Castrol EDGE vs Castrol EDGE Professional

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Knot

Castrol EDGE vs Castrol EDGE Professional

Bericht door Knot » 04 sep 2014, 08:52

http://www.oliewereld.nl/castrol_edge_p ... -edge-5w30" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW Longlife-04
VW 504 00 / 507 00

Castrol Edge Professional is dezelfde motorolie als de Castrol Edge FST maar met ander label voor autodealers en hele grote garagebedrijven of automaterialen winkels. Ze kunnen op deze manier een hogere prijs vragen voor hetelfde product door te wijzen naar het "Professional" label. Bepaalde Castrol Edge producten zijn alleen in de Professional range te verkrijgen zoals de 0W30 A5 voor bijvoorbeeld Volvo / BMW. Verder is de Castrol Edge Professional zonder problemen te vervangen door de normale Castrol Edge (FST)

https://www.deolieconcurrent.nl/product ... liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De motorolie is met name geschikt voor motoren die VW-normen 504.00 en 507.00 vereisen en voldoet daarmee ook aan de voormalige VW-norm 503.01

bm-dub

Re: Castrol EDGE vs Castrol EDGE Professional

Bericht door bm-dub » 19 dec 2014, 20:51

heren, ik wou hiervoor geen apart topic openen. ik wil weer voor het komende jaar olie hebben, dit bestel ik altijd via oil-center.de.

echter, ik zie dat de Castrol 10W60 TWS Motorsport niet meer te krijgen is. Nu zie ik de volgende oliën staan:

-Castrol Edge Professional TWS 10W60 Titanium FST Motorsport (€11,75)
en,
-Castrol Edge 10W60 Titanium FST (€8,80)

Weet iemand wat het verschil is tussen beide oliën? Maakt het uit welke van deze twee er in de S85 V10 gaan?

Knot

Bericht door Knot » 19 dec 2014, 21:25

De term professional zou mij niet doen overhalen maar de term motorsport wel...

Even naar de specs kijken, de druk die de oliefilm kan verdragen voordat ie breekt zou bij de motorsport versie stukken hoger moeten liggen dan.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 dec 2014, 23:14

als je van beide de specs sheet hebt hier ff neer plempen.

Jurrian

Bericht door Jurrian » 20 dec 2014, 01:38

GTRene schreef:als je van beide de specs sheet hebt hier ff neer plempen.
Gewoon googelen op 'msds + olienaam'

markk

Bericht door markk » 20 dec 2014, 18:07

Heb net 10l 10w60 Edge FST besteld. Als je doorklikt op de labels bij oil-center.de dan zie je dat deze ook is vrijgegeven voor BMW M modellen.

Mark.

jpeeters

Bericht door jpeeters » 20 dec 2014, 18:58

Knot schreef: Even naar de specs kijken, de druk die de oliefilm kan verdragen voordat ie breekt zou bij de motorsport versie stukken hoger moeten liggen dan.
Ik ben me ook wat aan het verdiepen in smeermiddelen voor de S54. Naar welke specs kijk jij om de maximale oliefilm druk te vergelijken?

bm-dub

Bericht door bm-dub » 21 dec 2014, 19:26

markk schreef:Heb net 10l 10w60 Edge FST besteld. Als je doorklikt op de labels bij oil-center.de dan zie je dat deze ook is vrijgegeven voor BMW M modellen.

Mark.
thnx, dus beide zijn gewoon geschikt voor de M modellen, alleen aparte naam dus.

markk

Bericht door markk » 21 dec 2014, 21:06

Vroeguh had je Castrol 10w60 in TWS, Edge en Edge Professional. Ooit eens van een Castrol manneke gehoord dat Edge en TWS exact hetzelfde zijn. Edge Professional is anders (slechter voor M motoren).

Edge 10w60 staat ook gewoon op dat het special voor M motoren geschikt is.

Edge 10w60 Titanium FST of iets dergelijk dus nu ook. Of ie nog steeds hetzelfde is als TWS ? Geen flauw idee.

Mark.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 dec 2014, 21:12

markk schreef:Heb net 10l 10w60 Edge FST besteld. Als je doorklikt op de labels bij oil-center.de dan zie je dat deze ook is vrijgegeven voor BMW M modellen.

Mark.
het gekke is dat castrol zelf voor de M3 S54 de 0w40 edge voorsteld, welliswaar US markt maar toch>

http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... &brand=189" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 21 dec 2014, 21:17

ah...verschillende landen verschillende olien...best apart bij sommige.

maar ook andere taal gevonden die ik begreep, Duits maar niet duitsland (staat er niet tussen qua land) maar oostenrijk.

daar wel 10w60 edge pro
EDGE PROF. TWS 10W-60
werkt mooi, doe een nwe zoekopdracht voor jou auto en type (als je al castrol wil natuurlijk) en hup komt het advies van hen

http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... 8&brand=13" onclick="window.open(this.href);return false;

bm-dub

Bericht door bm-dub » 23 dec 2014, 15:33

Ik heb even contact opgenomen met Castrol zelf en dit is hun uitleg:

"De Castrol Edge Professional TWS 10W-60 Titanium FST Motorsport en de Castrol Edge 10W-60 zijn nagenoeg dezelfde olieen voor verschillende verkoopskanalen.
De Professional versie is normalerwijze enkel via BMW Dealers beschikbaar en beschikt over een extra filtrage aan het eind van het productieproces. De niet-professional versie is in de betere autospeciaalzaak verkrijgbaar en kan voor dezelfde toepassingen worden ingezet.

Beide olieen kan U echter gebruiken voor uw M6 V10."

GTRene

Bericht door GTRene » 23 dec 2014, 15:58

bm-dub schreef: De Professional versie is normalerwijze enkel via BMW Dealers beschikbaar en beschikt over een extra filtrage aan het eind van het productieproces.
"[/i]
zal mij benieuwen waar die extra filtrage goed voor mag zijn?

als ik het goed begrijp hebben beide dan dezelfde specs?

Will F.

Bericht door Will F. » 24 dec 2014, 12:17

GTRene schreef:
bm-dub schreef: De Professional versie is normalerwijze enkel via BMW Dealers beschikbaar en beschikt over een extra filtrage aan het eind van het productieproces.
"[/i]
zal mij benieuwen waar die extra filtrage goed voor mag zijn?
Voor de ///Marge van de dealer vernoed ik.

raymondw

Bericht door raymondw » 26 dec 2014, 18:36

bm-dub schreef:Ik heb even contact opgenomen met Castrol zelf en dit is hun uitleg:

"De Castrol Edge Professional TWS 10W-60 Titanium FST Motorsport en de Castrol Edge 10W-60 zijn nagenoeg dezelfde olieen voor verschillende verkoopskanalen.
De Professional versie is normalerwijze enkel via BMW Dealers beschikbaar en beschikt over een extra filtrage aan het eind van het productieproces. De niet-professional versie is in de betere autospeciaalzaak verkrijgbaar en kan voor dezelfde toepassingen worden ingezet.

Beide olieen kan U echter gebruiken voor uw M6 V10."
FST bestaat al langer, maar nu BMW Castrol aan de keien heeft gezet in ingeruild heeft voor Shell zal Castrol met lede ogen moeten gaan aanzien dat Shell ook voor de M modellen naar voren geschoven wordt. Voor BMW zullen daar wel corporate motieven achter liggen, waarschijnlijk dat de VAG groep (m.u.v. Porsche) een andere lead-customer is. Mobil1 heeft Porsche en Mercedes Benz terwijl Shell geen grote lead-customer in het premium segment had (m.u.v. Ferrari).

Aangezien de installed base voor de S54 / S62 / S85 en de S65 veel groter is dan de huidige S63 en S55 hoeft het verlies van BMW als lead-customer niet eens zo problematisch te zijn voor Castrol, mits ze het spel goed spelen. Dat zou de reactie van Castrol in perspectief kunnen plaatsen. Dan verschuift de discussie zich naar een normaal LCM verhaal. Op een gegeven moment is Professional niet meer verkrijgbaar en FST wel.

Ook Shell zal zijn producten moeten herformuleren om aan de eisen van BMW als lead-customer te voldoen. Een verlaging van ZDDP naar de niveaus welke Castrol heeft gehanteerd ligt voor mij in de lijn der verwachting om aan levensduur requirements van de katalysator te kunnen voldoen. Dat soort product-changes zullen wel achter de coulissen plaatsvinden met een marketing/sales afdeling als filter.

En daar zal de echte filtrage wel zitten!

In dat opzicht lijkt het mij i.d.d. verstandig om voor de S54/S62/S85 en S65 bij Castrol te blijven, maar wel voor elke oliewissel een datasheet vergelijk tussen oud-en nieuw uit te voeren en bij voorkeur onderbouwd met een UOA.
Laatst gewijzigd door raymondw op 26 dec 2014, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie