Het grote DF MTB topic!
- ///Joost
Re: Het grote DF MTB topic!
Ik zit ook te dubben tussen een veldritfiets en een 29'er...Naar 't schijnt gaan echt de meesten voor een 29'er. Het woord 26'er is nog niet eens gevallen.
- Tim N
Wat wil je ermee? Beetje hard over gravelpaden knallen en veldtoertochten rijden?
Of meer mtb routes rijden?
- ///Joost
ik denk meer een beetje knallen. Ik vind een MTB tocht op z'n tijd wel leuk, maar ik denk dat ik toch sneller de racefiets zal pakken bij droog weer. Vandaar mijn neiging naar een crosser.Tim N schreef:Wat wil je ermee? Beetje hard over gravelpaden knallen en veldtoertochten rijden?
- Robin Hartog
Ik heb een n00b-vraag: Zijn er in Noord-Holland mogelijkheden om een MTB te huren en een parkours te rijden? En dan een parkours dat ook goed te doen is voor een beginner zonder conditie (wel een beetje, maar laten we er niet vanuit gaan
)?
Lijkt me erg gaaf om een keertje te doen.

- busby
Wie rijdt er wel eens het mtb parcours Rock Garden op Papendal?
- Tim N
Krom stuur it is for you
Af en toe een veldtourtocht voor het leuke en wel vertrouwd op dat gekke stuur blijven leunen
schitterend
http://www.ebay.com/itm/2014-NINER-BIKE ... 19f4d4978a" onclick="window.open(this.href);return false;

Af en toe een veldtourtocht voor het leuke en wel vertrouwd op dat gekke stuur blijven leunen

schitterend

http://www.ebay.com/itm/2014-NINER-BIKE ... 19f4d4978a" onclick="window.open(this.href);return false;
///Joost schreef:ik denk meer een beetje knallen. Ik vind een MTB tocht op z'n tijd wel leuk, maar ik denk dat ik toch sneller de racefiets zal pakken bij droog weer. Vandaar mijn neiging naar een crosser.Tim N schreef:Wat wil je ermee? Beetje hard over gravelpaden knallen en veldtoertochten rijden?
- Tim N
Ff een klein kikje, zondag in Bad Bentheim net over de grens wezen zoeken naar mooie paden.
Dit keer veel zoekwerk, dus echt doorfietsen was er niet bij, maar voor de volgende keer een leuke ronde(n) gevonden. (ook bramenpaden die ik de volgende keer niet meer wil treffen)
Gelijk een mooie route om de nieuwe Hope Tech3 remmen en de winterbanden (MK's 2.4) te testen
Wel langs een prachtige locatie gekomen, de oude steengroeve te Bad bentheim.

Dit keer veel zoekwerk, dus echt doorfietsen was er niet bij, maar voor de volgende keer een leuke ronde(n) gevonden. (ook bramenpaden die ik de volgende keer niet meer wil treffen)
Gelijk een mooie route om de nieuwe Hope Tech3 remmen en de winterbanden (MK's 2.4) te testen
Wel langs een prachtige locatie gekomen, de oude steengroeve te Bad bentheim.

- DDX
Ik zou zeggen Schoorl, daar zitten diverse winkels die fietsen verhuren.Robin Hartog schreef:Ik heb een n00b-vraag: Zijn er in Noord-Holland mogelijkheden om een MTB te huren en een parkours te rijden? En dan een parkours dat ook goed te doen is voor een beginner zonder conditie (wel een beetje, maar laten we er niet vanuit gaan)?
http://mtb-noordwest.nl/onderhoud_routes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkjes naar plekken met info en verhuur adressen.
- Tim N
Morgen naar de ring rondje fietsen met EmielS60NiceR, nog meer mensen aanwezig?
- EmielS60
Inmiddels liggen ze in de auto, TimikfapjestikselsgekN zal op de Rohloff moeten zitten.

GoPro gaat mee...

- Tim N
Dit was toch wel een tochtje hoor PFFFF
Vanmorgen om 8:00 sharp stond Emiel voor de deur, gelijk zooi ingeladen en vertrokken.
Het zou wel eens kunnen sneeuwen (dat hoopten we tenslotte)
En idd onderweg al de nodige witte prut en 60km/uur stukken autobahn, aanrijden bij Adenau oid

Na het uitladen rond 12:45 begonnen bij Quiddelbacher Höhe, echter eerste deel vooral met go-pro gefiets, dat kan Emiel later wel posten.
Stuk langs de baan gefietst en na Flugplatz maar besloten dat het stuk MTB route daarna volgend te link zou zijn met 8+ cm sneeuw, en omdat de kans zich voor beed de baan op.
Exmühle omhoog eigenlijk de eerste uitdaging, en na Kesselchen bij Klostertal was het eigenlijk enkel lopen omdat we niet meer de pendalen rond kregen, die sneeuw leek wel of je full time door mull zand fietste zo zwaar.
Laatste stukje naar Karaussel wel weer gefietst, moeten er fietsend aankomen he.

Hoe gaaf is dit, 15cm sneeuw en bijna geen Karaussel meer te zien

Daar maar besloten dat het pak sneeuw op de baan te gek werd om überhaubt naar Höhe acht te klimmen dus de alternatieve route naar top Steilstrecke genomen (toch ook flink stuk weer klunnen)
Van Höhe acht tot Brünchen lekker kunnen fietsen, al was het niet zoals afgelopen zomer met 40+ naar beneden

Van Brünchen door naar Schwalbenschwanz en daar al wel een paar keer naast de fiets staan hijgen en bij het tunneltje een stop gemaakt.

Vanaf daar via de weg terug langs Entry en door het dorp naar T13 en daar weer de baan op.

Over de baan tot Höheneichen. Waar we de baan verlaten hebben om via de route terug naar Quiddelbacherhöhe te fietsen.
Zwaar gehad, nooit weer met dit soort sneeuwdiktes maar deze had dit niet willen missen en kan afgevinkt worden op de to do lijst. Wat was het gaaf.

Vanmorgen om 8:00 sharp stond Emiel voor de deur, gelijk zooi ingeladen en vertrokken.
Het zou wel eens kunnen sneeuwen (dat hoopten we tenslotte)
En idd onderweg al de nodige witte prut en 60km/uur stukken autobahn, aanrijden bij Adenau oid

Na het uitladen rond 12:45 begonnen bij Quiddelbacher Höhe, echter eerste deel vooral met go-pro gefiets, dat kan Emiel later wel posten.
Stuk langs de baan gefietst en na Flugplatz maar besloten dat het stuk MTB route daarna volgend te link zou zijn met 8+ cm sneeuw, en omdat de kans zich voor beed de baan op.
Exmühle omhoog eigenlijk de eerste uitdaging, en na Kesselchen bij Klostertal was het eigenlijk enkel lopen omdat we niet meer de pendalen rond kregen, die sneeuw leek wel of je full time door mull zand fietste zo zwaar.
Laatste stukje naar Karaussel wel weer gefietst, moeten er fietsend aankomen he.

Hoe gaaf is dit, 15cm sneeuw en bijna geen Karaussel meer te zien

Daar maar besloten dat het pak sneeuw op de baan te gek werd om überhaubt naar Höhe acht te klimmen dus de alternatieve route naar top Steilstrecke genomen (toch ook flink stuk weer klunnen)
Van Höhe acht tot Brünchen lekker kunnen fietsen, al was het niet zoals afgelopen zomer met 40+ naar beneden

Van Brünchen door naar Schwalbenschwanz en daar al wel een paar keer naast de fiets staan hijgen en bij het tunneltje een stop gemaakt.

Vanaf daar via de weg terug langs Entry en door het dorp naar T13 en daar weer de baan op.

Over de baan tot Höheneichen. Waar we de baan verlaten hebben om via de route terug naar Quiddelbacherhöhe te fietsen.
Zwaar gehad, nooit weer met dit soort sneeuwdiktes maar deze had dit niet willen missen en kan afgevinkt worden op de to do lijst. Wat was het gaaf.

- frank de jonge
Gaaf fietsje ook die Santa Cruz!!!
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Mooie beelden! Lijkt me ook wel gaaf daar in deze omstandigheden!
- EmielS60
Bedankt voor de leuke reacties!

