Turbochargers: Welke verschillen in werking en kwaliteit?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
328Ti

Turbochargers: Welke verschillen in werking en kwaliteit?

Bericht door 328Ti » 06 dec 2014, 18:26

Beste allemaal,

Ik ben voornemens om een Rotrex superchargerkit aan te schaffen. Echter, een turbokit is makkelijker samen te stellen en kost een fractie van de prijs als je weet waar je mee bezig bent. Zie ook de Zweedse websites met Turbogrengrörs. Daarnaast draait Rotrex op een zéér kostbaar (geheim) ATF achtig goedje (SX100). Aangezien ik leergierig ben vroeg ik mij af:

A: Wat zijn de betrouwbare merken
Welke ik ken (graag aanvullen)
Garret
Holset
(Ebay setjes alleen maar drama?!)
....
..
,

B: Waar dien je qua turbo naar te kijken in relatie tot het type en volume van het motorblok
Mate van opspoelen
...
...

C: Wat is nu het verschil tussen een benzine en diesel (o.a. vrachtwagen) turbo
I really don,t know (kortom kan je met een dieselturbo succesvol een benzinemotor voorzien van extra vermogen met een +40% powergain)
...
..
.

De basis..... :duck:
Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Re: Turbochargers: Welke verschillen in werking en kwaliteit

Bericht door Niels » 06 dec 2014, 18:41

Een turbo van een diesel is veelal te klein voor een benzine motor maar dat hangt ook van je wensen af natuurlijk. Niet onbelangrijk: wat is je doel? Hoeveel vermogen wil je, wat is het basis blok? Wat is het budget? Wil je gaan experimenteren of wil je meer power voor op het circuit? Etc.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 dec 2014, 21:27

Begin eens gewoon bij het begin.

Als je wilt weten wat voor turbo je hebben moet, zoek even op Google hoe je een compressormap interpeteren moet bijvoorbeeld.

Het maakt an sich niet uit waar een turbo op zit, een diesel benzine of vrachtwagen, het zijn allemaal dezelfde dingen. Maar je hebt een compressormap nodig om uit te rekenen of de turbo bij je doelstelling past, dus druk bij toerental gecombineerd met motorinhoud.

Als je turbo te klein is dan raakt hij op hogere toerentallen buiten zijn efficiency gebied en maakt hij alleen maar warmte. Iets wat je veel ziet bij auto's die gechipt worden, ze houden dan hun druk niet vast bij hogere toerentallen en je blok loopt alleen maar heter. Verder moet je ook uit het surge gebied blijven. En aan de hand van je comprerssormap kan je ook schatten hoe het met opspoelen zit.

Verder denk ik niet dat een turbo setup per definitie goedkoper is als een supercharger. Je hebt een intercooler nodig, verder ook nog een custom uitlaatspruitstuk enz. Verder als je echt veel vermogen wilt maken heb je sowieso aardig wat aanpassingen aan de motor nodig, denk compressie verlagen enz.

Bimmerforums had altijd een grote Forced Inductie sectie daar staat ook een hoop op.

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 dec 2014, 22:41

Bert ///M3 schreef:Begin eens gewoon bij het begin.

Als je wilt weten wat voor turbo je hebben moet, zoek even op Google hoe je een compressormap interpeteren moet bijvoorbeeld.
Thnx for the info Bert. Ik ben uiteindelijk beland op de Garretsite. Wat ik eruit opmaak is dat een turbo een bepaalde luchtflow moet hebben om een dergelijk vermogen te leveren. Een natuurkundig iets waarbij op voorhand al is bepaald hoeveel vermogen de turbo kan leveren i.s.m. de motor. Wordt volgens mij uitgedrukt in A/R. Bij A/R 0,70 beginnen de te behalen vermogens erg hard te stijgen.

Ik zal die compressormap Googlen.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 07 dec 2014, 10:53

Je hebt ook turbo's met een interne of een externe wastegate. En wastegates kunnen vacuum gestuurd zijn of elektronisch gestuurd.

Joy

Bericht door Joy » 07 dec 2014, 20:02

Wellicht kan EricYellow je hier een beetje mee helpen. Die zit ook aardig in die materie.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 dec 2014, 21:43

Je hebt ook nog BorgWarner.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 dec 2014, 01:21

Ik kwam net deze superchargers tegen van Procharger, wat een mooie techniek en mooi vermogen zo'n ding, lijkt ook wat bv Rotrex en wellicht ook redelijk stil ala Rotrex.
Persoonlijk houd ik namelijk niet van een screaming supercharger, hoor liever de motor.

hier bv zo'n video van zo'n nieuw type SC de ProCharger i-1, lijkt ook zo'n variabele transmissie in te zitten ala van Doorn nog wat (NL)>

http://www.procharger.com/i-1supercharger.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 dec 2014, 18:10

Leuke reacties, helemaal niet meer gezien. Programmeerbare turbo´s± moet niet gekker worden!

P.s. waarom wordt altijd gedacht dat een Rotrex `screamt`? Met een Eaton eens maar een Rotrex niet.

:ga weg:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 28 dec 2014, 18:19

Rotrex doet dat ook. Afhankelijk van de poulies die toegepast zijn......

GTRene

Bericht door GTRene » 28 dec 2014, 19:54

328Ti schreef:Leuke reacties, helemaal niet meer gezien. Programmeerbare turbo´s± moet niet gekker worden!

P.s. waarom wordt altijd gedacht dat een Rotrex `screamt`? Met een Eaton eens maar een Rotrex niet.

:ga weg:
klopt Rotrex is vrij stil, die hoor je haast niet, ik hou niet van een screaming SC wat je bij sommige hoort.

Fabian

Bericht door Fabian » 28 dec 2014, 20:29

Mijn rotrex is echt (nagenoeg) niet hoorbaar hoor.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 dec 2014, 21:26

die rotrex wat ze destijds in een lotus elise hadden en waar ik een stuk mee mocht rijden was ook super stil, ook al zat die direct achter je tegen het schot aan zeg maar, viel me niet eens op en dat al in 2000 oid, was zo'n mk1 160s met Rotrex (215pk) nieuw toen (tuning dus niet nwe mk2 220 oid)

als onderstaande houd ik dus absoluut niet van qua bijgeluid, das een ander type SC>>

Plaats reactie