Technische vraag ( E36 )

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Technische vraag ( E36 )

Bericht door 328Ti » 27 nov 2014, 09:18

Op dit moment heb ik een 320ia touring waar straks een 2.8 in komt te liggen met rotrex blower. +/- 280pk @ 360Nm is het doel.

Nu mij vraag. Ben ik genoodzaakt om alles over te zetten van een 2.8 aandrijflijn of kan ik de bak, aandrijflijn en differentieel laten zitten? Het is bekend dat BMW alles over gedimensioneerd maakt. Het kost me minder werk en heb het voordeel dat het 3.45 diffje kan blijven zitten. Zie onderstaande specs.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen

320ia specs
LK 76mm aandrijflijn met een 168 differentieel (3.45). De automaatbak is een ZF met 310 als codering op het einde. Bakcode is TH

328ia specs
LK 96mm aandrijflijn met een 188 differentieel (2.93). De automaatbak is een ZF met 310 als codering op het einde. Bakcode is OK.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door EvdP » 27 nov 2014, 10:25

Als het "goed" is dan gaat je koppeling er als eerste aan als de boel niet heel blijft. Dat zou de zwakste schakel moeten zijn. Niet je aandrijflijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door Bert ///M3 » 27 nov 2014, 12:49

Maar normaal gebruikt een 328i een groot deel van de M3 onderdelen qua aandrijflijn. Oa een M3 koppeling, M3 bak etc.

Het automatenverhaal weet ik niet helemaal, maar als die automaten beiden op 310 eindigen zal dat wel hetzelfde zijn.

Bij de normale bakken dan. De S54 op mijn circuitauto heeft een 328i/M3 bak en daarbij krijg ik de olie al aan de kook, opgegeven koppel van een S54 is ca 360 NM. Persoonlijk zou ik niet happig zijn op 320i onderdelen gebruiken. Maar als je er gewoon mee op straat rijd denk ik dat het wel lang aan kan.

Op motoren met een centrifugaal superchager is een korter diff in de regel wel een voordeel, dan zit je sneller hoger in de toeren en daar heb je met die superchargers het meeste voordeel van.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door MParallel » 27 nov 2014, 14:58

Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.

Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.

328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)

De M3 3.2 een 420. (350nm)

Voorbeeld

S6S 420G

S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door EvdP » 27 nov 2014, 15:58

Dat van dat koppel in de typeaanduiding heb ik nooit echt helemaal begrepen. De automaat van een 540i / 740i zou dan kantje boord moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant moedwillig zo'n risico neemt.

(A5S 440Z , opgegeven koppel van BMW is 440Nm)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door MParallel » 27 nov 2014, 16:31

EvdP schreef:Dat van dat koppel in de typeaanduiding heb ik nooit echt helemaal begrepen. De automaat van een 540i / 740i zou dan kantje boord moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant moedwillig zo'n risico neemt.

(A5S 440Z , opgegeven koppel van BMW is 440Nm)
En zoals je in mijn voorbeeld kan lezen, is de M3 3.0 bak 320nm en dat is ook het opgegeven koppel voor deze motor.

Maar ja als de motor maximaal 320nm levert en de bak kan dit maximaal aan. Dan overstijg je nooit het maximum. Je jaagt er ook niet continue max koppel doorheen. Dat is alleen op dat ene moment in de koppelkromme.

Dus op zich vind ik het niet zo spannend.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door 328Ti » 27 nov 2014, 19:10

Mij is verteld dat de (ZF) automaatbakken flink wat meer kunnen hebben bij groffe vermogens als de oliekoeler qua koelvermogen wordt vergroot.

Ik kan me voorstellen dat de hardyschijf, cardan-as als een wokkel gaat krullen en dat het diff het niet trekt. Maar dat valt dus wel mee.
Laatst gewijzigd door 328Ti op 27 nov 2014, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door 328Ti » 27 nov 2014, 19:12

Bert ///M3 schreef:Persoonlijk zou ik niet happig zijn op 320i onderdelen gebruiken. Maar als je er gewoon mee op straat rijd denk ik dat het wel lang aan kan.

Op motoren met een centrifugaal supercharger is een korter diff in de regel wel een voordeel, dan zit je sneller hoger in de toeren en daar heb je met die superchargers het meeste voordeel van.
Dat bedoel ik een beetje. Hier en daar spelen en soms voluit. De korte diff icm automatenbak is nu al (320i) verbazingwekkend speels. :df:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door 328Ti » 27 nov 2014, 19:14

MParallel schreef:Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.

Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.

328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)

De M3 3.2 een 420. (350nm)

Voorbeeld

S6S 420G

S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
Weet je ook waar OK en TH voor staan qua automaat?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door GTRene » 28 nov 2014, 01:16

MParallel schreef:Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.

Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.

328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)

De M3 3.2 een 420. (350nm)

Voorbeeld

S6S 420G

S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
is dat wel zo?

ik heb bv de 6-bak, weet niet precies wat voor nummer, maar denk gewoon zo 1 en dan incl short shift>

S6S 420G - TBAD

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23001434517/" onclick="window.open(this.href);return false;

en kijk de lijst waar die overal op kan voorkomen, van bv 750il en M5 en e92 M3 tot de kleinere...
zitten er vast meer bij zoals die van mij met zo'n 520nm en ik heb nog nooit problemen gehad daarmee.
en daar zie ik op die site ook 420G staan.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door 328Ti » 28 nov 2014, 07:55

GTRene schreef:
MParallel schreef:

S6S 420G - TBAD

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23001434517/" onclick="window.open(this.href);return false;

en kijk de lijst waar die overal op kan voorkomen, van bv 750il en M5 en e92 M3 tot de kleinere...
zitten er vast meer bij zoals die van mij met zo'n 520nm en ik heb nog nooit problemen gehad daarmee.
en daar zie ik op die site ook 420G staan.
Ja dat klopt, alleen de bellhouse van de v8 is anders

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door Bert ///M3 » 28 nov 2014, 08:10

Die Getrag 6 bakken zijn echt loeisterk als het om aandrijfkoppel gaat.

E39 M5 gebruikt hem ook, volgens mij de E60 handbak versie ook en de Toyota Supra Mk4 had ook dezelfde internals.

Enige zwakte van die bakken zijn bij mijn weten de synchro's. Die willen bij wild schakelen nog wel eens de geest geven.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door GTRene » 28 nov 2014, 11:13

kan idd maar zo, als ze koud zijn zijn ze ook wat nukkiger en met koud weer helemaal als de boel nog niet is opgewarmd, dan gaat ie ook moeilijker in wat versnellingen, dan moet je rustig schakelen en niet te veel/vaak,
gewoon ff wachten tot de boel/bak wat op temp komt.

kan me er zo wat bij voorstellen als je dan gaat roppen :ongeveer als: dat je op den duur wat stuk maakt.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door MParallel » 28 nov 2014, 13:44

GTRene schreef:
MParallel schreef:Dat eindcijfer (310) is het aantal nm koppel (input) wat de bak aan kan.

Dus beide automaatbakken zullen niet heel blij zijn als er 360nm doorheen gaat.

328i/M 3.0 zijn 320 bakken. (met respec. 280/320nm)

De M3 3.2 een 420. (350nm)

Voorbeeld

S6S 420G

S=Hanbak (A voor Automaat)
6=aantal voorwaartse versnellingen
S=type laatste overbrenging (D=1:1 of S=overdrive)
420 = max nm input
G=fabrikant (G=Getrag, Z=ZF)
is dat wel zo?

ik heb bv de 6-bak, weet niet precies wat voor nummer, maar denk gewoon zo 1 en dan incl short shift>

S6S 420G - TBAD

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23001434517/" onclick="window.open(this.href);return false;

en kijk de lijst waar die overal op kan voorkomen, van bv 750il en M5 en e92 M3 tot de kleinere...
zitten er vast meer bij zoals die van mij met zo'n 520nm en ik heb nog nooit problemen gehad daarmee.
en daar zie ik op die site ook 420G staan.
Is niet mijn bewering he. Staat zo in BMW's eigen documentatie.

Maan
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2014, 10:50

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door Maan » 02 dec 2014, 16:43

Je kan de bak laten zitten. Het 2,8 blok is in lengte iets langer en dat zal je alleen voorin zien bij de fan. Alleen is de overbrenging van het diff anders en dat ga je wel merken met optrekken. Of stuk sneller en lagere top, of juist andersom.

Ik heb exact hetzelfde gedaan alleen rij ik met een handbak.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door MParallel » 02 dec 2014, 17:01

Maan schreef:Je kan de bak laten zitten. Het 2,8 blok is in lengte iets langer en dat zal je alleen voorin zien bij de fan. Alleen is de overbrenging van het diff anders en dat ga je wel merken met optrekken. Of stuk sneller en lagere top, of juist andersom.

Ik heb exact hetzelfde gedaan alleen rij ik met een handbak.
328i diff heeft de langste overbrenging van alle E36 modellen (korste ratio) van 2.93 (handbak).

Dat betekent dus hogere top/minder snel optrekken. Lees: draait minder toeren per zelfde snelheid.

Maan
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 dec 2014, 10:50

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door Maan » 02 dec 2014, 18:35

Ik heb het bewust zo neergezet vanwege de automaat. Die willen nog weleens hele andere overbrengingen hebben dan een handbak. Maar in bovenstaand geval dus niet. :thumbup:

Gebruikersavatar
Turbo johan
Berichten: 225
Lid geworden op: 09 jun 2008, 18:21

Re: Technische vraag ( E36 )

Bericht door Turbo johan » 02 dec 2014, 18:42

Met compressor heb je niet heel veel koppel.
maar met 168 mm diff wou ik niet rijden met beetje vermogen.
ik zou 328i aandrijflijn nemen. Of als dat te duur is 325i met goede koppeling.

Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast