Info mbt RDW en motorombouw

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EricYellow
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
Locatie: Meerlo

Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door EricYellow » 26 dec 2014, 19:06

Wie is er op de hoogte van wat er toegestaan is mbt een motor achterin een auto bouwen die origineel de motor voorin heeft liggen?
Ik zie regelmatig Smartjes, Escortjes, Lupo's en ander spul met een Hayabusa blok erin.
Is zoiets al ooit op kenteken gezet in Nederland?
Zo ja, is dit dezelfde RDW keuring als bij een "normale" motorwijziging?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door EvdP » 26 dec 2014, 22:39

De enige Smartuki die ik ken (Smartprofi) staat niet met meer vermogen op kenteken.

Ik vraag me af of ze wat doen met de plaatsing van het motorblok. Ik wou destijds mijn 745i automaat als handbak op kenteken (na ombouw) maar dat deden ze niet in Veendam. Vermogen en cilinders vonden ze wel interessant maar de handbak niet.

Online
SlowCo
Berichten: 4400
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door SlowCo » 26 dec 2014, 22:55

Zover ik weet moet een auto compleet opnieuw gekeurd worden en aan de actuele eisen voldoen als je zowel het chassis als de motor wijzigt. Volgens de wet is het dan een zelfbouwauto en krijgt dan een nieuwe identiteit. Aangezien dit in Nederland vrijwel niet doenlijk is, zie je ook nauwelijks van dat soort wagens correct op kenteken staan.

Als je zoiets per se voor elkaar en juist op kenteken wil hebben, kun je het best de kitcar route volgen. Dan wordt hij in b.v. Engeland gekeurd (IVA) en op kenteken gezet om daarna in te voeren in Nederland.

Degene met de meeste praktische kennis op dat gebied vindt je in Bas Klaaijsen van http://www.kitcarcollection.com/
Zie zijn verhaal over het keuren: http://www.kitcarcollection.com/newkits.php
Ook zou ik deze vraag eens op het kitcarforum stellen: http://www.kitcarclub.nl/forum/ Daar zijn een aantal mensen ook hiermee bezig (geweest).

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door 328Ti » 27 dec 2014, 08:05

EvdP schreef: "Ik wou destijds mijn 745i automaat als handbak op kenteken (na ombouw) maar dat deden ze niet in Veendam. Vermogen en cilinders vonden ze wel interessant maar de handbak niet".
Koninkrijkje...zeer herkenbare arrogantie en stevige bureaucratie uit de jaren 80"

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door 328Ti » 27 dec 2014, 08:12

@ EricYellow,

Op een een dinsdag of woensdagochtend wil het nog wel eens lukken om een APK specialist van de RDW te spreken. Op maandag of vrijdag langs wandelen is vragen om problemen. Telefonisch krijg je vaak een muts aan de lijn met een breinaald naast de telefoon. Heb je helemaal niets aan.

M.i. dien je Lelystad aan te doen voor een uitgebreide technische keuring. Je past niet alleen het motorvermogen en cilinders aan, maar ook de constructie van de carrosserie (ophangpunten e.d.). Tenminste als ik je goed begrijp. Je gaat van FWD naar RWD en de plaatsing van het motorblok is totaal anders. Houd rekening met € 750,00 voor de keuring. Was vroeger rond de € 600,00 maar heb even geen zin om het op te zoeken.

Sccs

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door EvdP » 27 dec 2014, 09:57

Er was (hier?) toch ook iemand met een mini met het motorblok achterin?

Ik meende dat zo'n RDW keuring meer kostte. Ik heb ooit een collega gehad die een Mini met CRX aandrijving had. Die is naar Lelystad geweest voor keuring.

