Bme E36 M3 en X2 en 340i

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 17 dec 2014, 15:10

kun je zo'n systeem niet ontluchten oid?
bedoel kan maar zo iets lucht ergens bij d pomp zitten waardoor die veel meer kabaal maakt.

althans ik heb bv bij mijn kar wel eens zoiets gehad maar dan in het kachel warm water systeem, daar zit bij mij een extra pompje in het systeem die normaal wel stil is, althans die hoor je dan niet in de cabine.
maar als ie bv meer lawaai maakt wat ik eens had en ik dacht de pomp is versleten en speling en dus lawaai?
bleek dat gewoon wat lucht in het systeem te zijn vlak bij die pomp in de slang zit het hoogste punt voor dat deel ontluchten, dus maar goed dat ik dat eerst probeerde, daarna was ie meteen weer stil.

het kan dus iets heel kleins zijn, natuurlijk moet je er dan niet te lang mee wachten, want bv in mijn situatie zag je de pomp dan ook meer schudden daardoor, dus dan ook beter snel ff bijregelen.

met dat systeem wat daar in zit en olie zal/ka het natuurlijk heel anders zijn, maar wie weet geeft het een idee om eens na te lopen oid.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8693
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 17 dec 2014, 16:43

Dat is dus de accumulator. Die van jou is vers, die van Milka niet.

Mijn SMG deed dit ook toen ik hem kocht. Steeds weer draaien, omdat hij dus druk verliest door een versleten accumulator.

Toen ik die vervangen heb, was dat ook meteen over.

Bij een goed system, moet je na het instappen en sleutel omdraaien, direct kunnen starten.

Het verwisselen van dit ding is in elk geval een fluitje. Geen goedkoop onderdeel (rond de €250 afhankelijk van hoe goed je met je dealer bevriend bent). Maar die zou dan toch wel weer een tijd mee moeten gaan.

Na vervangen moet je het systeem ontluchten. Dit kan alleen met een computer. Er zit geen fysiek ontluchtingsventiel waar dan ook in het systeem.
Het moet dus door de boel aan te sturen de lucht zelf richting het reservoir drukken.

Daarom is het aan te raden de procedure meerdere keren te herhalen en daarna nog eens per week/maand.

Ik heb zelf een GT1 systeem, dus voor mij is dat makkelijk. Een must voor een M3 SMG, want je wilt niet bij elke error afhankelijk zijn van een dealer.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Milka » 17 dec 2014, 16:58

Hoi, dank je!
Heb je een part nr voor me?
Vraag ik een offerte op, kan het eventueel direct de 29e mee laten nemen

GT1 begrijp ik het de hardware benodigd om de smg te ontluchten, correct?
Het later nog een keer ontluchten mag ik aannemen dat dit bij de vervangingsbeurt hoort bij een dealer.
we will see

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8693
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 17 dec 2014, 17:23

#2 21.53.2.229.092

Afbeelding

GT1 is het hele diagnosesysteem van BMW. Maar het gaat zeg maar om die gele kop en software.

Dealer zou dit zeker moeten doen. Vraag me af of die het ook herhalen of gewoon 1x aanslingeren en dan het goed vinden (computer zegt immers dat de procedure afgerond is)

Verse bol

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Bert ///M3 » 17 dec 2014, 20:14

Toen ik mijn accumulator wisselde sprong de eerste keer de SMG unit in error. Vervolgens met uitleestool die foutcodes gereset en nog een keer geprobeerd, paar keer schakelen en daarna werkte het gewoon. Het is dus wel zelf te doen maar voor het mooie moet je hem inderdaad met een GT1 ontluchten.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Milka » 19 dec 2014, 12:30

thanx
net even de historie doorgenomen en rond 60k is hetzelfde onderdeel al een keer vervangen.
toen [2006] was het incl. montage 325 incl btw.
Ik ben benieuwd hoe ze er in 2014 over denken

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 20 dec 2014, 14:30

De mijne vorig jaar vervangen 499 incl btw

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8693
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 20 dec 2014, 14:55

Dat zal dan inclusief vervangen en rest van arbeidskosten zijn.

Of staat het onderdeel zelf voor die prijs op de rekening?

Ik heb in 2013 €200 betaald voor het onderdeel. Inclusief korting.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 21 dec 2014, 22:44

Arbeidskosten is laag
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (162.59 KiB) 3432 keer bekeken

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8693
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 21 dec 2014, 23:13

Haha die kosten voor uitlezen en ontluchten. :lol:

Prijs bol valt weer erg mee.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 22 dec 2014, 22:36

Vraagje over schroefset
Hoeveel zal het nog waard zijn ?

