De laatste atmo 6-in-lijn uit Beieren
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
De laatste atmo 6-in-lijn uit Beieren
Vraag me even openlijk af in welke verpakking de laatste atmosferische 6 in lijn geleverd is door BMW (toch uit productie nu?). Dan weet ik vast waar is straks -na de E46?- mijn zinnen op moet gaan zetten, want ik wil toch wel zo lang mogelijk met die legendarische non-groene benzine slurper blijven rond rijden. voordat ik naar Mercedes toe moet
Zag laats nog een dacht ik nieuwe 128i staan bij een dealer, voorraad modelletje oude type. Is dat m? Of adviseren jullie een ander type? Z4?
Zag laats nog een dacht ik nieuwe 128i staan bij een dealer, voorraad modelletje oude type. Is dat m? Of adviseren jullie een ander type? Z4?
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Re: De laatste atmo 6-in-lijn uit Beieren
De laatste atmo 6-in-lijntjes zijn die van de 528i, Z4Sdrive 28i en de X1 xdrive28i als ik me niet vergis..
-
- Sjoerd
F10/11 530i. Mijn zwager rijdt er één.
- Tristan
Eigenlijk triest. Alleen daarom zou ik de 130i moeten houden. Snap ook waarom de e46 M3 popular wordt. Beetje hetzelfde als de 993, populair wegens laatste luchtgekoelde.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
125i/130i (die 128i is in NL nooit geleverd, is import uit Canada/VS)
E90 325/330i
En in de nieuwe 5-serie is vrij kort nog de 530i met zescilinder atmo geleverd.
En geloof niet de mensen die zeggen dat de viercilinder turbomotoren van BMW zo goed zijn. Ik heb ze allemaal gereden, qua prestaties prima (zeker een 328i) maar de rijbeleving komt niet in de buurt van een zescilinder lijnmotor.
E90 325/330i
En in de nieuwe 5-serie is vrij kort nog de 530i met zescilinder atmo geleverd.
En geloof niet de mensen die zeggen dat de viercilinder turbomotoren van BMW zo goed zijn. Ik heb ze allemaal gereden, qua prestaties prima (zeker een 328i) maar de rijbeleving komt niet in de buurt van een zescilinder lijnmotor.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Terwijl je zelf 'n 4 cyl turbo rijdt, Chris.

M3 CSL, graag.

- Arthur
- Auto: Nr.51
@Chris: Daarom kan die 4 cilinder turbo nog wel goed zijn, dat geloof ik best 

-
Tuurlijk zijn die dingen goed, maar meer op efficiency /power dan op pure sportiviteit gericht naar mijn idee.
Ik heb ook drie 6cyl atmo BMWs gehad. Mooie sound, E46 M3 was erg leuk. Maar als een soort holy grail zie ik ze niet als ze verpakt zijn in min of meer huis-tuin-keuken daily auto's. Wel leuk natuurlijk. Blokjes komen meer tot hun recht in trackdaycars denk ik?
Nogmaals M3 CSL aub.
Ik heb ook drie 6cyl atmo BMWs gehad. Mooie sound, E46 M3 was erg leuk. Maar als een soort holy grail zie ik ze niet als ze verpakt zijn in min of meer huis-tuin-keuken daily auto's. Wel leuk natuurlijk. Blokjes komen meer tot hun recht in trackdaycars denk ik?
Nogmaals M3 CSL aub.

- RJK
- sitechris
Ik heb niks tegen viercilinder turbo´s. Integendeel. Zeker in een hothatch is turbopower best fijn! Ik vind de viercilinder turbo´s van VAG (en die van de Megane RS) alleen veel prettiger dan de viercilinder van BMW. Vooral de geluidsbeleving valt enorm tegen in de BMW. Plus dat je in een BMW altijd met een bepaalde verwachting instapt als je een zes-in-lijn gereden hebt. Dat krijg ik niet meer uit mijn systeem.Arthur schreef:@Chris: Daarom kan die 4 cilinder turbo nog wel goed zijn, dat geloof ik best
- Arthur
- Auto: Nr.51
Duidelijk
Ik reageerde alleen ff op je letterlijke tekst
Dat je niet moet geloven dat die motoren goed zijn 

