Technische vraag ( E36 )
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Technische vraag ( E36 )
Op dit moment heb ik een 320ia touring waar straks een 2.8 in komt te liggen met rotrex blower. +/- 280pk @ 360Nm is het doel.
Nu mij vraag. Ben ik genoodzaakt om alles over te zetten van een 2.8 aandrijflijn of kan ik de bak, aandrijflijn en differentieel laten zitten? Het is bekend dat BMW alles over gedimensioneerd maakt. Het kost me minder werk en heb het voordeel dat het 3.45 diffje kan blijven zitten. Zie onderstaande specs.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen
320ia specs
LK 76mm aandrijflijn met een 168 differentieel (3.45). De automaatbak is een ZF met 310 als codering op het einde. Bakcode is TH
328ia specs
LK 96mm aandrijflijn met een 188 differentieel (2.93). De automaatbak is een ZF met 310 als codering op het einde. Bakcode is OK.
Nu mij vraag. Ben ik genoodzaakt om alles over te zetten van een 2.8 aandrijflijn of kan ik de bak, aandrijflijn en differentieel laten zitten? Het is bekend dat BMW alles over gedimensioneerd maakt. Het kost me minder werk en heb het voordeel dat het 3.45 diffje kan blijven zitten. Zie onderstaande specs.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen
320ia specs
LK 76mm aandrijflijn met een 168 differentieel (3.45). De automaatbak is een ZF met 310 als codering op het einde. Bakcode is TH
328ia specs
LK 96mm aandrijflijn met een 188 differentieel (2.93). De automaatbak is een ZF met 310 als codering op het einde. Bakcode is OK.
- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Technische vraag ( E36 )
Als het "goed" is dan gaat je koppeling er als eerste aan als de boel niet heel blijft. Dat zou de zwakste schakel moeten zijn. Niet je aandrijflijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Technische vraag ( E36 )
Maar normaal gebruikt een 328i een groot deel van de M3 onderdelen qua aandrijflijn. Oa een M3 koppeling, M3 bak etc.
Het automatenverhaal weet ik niet helemaal, maar als die automaten beiden op 310 eindigen zal dat wel hetzelfde zijn.
Bij de normale bakken dan. De S54 op mijn circuitauto heeft een 328i/M3 bak en daarbij krijg ik de olie al aan de kook, opgegeven koppel van een S54 is ca 360 NM. Persoonlijk zou ik niet happig zijn op 320i onderdelen gebruiken. Maar als je er gewoon mee op straat rijd denk ik dat het wel lang aan kan.
Op motoren met een centrifugaal superchager is een korter diff in de regel wel een voordeel, dan zit je sneller hoger in de toeren en daar heb je met die superchargers het meeste voordeel van.
Het automatenverhaal weet ik niet helemaal, maar als die automaten beiden op 310 eindigen zal dat wel hetzelfde zijn.
Bij de normale bakken dan. De S54 op mijn circuitauto heeft een 328i/M3 bak en daarbij krijg ik de olie al aan de kook, opgegeven koppel van een S54 is ca 360 NM. Persoonlijk zou ik niet happig zijn op 320i onderdelen gebruiken. Maar als je er gewoon mee op straat rijd denk ik dat het wel lang aan kan.
Op motoren met een centrifugaal superchager is een korter diff in de regel wel een voordeel, dan zit je sneller hoger in de toeren en daar heb je met die superchargers het meeste voordeel van.
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Technische vraag ( E36 )
Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.
Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.
328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)
De M3 3.2 een 420. (350nm)
Voorbeeld
S6S 420G
S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.
328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)
De M3 3.2 een 420. (350nm)
Voorbeeld
S6S 420G
S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Technische vraag ( E36 )
Dat van dat koppel in de typeaanduiding heb ik nooit echt helemaal begrepen. De automaat van een 540i / 740i zou dan kantje boord moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant moedwillig zo'n risico neemt.
(A5S 440Z , opgegeven koppel van BMW is 440Nm)
(A5S 440Z , opgegeven koppel van BMW is 440Nm)
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Technische vraag ( E36 )
En zoals je in mijn voorbeeld kan lezen, is de M3 3.0 bak 320nm en dat is ook het opgegeven koppel voor deze motor.EvdP schreef:Dat van dat koppel in de typeaanduiding heb ik nooit echt helemaal begrepen. De automaat van een 540i / 740i zou dan kantje boord moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant moedwillig zo'n risico neemt.
(A5S 440Z , opgegeven koppel van BMW is 440Nm)
Maar ja als de motor maximaal 320nm levert en de bak kan dit maximaal aan. Dan overstijg je nooit het maximum. Je jaagt er ook niet continue max koppel doorheen. Dat is alleen op dat ene moment in de koppelkromme.
Dus op zich vind ik het niet zo spannend.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Technische vraag ( E36 )
Mij is verteld dat de (ZF) automaatbakken flink wat meer kunnen hebben bij groffe vermogens als de oliekoeler qua koelvermogen wordt vergroot.
Ik kan me voorstellen dat de hardyschijf, cardan-as als een wokkel gaat krullen en dat het diff het niet trekt. Maar dat valt dus wel mee.
Ik kan me voorstellen dat de hardyschijf, cardan-as als een wokkel gaat krullen en dat het diff het niet trekt. Maar dat valt dus wel mee.
Laatst gewijzigd door 328Ti op 27 nov 2014, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Technische vraag ( E36 )
Dat bedoel ik een beetje. Hier en daar spelen en soms voluit. De korte diff icm automatenbak is nu al (320i) verbazingwekkend speels.Bert ///M3 schreef:Persoonlijk zou ik niet happig zijn op 320i onderdelen gebruiken. Maar als je er gewoon mee op straat rijd denk ik dat het wel lang aan kan.
Op motoren met een centrifugaal supercharger is een korter diff in de regel wel een voordeel, dan zit je sneller hoger in de toeren en daar heb je met die superchargers het meeste voordeel van.

- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Technische vraag ( E36 )
Weet je ook waar OK en TH voor staan qua automaat?MParallel schreef:Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.
Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.
328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)
De M3 3.2 een 420. (350nm)
Voorbeeld
S6S 420G
S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Technische vraag ( E36 )
is dat wel zo?MParallel schreef:Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.
Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.
328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)
De M3 3.2 een 420. (350nm)
Voorbeeld
S6S 420G
S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
ik heb bv de 6-bak, weet niet precies wat voor nummer, maar denk gewoon zo 1 en dan incl short shift>
S6S 420G - TBAD
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23001434517/" onclick="window.open(this.href);return false;
en kijk de lijst waar die overal op kan voorkomen, van bv 750il en M5 en e92 M3 tot de kleinere...
zitten er vast meer bij zoals die van mij met zo'n 520nm en ik heb nog nooit problemen gehad daarmee.
en daar zie ik op die site ook 420G staan.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Technische vraag ( E36 )
Ja dat klopt, alleen de bellhouse van de v8 is andersGTRene schreef:MParallel schreef:
S6S 420G - TBAD
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23001434517/" onclick="window.open(this.href);return false;
en kijk de lijst waar die overal op kan voorkomen, van bv 750il en M5 en e92 M3 tot de kleinere...
zitten er vast meer bij zoals die van mij met zo'n 520nm en ik heb nog nooit problemen gehad daarmee.
en daar zie ik op die site ook 420G staan.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Technische vraag ( E36 )
Die Getrag 6 bakken zijn echt loeisterk als het om aandrijfkoppel gaat.
E39 M5 gebruikt hem ook, volgens mij de E60 handbak versie ook en de Toyota Supra Mk4 had ook dezelfde internals.
Enige zwakte van die bakken zijn bij mijn weten de synchro's. Die willen bij wild schakelen nog wel eens de geest geven.
E39 M5 gebruikt hem ook, volgens mij de E60 handbak versie ook en de Toyota Supra Mk4 had ook dezelfde internals.
Enige zwakte van die bakken zijn bij mijn weten de synchro's. Die willen bij wild schakelen nog wel eens de geest geven.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Technische vraag ( E36 )
kan idd maar zo, als ze koud zijn zijn ze ook wat nukkiger en met koud weer helemaal als de boel nog niet is opgewarmd, dan gaat ie ook moeilijker in wat versnellingen, dan moet je rustig schakelen en niet te veel/vaak,
gewoon ff wachten tot de boel/bak wat op temp komt.
kan me er zo wat bij voorstellen als je dan gaat roppen
dat je op den duur wat stuk maakt.
gewoon ff wachten tot de boel/bak wat op temp komt.
kan me er zo wat bij voorstellen als je dan gaat roppen

- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Technische vraag ( E36 )
Is niet mijn bewering he. Staat zo in BMW's eigen documentatie.GTRene schreef:is dat wel zo?MParallel schreef:Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.
Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.
328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)
De M3 3.2 een 420. (350nm)
Voorbeeld
S6S 420G
S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
ik heb bv de 6-bak, weet niet precies wat voor nummer, maar denk gewoon zo 1 en dan incl short shift>
S6S 420G - TBAD
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23001434517/" onclick="window.open(this.href);return false;
en kijk de lijst waar die overal op kan voorkomen, van bv 750il en M5 en e92 M3 tot de kleinere...
zitten er vast meer bij zoals die van mij met zo'n 520nm en ik heb nog nooit problemen gehad daarmee.
en daar zie ik op die site ook 420G staan.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 10:50
Re: Technische vraag ( E36 )
Je kan de bak laten zitten. Het 2,8 blok is in lengte iets langer en dat zal je alleen voorin zien bij de fan. Alleen is de overbrenging van het diff anders en dat ga je wel merken met optrekken. Of stuk sneller en lagere top, of juist andersom.
Ik heb exact hetzelfde gedaan alleen rij ik met een handbak.
Ik heb exact hetzelfde gedaan alleen rij ik met een handbak.
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Technische vraag ( E36 )
328i diff heeft de langste overbrenging van alle E36 modellen (korste ratio) van 2.93 (handbak).Maan schreef:Je kan de bak laten zitten. Het 2,8 blok is in lengte iets langer en dat zal je alleen voorin zien bij de fan. Alleen is de overbrenging van het diff anders en dat ga je wel merken met optrekken. Of stuk sneller en lagere top, of juist andersom.
Ik heb exact hetzelfde gedaan alleen rij ik met een handbak.
Dat betekent dus hogere top/minder snel optrekken. Lees: draait minder toeren per zelfde snelheid.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 10:50
Re: Technische vraag ( E36 )
Ik heb het bewust zo neergezet vanwege de automaat. Die willen nog weleens hele andere overbrengingen hebben dan een handbak. Maar in bovenstaand geval dus niet. 

- Turbo johan
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 09 jun 2008, 18:21
Re: Technische vraag ( E36 )
Met compressor heb je niet heel veel koppel.
maar met 168 mm diff wou ik niet rijden met beetje vermogen.
ik zou 328i aandrijflijn nemen. Of als dat te duur is 325i met goede koppeling.
Johan
maar met 168 mm diff wou ik niet rijden met beetje vermogen.
ik zou 328i aandrijflijn nemen. Of als dat te duur is 325i met goede koppeling.
Johan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast