten de spits retourtje Brabant - Enschede gedaan en me netjes aan de snelheid gehouden.
Met zo'n bc-weergave zou je bijna de kap open trekken om te kijken of er stiekem toch niet een eco-blokje in ligt ipv een 3 liter 6 cylinder :).

Afbeelding

Net zoals bij de vorige X5 wijkt de boordcomputer zo'n 20% af dus helaas is de werkelijkheid aan de pomp iets anders.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 12 nov 2014, 16:43

Paskal schreef:Thx voor de complimenten. Altijd mooi om te zien wat er allemaal nog in zit :)
Origineel BMW olietasje, lampenset, gereedschapsset en een unfallpakket. Vooral die laatste is wel cool met ongevalsformulier, meetlint, analoge wegwerpcamera en krijtje :)

Afbeelding

Afbeelding
haha cool. De BMW SCI kit.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 nov 2014, 21:36

Paskal schreef:Gisteren buiten de spits retourtje Brabant - Enschede gedaan en me netjes aan de snelheid gehouden.
Met zo'n bc-weergave zou je bijna de kap open trekken om te kijken of er stiekem toch niet een eco-blokje in ligt ipv een 3 liter 6 cylinder :).

Afbeelding

Net zoals bij de vorige X5 wijkt de boordcomputer zo'n 20% af dus helaas is de werkelijkheid aan de pomp iets anders.
Haha das idd flink zuinig óók als je er 20% af haalt

Paskal

Update na 5.000 km

Bericht door Paskal » 29 dec 2014, 11:19

Toch maar eens een update na 5.000 km ook al lijkt het veel op de positieve ervaringen van mijn vorige X5 :)

Motor/bak:
De 3.0d blijft een heerlijk blok wat dankzij zijn 500 Nm probleemloos met een auto-ambulance met daarop een Clio RS (toch > 1.800 kg) overweg kan. Om onverklaarbare reden loopt deze X5 iets zuiniger dan mijn vorige X5. Daar zat ik gemiddeld zonder aanhanger op 1:10,6 terwijl ik nu op 1:11,2 zit met identieke bandenmaten. Naar de boordcomputer moet je niet kijken want die geeft waardes rond de 1:15 aan :)

1,5 wk geleden preventief met de X5 naar ZF in Duitsland geweest voor bak-onderhoud. Hij schakelde nog prima, maar het leek met niet onverstandig om preventief de boel eens te laten controleren en te voorzien van verse rubbertjes, olie etc. Hij schakelt iets zachter over, maar dat verschil is minimaal. Desalniettemin wel een prettig gevoel dat de kans op een volledige revisie nu in ieder iets geringer is.

De 4wd is geen must in NL, maar bij de huidige sneeuwomstandigheden is wegrijden op hard bevroren parkeerplaatsen kinderspel. Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid extra grip die een 4WD levert.

Zitpositie:
De hoge zitpositie blijft geweldig en je went er weer enorm snel aan. De comforstoelen zitten geweldig, maar dat kan ook niet anders met die tig instelmogelijkheden.

Comfort:
Ondanks dat de X5 een CW-waarde heeft van een bushokje valt het qua windgeruis enorm mee in de auto en heeft hij niet extreem veel last van zijwind. Hij is wat dat betreft net zo comfortabel als een niet-SUV. Het is heerlijk kilometers vreten in dit apparaat. Met de huidige kleine 17" velgen met maatje 235/65/17 eronder is hij wel een stuk comfortabeler dan op de 19" zomersloffen met achter het maatje 285/45/19.

Afbeelding

En dan is er nog de geweldige standkachel. In mijn 530d zat hij wel, maar in de vorige X5 was hij niet vrijgeschakeld. Da's bij een face-lift nog een hele klus dus (head-unit wisselen tijdelijk wisselen voor een oude etc) dus daar ben ik toen niet aan begonnen. In de 530d was hij alleen op aanvangstijdstip programmeerbaar in de auto, maar bij de huidige X5 is hij ook te bedienen met onderstaande afstandsbediening en da's helemaal geweldig. Wekkertje gaat af, even op de afstandsbediening drukken en je stapt een half uurtje later in een warme auto waarbij de ramen uiteraard ook ontdooid zijn. Eenmaal zo'n standkachel gewend dan wil je niet meer anders :)

Afbeelding

Aanpassingen:
De X5 heeft zo'n beetje alles wat je kunt wensen dus veel aanpassingen heb ik niet verricht:
- preventief uit laten lijnen
- koplampen gepolijst (zie eerder dit topic)
- preventief automaatbak laten spoelen
- rubberen kofferbakmat
- setje 17" originele BMW 5-spaaksvelgen met nieuwe winterbanden gemonteerd
- Ipod-set bestaande uit Intravee en Alpine-kastje gemonteerd

In een vorige BMW had ik al een Intravee-2 met Alpine-kastje gehad en dat beviel me uitermate goed. Je sluit e.e.a. achterin aan op de kabel waar normaal de cd-wisselaar aan zit en je kunt alles bedienen vanaf de grote head-unit voorin. Je kunt zoeken op artiest, nummer, album etc.

Bijkomend voordeel van dat Intravee-kastje is dat het een soort computertje is waardoor de X5 ineens een stuk "moderner" wordt. De mogelijkheden zijn legio en alles is te bedienen vanaf de head-unit. Een paar voorbeelden:
- je kunt exact instellen welke lampen (bv 3e remlicht, mistlamp voor en 1 knipperlicht) aan moeten gaan en hoe lang bij het openen van de auto. Idem bij het sluiten
- bochtverlichting middels mistlicht is in te schakelen (standaard heeft een e53 dat niet)
- aantikke van de ri.aanwijzer wat bij moderne auto's leidt tot 3x knipperen heeft een e53 niet. Nu dus wel en je kunt instellen hoe vaak hij moet knipperen bij het aantikken van de richtingaanwijzer.
- hij geeft op het navischerm in cm aan hoe ver je per parkeersensor nog van een obstakel af zit
- hij houdt van de laatste 17 ritten exact bij wat je max snelheid, ttal ed was
- verder kun je allerlei info aflezen zoals binnentemp, olietemp, watertemp en zelfs de temp van het navi-systeem.

Afbeelding

Degelijkheid:
Tot op heden is hij weer uitermate betrouwbaar gebleken. Een defect lampje van het remlicht kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik hoor de homokineet rv wel een beetje tikken bij sterk insturen dus die wordt volgende week even vervangen. Verder geen klachten tot op heden :thumbup:

Conclusie:
Ondanks dat het een 10 jaar oude bak is en ik zo'n X5 al eens eerder heb gehad ben ik er wederom uitermate blij mee. Nu maar hopen dat er geen dwaas komt die er tegenaan rijdt :).
Laatst gewijzigd door Paskal op 29 dec 2014, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Toch weer een X5; update na 5.000 km

Bericht door Bram » 29 dec 2014, 11:29

Je maakt er echt weer iets moois van. Dat polijsten en bijwerken/vervangen van de verlichting heeft een bizar resultaat opgeleverd :clap:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 29 dec 2014, 11:34

Ik vind dat Intravee kastje eigenlijk nog het meest interessante :D
Geinig dat er dan ineens zoveel meer mogelijk is dan dat er origineel in de auto zit.

Wat kost zo'n kastje ongeveer?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 dec 2014, 11:40

Goed om te horen dattie (weer) bevalt! :thumbup:

Apart van dat verbruik trouwens, misschien is deze anders ingereden... :tooth:

JWD

Bericht door JWD » 29 dec 2014, 12:00

Erg leuk om te lezen dit, zo een mooi en tijdloos model....
Ik was een van de eerste in NL met een E53 (4,4) en ik mis het beestje nog steeds, sterker nog... ik ben maar weer eens aan het zoeken op mobile.de voor een nette. :roll:

Paskal

Bericht door Paskal » 29 dec 2014, 12:02

Wellicht dat ik nog meer als een oude lul rijdt tegenwoordig Martijn ;)

Zo'n Intravee-2-kastje kost nieuw ca 200€, maar heel soms komt er wel eens eentje op MP voorbij voor ongeveer de helft. Heb nog lang niet alle mogelijkheden opgesomd (bv welke lampen je aan de voorzijde wil hebben branden bij knipperen met groot licht is ook instelbaar of de instelbaarheid van het elektrisch inklappen van de spiegels etc) maar het is inderdaad wel een geinig apparaatje :)

In het voorjaar de lak ook maar eens flink aanpakken met het hele arsenaal aan detail-spullen dat ik heb liggen.

remonrace

Bericht door remonrace » 29 dec 2014, 17:24

Totaal niet wat je verwacht zeg, zeer net gebruik voor zo'n diesel!

E-volve

Bericht door E-volve » 29 dec 2014, 18:18

Nou is Paskal ook wel een nette rijder (let op: ik zeg niet traag!), denk dat de gemmidelde DF'er nog z'n best moet doen om zo zuinig te rijden ;)

Paskal

Bericht door Paskal » 29 dec 2014, 19:51

Ik ga zuinig met mijn spullen om en een X5 diesel nodigt uit om relaxed te rijden. Ben op dit moment in ieder geval de zuinigste X5 3.0d-rijder van de 44 rijders op Spritmonitor zoals hier te zien is dus misschien rij ik toch wel als een ouwe lul :hmmm:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 dec 2014, 21:19

Tegenovergestelde als met je Clio haha. Maar ik herken het, met de diesels op het werk doe ik ook kalm aan (uren worden toch betaald) maar in de Ignis is het een heel stuk anders. :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 dec 2014, 22:18

Paskal schreef:Ik ga zuinig met mijn spullen om en een X5 diesel nodigt uit om relaxed te rijden. Ben op dit moment in ieder geval de zuinigste X5 3.0d-rijder van de 44 rijders op Spritmonitor zoals hier te zien is dus misschien rij ik toch wel als een ouwe lul :hmmm:
Klopt zo'n x5 3.0d nodigt echt uit tot relaxed rijden! Anders dan mijn 325i die juist uitnodigt tot wat pittiger rijden en je daarmee sneller laat irriteren in het huidige verkeer. .... misschien moet ik me maar eens over die enorme wegenbelasting heen zetten en ook naar zo'n x5 gaan kijken want het is echt ultiem rijden zo'n apparaat!

Plaats reactie