Het was geweldig, ondanks het afzien een hele gave gebeurtenis. De klim van Kesselchen was extreem afzien. 1 kleine stuurcorrectie en je kon weer opnieuw proberen op te stappen. De baan zelf was opgevroren dus het was echt glibberen en glijden. Reden met extreem weinig druk in de banden en dat scheelde wel iets. Karusell en de off camber bochten waren erg moeilijk, je gleed als het ware naar de binnenkant van de bocht, daar waar het meeste sneeuw lag.
Hoe gaaf de mtb route ook is, ik durfde het niet aan, je ziet totaal niet wat er zich onder de sneeuw bevond. De snelle afdaling richting Flugplatz was niet goed gekomen. Misschien wel goed beneden gekomen, maar daarna ga je steil omhoog en door het open land, belachelijk hoge sneeuwduinen hadden we al gemerkt. (halve meter zeker).
2 GoPro foto's.

Pas de laatste kilometer begonnen de tenen ijsklompjes te worden.
Zijn twee totaal verschillende fietsen qua karakter, de IdWorx is echt een bulldozer, de Santa Cruz een echt gooi en smijt bakkie, beetje RS6 versus Clio RS..
Het was geweldig, ondanks het afzien een hele gave gebeurtenis. De klim van Kesselchen was extreem afzien. 1 kleine stuurcorrectie en je kon weer opnieuw proberen op te stappen. De baan zelf was opgevroren dus het was echt glibberen en glijden. Reden met extreem weinig druk in de banden en dat scheelde wel iets. Karusell en de off camber bochten waren erg moeilijk, je gleed als het ware naar de binnenkant van de bocht, daar waar het meeste sneeuw lag.

Hoe gaaf de mtb route ook is, ik durfde het niet aan, je ziet totaal niet wat er zich onder de sneeuw bevond. De snelle afdaling richting Flugplatz was niet goed gekomen. Misschien wel goed beneden gekomen, maar daarna ga je steil omhoog en door het open land, belachelijk hoge sneeuwduinen hadden we al gemerkt. (halve meter zeker).
2 GoPro foto's.
Pas de laatste kilometer begonnen de tenen ijsklompjes te worden.
Jah, heel fijn ding, maar denk wel dat je met een hardtail voordeel had. Veel schoonmaak werk vooral achteraf. De IdWorx was zo schoon, maar in een fully gaat toch wel even wat werk zitten.frank de jonge schreef:Gaaf fietsje ook die Santa Cruz!!!

Zijn twee totaal verschillende fietsen qua karakter, de IdWorx is echt een bulldozer, de Santa Cruz een echt gooi en smijt bakkie, beetje RS6 versus Clio RS..

-
- Auto: M3P, 130i
Mooi verhaal en gave foto's!! Vooral de laatste 

- Tim N
En nog het filmpje, net uit
Vooral op het laatst zie je dat er nagenoeg niet meer in de pedalen te komen was doordat daar letterlijk ijsklompen in vastgevroren zaten.
https://www.youtube.com/watch?v=aBGDqUM-Vaw" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=aBGDqUM-Vaw" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Merida verkocht, en Specialized SJ FSR gekocht.
Voor de MTB is een All Mountain geometrie toch meer mijn ding

Voor de MTB is een All Mountain geometrie toch meer mijn ding

-
Dikke fiets hoor. 

- busby
Big balls.....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xQ_IQS3VKjA#t=404[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xQ_IQS3VKjA#t=404[/youtube]
-
http://link.marktplaats.nl/887360203" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat een goede prijs voor een 2013 showroom model? Eventueel alternatief voor deze fiets met 27.5 van de kenners?

Is dat een goede prijs voor een 2013 showroom model? Eventueel alternatief voor deze fiets met 27.5 van de kenners?
- Bennie
Ik weet niet of je bewust kijkt naar een 27.5 kijkt maar ik zou altijd voor een 29er gaan, al is het alleen al voor je restwaarde,
Gezien de afmontage vind ik de prijs ook niet enorm interessant.
Gezien de afmontage vind ik de prijs ook niet enorm interessant.
- Joopieboy
Waarom een 29er? Ik vind het precieze/strakkere stuurwerk van een 26/27,5er velen malen fijner dan een 29er, heeft ook een stuk met geometrie te maken maar de 2-3 waar ik op heb gereden kon ik dat wel degelijk merken.
Een 26er heb ik nog in de schuur hangen en voor de meeste technische delen heb ik dat liever. 29er zal wel leuker zijn op snelheid edg maar dat boeit me niet zoveel. Stukje stuurgevoel zeg maar...
Een 26er heb ik nog in de schuur hangen en voor de meeste technische delen heb ik dat liever. 29er zal wel leuker zijn op snelheid edg maar dat boeit me niet zoveel. Stukje stuurgevoel zeg maar...
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Ik was ook bang dat ik met mijn 29'er minder stuurgevoel zou hebben dan met mijn 26" fully
Niets is minder waar en bij het tweede rondje op parcour schoorl reed ik al de 3de tijd in de langste afdaling, kijkende naar strava dan.
Tot nu toe alleen nog maar voordelen gezien van de 29"er. Ook afgelopen zondag tijdens de super sunday toch op Texel zag je in de modder ook dat je voordeel had met 29" wielen tov kleinere maten.
Moet wel zeggen dat ik 1m90 ben dus dan past 29" ook gewoon beter
Niets is minder waar en bij het tweede rondje op parcour schoorl reed ik al de 3de tijd in de langste afdaling, kijkende naar strava dan.
Tot nu toe alleen nog maar voordelen gezien van de 29"er. Ook afgelopen zondag tijdens de super sunday toch op Texel zag je in de modder ook dat je voordeel had met 29" wielen tov kleinere maten.
Moet wel zeggen dat ik 1m90 ben dus dan past 29" ook gewoon beter
- Bennie
Ik ben destijds al vrij vlot overgegaan naar 29er en ik heb er nooit spijt van gehad. Alleen dien je bij het aanschaffen van een 29er goed te kijken naar je geometrie en zitpositie. Vaak zie je dat de affabriek 29ers geleverd worden met een 70cm stuur. Dit komt het stuurgedrag naar mijn idee niet ten goede.
Ik heb het stuur ingekort tot 64cm en dit is voor mij perfect. Ik heb het idee dat ik op de technische stukken in Dorst en Drunen beter rond ga. De stukken rechtdoor met vervelende knippen erin zijn een wereld van verschil.
Moet ik er ook wel bij zeggen dat ik mijn ulu 29er fully inmiddels ook in heb geruild voor een HT carbon stumpjumper.
Leuke hobby
Ik heb het stuur ingekort tot 64cm en dit is voor mij perfect. Ik heb het idee dat ik op de technische stukken in Dorst en Drunen beter rond ga. De stukken rechtdoor met vervelende knippen erin zijn een wereld van verschil.
Moet ik er ook wel bij zeggen dat ik mijn ulu 29er fully inmiddels ook in heb geruild voor een HT carbon stumpjumper.
Leuke hobby

- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
De discussie 29 27.5 of 26 is een eindeloze, op het MTB forum ook een pagina's lange discussie topic
Persoonlijk wil ik voor geen goud een 29er, en ben ik blij met de 650B in mijn Stumpie en nog blijer dat ik nog een mooi 26" wielsetje erbij heb voor het Ardennen werk etc.
@Bennie, waarom denk je dat een 29er een breed stuur af fabriek krijgt? Juist om hem nog een beetje manouvreerbaar te houden op de technische stukken. Als je alleen hard wil over snelle parcours dan is het idd overdreven. Overigens is 70cm niet overdreven breed op een 29er

Persoonlijk wil ik voor geen goud een 29er, en ben ik blij met de 650B in mijn Stumpie en nog blijer dat ik nog een mooi 26" wielsetje erbij heb voor het Ardennen werk etc.
@Bennie, waarom denk je dat een 29er een breed stuur af fabriek krijgt? Juist om hem nog een beetje manouvreerbaar te houden op de technische stukken. Als je alleen hard wil over snelle parcours dan is het idd overdreven. Overigens is 70cm niet overdreven breed op een 29er