E89 Z4+E34 M5+C400X+Kodiaq
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS +R1200
Mooie vorderingen! Ziet er erg goed en strak uit allemaal. 

- Fabian
Straks even heel snel bij Dick wezen kijken (we hadden haast, moesten een auto van een vriend bij Dick ophalen), zit er echt strak in allemaal. Super mooi gedaan! Auto loopt, volgende week dinsdag op de bank en afstellen, einde komt nu echt in zicht

- GTRene
- Fabian
Zo, eens even een update, dat was al even geleden.
De BMW-motor alweer ingeleverd op 1 oktober. Volgend jaar hopelijk weer
Gisteren olie van de Z4 ververst, inclusief een Forte Flush. Heerlijke alles weer vers. Staat nu op 133.500km Winterwielen erop, deze keer de originele 17-inch set met Dunlop. Verschrikkelijke tering herrie maken ze, net of je in een oraak zit. Suizen echt gigantisch. Dus de 18-inch Pirelli set gaat er weer onder deze week, die zijn tenminste stil.
Gisteren ook van de Z3 de olie ververst, na een Forte Flush. Weer heerlijke Motul 300V erin, zat er toch al 2100km in.....maar ja, vooral stil staan de afgelopen 1,5 jaar, afentoe starten met lekkende injectoren omdat hij nog niet afgesteld was etc, vond verversen toch wel noodzakelijk. Ook een nieuwe aircopomp want die lekte iets. Voorzichtig aan begonnen wat roestplekjes te bewerken met Fertan in de motorruimte. Kmstand nu 149.400.
De Z3 is eindelijk klaar, nog een paar tegenslagen gehad door diverse oorzaken. Maar niets wat niet opgelost kon worden.
260pk nu, helaas geen uitdraai van de tuner gehad. Of ik er ooit nog terugkom weet ik nog niet, communicatie was een drama namelijk elke keer (zaten ook wat dingetjes aan mijn kant die technisch niet helemaal goed waren, maar comunicatie is een vak zullen we maar zeggen...)
Is nu Alpha-N afgesteld, dus geen luchtmassameter meer. Merk er niets van in negatieve zin, behalve een exorbitant brandstofverbruik
Loopt best lekker nu, al had ik onderin iets meer verwacht. Maar er gaat nog een iets kleine poulie op de Rotrex zodat hij iets meer druk draait (weer opnieuw afstellen dan helaas....) en dan is 300pk wel haalbaar en zal hij onderin ook wat beter presteren. Volgend jaar weer eens wat circuitdagen doen
De BMW-motor alweer ingeleverd op 1 oktober. Volgend jaar hopelijk weer

Gisteren olie van de Z4 ververst, inclusief een Forte Flush. Heerlijke alles weer vers. Staat nu op 133.500km Winterwielen erop, deze keer de originele 17-inch set met Dunlop. Verschrikkelijke tering herrie maken ze, net of je in een oraak zit. Suizen echt gigantisch. Dus de 18-inch Pirelli set gaat er weer onder deze week, die zijn tenminste stil.
Gisteren ook van de Z3 de olie ververst, na een Forte Flush. Weer heerlijke Motul 300V erin, zat er toch al 2100km in.....maar ja, vooral stil staan de afgelopen 1,5 jaar, afentoe starten met lekkende injectoren omdat hij nog niet afgesteld was etc, vond verversen toch wel noodzakelijk. Ook een nieuwe aircopomp want die lekte iets. Voorzichtig aan begonnen wat roestplekjes te bewerken met Fertan in de motorruimte. Kmstand nu 149.400.
De Z3 is eindelijk klaar, nog een paar tegenslagen gehad door diverse oorzaken. Maar niets wat niet opgelost kon worden.
260pk nu, helaas geen uitdraai van de tuner gehad. Of ik er ooit nog terugkom weet ik nog niet, communicatie was een drama namelijk elke keer (zaten ook wat dingetjes aan mijn kant die technisch niet helemaal goed waren, maar comunicatie is een vak zullen we maar zeggen...)
Is nu Alpha-N afgesteld, dus geen luchtmassameter meer. Merk er niets van in negatieve zin, behalve een exorbitant brandstofverbruik

Loopt best lekker nu, al had ik onderin iets meer verwacht. Maar er gaat nog een iets kleine poulie op de Rotrex zodat hij iets meer druk draait (weer opnieuw afstellen dan helaas....) en dan is 300pk wel haalbaar en zal hij onderin ook wat beter presteren. Volgend jaar weer eens wat circuitdagen doen

- Bijlagen
-
- BMW Z3 Coupe 2.8 Rotrex 3.JPG (528.36 KiB) 3162 keer bekeken
-
- BMW Z3 Coupe 2.8 Rotrex 2.JPG (540.43 KiB) 3162 keer bekeken
-
- BMW Z3 Coupe 2.8 Rotrex 1.JPG (622.64 KiB) 3162 keer bekeken
-
- BMW Z3 Coupe 2.8 Rotrex.JPG (668.29 KiB) 3162 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fabian op 01 dec 2014, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Re: Z3 Coupe 2.8 +E89 Z4 2.3 S-drive+Auris Hybride TS
Vanwaar de keus voor een Alpha N map Fabian?
Als je overigens een goede Alpha N map hebt dan hoeft dat benzineverbruik helemaal niet zo hoog te zijn.
Volgens mij moet je met een goede Intercooler setup en zo'n Rotrex blower iets van 350-360 PK kunnen halen met een 2,8 motor. Veel meer als nu in elk geval.
http://store.activeautowerke.com/collec ... mplete-e36" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje ala dat zeg maar.
Als je overigens een goede Alpha N map hebt dan hoeft dat benzineverbruik helemaal niet zo hoog te zijn.
Volgens mij moet je met een goede Intercooler setup en zo'n Rotrex blower iets van 350-360 PK kunnen halen met een 2,8 motor. Veel meer als nu in elk geval.
http://store.activeautowerke.com/collec ... mplete-e36" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje ala dat zeg maar.
- GTRene
verder geen verstand van maar 260pk is euh...
dat wat Bert al aangeeft, ik had ook minimaal over de 300 verwacht en zo te zien moet dat ook kunnen als ik de link via Bert zie met 360pk uit zo'n kit. (daar wordt het pas echt leuk)
Ook jammer van de communicatie, dat gaat bij sommige bedrijfjes regelmatig minder, kost ze ook veel tijd met mailen, maar mailen is wel weer ahndig omdat ze het/een antwoordt kunnen geven nadien in vrije tijd oid.
sommige bedrijven zijn wel weer goed met communicatie, bv sommige grote verzekeraars...maar dan krijg je mail van miep en stuur je wat terug krijg je weer antwoord terug van truus and so on, daar zitten soms grote antwoordt teams oid maar dan ontbreekt soms de schakel/opbouw van je verhaal omdat er telkens een ander het overneemt of beantwoordt, vroegah ging het vaak via de persoon die je 'kende' of die het verhaal wist zeg maar, achja, we worden oud
hopelijk komt alles toch nog goed, lees meer vermogen en redelijk brandstof verbruik, opzich zit het er wel mooi in voor zo'n niet origineel setje, maar toch.
zie via die link voor de S54 ook een leuk setje
http://store.activeautowerke.com/collec ... stall-pack" onclick="window.open(this.href);return false;
dat wat Bert al aangeeft, ik had ook minimaal over de 300 verwacht en zo te zien moet dat ook kunnen als ik de link via Bert zie met 360pk uit zo'n kit. (daar wordt het pas echt leuk)
Ook jammer van de communicatie, dat gaat bij sommige bedrijfjes regelmatig minder, kost ze ook veel tijd met mailen, maar mailen is wel weer ahndig omdat ze het/een antwoordt kunnen geven nadien in vrije tijd oid.
sommige bedrijven zijn wel weer goed met communicatie, bv sommige grote verzekeraars...maar dan krijg je mail van miep en stuur je wat terug krijg je weer antwoord terug van truus and so on, daar zitten soms grote antwoordt teams oid maar dan ontbreekt soms de schakel/opbouw van je verhaal omdat er telkens een ander het overneemt of beantwoordt, vroegah ging het vaak via de persoon die je 'kende' of die het verhaal wist zeg maar, achja, we worden oud

hopelijk komt alles toch nog goed, lees meer vermogen en redelijk brandstof verbruik, opzich zit het er wel mooi in voor zo'n niet origineel setje, maar toch.
zie via die link voor de S54 ook een leuk setje

