All season banden met sneeuwvlokje erop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Roy RS

All season banden met sneeuwvlokje erop

Bericht door Roy RS » 27 nov 2014, 16:10

Hallo,

Ik ben voor mijn 2012 Peugeot Parter bestelwagen (dus moet ook een bepaalde last kunnen dragen) op zoek naar nieuwe banden, nu rijd ik nooit winterbanden, maar wellicht dat ik een keer een tripje wil maken met de auto naar Duitsland oid en dacht eraan om all season banden te nemen met een sneeuwvlokje, dus een band die je het jaar rond rijdt, maar wel "winter" gekeurd zijn en dus boetevrij in de bergen rijden.

Nu snap ik dat het in de zomer niet optimaal zal zijn en in de winter niet optimaal, maar in de winter vast beter dan zomerbanden en in de zomer, tja, ik doe er SUPER weinig trackdays mee :D , dus het zal wel qua grip enz in de zomer.

iemand tips hierover? Of ervaring met een bepaald merk/ type, dan kan ik dat mooi kopiëren...of juist niet.

thanks voor tips

allen

Re: all season banden met sneeuwvlokje erop

Bericht door allen » 27 nov 2014, 17:21

Heb de Subaru een aantal jaar op Vredestein Snowtrac 3 gehad. Geen klachten daarover of het moet zijn dat de banden als een malle slijten in de zomer. Zal dan wellicht aan m'n rijstijl gelegen hebben.
Pas Conti Cross Contact LX2 eronder laten zetten. Zal je volgend jaar wel vertellen of deze het wel 8.000 kilometer volhouden... :tooth:

Knot

Re: All season banden met sneeuwvlokje erop

Bericht door Knot » 27 nov 2014, 21:20

Zal niet heel veel schelen in de zomer idd.. ik zou de vredestein quadtracks nemen dan.

SlowCo

Re: all season banden met sneeuwvlokje erop

Bericht door SlowCo » 27 nov 2014, 21:24

Roy RS schreef:Hallo,

Ik ben voor mijn 2012 Peugeot Parter bestelwagen (dus moet ook een bepaalde last kunnen dragen) op zoek naar nieuwe banden, nu rijd ik nooit winterbanden, maar wellicht dat ik een keer een tripje wil maken met de auto naar Duitsland oid en dacht eraan om all season banden te nemen met een sneeuwvlokje, dus een band die je het jaar rond rijdt, maar wel "winter" gekeurd zijn en dus boetevrij in de bergen rijden.

Nu snap ik dat het in de zomer niet optimaal zal zijn en in de winter niet optimaal, maar in de winter vast beter dan zomerbanden en in de zomer, tja, ik doe er SUPER weinig trackdays mee :D , dus het zal wel qua grip enz in de zomer.

iemand tips hierover? Of ervaring met een bepaald merk/ type, dan kan ik dat mooi kopiëren...of juist niet.

thanks voor tips
allen schreef:Heb de Subaru een aantal jaar op Vredestein Snowtrac 3 gehad. Geen klachten daarover of het moet zijn dat de banden als een malle slijten in de zomer. Zal dan wellicht aan m'n rijstijl gelegen hebben.
Pas Conti Cross Contact LX2 eronder laten zetten. Zal je volgend jaar wel vertellen of deze het wel 8.000 kilometer volhouden... :tooth:
De Snowtrac is natuurlijk een echte winterband, ikzelf rijd al een paar jaar op de Vredestein Quatrac 3. Dat is een 4 seizoenen band die een soort "Jack of all trades, master of none" is met de M+S en het sneeuwvlokje er op. Ja een zomerband is beter in de zomer en een winterband (iets) beter in de sneeuw. Maar over een heel jaar met alle weertypes en temperaturen en met name in de regen ben ik er zeer tevreden over. Wel hebben ze een grotere rolweerstand waardoor het verbruik, de slijtage en het afrolgeluid hoger liggen.

Destijds (2011) verkozen tot beste 4-seizoenenband: http://www.vredestein.nl/autobanden/nie ... zoenenband

Sinds dit jaar is er de nieuwe Quatrac 5, wellicht is die nog beter?
http://www.vredestein.nl/autobanden/nie ... -quatrac-5

Roy RS

Bericht door Roy RS » 27 nov 2014, 21:30

Thanks slowco, daar kan ik wat mee, meer slijtage, waar moet ik dan aan denken? Als ik nu ruim 60000km rijd met n band, dan zal t toch zeker niet naar de genoemde 8000 km gaan wel? 20% meer slijtage vind ik bijv wel acceptabel, daarboven koop ik toch maar winterbanden op velg...

Verder klinkt jouw optie wel goed, master of none is good for me! Het is natuurlijk maar n busje

allen

Bericht door allen » 27 nov 2014, 21:38

Mijn excuses, ik wilde net even aangeven dat ik me vergis in de Vredestein band. Dat moet de Quatrac 3 zijn.
De hoofdreden dat ik Conti probeer is overigens omdat de kleine vaak naar school gebracht wordt in de Subaru en deze band een dikkere beschermrand heeft. Dan kan MdV gewoon lekker stoepklauteren met die wagen.
Dat m'n Defender al bijna 60k had gereden en het lijkt alsof de 4 seizoens Conti's niet willen slijten was het laatste zetje.

Roy, als je 'normaal' rijdt geloof ik best wel dat je er meer uit haalt. 60k lijkt me echter verre van onhaalbaar tenzij je in de zomer ook rustig blijft rijden.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 27 nov 2014, 22:29

Het gaat hier wel om een bestelwagen, dat zal qua rijstijl wel iets schelen wellicht.
Mijn gok is dat je er een 40.000 mee zal halen, voor de zomer zijn ze gewoon iets te zacht denk ik om echt lang mee te gaan

SlowCo

Bericht door SlowCo » 28 nov 2014, 01:09

Ik kom inderdaad rond de 40 duizend kilometer uit met nog net voldoende profiel over voordat ik ze moest vervangen (aan tweede set bezig). Ze zitten onder een daily Ford Focus 1.6 automaat waar "vlot en vloeiend" mee gereden wordt als ik aan het sturen ben en "rustig en bedachtzaam" als de baas :verveeld: er mee onderweg is...

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 nov 2014, 08:45

Vredestein Quatrac is een goede band. Monteren wij ook altijd als mensen om een all season vragen.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 28 nov 2014, 11:00

ok slowco, die worden het dus! 40k is prima en ik rijd als een dwijl in mijn besteller :D Vooral lange rechte stukken 80 weg en snelweg, dus dat slijt sowieso minder hard. Ik ga t gewoon proberen.

Voor de duidelijkheid, die banden zijn legaal in bijv een wintersport gebied toch? Als t echt sneeuwt heb ik kettingen, maar ik wil bij een ongeluk niet het gezeur over "u rijdt met zomerbanden, dus u bent altijd schuld"

Martijn M

Bericht door Martijn M » 28 nov 2014, 11:10

Denk eraan dat als je multiseasons met sneeuwvlokje onder een bepaald aantal millimeter komt je alsnog een boete krijg in Duitsland want niet genoeg profieldiepte voor een winterband.

allen

Bericht door allen » 28 nov 2014, 11:41

Hoeveel millimeter?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 nov 2014, 11:45

4mm? Dat zegt men nl ook over winterbanden, dat ze dan de wintereigenschappen verliezen. Er zat eerder, misschien nu nog, bij Michelins een extra slijtnokje op 4mm als ik het mij goed herinner :)

allen

Bericht door allen » 28 nov 2014, 11:48

Ah, nooit op gelet zelf. Reed ze meestal gewoon op tot er zo goed als geen profiel meer op zat. Het meeste was bij mij eigenlijk al weggereden voor de winter echt begon. Beter opletten in het vervolg... :bag:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 nov 2014, 13:30

Arthur schreef:4mm? Dat zegt men nl ook over winterbanden, dat ze dan de wintereigenschappen verliezen. Er zat eerder, misschien nu nog, bij Michelins een extra slijtnokje op 4mm als ik het mij goed herinner :)
Zal er eens op letten, vanmorgen mijn Michelin winterbanden onder de auto gemikt en weet dat de voorbanden nog net boven de 4mm zitten.
Na de winter zullen ze er wel onder zitten en dan moet het wel opvallen

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 nov 2014, 14:08

Ik rij nu 2 jaar op vredestein quatrac's en die bevallen prima, slijtage is niet veel meer dan ik ervoor had met normale zomerbanden.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 07 dec 2014, 12:12

.
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 04 okt 2020, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 07 dec 2014, 12:56

Dat klopt maar zoals hierboven al aangegeven is, je moet wel rekening houden met de hoeveelheid profiel die je hebt, want onder de 4 mm zijnn ze niet meer geschikt voor in de winter te rijden, en als je controle krijgt zal de politie daar ook wel op letten.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 dec 2014, 17:09

Die 4mm is niet helemaal waar. Het is niet verboden met banden te rijden die minder dan 4mm hebben maar advies is om het niet te doen omdat de werking minder is.

Ze kijken in Dld wel naar de leeftijd van een band. Ik weet niet precies wat de grens is maar ik dacht max 4 a 5 jaar oud.

Heb er toevallig pas nog met een Duitser over staan praten die bij een MB-dealer werkt.

Joop

Bericht door Joop » 07 dec 2014, 18:25

In Duitsland is het inderdaad een advies om niet met minder dan 4mm te gaan rijden.

In Oostenrijk en Zwitserland is er wel een verplichting van minimaal 4mm, net als in Tsjechië alleen geldt daar de verplichting van winterbanden enkel bij het met een bord aangegeven wegdelen). In Noorwegen e Zweden moet je minimaal 3mm hebben.

allen

Bericht door allen » 07 dec 2014, 19:38

Dan monteer je nieuwe in de wintermaanden en rijdt je de rest van het profiel in het voorjaar op. Daarna gooi je pas de zomerbanden er weer op.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 07 dec 2014, 20:36

Joop schreef:In Duitsland is het inderdaad een advies om niet met minder dan 4mm te gaan rijden.

In Oostenrijk en Zwitserland is er wel een verplichting van minimaal 4mm, net als in Tsjechië alleen geldt daar de verplichting van winterbanden enkel bij het met een bord aangegeven wegdelen). In Noorwegen e Zweden moet je minimaal 3mm hebben.
Ow ok ik meende dat Duitsland ook zo streng was. :)

Plaats reactie