Zoektocht naar een knappe E61

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door dvh » 28 dec 2014, 18:09

Vraagje voor de kenners.

Het 3.0 blok wat in een 130i ligt is dat hetzelfde blok als in een e60/61 530i?
If so, zijn er mensen met e60/61 530i ervaringen?

Edit: inmiddels titel wat aangepast gezien de oorspronkelijke vraag beantwoord en duidelijk is.
Laatst gewijzigd door dvh op 29 dec 2014, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door Martijn 327i » 28 dec 2014, 18:20

In de E60 heb je 3 types 3.0 benzine motoren.

Ik heb een E61 530i N53 272pk.
Loopt echt supermooi. Mooi hoog koppel ook waardoor hij ook onderin goed loopt.
Ik weet dat je ook 256pk motoren hebt (M54 als ik met niet vergis)
en 258pk (N52 dacht ik)

Dus er zijn zeker al 3 types 3.0i motoren geleverd in de E60/E61


De N52 ligt volgens mij ook in de 130i

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door Knot » 28 dec 2014, 18:29

Die 272pk is met het injectoren verhaal, meer koppel maar boel kan ooit vervangen moeten worden, kostbaar.

N52B30 als de 130i en de Z4 idd, de tikkende motor, soepel/snel genoeg ook voor een E60 vind ik, al is het meer een racy motor dan voor een cruiser.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door dvh » 28 dec 2014, 18:51

Hmzz
Het gaat om een 530i handgeschakeld uit 2005.
05-RZ-TP

Door de verkoper wordt 260pk vermeld.

Weet ook niet of handgeschakeld me wel bevalt. Maar als het een lekkere motor is.. Waarom niet?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door EvdP » 28 dec 2014, 18:53

De eerste 530i werd geleverd met de M54 van 231pk. Die uit de E39 en E46.

Het blok uit die van 2005 is de 258 pk N52, en dat is volgens mij dezelfde als die uit de 130i.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door dvh » 28 dec 2014, 18:59

Nu zijn de meeste 5series een automaat.
Maar een 530i met handbak. Hoe denken jullie daarover?
Leuke combi of juist een no go?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door EvdP » 28 dec 2014, 19:10

Ik heb zelf liever een handbak eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door Petrolhead Tom » 28 dec 2014, 19:28

Heerlijk man! :D

Online
Eric Z
Berichten: 4125
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door Eric Z » 28 dec 2014, 20:31

Automaat, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Vanwaar de vraag? Ivm met restwaarde en zwakke punten, of vanwege twijfel tussen automaat/handbak.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door ErikS » 29 dec 2014, 07:57

dvh schreef:Nu zijn de meeste 5series een automaat.
Maar een 530i met handbak. Hoe denken jullie daarover?
Leuke combi of juist een no go?
Altijd handbak. Maar niet in een Funf. :tooth:

Net als een Golf Variant, handbak is leuk, maar als je dan toch voor cruisen/familiehok gaat dan maar gelijk goed! :mrgreen:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door dvh » 29 dec 2014, 08:17

Eric Z schreef:Automaat, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Vanwaar de vraag? Ivm met restwaarde en zwakke punten, of vanwege twijfel tussen automaat/handbak.
Nee geen centen of onderhoudsverhaal. Gewoon informeren.
Ik wil een wat grotere auto en het te willen uitgeven budget ligt zo rond de 10 - 15k. Maar dan heb je gelijk zoveel keuze. Niet alleen bij BMW maar bij vrijwel alle bekende merken.
Maar ik ontdekte bij mijzelf dat ik vrij weinig af weet qua types / motoren in deze 'hogere' klasse. Heb altijd een segment lager gereden. Dus het is puur informeren.

Ben al druk aan het rondkijken en wat tot nu toe duidelijk is dat:
- Het een bmw moet worden ( E61 )
- Benzine
- Geen zwart maar ook geen licht grijs.
- Geen cognac / licht interieur
- Leder interieur ivm stoelverwarming ( must )
- Niet teveel km'ers ( 200dkm geen probleem )
- Beetje leuke opties moet hebben zoals panoramadak , high exe uitvoering
- M-pakket geen must is
- De keuze niet zo ruim bedeeld is als ik dacht.
- Liefst een automaat ivm comfort / familiebak
- Nu nog niet nodig. Voor de zomer wel maar mocht ik een mooie uitvoering spotten die ik niet kan laten staan ik hem snel ga kopen.

:-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Knot » 29 dec 2014, 08:21

Dus blauwe met zwart leder, sportstuur, stoelverwarming :)

Denk aan de kabelboom die nog wel eens knakt bij de scharnieren van de kofferbak!

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door ErikS » 29 dec 2014, 08:40

http://www.autotrader.nl/auto/bmw-5-ser ... toelen-na/

Ik zou lekker zoiets kopen. :mrgreen: (facelift, sportstoelen stof met stoelverwarming!)
15K bieden, in de handel levert zo'n ding namelijk nog veel minder op.
523 is echt een heerlijk soepel blok. Voor mij altijd de 523, en anders 530 of hoger.

(Auto van m'n opa, een jaar geleden; 2009 525i high exe, xenon comfortstoelen etc etc. max 14K inruil bij kopen van een auto van een auto van 40K. 112 gelopen was't geloof ik......)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Knot » 29 dec 2014, 08:43

Die 23i lopen wel erg rauw vond ik.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3796
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Paskal » 29 dec 2014, 08:46

Panodramadak zou ik juist niet willen hebben aangezien dat erg storingsgevoelig is en de reparatie kostbaar is. Daarbij ook kans op extra windgeruis. Uiteraard een automaat nemen in zo'n cruiser.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door ErikS » 29 dec 2014, 08:49

Knot schreef:Die 23i lopen wel erg rauw vond ik.
Juist niet, dat is de 525!