http://store.activeautowerke.com/collec ... stall-pack" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 28 nov 2014, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fabian
Sja, ook weer communicatie met de tuner zeg maar.....veel voors en tegens gehoord over en weer, noem maar op. Uiteindelijk is Alpha-N het geworden.
Meer is zeker mogelijk, maar dat hoeft van mij niet. Draait nu op 0,3 bar, met kleinere poulie 0,5 tot 0,6, en dat vind ik prima. Wil niet het uiterste eruit persen. Heb ook bewust gekozen voor een redelijk kleine intercooler die precies onderin de bumper past en niet voor de maximale/meest optimale grootte. De grotere injectoren ook niet perse vanwege meer vermogen, maar eerder vanwege duurzaamheid.
Heb overigens een AFR en Boost meter/sensor in bestelling staan van PLX Devices, geeft mij een wat zekerder gevoel dat ik enigzins kan moniteren hoe het draait....
Meer is zeker mogelijk, maar dat hoeft van mij niet. Draait nu op 0,3 bar, met kleinere poulie 0,5 tot 0,6, en dat vind ik prima. Wil niet het uiterste eruit persen. Heb ook bewust gekozen voor een redelijk kleine intercooler die precies onderin de bumper past en niet voor de maximale/meest optimale grootte. De grotere injectoren ook niet perse vanwege meer vermogen, maar eerder vanwege duurzaamheid.
Heb overigens een AFR en Boost meter/sensor in bestelling staan van PLX Devices, geeft mij een wat zekerder gevoel dat ik enigzins kan moniteren hoe het draait....
- Fabian
Geen idee Rene, maar ik vind het nu al wel leuk, niet pas vanaf 360pk....Het is net wat je wilt he?GTRene schreef:verder geen verstand van maar 260pk is euh...
sommige bedrijven zijn wel weer goed met communicatie, bv sommige grote verzekeraars...maar dan krijg je mail van miep en stuur je wat terug krijg je weer antwoord terug van truus and so on, daar zitten soms grote antwoordt teams oid maar dan ontbreekt soms de schakel/opbouw van je verhaal omdat er telkens een ander het overneemt of beantwoordt, vroegah ging het vaak via de persoon die je 'kende' of die het verhaal wist zeg maar, achja, we worden oud![]()
![]()
- GTRene
owja, zie nu pas, je startte bij 193pk, dan is het idd best een aanwinst, zat nog aan 230pk te denken.
deze link heb ik ook nog, voor de Z3 2.8 e.d. 3 stages, de eerste zelfde als wat jij hebt 260pk de 2de 290pk de 3de 325pk, ook leuke prijzen>
http://www.schaper-automotive.com/index ... 52_Z3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
deze link heb ik ook nog, voor de Z3 2.8 e.d. 3 stages, de eerste zelfde als wat jij hebt 260pk de 2de 290pk de 3de 325pk, ook leuke prijzen>
http://www.schaper-automotive.com/index ... 52_Z3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fabian
Die ken ik allemaal Rene, maar daar heb ik niets aan, ik heb namelijk al een set gemonteerd zitten op mn auto.....
- Knot
Mwah... standaard frisse M52TU heeft toch wel 210pk, inlaatje, 230pk, headers, katvervanger, auto had toch zeker wel 240pk zonder compressor had ik het idee al kon ik het met mijn standaard E36 (toen nog geen schrick) aardig bijhouden op Papenburg een keer.
- Fabian
Iets te optimistisch denk ik Rody, denk eerder dat ik wellicht 215pk had met de aanpassingen aan uitlaat en inlaat. Maar zeker weten doe ik het niet. En wat ik nu heb ook niet, want een uitdraai heb ik niet......Knot schreef:Mwah... standaard frisse M52TU heeft toch wel 210pk, inlaatje, 230pk, headers, katvervanger, auto had toch zeker wel 240pk zonder compressor had ik het idee al kon ik het met mijn standaard E36 (toen nog geen schrick) aardig bijhouden op Papenburg een keer.
Binnenkort gaat ie nog wel eens ergens anders even op de bank.
-
Toevallig bij TVS geweest?
- Niels
- Auto: Prius+
Super gaaf man
Die van Kees komt op ongeveer hetzelfde uit toch?

- Fabian
- Bert ///M3
FWIW, de standaard Z3 2.8 welke ik op de bank gezien heb deden al 210-215 PK ipv 193Fabian schreef:Iets te optimistisch denk ik Rody, denk eerder dat ik wellicht 215pk had met de aanpassingen aan uitlaat en inlaat. Maar zeker weten doe ik het niet. En wat ik nu heb ook niet, want een uitdraai heb ik niet......Knot schreef:Mwah... standaard frisse M52TU heeft toch wel 210pk, inlaatje, 230pk, headers, katvervanger, auto had toch zeker wel 240pk zonder compressor had ik het idee al kon ik het met mijn standaard E36 (toen nog geen schrick) aardig bijhouden op Papenburg een keer.
Binnenkort gaat ie nog wel eens ergens anders even op de bank.

Best kansloos dat je geen uitdraai hebt trouwens, dat moet een kwestie van even uitprinten zijn zou je denken. Elke tuner bewaart voor zover ik weet die uitdraaien.
- Jeroen
Niet naar Paul geweest? Dat verbaast me. Als ik denk aan Rotrex....
- Fabian
Jawel, ook bij Paul geweest. Paul heeft ook nog een deel van de opbouw gedaan. Deze rotrex komt ook van zijn 328 af, die hij lang geleden toen als eerste heeft laten opbouwen (nog een autoblog item van geweest dacht ik)Jeroen schreef:Niet naar Paul geweest? Dat verbaast me. Als ik denk aan Rotrex....
Maar Paul doet geen afstellingen, die moet hem daar ook voor wegbrengen.
- 328Ti
Dat filmpje is inderdaad bekend. Maar niet zoveel gebracht aan response als ik het zo lees? De output van 260pk vind ik ook mager, al zijn de Nm's natuurlijk al een heerlijke toevoeging. Zit je rond de 340 Nm of hoger?Fabian schreef:Jawel, ook bij Paul geweest. Paul heeft ook nog een deel van de opbouw gedaan. Deze rotrex komt ook van zijn 328 af, die hij lang geleden toen als eerste heeft laten opbouwen (nog een autoblog item van geweest dacht ik)Jeroen schreef:Niet naar Paul geweest? Dat verbaast me. Als ik denk aan Rotrex....
Maar Paul doet geen afstellingen, die moet hem daar ook voor wegbrengen.
- Fabian
Als jij het weet, weet ik het ook. Geen idee. We hadden zoveel discussie over de gang van zaken dat ik er niet eens naar gevraagd heb....
Begrijp me niet verkeerd, hij loopt als een trein hoor, en zeker vanaf 3500 toeren zit er serieus progressie in, hij gaat echt tot de toerenbegrenzer als een dolle door. Das wel even anders als standaard zeg maar.
Had er alleen nog meer van verwacht denk ik, maar wie weet met 0,5 tot 0,6 bar dat het hele anders koek wordt. Dan spoelt hij op lagere toeren ook met meer druk, dus dat moet zeker onderin meer brengen denk ik.
Begrijp me niet verkeerd, hij loopt als een trein hoor, en zeker vanaf 3500 toeren zit er serieus progressie in, hij gaat echt tot de toerenbegrenzer als een dolle door. Das wel even anders als standaard zeg maar.
Had er alleen nog meer van verwacht denk ik, maar wie weet met 0,5 tot 0,6 bar dat het hele anders koek wordt. Dan spoelt hij op lagere toeren ook met meer druk, dus dat moet zeker onderin meer brengen denk ik.
- Niels
- Auto: Prius+
260pk lijkt niet zo veel maar a) 0.3Bar overdruk is vrij bescheiden maar meer druk vraagt om meer aanpassing en b) de 2.8 is geen toeren blok. Als ie 260pk haalt bij 6000RPM dan ga je echt wel richting de 300pk als je de 7000RPM zou halen omdat ik wel geloof dat ie dit koppel behoorlijk vast houdt (de compressor doet die 0.3Bar natuurlijk op z'n sloffen). Dus de pk's is alleen maar papier werk, ik geloof wel dat ie rap aanvoelt 

