Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 03 dec 2014, 15:32

Bod van een tweede specialist is 1250, auwauwauw

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door E-volve » 03 dec 2014, 15:47

En wat kost een andere motor nu?

Nou niet roepen dat je dan niet weet wat je koopt, want je koop hoe dan ook meer dan wat je nu hebt :p
Ik weet niet hoe courant deze motoren zijn, watvoor 1 is het precies?

Edit: 2.8TD (RD28T) lijkt me?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 03 dec 2014, 16:01

3.0 dti
Volgens de kenners redelijk moeilijke/ingewikkelde motoren.
Kop kapot is een beetje een kwaaltje, dus blok met 2 of 3 ton kopen is niet verstandig.

Nieuw uit krat inclusief montage zit rond de 6k en daar zal vast wel weer wat bijkomen als je aan de gang gaat.

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door E-volve » 03 dec 2014, 16:09

Nouja deze cylinderkop lichten, kijken of het onderblok nog in orde is en dan kop afpersen en eventueel een aparte cylinderkop sourcen, op ebay zie ik zat koppakkingsets staan.

Overigens een nieuwe ruilmotor kan wel goedkoper:
http://www.ebay.de/itm/Motor-Austauschm ... 230eb1cad5" onclick="window.open(this.href);return false;
Maargoed voor dat geld koop je ook wel wat anders. ;)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door allen » 03 dec 2014, 16:32

Luco schreef:Bod van een tweede specialist is 1250, auwauwauw
Tja, als je hem kwijt kan en gelijk iets als een oude Combo ervoor terug kunt krijgen ben je natuurlijk wel op korte termijn geholpen. Geen kinderen, dus de hond kan daar mooi achterin en dan pak je zelf tijdelijk weer de 5.
Of de 5 zoals Rene zegt ook weg doen. Tijdelijk 2 goedkopere wagens en als het beter gaat volgend jaar kun je altijd wel weer wat mooiers terug zoeken. MRB van de 5 is ook niet goedkoop. Overleven lijkt me op dit moment prioriteit 1 te hebben?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 03 dec 2014, 16:45

E-volve schreef:Nouja deze cylinderkop lichten, kijken of het onderblok nog in orde is en dan kop afpersen en eventueel een aparte cylinderkop sourcen, op ebay zie ik zat koppakkingsets staan.

Overigens een nieuwe ruilmotor kan wel goedkoper:
http://www.ebay.de/itm/Motor-Austauschm ... 230eb1cad5" onclick="window.open(this.href);return false;
Maargoed voor dat geld koop je ook wel wat anders. ;)
Die 6k is inclusief montage he.
Overigens zei de specialist dat kop vernieuwen geen garantie geeft dat het over is, had te maken met ingewikkeld verloop ed van de koelkanalen en dat als de kop kapot is er heel erg snel ook schade aan het onderblok kan zitten.

Allen, leuk, maar nu de 530 verkopen wat levert die op, 1500?
plus 1250 patrol, daar koop je echt geen redelijke auto's voor terug.

Maar voorlopig mag ik van erwin een megane station lenen :thumbup:
Ga ik met de 5 serie rijden omdat ik elke dag redelijk wat rij.
Dus voorlopig opgelost en maar eens goed nadenken wat we met de patrol willen, iig vanaf zaterdag schorsen.

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door E-volve » 03 dec 2014, 17:07

Let op dat je altijd minimaal 3 maanden moet schorsen he, anders moet je alsnog MRB betalen over die net-geen-3-maanden.

Vind Jo 't erg als je 'r in een Micraatje/Starlet/205je/etc. zet? Die koop je voor 200-300 wel, kan je hond de achterbank ook opeten als ie wil, zolang ie 'r maar niet ziek van wordt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Paskal » 03 dec 2014, 17:09

@E-volve: not true, die periode is geen 3 mnd, maar 1 mnd.

Da's mooi klote Luco. Vorig jaar op Corsica hebben ze getracht mijn X5 een koppie kleiner te maken door er frontaal op te rijden. Heb toen tijdelijk onderstaande V70 gekocht voor 750€. Ik heb er een half jaar probleemloos in rond gereden en ook de nieuwe eigenaar rijdt er al weer meer dan een half jaar probleemloos in rond. Is zoiets niks om te kopen of voldoet dat niet aan de eisen/past niet in financiële plaatje?