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Reind » 29 dec 2014, 08:49

5 serie is een mooie wagen. Bij de 5 serie hoort denk ik meer een AUT dan een handbak. Het is niet dat hij met een handbak meteen als een 1 serie rijdt. Daar is hij veel te zwaar en comfortabel voor.

Overweeg je de X5 toevallig ook? Erg veel auto voor de knaken. Ik vind de fl vanaf 2004?? er erg goed uitzien. Of een Cayenne, die kosten ook geen drol meer.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door dvh » 29 dec 2014, 08:58

Ik zou bijv ook wel een X3 ( of X5 ) willen. Maar de directrice hier wil een 'platte lange' auto..
Daar is weinig tussen te krijgen.. En (helaas) heeft zij ook stemrecht.

Maar geen blauwe Knot :-) Liefst de kleur die ik nu heb
Afbeelding
Dat is silbergrijs ofzo , Maar je hebt ook een gradatie donkerder zoals dit:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... r-vol.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is tevens meer naar mijn voorkeur dan die jij post Erik. Die heeft stoffen bekleding. Wel facelift maar weer van die cheapy draaiknoppen omdat het een goedkopere airco is (ofzo). Dan heb ik liever een pre met wat meer kilometers zoals bovenstaande. Welke ook een lekkere uitvoering is. Kost ook nog eens een stuk minder.. Voor het verschil kun je weer een hoop repareren :-)

Betreft de panoramadak.. Ik lees ook dat er veel storingen mee zijn. Maar een normaal dakje zie je niet veel.. En ik wil zo graag een open dak(je).. Gewoon lekker voor de frisse lucht zonder dat windgeruis aan je oor te hebben wanneer je het normale zijraam open doet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Knot » 29 dec 2014, 08:59

ErikS schreef:
Knot schreef:Die 23i lopen wel erg rauw vond ik.
Juist niet, dat is de 525!
Sorry, ben in de war, dat was een F10 523i, zal wel een andere motor zijn. Auto komt uit 2011, heb er pas mee gedrift maar ik vond m niet mooi lopen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Joy » 29 dec 2014, 09:14

Een stukje over de grens is het aanbod wel wat groter:

http://auto.autoscout24.nl/BMW-i-Tourin ... offer-more" onclick="window.open(this.href);return false;

Silbergrau, automaat, panoramadak, automatische airco, leder, stoelverwarming, xenon.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door ErikS » 29 dec 2014, 09:15

Die heeft stoffen bekleding
Liever strakke stoffen sportstoelen met stoelverwarming, dan die uitgelubberde normale stoeltjes. ;-)

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Martijn 327i » 29 dec 2014, 09:22

Ik heb nu bijna 3 jaar mijn E61 530i.
Het is werkelijk een super auto om mee te rijden. Ik heb bewust voor een touring zonder panorama dak gekozen omdat er veel problemen mee zijn die flink in de papieren kunnen lopen.
Het dak zelf gaat regelmatig kapot en dat is duur, verder gaat vaak de waterafvoer verstopt zitten waardoor er water in de kofferbak loopt waar alle regelapparaten zitten.

Kabelbreuk in de scharnieren van de achterklep is iets waarvan je zeker weet dat het een keer gaat komen bij zo'n auto.
Ik heb het vorig jaar ook al gehad. Auto is van 2008 en had toen 75k gelopen.
Verder letten op roest net onder het achterraam. Als je het raampje open maakt zie je in de hoeken vaak blaasjes of roest zitten.

Verder wil er met name bij pre-facelift tourings nog wel eens problemen zijn met de luchtpomp van de niveauregeling. Facelift kan het ook wel hebben, maar daar is wel al wat aan gemodificeerd.

Ondanks dat mijn eisen aan een auto heel hoog zijn ben na 3 jaar nog heel tevreden over de auto en ben voorlopig ook niet van plan de auto te verkopen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door dvh » 29 dec 2014, 09:29

Duidelijk info Martijn. Thnx..
Misschien de pana toch maar van 't lijstje schrappen als ik het zo lees..

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3796
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Zoektocht naar een knappe E61

Bericht door Paskal » 29 dec 2014, 10:29

Jammer dat bv een X5 geen optie is voor MdV want zoals Reind al zegt is dat aardig wat auto voor relatief weinig geld. Ben nog steeds erg blij met mijn tweede X5 en zoiets kost nog "maar" zo'n 10k.

Eenmaal zo'n X5 gewend ben je overigens wel verpest merkte ik weer toen ik in de ex 3-serie van Knot zat. Gevoelsmatig is het dan echt een klein autootje van binnen terwijl dat eigenlijk best wel mee valt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3590
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: Bmw E60/61 3.0 blok zelfde als 130 ?

Bericht door Joël D. » 29 dec 2014, 10:53

ErikS schreef:
dvh schreef:Nu zijn de meeste 5series een automaat.
Maar een 530i met handbak. Hoe denken jullie daarover?
Leuke combi of juist een no go?
Altijd handbak. Maar niet in een Funf. :tooth:
Mijn vader heeft een keer een handgeschakeld BMW 530i gekocht (E39). Toen de dealer de order doorgaf werd hij nog gebeld door de importeur of hij echt een handbak had besteld. Ze dachten dat de dealer het fout had doorgegeven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Gus, Peter-Paul en 9 gasten