- Knot
Hij kan prima toeren maken hoor, ik ben gestopt bij 7k door de klepstoters, maar als je er vaste in zet kan je nog wel hoger.
- Bert ///M3
M52 onderblokken vinden over 7000 toeren draaien niet zo leuk.
Verder wat Niels ook al zegt. Bij een compressor heb je ook een hoop aandrijfverlies en die 0,3 bar zou hij pas op redline halen. Dus 260 PK is echt niet gek. Ik denk trouwens dat hij die 260 PK wel rond redline maakt omdat je daar simpelweg de meeste druk hebt.
Verder heeft Fabian al een andere inlaat waardoor het wat meer een toerenmotor word is het niet? Dat helpt je supercharger setup ook in de hogere toerentallen. Hoe meer restrictie in het inlaat traject hoe meer druk op de compressor, maar dat verlies je deels voor het de motor in gaat, oa ook door weerstand in de intercooler etc. Een inlaat die meer open is helpt dus altijd. En omdat je inlaat op dit moment dusdanig gewijzigd is denk ik dat je sowieso niet meer naar de karakteristiek van een originele 2.8 moet kijken.
Auto's met een centrifugaal type supercharger hebben trouwens altijd een relatief zwak middengebied. Simpelweg omdat je supercharger daar minder druk levert. Als je een sterker koppel wilt in het midden gebied dan moet je eigenlijk een ander type compressor pakken, zo'n twin screw eaton compressor.
Ik denk op zich dat het maximale koppel nu niet noemenswaardig veel hoger is. Alleen het is verschoven naar een veel hoger toerental. Je zal wel zien dat als er een pulley voor 0,6 bar op gaat je in het middengebied wat pakt, maar niet mega veel. Het extra topvermogen (koppel bovenin) zal eerder impressive zijn.
Wat ik me eigenlijk wel afvraag aan de hand van dit alles is of er niet nog een hoop te halen is met een ander nokkenasprofiel. Simpelweg omdat de hele karakteristiek anders word
Kan je misschien ook wat meer pakken in het middengebied ten koste van een paar PK bovenin.
Verder wat Niels ook al zegt. Bij een compressor heb je ook een hoop aandrijfverlies en die 0,3 bar zou hij pas op redline halen. Dus 260 PK is echt niet gek. Ik denk trouwens dat hij die 260 PK wel rond redline maakt omdat je daar simpelweg de meeste druk hebt.
Verder heeft Fabian al een andere inlaat waardoor het wat meer een toerenmotor word is het niet? Dat helpt je supercharger setup ook in de hogere toerentallen. Hoe meer restrictie in het inlaat traject hoe meer druk op de compressor, maar dat verlies je deels voor het de motor in gaat, oa ook door weerstand in de intercooler etc. Een inlaat die meer open is helpt dus altijd. En omdat je inlaat op dit moment dusdanig gewijzigd is denk ik dat je sowieso niet meer naar de karakteristiek van een originele 2.8 moet kijken.
Auto's met een centrifugaal type supercharger hebben trouwens altijd een relatief zwak middengebied. Simpelweg omdat je supercharger daar minder druk levert. Als je een sterker koppel wilt in het midden gebied dan moet je eigenlijk een ander type compressor pakken, zo'n twin screw eaton compressor.
Ik denk op zich dat het maximale koppel nu niet noemenswaardig veel hoger is. Alleen het is verschoven naar een veel hoger toerental. Je zal wel zien dat als er een pulley voor 0,6 bar op gaat je in het middengebied wat pakt, maar niet mega veel. Het extra topvermogen (koppel bovenin) zal eerder impressive zijn.
Wat ik me eigenlijk wel afvraag aan de hand van dit alles is of er niet nog een hoop te halen is met een ander nokkenasprofiel. Simpelweg omdat de hele karakteristiek anders word

- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Ziet er allemaal netjes uit Fabian! Mooi ingebouwd en netjes afgewerkt allemaal
Ben benieuwd hoe je het gaat vinden op de baan en met het glijden! Hij zal wel lekker makkelijk om te gooien zijn zo denk ik? Rij je nog met 18" met rondom 225/40/18?

Ben benieuwd hoe je het gaat vinden op de baan en met het glijden! Hij zal wel lekker makkelijk om te gooien zijn zo denk ik? Rij je nog met 18" met rondom 225/40/18?
- Robin Hartog
Mooi blok in je Z3.
Leuk vermogen ook trouwens, veel meer is niet nodig ook. Je kan altijd nog meer eruit persen mocht het toch gaan vervelen.

Leuk vermogen ook trouwens, veel meer is niet nodig ook. Je kan altijd nog meer eruit persen mocht het toch gaan vervelen.