-
Sound van de hedendaagse BMW 4 turbo's is inderdaad 'n heikel punt en zeker niet des BMW's , flinke afknapper inderdaad.
Nu heb ik al weinig meer met de hedendaagse lineup van BMW in 't algemeen.
Hun USP 'ultimate driving machine' is bij 90% van de modellen allang achterhaald. BMW marketing koos de weg van hoger 'milieubewust' middenklasse publiek ipv lekkere rijderswagentjes te maken, even zwartwit.
Ze zitten niet echt te wachten op 'ons'. Dan roepen ze : Haal dan gauw 'n M4 en niet zeiken:)
Uitzonderingen op de regel zijn er dus wel. M135/235i, M3/4 M5/6.
Maar er hangt een prijskaartje aan.
320d F30 is ook een optie, daar merk je BMW genen in voor 'normaal....' geld, alhoewel.
Nu heb ik al weinig meer met de hedendaagse lineup van BMW in 't algemeen.
Hun USP 'ultimate driving machine' is bij 90% van de modellen allang achterhaald. BMW marketing koos de weg van hoger 'milieubewust' middenklasse publiek ipv lekkere rijderswagentjes te maken, even zwartwit.
Ze zitten niet echt te wachten op 'ons'. Dan roepen ze : Haal dan gauw 'n M4 en niet zeiken:)
Uitzonderingen op de regel zijn er dus wel. M135/235i, M3/4 M5/6.
320d F30 is ook een optie, daar merk je BMW genen in voor 'normaal....' geld, alhoewel.
- JP
Binnenin is qua sound niet veel van die 6 in lijn te horen. Misschien wat té geïsoleerd. Zelf ben ik van hitsige 4 putters naar zo'n makke 6 in lijn gegaan. Het heeft zijn charme, maar om te zeggen beter dan een 4 pitter, nee dat niet.
- Macboy
€ 53.000 is volgens mij meer dan acceptabel voor 320pk 6-cilinder blok. Weliswaar geen atmo. Maar een heerlijk blok die directer aan het gas hangt dan de 1M.Robin schreef:Uitzonderingen op de regel zijn er dus wel. M135/235i
-
53000 is nog steeds een hoop geld voor de Nederlander die 'n 'vervoermiddel zoekt' .ook de liefhebber...
En 't is 'n turbo, is ook niet goed. (Puristen(...) , zijn ze hier/er nog?) Maar voor 't gebodene is 't bijna 'n bargain inderdaad. Nu nog 'n sperdiff want anders is 't 't net ook niet.
---
Explosievere biturbo vs twinscroll lineairder kunnen we wel 'n ander draadje van maken.Elk blok past bij z'n auto/aandrijflijn/type karakter auto . Alles valt te tunen, de één wat beter dan de ander, ook in 't algemeen.
De N54 kan met 50-100pk erbij z'n explosievere karakter kwijtraken en lineairder aan gaan voelen bijvoorbeeld.
/OT
Ik wil wel 'n E46 CSL.
En 'n F40 omdat ie zo beroerd aan't gas hangt.
En 't is 'n turbo, is ook niet goed. (Puristen(...) , zijn ze hier/er nog?) Maar voor 't gebodene is 't bijna 'n bargain inderdaad. Nu nog 'n sperdiff want anders is 't 't net ook niet.
---
Explosievere biturbo vs twinscroll lineairder kunnen we wel 'n ander draadje van maken.Elk blok past bij z'n auto/aandrijflijn/type karakter auto . Alles valt te tunen, de één wat beter dan de ander, ook in 't algemeen.
De N54 kan met 50-100pk erbij z'n explosievere karakter kwijtraken en lineairder aan gaan voelen bijvoorbeeld.
/OT
Ik wil wel 'n E46 CSL.
En 'n F40 omdat ie zo beroerd aan't gas hangt.
-
Doen! En dan lekker de 1M ernaast houden.Ik wil wel 'n E46 CSL.
Of die dan omruilen voor een 320D, en de CSL voor de fun......

- sitechris
Je vergeet dat je bij BMW minimaal nog 10k moet meenemen om je auto fatsoenlijk uit te rusten. Die 53k is vooral een theoretisch bedrag.Macboy schreef:€ 53.000 is volgens mij meer dan acceptabel voor 320pk 6-cilinder blok. Weliswaar geen atmo. Maar een heerlijk blok die directer aan het gas hangt dan de 1M.Robin schreef:Uitzonderingen op de regel zijn er dus wel. M135/235i
-
CSL voor de heb/heritage blabla , 1M voor de fun natuurlijk.ErikS schreef:Doen! En dan lekker de 1M ernaast houden.Ik wil wel 'n E46 CSL.
Of die dan omruilen voor een 320D, en de CSL voor de fun......

Tja. Chris daar zit wat in, ik meen me te herinneren dat ik ook 'ns 'n M135i op papier heb laten zetten. Magertjes komt 60k al gauw in de buurt.

-
De M135i heb je nu waarschijnlijk ook dikke opties zonder bij betalen.
Ik kreeg op een 116i 12 mille aan opties.... Auto van 40K voor 28.5 incl afleveren....
M sports uitvoeringen heten die dingen geloof ik.
@ Robin, als't kan, doen!
Ik kreeg op een 116i 12 mille aan opties.... Auto van 40K voor 28.5 incl afleveren....

M sports uitvoeringen heten die dingen geloof ik.
@ Robin, als't kan, doen!

- Tristan
M135i geldt die aanbieding niet. Die heeft nl. al een M-pakket.
-
Dat zal nu niet meer zo zijn, maar volgens mij zijn ze er absoluut geweest;Tristan schreef:M135i geldt die aanbieding niet. Die heeft nl. al een M-pakket.
M135i
Deze krijg je voor 51K wel mee....
Edit; M135i bij Ad Smelt.
- Tristan
M-pakket was gratis bij bestelling van een High Exe bij 1- en 3-serie. Aangezien de M135i al standaard voorzien is van een M-pakket en bijna High Exe, was de 'M-sport aanbieding' voor de M135i niet leverbaar.
-
Maar Msport zat ook op; Xenon, navi, stoelverwarming, pdc voor en achter etc etc.Tristan schreef:M-pakket was gratis bij bestelling van een High Exe bij 1- en 3-serie. Aangezien de M135i al standaard voorzien is van een M-pakket en bijna High Exe, was de 'M-sport aanbieding' voor de M135i niet leverbaar.
Flinke lijst aan opties, dus niet alleen een M pakket.... Toch?!

- Robin Hartog
Behalve bij de 3 EDE. (Althans bij bestelling van onze)Tristan schreef:M-pakket was gratis bij bestelling van een High Exe bij 1- en 3-serie. Aangezien de M135i al standaard voorzien is van een M-pakket en bijna High Exe, was de 'M-sport aanbieding' voor de M135i niet leverbaar.