Koopman rating geeft met €300,-

Voor me gevoel is dat weinig.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Tim N » 22 dec 2014, 23:06

Hoe oud, hoeveel km is een variant 3 toch?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8693
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 22 dec 2014, 23:19

Lijkt me ook wat laag. Voor dat geld neem ik hem zo van je over.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 22 dec 2014, 23:50

Ja is een var 3

Ik heb geen idee hoe lang het onder de auto zit
Heb het zo gekocht in juni 2014.

Heb de originele veren en dempers in de doos van kw meegekregen van vorig eigenaar

Mijn auto heeft gelopen 142000.

Optisch ziet het allemaal keurig uit. Veren zijn nog geel. Dempers zien er nog schoon.

Is het 10-20 of 30 geen idee . Kan wel foto' s maken

Heb een tegen voorstel gedaan aan koopman. Olie lekkage van de motor verhelpen (voorste krukas keerring en links achter bij koppakking) en standaard set er onder. Plaatsen in ruil voor de kw set.
Zijn inschatting was dat het verhelpen van olie lekkage tussen 250-500

Gaat hij niet akkoord dan wordt hij in de voorjaar te koop aangeboden

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 23 dec 2014, 00:03

2de hands set van KW zijn best gewild, als die nog goed is dan zou 300,- wel een heel mooi koopje zijn ;-)
zou ik het in elk geval niet voor weg doen.

maar misschien is het met een gesloten knip 'betalen' ruilen voor het werk of nog wat extra werk....ook handig, thats all up to you of course. :)

je kan ook eerst wat foto's maken en hier eens polsen :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2014, 13:01

Koopman verkoopt zelf ondersteldelen en schroefsets etc.

Natuurlijk gaan die je bij inruil niet dezelfde prijs geven als een parteculier dat zou doen. Als hun het kopen moeten ze er zelf ook weer vanaf dus voor bijvoorbeeld 600 kopen is voor hun gewoon niet interressant.

Kan je die set beter zelf op marktplaats zetten voor 600-800 euro mits in goede staat.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Milka » 29 dec 2014, 08:59

zonder de intentie je draadje te kapen, mag ik nog even hierover door?
MParallel schreef:Dat is dus de accumulator. Die van jou is vers, die van Milka niet.

Mijn SMG deed dit ook toen ik hem kocht. Steeds weer draaien, omdat hij dus druk verliest door een versleten accumulator.

Toen ik die vervangen heb, was dat ook meteen over.

Bij een goed system, moet je na het instappen en sleutel omdraaien, direct kunnen starten.

Het verwisselen van dit ding is in elk geval een fluitje. Geen goedkoop onderdeel (rond de €250 afhankelijk van hoe goed je met je dealer bevriend bent). Maar die zou dan toch wel weer een tijd mee moeten gaan.
........
Net de auto bij de dealer gebracht.
Die willen eerst zelf beoordelen.
Zij zeggen dat er dan een olie lekkage moet zijn, want hij is dan lek.
Als die niet lek is dan vermoeden zij dat de pomp te weinig druk opbouwt.
Aangezien ik geen lekkages zo heb gezien, verwacht ik dat de dealer met een pomp verhaal gaat komen.

Uit Mparallel begrijp ik dat dit ding kan slijten zonder lek te zijn.
In feite bouwt de pomp voldoende druk op, want ik kan instappen en starten.
Hij is alleen wat luidruchtiger en het systeem verliest druk tijdens het rijden.

Wat is waar en wat is wijsheid?

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 29 dec 2014, 09:31

ohhhhh, ik hoop niet dat het de pomp is. Wordt een duur verhaal als je het door de dealer laat repararen.
Die willen dan de compleet unit vervangen.

Volgens expers (Mparallel) zou je de pomp alleen kunnen laten reviseren. Ben benieuwd wat het wordt.

Bert: Heb ik ook aan gedacht. Aan de andere kant wie niet waagt die niet win. Ik dach ik probeer het gewoon.
Bij de eerste bezoek waren ze wel happig op de kw set. Toen ik aangaf het wellicht weg te halen, zeiden ze direkt dat ze het wilde overnemen. Komen we er niet uit, dan zal gaat in in de voorjaar eruit en komt hij in de verkoop. zal het eerst via de forum aanbieden en daarna MP.

Vraag ook is natuurlijk of orginele set, die nu al een jaar (of enkele jaren) in de doos ligt nog steeds goed is. Met name de dempers.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Bert ///M3 » 29 dec 2014, 09:42

Milka schreef:zonder de intentie je draadje te kapen, mag ik nog even hierover door?
MParallel schreef:Dat is dus de accumulator. Die van jou is vers, die van Milka niet.

Mijn SMG deed dit ook toen ik hem kocht. Steeds weer draaien, omdat hij dus druk verliest door een versleten accumulator.

Toen ik die vervangen heb, was dat ook meteen over.

Bij een goed system, moet je na het instappen en sleutel omdraaien, direct kunnen starten.

Het verwisselen van dit ding is in elk geval een fluitje. Geen goedkoop onderdeel (rond de €250 afhankelijk van hoe goed je met je dealer bevriend bent). Maar die zou dan toch wel weer een tijd mee moeten gaan.
........
Net de auto bij de dealer gebracht.
Die willen eerst zelf beoordelen.
Zij zeggen dat er dan een olie lekkage moet zijn, want hij is dan lek.
Als die niet lek is dan vermoeden zij dat de pomp te weinig druk opbouwt.
Aangezien ik geen lekkages zo heb gezien, verwacht ik dat de dealer met een pomp verhaal gaat komen.

Uit Mparallel begrijp ik dat dit ding kan slijten zonder lek te zijn.
In feite bouwt de pomp voldoende druk op, want ik kan instappen en starten.
Hij is alleen wat luidruchtiger en het systeem verliest druk tijdens het rijden.

Wat is waar en wat is wijsheid?
Wat er kan gebeuren is dat de accumulator zijn stikstof druk verliest. Wat er dan gebeurd is dat de pomp wel keurig 80 bar levert, maar als het stikstofvolume is de accumulator unit dus nul is, dan perst hij de hele accumulator vol vloeistof in plaats van dat een deel vloeistof is en een deel dus samengeperste stikstof.

Dat is een makkelijke diagnose, kan je zelf ook zien als je een tool hebt die de hydraulische druk uitleest. Namelijk dan word het systeem opgepompt tot 80 bar, en bij 1 handeling, schakelen oid ploft de druk direct in elkaar en begint de pomp weer te draaien.

Daardoor trek je het reservoir leeg en dan gaat je pomp janken omdat hij geen vloeistof krijgt.

Je moet de leiding van het externe reservoir naar de hydraulische unit (daar zit ook een reservoir op) overigens ook ontluchten als dat leeg geweest is, anders gaat je pomp ook lucht trekken.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8693
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 29 dec 2014, 10:33

Hn500001 schreef:...Volgens expers (Mparallel) zou je de pomp alleen kunnen laten reviseren. Ben benieuwd wat het wordt...
Nou ik wil me beslist niet tot SMG expert rekenen. Het is meer uit noodzaak dat ik korte tijd de nodige kennis heb opgedaan, mede dankzij andere SMG eigenaren, waaronder Bert.

Wat je laat reviseren als de pomp stuk is, is niet de pomp. Die gaat niet stuk (ja alles kan stuk, maar dat is niet aannemelijk). Wat stuk gaat is de electromotor die de pomp aandrijft. En net als elke electromotor (denk startmotor, denk dynamo) kun je die opnieuw laten wikkelen.

Probleem bij de E36 SMG is dat deze direct naast het uitlaatspruitstuk zit en die wordt behoorlijk warm op een M3. Dat hitteschildje is leuk, maar houdt niet alle warmte tegen. Daardoor gaat de plastic insullatie vd motor stuk en krijg je sluiting.

Aangezien BMW (en Sachs ook niet) deze niet los verkoopt, kun je bij de dealer een compleet nieuwe unit a €3500 aftikken. Wat natuurlijk waanzin is.

Koop dus voor een paar €100 een oude unit en haal daar de electo-motor af en laat die reviseren voor onder de €100 bij een electro zaak. Dan heb je vast een verse klaar liggen mocht het een keer zover zijn.

Ik weet niet hoe ver de leidingen speling hebben, maar anders zou je met 2 man de motor moeten kunnen wisselen zonder de leidingen te hoeven ontkoppelen.

Vervolgens laat je je kapotte pompmotor reviseren en heb je weer een verse klaar. Goed voordat die andere de geest geeft zou je alweer heel wat km's verder moeten zijn.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 29 dec 2014, 10:50

over welke onderdeelnummer heb je het dan?
Kan ik ook alvast gaan kijken naar een reserve.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8693
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 29 dec 2014, 10:58

Dat is dus de "hydro unit"

21.53.2.229.082

Op Ebay.de staan er altijd wel wat, maar daar vragen ze nog steeds goud geld, omdat ze weten dat ze bij BMW €3500 kosten.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Tim N » 29 dec 2014, 12:59

Gewoon in de winter eruit pakken, laten reviseren en terugplaatsen.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 31 dec 2014, 10:28

en Milka, waar kwam de dealer mee terug?

PS :waarvoor was de terug roep actie?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Milka » 08 jan 2015, 09:51

De dealer kwam terug dat ze niets bijzonder konden ontdekken aan het systeem.
Toch eigenwijs geweest en beetje voor gemoedsrust en het onderdeel toch laten vervangen.
Ik heb niet het idee dat het een verschil heeft gemaakt.
Hij is er iig niet stiller van geworden.
Gegokt en niet gewonnen zullen we maar zeggen.

De terugroepaktie betrof het vervangen van een viertal schroeven van de vanos deksel
terugroepaktie nummer 0011490100.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FabiandJ, Hans44 en 12 gasten