Hoe dan ook succes met het zoeken naar een oplossing (die je voor de time being al even gevonden hebt) :thumbup:

Afbeelding

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door E-volve » 03 dec 2014, 17:14

Ah ok dat is dan aangepast, vroeger was het wel zo toch? Had geen zin om 't te verfieren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3804
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Paskal » 03 dec 2014, 17:22

Das war einmal inderdaad, maar da's toch al enige tijd een periode van 1 maand hoor :)

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Joopieboy » 03 dec 2014, 19:17

Luco schreef:
Joopieboy schreef:Ben je nu echt serieus met een verrotte kop/lekke koppakking door gaan rijden?
Tja joopie, geen keuze he, zal toch op mijn werk moeten komen.
Had het ook liever anders gezien, maar helaas.

Dit is het slechtste jaar ooit, hoop dat 2015 beter wordt.
Tsja das echt bagger, maar je kan altijd de kop eraf trekken en kijken hoe en wat. Als je geluk hebt, en die blokken zijn vrij sterk gezien de turbo's wat sommigen erop schroeven :mrgreen: , is het een kwestie van de kop opknappen of een andere kop, wat onderdelen en je kan weer rijden. :df:

Edit: met steven dus, had de nieuwe pagina even gemist. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door GTRene » 03 dec 2014, 19:33

als je geen haarscheurtjes in de cilinderwand/blok hebt of de kop...zou ik ook proberen met een sterke pakking er tussen, gewoon goed aandraaien en proberen, baat het niet het kan ook niet veel schaden...
wat zal een goede pakking kosten? ff wat werk maar je hebt dacht ik redelijk wat ervaring, gewoon proberen, zie je meteen wat voor staat de kop e.d. is.
zo'n motor zal wel aardig wat druk opbouwen, magoed, beetje mazzel en proberen? je eigen uren kost geen geld, als het je zo lukt ben je goedkoop ready.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 03 dec 2014, 19:38

Ik kan wel eigenwijs zijn, maar als zelfs de specialisten geen garantie durven te geven op een reparatie omdat er vaak meer schade is dan men kan zien ga ik niet lopen knoeien.
En gezien de rookwolken en het ratelen daarna verwacht ik niet dat een nieuwe kop voldoende is, de startmotor krijgt de zooi nog maar met moeite rond.

Paskal, zou evt een optie zijn, maar als def oplossing wil ik zakelijk gewoon een grijs kenteken auto omdat we perse twee auto's nodig hebben, dus dan zakelijk de goedkoopste oplossing pakken.

Gebruikersavatar
Turbo johan
Berichten: 225
Lid geworden op: 09 jun 2008, 18:21

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Turbo johan » 03 dec 2014, 20:59

Een lekke koppakking geeft vaak alleen maar druk in het koelsysteem.
Cilinderdruk perst door de koppakking het koelsysteem in.
Als druk te hoog word komt water uit overdruk/overloop.
Als dat zo is is dat ook waarschijnlijk de reden dat je verwarmings radiateur kapot is gegaan door de hoge druk.
En daardoor ook je hele motor kapot gegaan, want hij blaast lucht in het koelsysteem.
Die luchtbellen rondom de cilinderbussen isoleert de warmte en word niet goed afgevoerd door koelwater.
Je kunt het aan de motorschade vaak wel zien als motor uit elkaar is.

Succes er mee.
Blijft vervelend dat soort dingen..

Johan

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 03 dec 2014, 21:26

De verwarmingsradiateur was niet kapot :-)

Ach we kijken wel, misschien sloop ik hem wel zelf :P

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Petrolhead Tom » 03 dec 2014, 21:40

Luco schreef:De verwarmingsradiateur was niet kapot :-)

Ach we kijken wel, misschien sloop ik hem wel zelf :P
Breng het kenteken dan even persoonlijk naar de RDW. Je zult niet de eerste zijn die een auto in eigen beheer sloopt en tot in lengte van dagen boetes krijgt van de RDW omdat een auto niet verzekerd is en het niet mogelijk is om nieuwe kenteken papieren aan te vragen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 03 dec 2014, 22:05

Nou het rare is dat als je een vin nummer hebt je zomaar een nieuw kentekenbewijs aan kunt vragen tegenwoordig, ik vind het maar erg vreemd.