Online
SlowCo
Berichten: 4400
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door SlowCo » 27 dec 2014, 13:38

Zoals ik hierboven al beschreef, wordt het dan als een nieuw gebouwde auto gezien. Je dient dan dus te voldoen aan de huidige geluids-, emissie- en constructie-eisen voor de keuring die minimaal €1500,- euro kost. Waarna je waarschijnlijk, omdat het een nieuwe identiteit is, ook nog BPM/Slurptax af mag tikken om er Nederlandse kentekenplaten op te mogen schroeven. Die achterlijke belasting loopt in de duizenden euro's en wordt gebaseerd op het gewicht en het vermogen. Zie de linkjes in mijn bovenstaande post.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door hanske » 27 dec 2014, 21:22

EvdP schreef:Er was (hier?) toch ook iemand met een mini met het motorblok achterin?
Idd, dat was Roy RS met een spaceframe mini met Hyabusa blokje. Weet alleen niet of dat ding op kenteken stond en/of hij de keuring zelf verzorgd heeft. Zelf even het topic doorspitten.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 25&t=25944" onclick="window.open(this.href);return false;

Tevens een dorpsgenoot van je Eric.

:thumbup:

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 884
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door D20VT » 28 dec 2014, 12:19

Wat ik begrepen heb is dat de Engeland route inmiddels wat lastiger is geworden voor niet Engelsen ivm het grote aanbod buitenlandse voertuigen.

In Lelystad kun je idd een keuring laten doen voor een individueel goedkeuring certificaat, das een uitgebreide keuring motor ombouw en technische keuring.

Heb al verhalen gehoord dat dit niet zulke horror gasten zijn als vaak wordt beschreven, motorombouw in het schuurtje gedaan door een particulier bij een auto uit 2002, en gewoon in Lelystad gekeurd en originele nl kenteken terug. Geen extra bpm/ slurptax betalen, auto was immers al geregistreerd/ bpm betaald en van voor 2008 dus ook geen slurptax. En gewoon het oude nl kenteken terug.

Alleen de motorinhoud en vermogen zijn aangepast, en ook natuurlijk voertuiggewicht. Maar handelsbenaming blijft gelijk. Dus als je een 1.2l hebt waar je een 2.5l blok in hebt gelepeld blijft er op kenteken staan 1.2

Noud
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 dec 2012, 17:57

Re: Info mbt RDW en motorombouw

Bericht door Noud » 28 dec 2014, 12:53

Bij auto's tot 31 december 1997 is de herkeuring relatief simpel en goedkoop.
Deugdelijke montage, remmerij aangepast op het vermogen en een emissietest. Let er ook op dat je de herkomst van het nieuwe blok moet aantonen!
Deze keuring kan bij ieder RDW station plaatsvinden, kost ca. 75,-

Bij auto's van na die periode zijn ze strenger en moet je naar Lelystad, daar wordt hetzelfde gekeurd alsmede een rijgedragtest (of iets in die trend) waarbij ze met de auto gaan rijden.
Kosten hiervan gaan in de richting van 1000,-

Let op dit is enkel voor een motorswap! (M3 blok in een 316i bijvoorbeeld)

Ga je meer aanpassen, bijvoorbeeld locatie van de motor. Dan moet je naar een individuele keuring. Zelf nog nooit gehoord dat iemand dat bij de RDW in Nederland voor elkaar heeft gekregen. De Engeland route wordt dan genomen omdat die veel coulanter zijn bij het keuren van individuele voertuigen (IVA-keuring). Een IVA keuring is een Engelse keuring, als Nederlander heb je dus een engelsman/vrouw nodig die voor jou de keuring aan wil vragen en met je mee gaat! Auto moet dan wel weer worden ingevoerd in Nederland. Hier zitten zeker met auto's die op papier ouder zijn nog wat haken en ogen aan.

Bekende van mij heeft een kitcar, lotus 7 replica met Sierra motor op R1 carburateurs, (gebouwd) :ongeveer als: Gekocht in Engeland en daar een IVA keuring laten doen. Nieuwe papieren met bouwjaar 1989, mogelijk gemaakt door zich netjes aan de Engelse regels te houden.
Bij het importeren naar NL accepteerde de RDW de papieren niet, auto zou volgens hun te nieuw zijn en aan de emissie eisen van een auto van 2011 moeten voldoen... En daar sta je dan met je goede gedrag :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Berry1000RR, Bing [Bot], erwin20vt, Robbert92, SlowCo, Will F. en 2 gasten