De laatste atmo 6-in-lijn uit Beieren
- Tristan
Re: De laatste atmo 6-in-lijn uit Beieren
Klopt, EDE is niet met M-pakket verkrijgbaar.
- MParallel
- Auto: BMW
Ook al zijn die nieuwe turbo blokken niet te verslaan qua verbruik, power, torque etc, maar oh oh, zo'n old school M 6-in-lijn blok geeft toch een enorme hoop fun om in te rijden.
Nu is 300+ pk vandaag de dag ook niet zo bijzonder meer, maar swa, ik verkoop nog liever me huis dan me E36 M3.
Nu is 300+ pk vandaag de dag ook niet zo bijzonder meer, maar swa, ik verkoop nog liever me huis dan me E36 M3.
- RVV
Geen idee wat precies de laatste is, sinds de nieuwe motoren en typeaanduidingen in de 5 serie ben ik het overzicht een beetje kwijt. Maar de 2,5 liter (zoals mijn 325i) en 3 liter 6 cilinders in de 3 serie (e90) blijven heerlijke motoren. Komen ook gewoon erg goed tot hun recht in de e90 koets. Persoonlijk vind ik de 130i eigenlijk nog altijd het mooiste pakket bieden. 3 liter atmo 265pk in een lekkere koets.
Het zijn mooie motoren maar ergens ook wel begrijpelijk dat BMW dit concept heeft laten "uitsterven". Regelgeving en milieu maatregelingen vanuit de EU hebben de 6 atmo de nek omgedraaid. Maar voorlopig blijf ik nog wel even een 6 in lijn atmo rijden.
Het zijn mooie motoren maar ergens ook wel begrijpelijk dat BMW dit concept heeft laten "uitsterven". Regelgeving en milieu maatregelingen vanuit de EU hebben de 6 atmo de nek omgedraaid. Maar voorlopig blijf ik nog wel even een 6 in lijn atmo rijden.
- GTRene
was de 125i of 128i? ook niet een 3.0 maar dan wat geknepen oid?
- Joop
Ben nog steeds in mijn nopjes met het 272PK sterke 3,0L R6 atmo blok in de E92.
De 2,5L die ik hiervoor had vond ik wel een van de lekkerste qua drehfreudigkeit, dat ding bleef met gemak toeren maken en moeiteloos naar de 7k rpm lopend. De 3,0L is wat koppelrijker in die zin.
Ben wel met Rico eens dat het blok uit de 130i (en daarmee ook uit de E85/86 Z4 3,0si) wel een van de mooiste niet M blokken is.
Ben nu ook op zo'n punt aangekomen dat wanneer ik BMW wil blijven rijden je alleen ng de keuze heb uit turboblokken. De techniek is in principe dik voor elkaar, maar met het downsizen icm turbo's gaat er wel wat magie van de hoge(re) toerentallen en daarmee het motorgeluid verloren. Lang leve de luidsprekertechniek!
Dus ja, what's next? Met het verdwijnen van de E9x reeks is het inmiddels ook gedaan met de atmo zescilinder, die bij andere modelseries al was vervangen door de turbogeblazen 2,0L R4 (in 2.0i of 2.5i/2.8i uitvoering) die toch niet heel erg lekker klinkt, of je moet dieper in de zakken graaien voor de N54/N55 3,0L turbo.
De 2,5L die ik hiervoor had vond ik wel een van de lekkerste qua drehfreudigkeit, dat ding bleef met gemak toeren maken en moeiteloos naar de 7k rpm lopend. De 3,0L is wat koppelrijker in die zin.
Ben wel met Rico eens dat het blok uit de 130i (en daarmee ook uit de E85/86 Z4 3,0si) wel een van de mooiste niet M blokken is.
Ben nu ook op zo'n punt aangekomen dat wanneer ik BMW wil blijven rijden je alleen ng de keuze heb uit turboblokken. De techniek is in principe dik voor elkaar, maar met het downsizen icm turbo's gaat er wel wat magie van de hoge(re) toerentallen en daarmee het motorgeluid verloren. Lang leve de luidsprekertechniek!

Dus ja, what's next? Met het verdwijnen van de E9x reeks is het inmiddels ook gedaan met de atmo zescilinder, die bij andere modelseries al was vervangen door de turbogeblazen 2,0L R4 (in 2.0i of 2.5i/2.8i uitvoering) die toch niet heel erg lekker klinkt, of je moet dieper in de zakken graaien voor de N54/N55 3,0L turbo.
-
Onlinematthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Is een 2010/2011 130i niks voor je dan Joop? Weer een aantal jaren jonger dan jouw E92 en super rijderswagen. Sperretje eronder en gaan.
- MParallel
Het is niet alleen die turbo en minder cilinders.
Wat zo mooi van BMW was, die ITB's. Zelfs die ontbreken om de hedendaagse blokken. Die kun je ook prima gebruiken met drukvulling.
Wat zo mooi van BMW was, die ITB's. Zelfs die ontbreken om de hedendaagse blokken. Die kun je ook prima gebruiken met drukvulling.
-
Onlinematthyssie
Die zaten alleen op de M blokken. Maar inderdaad, die zorgden voor een geweldig inlaatgeluid en een gasrespons van jewelste.MParallel schreef:Het is niet alleen die turbo en minder cilinders.

Voordat het gevraagd wordt: Individual Throttle Bodies. Ofwel: elke cilinder heeft zijn eigen gasklep.
- MParallel
Ja dat bedoelde ik ook. Dacht is wel uit de context te halen. Maar idd, de M blokken.
En vaste klepstoters, tuned length uitlaatspruitstuk, hoge compressie.
Vervlogen tijden...
En vaste klepstoters, tuned length uitlaatspruitstuk, hoge compressie.
Vervlogen tijden...
-
Onlinematthyssie
Sowieso heb je sinds de introductie van de Valvetronic (verdwijnen gasklep) niet meer het 'racy' idee van de motor. Hij duikt lang zo hard niet meer als je van het gas gaat bijvoorbeeld. Het rauwe is er bij de N52/N53 ook al af helaas.
- Joy
De huidige M-motoren zijn helaas niet meer uniek te noemen. Ze stammen af van subtoppers binnen de modellenlijn en zijn daardoor minder onderscheidend dan de M-motoren uit het verleden. Een 550i bijvoorbeeld is eenvoudig op M5 vermogen te krijgen en je steekt daarbij 40 mille in je zak. De V10 uit de vorige M5 was nergens mee te vergelijken en daarmee had die auto iets geniaals.
Dat ondeugende rauwe randje wat die oude motoren hadden, het gevoel van iets onder de kap te hebben liggen wat helemaal niet in een sedan/station thuis hoort, dat was voor mij het M-gevoel.
Dat ondeugende rauwe randje wat die oude motoren hadden, het gevoel van iets onder de kap te hebben liggen wat helemaal niet in een sedan/station thuis hoort, dat was voor mij het M-gevoel.
- Tim N
Lekker van die kar van je genieten dusJoy schreef:De huidige M-motoren zijn helaas niet meer uniek te noemen. Ze stammen af van subtoppers binnen de modellenlijn en zijn daardoor minder onderscheidend dan de M-motoren uit het verleden. Een 550i bijvoorbeeld is eenvoudig op M5 vermogen te krijgen en je steekt daarbij 40 mille in je zak. De V10 uit de vorige M5 was nergens mee te vergelijken en daarmee had die auto iets geniaals.
Dat ondeugende rauwe randje wat die oude motoren hadden, het gevoel van iets onder de kap te hebben liggen wat helemaal niet in een sedan/station thuis hoort, dat was voor IShet M-gevoel.
- MParallel
Nou inderdaad ja.matthyssie schreef:Sowieso heb je sinds de introductie van de Valvetronic (verdwijnen gasklep) niet meer het 'racy' idee van de motor. Hij duikt lang zo hard niet meer als je van het gas gaat bijvoorbeeld. Het rauwe is er bij de N52/N53 ook al af helaas.
Laat ik het zo zeggen, de nieuwe blokken zijn mooie staaltjes techniek, maar de oude blokken deden (doen) je het gevoel geven met een verkapte racemotor rond te rijden.
- Niels
- Auto: Prius+
En nu maar wachten dat de prijzen van die fantastische S54 richting die van de S14 gaan 

- Erik K.
Inderdaad niet af-fabriek, achteraf welTristan schreef:Klopt, EDE is niet met M-pakket verkrijgbaar.

-
Onlinematthyssie
Ik ga vast een aantal inslaan denk ik.Niels schreef:En nu maar wachten dat de prijzen van die fantastische S54 richting die van de S14 gaan