Robin | 328i touring Madeiraviolett
- MParallel
- Auto: BMW
Re: Robin | 328i touring Madeiraviolett > 230.000 km
Net ingereden dus 

- SanderZ
- Auto: Leon FR
mooi ding, en nog ook een breedset contours eronder!!! 

- Robin Hartog
Vrijdag mooi rubberen matten binnengekregen, mooie snelle service van Offenga.
@Tim N: Heb jij in jouw touring ook een skiluik (met zak) zitten? Die van mij lijkt niet goed dicht te klemmen. Dat merk ik als ik de bank naar beneden klap en daarna weer omhoog doe.
Alleen achter staat hij toch net wat te hoog denk ik; moet verlaagd worden. En M-pack.

@Tim N: Heb jij in jouw touring ook een skiluik (met zak) zitten? Die van mij lijkt niet goed dicht te klemmen. Dat merk ik als ik de bank naar beneden klap en daarna weer omhoog doe.
Thanks! Ja, dat staat wel erg dik. Kijk nog steeds elke keer achterom als ik hem geparkeerd heb.SanderZ schreef:mooi ding, en nog ook een breedset contours eronder!!!

Alleen achter staat hij toch net wat te hoog denk ik; moet verlaagd worden. En M-pack.
- Tim N
Nee geen skiluik, enkel de standaard armleuning in de achterbank.
Wat bedoel jij met "dat merk ik als ik hem naar beneden klap en weer omhoog doe"?
Dat je armleuning naar beneden blijft of?
Wat bedoel jij met "dat merk ik als ik hem naar beneden klap en weer omhoog doe"?
- Robin Hartog
Als ik de bank naar beneden klap dan komt de armleuning er al iets uit. Als je de bank dan vervolgens weer omhoog duwt dan blijft de armleuning naar beneden en klapt ook dat skiluik open. Ik vermoed dat de armleuning naar beneden geduwd wordt door het skiluik omdat die niet goed klemt. Maar bij nadere inspectie krijg ik dat skiluik ook niet echt lekker dicht 'geklikt'.Tim N schreef:Nee geen skiluik, enkel de standaard armleuning in de achterbank.
- Tim N
Die armleuning zit normaal ook enkel met klemkracht vast dacht ik?
- Robin Hartog
Ja klopt. Maar ik was benieuwd of dat skiluik normaliter ook niet 'vastgeklikt' zit oid. Dat die armleuning eruit valt als de bank weer omhoog gaat kan ik mee leven.Tim N schreef:Die armleuning zit normaal ook enkel met klemkracht vast dacht ik?

- MParallel
- Auto: BMW
Daar begint het.Robin Hartog schreef:.... En M-pack.
En eindigt met M-motor

- Robin Hartog
Service indicatoren geven nog maar 1 groen blokje aan dus maar even wat onderhoud doen. Onder andere de micro switches in de deur bestellen aangezien die Tweede Kerstdag m'n accu had leeggetrokken door het interieurlampje aan te zetten midden in de nacht.
Ook maar even een oliewissel doen. Aangezien ik veel korte stukjes (<20km) rijd en dus veel koude starts doe twijfel ik nog een beetje welke. Iemand? 0W30 of toch 10?
En ook nog maar even allerlei filters bestellen. (Micro, interieur, olie)
Weten jullie E36 experts nog wat andere dingen die gelijk mee kan pakken of is dit het wel?

Ook maar even een oliewissel doen. Aangezien ik veel korte stukjes (<20km) rijd en dus veel koude starts doe twijfel ik nog een beetje welke. Iemand? 0W30 of toch 10?
En ook nog maar even allerlei filters bestellen. (Micro, interieur, olie)
Weten jullie E36 experts nog wat andere dingen die gelijk mee kan pakken of is dit het wel?

- Riceaux
Re: Robin | 328i touring Madeiraviolett > tijd voor onderhou
Thermostaat, waterpomp. Motorsteunen ff checken. Uitlaat nog goed? Anders direct rvs eronder. Koppeling nog goed?
- Robin Hartog
Thermostaat en waterpomp was ik nog vergeten in het lijstje, zal ik ook gelijk even doen.
Uitlaat is nog prima, RVS komt in januari wel. Koppeling is ook nog prima.
Motorsteunen?
Uitlaat is nog prima, RVS komt in januari wel. Koppeling is ook nog prima.
Motorsteunen?
- GTRene
je gaat toch niet zomaar een waterpomp onnodig vervangen? of hebben die snel kuren...
trouwens over je olie, wellicht een middenweg 5w30 ?
castrol zegt dit bij verschillende temps>
http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... 8&brand=13" onclick="window.open(this.href);return false;
motorsteunen kan je idd wel ff laten chekken of er bv scheurtjes in zitten, dat kan in het rubber maar ook in het ijzer zitten aan de onderkant en kan zelfs op den duur daar los breken, maar dan moet je hetw el bont maken
trouwens over je olie, wellicht een middenweg 5w30 ?
castrol zegt dit bij verschillende temps>
en in het hoofdscherm advies die 0w30Viskositätsempfehlungen für Benzinmotoröle: -20°C bis 10°C, 10W-30; -20°C bis 20°C, 10W-40; über -15°C, 15W-40; unter 10°C, 5W-30; unter 0°C, 5W-20. Als BMW 'Spezialöle' für den ganzjährigen Gebrauch ('Special Oils') aufgelistete und anerkannte Öle: 0W-X, 5W-X
http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... 8&brand=13" onclick="window.open(this.href);return false;
motorsteunen kan je idd wel ff laten chekken of er bv scheurtjes in zitten, dat kan in het rubber maar ook in het ijzer zitten aan de onderkant en kan zelfs op den duur daar los breken, maar dan moet je hetw el bont maken

- GTRene
Eurol adviseert 5w40 wat wel een leuke is voor NL all round.
en als 2de en 3de keus de 5w30
http://www.eurol.com/nl/2-producten/35- ... n7vAJ.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Emperol eigenlijk hetzelfde>
http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... ent:43081/" onclick="window.open(this.href);return false;
en als 2de en 3de keus de 5w30
http://www.eurol.com/nl/2-producten/35- ... n7vAJ.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Emperol eigenlijk hetzelfde>
http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... ent:43081/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Riceaux
Waterpomp van een e36 heeft plastic schoepen. Die willen nog wel eens breken. En waterpomp voor een e36 is een paar 10'tjes. Daarvoor zou ik geen risico nemen.
- GTRene
dacht ze die dingen ook met alu schoepen hebben of te krijgen(kopen) zijn? die met plastic is idd vragen om naar zoveel jaar/km.
ik heb boven nog een nwe liggen, ja voor een M62 dan, maar daar zitten gewoon alu schoepen in
ik heb boven nog een nwe liggen, ja voor een M62 dan, maar daar zitten gewoon alu schoepen in

- GTRene
ff gegoogled, ze zeggen via bmw dan een soort plastic, maar zag bij andere merken ook gewoon alu/ijzer schoepen, dus aftermarket.

ipv de kunstof ala>

zag al op bv ebay genoeg van te vinden met metalen propellor zeg maar
ipv de kunstof ala>
zag al op bv ebay genoeg van te vinden met metalen propellor zeg maar

- Robin Hartog
Thanks Rene. Nog maar eens over nadenken. Stel thermostaat en waterpomp nog even uit. Laat ik die dan tegelijkertijd doen.
Heb maar even 10 liter 5W40 besteld, hopen dat het snel binnen is.
En ook even twee van die nieuwe microswitches in de deur, heb ik daar ook geen last meer van.
Heb maar even 10 liter 5W40 besteld, hopen dat het snel binnen is.

- Riceaux
Jup. Ik heb er nu ook 1 inzitten met metalen schoepen.GTRene schreef:dacht ze die dingen ook met alu schoepen hebben of te krijgen(kopen) zijn? die met plastic is idd vragen om naar zoveel jaar/km.

Beetje jammer dat ik nu alles wat er om heen zit moet vervangen.

Zal woensdag wel even de Motorsteunen inspecteren Robin. En nog wat andere dingen. Weet ondertussen precies hoe alles eruit ziet als het verrot is.

- Martin van der Zwaard
Niet alle E36'ers hebben kunststof schoepen.
Mijn 320i van 1997 had gewoon stalen schoepen en was gewoon de originele pomp.
5W40 is prima voor deze motoren. Gebruik zelf ook niks anders.
Mijn 320i van 1997 had gewoon stalen schoepen en was gewoon de originele pomp.
5W40 is prima voor deze motoren. Gebruik zelf ook niks anders.
- Niels
- Auto: Prius+
Waterpomp en thermostaat komen wel eens voorbij idd. Motorsteunen? Trilt en resoneert de boel? Of klapt het bij lastwissel?
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
5W30:
http://www.oliewereld.nl/castrol_edge/c ... ak-5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet duur.
http://www.oliewereld.nl/castrol_edge/c ... ak-5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet duur.
- Robin Hartog
Op alles 'nee'. Dus zal wel meevallen.Niels schreef:Waterpomp en thermostaat komen wel eens voorbij idd. Motorsteunen? Trilt en resoneert de boel? Of klapt het bij lastwissel?
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
mijn 2.8i draait ook vrolijk op 5w40, prima keuze. 0w40 zou evt ook nog kunnen.
- Vlokmans
E36's hebben nog best vaak pompen met metalen schoepen inderdaad.
@GTRene: de pomp op je laatste foto, die OEM BMW, heeft ook metalen schoepen. Toevalligerwijs had ik er vorige week één in handen. Het ziet er uit als plastic, maar is het zeker niet.
De 2.8 hier loopt op 0w40/5w40, al enige jaren, en dat gaat goed. 0w30 kan ook prima overigens, net als 5w30. Ligt maar net aan hoe je de auto gebruikt.
@GTRene: de pomp op je laatste foto, die OEM BMW, heeft ook metalen schoepen. Toevalligerwijs had ik er vorige week één in handen. Het ziet er uit als plastic, maar is het zeker niet.
De 2.8 hier loopt op 0w40/5w40, al enige jaren, en dat gaat goed. 0w30 kan ook prima overigens, net als 5w30. Ligt maar net aan hoe je de auto gebruikt.
- Robin Hartog
Thanks voor de reacties op de olie. Kreeg van de vorige eigenaar te horen dat er nu 10W40 in zit..?