Maar heb meerdere auto's in eigen beheer gesloopt, alleen bij nieuwere is de regel anders, maar eerst maar schorsen en afwachten.

Als jij nou eens een mooie opdracht regelt Tom :tooth:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Petrolhead Tom » 03 dec 2014, 22:16

Luco schreef:Nou het rare is dat als je een vin nummer hebt je zomaar een nieuw kentekenbewijs aan kunt vragen tegenwoordig, ik vind het maar erg vreemd.

Maar heb meerdere auto's in eigen beheer gesloopt, alleen bij nieuwere is de regel anders, maar eerst maar schorsen en afwachten.

Als jij nou eens een mooie opdracht regelt Tom :tooth:
Stuur je CV maar door. Misschien kan ik wat doen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 03 dec 2014, 22:52

waar naartoe?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 dec 2014, 09:09

Luco schreef:Bod van een tweede specialist is 1250, auwauwauw
Niet gaan lopen klagen nu want je hebt hem zelf naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Wellicht had je een dealtje kunnen sluiten met een garage om in een aantal termijnen de reparatie te betalen.

En die dingen zijn nu eenmaal geen cent waard. Grote dure apparaten die ook voor de export niet meer zo interessant zijn sinds de 2.8 er niet meer in ligt.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Peric » 05 dec 2014, 14:46

Er zijn een paar die opperen om toch te proberen de koppakking te vervangen. Maar als ik het zo lees zijn er ook een paar lagertjes overleden. Dat kan natuurlijk goed. Als er koelvloeistof bij je olie gekomen is..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 05 dec 2014, 15:08

@Martin, ik klaag niet, maar ga eens kijken wat een koplampje origineel kost, of een dynamo, dan vind ik dit bod gewoon niet echt reeel.
Heb compleet nieuw 7 zits interieur, dat is al meer waard dan het bod.
En die 2,8 was slechter dan de 3.0 hoor :lollerdelol:

@Peric, hij wilde vanochtend wel aanslaan, ff geprobeerd, maar ik laat hem gewoon staan tot 31 januari en dan kijk ik wel verder, die 1250 krijg ik dan ook nog, maar misschien gooi ik er wel een nieuw blok in.

Of als het echt goed gaat viperblokkie erin :tooth: :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door allen » 05 dec 2014, 15:36

Vergeet niet dat jouw arbeid en ruimte geen geld kost. Mocht een garagebedrijf je wagen überhaupt al willen slopen. Een ander blok inlepelen weet je de kosten van. Arbeid + blok in de wagen is deze kwa prijs ook weer onverkoopbaar. Wellicht rollen ze hem direct door naar de sloop? Dan kun je proberen rond te bellen wat zij ervoor geven. Ik gok alsnog dat dat niet veel zal zijn.

Blijft dus waarschijnlijk zelf slopen over. Dat moet je dan ook maar willen. Bij mij zou het risico groot zijn dat ik in het ziekenhuis beland met hartstoornissen. Eerst 8 keer heen en weer e-mailen met een stel onbeschofte jojo's die daarna nog extra afdingen aan de deur. Tegenwoordig gooi ik het dan nog liever weg.

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door E-volve » 06 dec 2014, 11:05

Gezien de auto nu toch geschorst staat, zou ik lekker eens een vrij dagje gebruiken om even de kop te lichten.
Dan heb je meteen uitsluitsel en anders is het zelf slopen ook alvast begonnen :D

Verder zijn die marktplaats ergernissen ook maar hoe duidelijk je zelf bent, ik heb er toch overwegend weinig problemen mee hoor?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29388
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Koelingsprobleem Patrol, overleden (geploft) kaboem

Bericht door Luco » 06 dec 2014, 12:56

Kop ff lichten kan niet, blok moet er dan uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten