Porsche 911 (996) Carrera 98''
- Evoluzione
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
- Auto: Maserati Quattroporte V
- Locatie: Gelderland
Porsche 911 (996) Carrera 98''
Beste forumleden en autoliefhebbers,
Een tijdje lees ik hier al mee, maar nu is het eindelijk zo ver en is mijn eerste Porsche een feit. Hier wil ik een logboek bijhouden over het onderhoud, reparaties en modificaties.
De zoektocht
Al jaren lang staat een Porsche op mijn verlanglijst. Helaas kwam het er door verschillende redenen er nooit van. De ene keer waren de woon-werk kilometers hier debet aan terwijl het de andere keer een onpraktische sportwagen geen reële optie was. Dit laatste gemis compenseerde ik door in praktische degelijke duitse sedans te rijden met een ‘sportieve’ motorisering.
Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zodoende ben ik al ruim 2 jaar het net aan het afstruinen en zoekend naar ‘de juiste Porsche’. Dit is uiteraard een geheel persoonlijk begrip.
Ik ben niet opgegroeid met de luchtkoelers maar met de ‘waterkokers’. Ik kan me de dag als gister herinneren toen ik voor het eerst in mijn leven oog in oog stond met een gloednieuwe GT3. En dan dat geluid…
Om een lang verhaal kort te maken, de komst van een Porsche moest maar eens een keer een feit worden en het liefst ruim voor mijn 30ste.
In mijn zoektocht heb ik de volgende kandidaten genomineerd, namelijk de 944 Turbo, 968, de Boxster en de 996.
De twijfelachtige reputatie van de Boxster en de negen-negen-zes bracht mij ook aan het twijfelen. Echter zijn er ook exemplaren waar het niet mis bij is gegaan en zo heeft elke merk en type wel iets.
Ik had de auto’s waar ik uit kon kiezen gerangschikt in 3 categorieën. De auto's waar veel werk aan zit, waar wat werk aan zit en in goede staat verkerend, of technisch en optisch in top staat.
Eerste optie viel af omdat ik niet zelf klus aan mijn auto’s. Derde optie viel af omdat ik dan waarschijnlijk een zeer beperkt budget over houd voor reparaties. De verdere eisen waren in ieder geval leer, stoelverwarming, minstens rond de 250pk, aantoonbaar sluitende onderhoudshistorie (dealer of specialist) en handbak.
Echter zat er helaas niet de auto er tussen welke ik zocht. Of de onderhoudshistorie ontbrak, slechte staat, had niet de juist opties of viel buiten mijn budget. En helaas ben ik daar wel afhankelijk van.
Zodoende kwam ik met een hele bijzondere auto uit Zuid-Duitsland thuis. Maar dit was helaas geen Porsche en een Porsche bleef gewoon kriebelen.
Een half jaar later ongeveer zag ik een 996 3.4 tiptronic uit 98’ te koop staan.
In de juiste kleur, opties en met een sluitende onderhoudshistorie. Echter was dit een Tip en geen 6-bak. Aangezien mijn vriendin er ook af en toe mee rijdt en ik me helaas ook in file en stadsverkeer moet bewegen was dit wellicht beter. Een handbak vond ik wel een stuk sportiever aanvoelen.
Maar een automaat was ik door de laatste jaren wel gewend en ik zag de voordelen er ook wel van. De auto was in ieder geval een bezichtiging waard en die bezichtiging stelde me niet teleur. Eigenlijk had ik het gevoel dat ik mijn 911 gevonden had.
Er moest nog wel wat aan de auto gebeuren, maar na deze reparaties wist ik wel waar ik aan toe was. Dit nam ik ook voor lief en na een aantal slapeloze nachten (vooral die laatste lange nacht) reed ik voor het laatst in mijn Alpina (die ik helaas veelte kort heb gehad) naar het zuiden van het land om dan eindelijk een Porsche op te halen.
De eerste eigenaar kocht de auto bij Porsche Centrum in Eindhoven heeft hem daar ook onderhouden. In 2003 was er ook een nieuwe motor in gekomen. Echter woonde deze beste man in België en reed de auto ook op Belgische platen.
De volgende eigenaar heeft de auto in 2003 naar Nederland geïmporteerd en gelukkig ook niet bezuinigd op het onderhoud. Hier getuigt een map met een flink aantal rekeningen van.
De Porsche heeft wel wat aandachtspunten die aangepakt gaan worden. Maar goed, ze is ook niet meer de jongste. Ook vind ik dat ze iets meer mag brullen en lager bij het asfalt mag komen te liggen. Maar dit komt allemaal nog wel, eerst maar eens het onderhoud aanpakken en de puntjes op de i zetten. En uiteraard genieten!
Optielijst:
Wpozzz99zXXXXXXXX
996 110
L3AZ / OZEANBLAU METALLIC
SP Savannah Beige mit Metropol blau
C22 Belgium
029 T SERIENFAHRWERK
071 C EU-LAENDERAUSFUEHRUNG
130 C BESCHRIFTUNG ENGLISCH
139 F REGELBARE SITZHEIZUNG LINKER SITZ
197 F STAERKERE BATTERIE
210 C KENNZEICHENHALTER AUSF. II
219 T AUSGLEICHSGETRIEBE
222 F ANTRIEBSSCHLUPFREGELUNG (ASR)
224 F AUTOM. BREMSDIFFERENTIAL (ABD)
225 C BELGIEN-AUSFUEHRUNG
236 F CONTI N1/PIRELLI N3
249 F AUTOMAT-GETRIEBE (TIPTRONIC)
271 C AUSSENSPIEGEL, ASPH. GLAS FAHRERS.
273 T AUSSENSPIEGEL EL.VERSTELL-/BEHEIZB.
274 T MAKE-UP SPIEGEL BELEUCHTET
288 SCHEINWERFER-REINIGUNGSANLAGE
335 T 3-PKT. AUTOMATIK-GURTE HINTEN
338 T HECK-ANTRIEB
340 F REGELBARE SITZHEIZUNG RECHTER SITZ
413 TURBO-LOOK-RAD 18"
425 HECKSCHEIBENWISCHER
429 T 4-SPEICHEN-AIRBAGLENKRAD
432 F LENKRAD MIT TIPTRONIC-BEDIENUNG
437 F KOMFORTSITZ LINKS ELEKTR.VERSTELLB.
438 F KOMFORTSITZ RECHTS ELEKTR.VERSTELLB
441 F RADIOVORBEREITUNG
454 AUTOM. GESCHWINDIGKEITSREGULIERUNG
465 C NEBELSCHLUSSLEUCHTE LINKS
490 KLANGPAKET
534 C DIEBSTAHLSICHERUNG 433 MHZ
536 C ALARMSIRENE UND NEIGUNGSGEBER
537 F SITZPOS.-STEUERUNG LI. (MEMORY)
562 T AIRBAG FAHRER- U. BEIFAHRERSEITE
563 T SEITENAIRBAG
566 T NEBELSCHEINWERFER WEISS
568 V OHNE GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE
573 KLIMAANLAGE ELEKTRONISCH
581 T MITTELKONSOLE VORNE
590 C MOTORISCHE DECKELVERRIEGELUNG
601 LITRONIC-SCHEINWERFER
602 T HOCHGESETZTE BREMSLEUCHTE
662 INFO-/NAVIGATIONSSYSTEM (PCM)
663 PASSIVHOERER F. INFO-/NAVIG. (PCM)
651 T ELEKTRISCHE FENSTERHEBER
652 V OHNE SCHIEBE-/HUBDACH
657 T SERVOLENKUNG
685 T HINTERE SITZANLAGE
692 CD-WECHSLER
939 F SITZBEZUEGE HINTEN RL
981 F LEDER-AUSSTATTUNG (OHNE SITZBEZUG)
982 SITZBEZUEGE VORNE RLL (RAFFLEDER)
P14
P15
P37
TTR3
To do list
Grote beurt
Interieur aanpakken
Exterieur aanpakken
Enkele modificaties: In ieder geval verlagen en een andere uitlaat met meer Porsche gebrul.
Een tijdje lees ik hier al mee, maar nu is het eindelijk zo ver en is mijn eerste Porsche een feit. Hier wil ik een logboek bijhouden over het onderhoud, reparaties en modificaties.
De zoektocht
Al jaren lang staat een Porsche op mijn verlanglijst. Helaas kwam het er door verschillende redenen er nooit van. De ene keer waren de woon-werk kilometers hier debet aan terwijl het de andere keer een onpraktische sportwagen geen reële optie was. Dit laatste gemis compenseerde ik door in praktische degelijke duitse sedans te rijden met een ‘sportieve’ motorisering.
Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zodoende ben ik al ruim 2 jaar het net aan het afstruinen en zoekend naar ‘de juiste Porsche’. Dit is uiteraard een geheel persoonlijk begrip.
Ik ben niet opgegroeid met de luchtkoelers maar met de ‘waterkokers’. Ik kan me de dag als gister herinneren toen ik voor het eerst in mijn leven oog in oog stond met een gloednieuwe GT3. En dan dat geluid…
Om een lang verhaal kort te maken, de komst van een Porsche moest maar eens een keer een feit worden en het liefst ruim voor mijn 30ste.
In mijn zoektocht heb ik de volgende kandidaten genomineerd, namelijk de 944 Turbo, 968, de Boxster en de 996.
De twijfelachtige reputatie van de Boxster en de negen-negen-zes bracht mij ook aan het twijfelen. Echter zijn er ook exemplaren waar het niet mis bij is gegaan en zo heeft elke merk en type wel iets.
Ik had de auto’s waar ik uit kon kiezen gerangschikt in 3 categorieën. De auto's waar veel werk aan zit, waar wat werk aan zit en in goede staat verkerend, of technisch en optisch in top staat.
Eerste optie viel af omdat ik niet zelf klus aan mijn auto’s. Derde optie viel af omdat ik dan waarschijnlijk een zeer beperkt budget over houd voor reparaties. De verdere eisen waren in ieder geval leer, stoelverwarming, minstens rond de 250pk, aantoonbaar sluitende onderhoudshistorie (dealer of specialist) en handbak.
Echter zat er helaas niet de auto er tussen welke ik zocht. Of de onderhoudshistorie ontbrak, slechte staat, had niet de juist opties of viel buiten mijn budget. En helaas ben ik daar wel afhankelijk van.
Zodoende kwam ik met een hele bijzondere auto uit Zuid-Duitsland thuis. Maar dit was helaas geen Porsche en een Porsche bleef gewoon kriebelen.
Een half jaar later ongeveer zag ik een 996 3.4 tiptronic uit 98’ te koop staan.
In de juiste kleur, opties en met een sluitende onderhoudshistorie. Echter was dit een Tip en geen 6-bak. Aangezien mijn vriendin er ook af en toe mee rijdt en ik me helaas ook in file en stadsverkeer moet bewegen was dit wellicht beter. Een handbak vond ik wel een stuk sportiever aanvoelen.
Maar een automaat was ik door de laatste jaren wel gewend en ik zag de voordelen er ook wel van. De auto was in ieder geval een bezichtiging waard en die bezichtiging stelde me niet teleur. Eigenlijk had ik het gevoel dat ik mijn 911 gevonden had.
Er moest nog wel wat aan de auto gebeuren, maar na deze reparaties wist ik wel waar ik aan toe was. Dit nam ik ook voor lief en na een aantal slapeloze nachten (vooral die laatste lange nacht) reed ik voor het laatst in mijn Alpina (die ik helaas veelte kort heb gehad) naar het zuiden van het land om dan eindelijk een Porsche op te halen.
De eerste eigenaar kocht de auto bij Porsche Centrum in Eindhoven heeft hem daar ook onderhouden. In 2003 was er ook een nieuwe motor in gekomen. Echter woonde deze beste man in België en reed de auto ook op Belgische platen.
De volgende eigenaar heeft de auto in 2003 naar Nederland geïmporteerd en gelukkig ook niet bezuinigd op het onderhoud. Hier getuigt een map met een flink aantal rekeningen van.
De Porsche heeft wel wat aandachtspunten die aangepakt gaan worden. Maar goed, ze is ook niet meer de jongste. Ook vind ik dat ze iets meer mag brullen en lager bij het asfalt mag komen te liggen. Maar dit komt allemaal nog wel, eerst maar eens het onderhoud aanpakken en de puntjes op de i zetten. En uiteraard genieten!
Optielijst:
Wpozzz99zXXXXXXXX
996 110
L3AZ / OZEANBLAU METALLIC
SP Savannah Beige mit Metropol blau
C22 Belgium
029 T SERIENFAHRWERK
071 C EU-LAENDERAUSFUEHRUNG
130 C BESCHRIFTUNG ENGLISCH
139 F REGELBARE SITZHEIZUNG LINKER SITZ
197 F STAERKERE BATTERIE
210 C KENNZEICHENHALTER AUSF. II
219 T AUSGLEICHSGETRIEBE
222 F ANTRIEBSSCHLUPFREGELUNG (ASR)
224 F AUTOM. BREMSDIFFERENTIAL (ABD)
225 C BELGIEN-AUSFUEHRUNG
236 F CONTI N1/PIRELLI N3
249 F AUTOMAT-GETRIEBE (TIPTRONIC)
271 C AUSSENSPIEGEL, ASPH. GLAS FAHRERS.
273 T AUSSENSPIEGEL EL.VERSTELL-/BEHEIZB.
274 T MAKE-UP SPIEGEL BELEUCHTET
288 SCHEINWERFER-REINIGUNGSANLAGE
335 T 3-PKT. AUTOMATIK-GURTE HINTEN
338 T HECK-ANTRIEB
340 F REGELBARE SITZHEIZUNG RECHTER SITZ
413 TURBO-LOOK-RAD 18"
425 HECKSCHEIBENWISCHER
429 T 4-SPEICHEN-AIRBAGLENKRAD
432 F LENKRAD MIT TIPTRONIC-BEDIENUNG
437 F KOMFORTSITZ LINKS ELEKTR.VERSTELLB.
438 F KOMFORTSITZ RECHTS ELEKTR.VERSTELLB
441 F RADIOVORBEREITUNG
454 AUTOM. GESCHWINDIGKEITSREGULIERUNG
465 C NEBELSCHLUSSLEUCHTE LINKS
490 KLANGPAKET
534 C DIEBSTAHLSICHERUNG 433 MHZ
536 C ALARMSIRENE UND NEIGUNGSGEBER
537 F SITZPOS.-STEUERUNG LI. (MEMORY)
562 T AIRBAG FAHRER- U. BEIFAHRERSEITE
563 T SEITENAIRBAG
566 T NEBELSCHEINWERFER WEISS
568 V OHNE GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE
573 KLIMAANLAGE ELEKTRONISCH
581 T MITTELKONSOLE VORNE
590 C MOTORISCHE DECKELVERRIEGELUNG
601 LITRONIC-SCHEINWERFER
602 T HOCHGESETZTE BREMSLEUCHTE
662 INFO-/NAVIGATIONSSYSTEM (PCM)
663 PASSIVHOERER F. INFO-/NAVIG. (PCM)
651 T ELEKTRISCHE FENSTERHEBER
652 V OHNE SCHIEBE-/HUBDACH
657 T SERVOLENKUNG
685 T HINTERE SITZANLAGE
692 CD-WECHSLER
939 F SITZBEZUEGE HINTEN RL
981 F LEDER-AUSSTATTUNG (OHNE SITZBEZUG)
982 SITZBEZUEGE VORNE RLL (RAFFLEDER)
P14
P15
P37
TTR3
To do list
Grote beurt
Interieur aanpakken
Exterieur aanpakken
Enkele modificaties: In ieder geval verlagen en een andere uitlaat met meer Porsche gebrul.
- Bijlagen
-
- 4.jpg (152.8 KiB) 4267 keer bekeken
-
- 5.jpg (140.94 KiB) 4267 keer bekeken
-
- 10.jpg (124.56 KiB) 4267 keer bekeken
-
- 3.jpg (148.21 KiB) 4267 keer bekeken
-
- 2.jpg (185.87 KiB) 4267 keer bekeken
- Arthur
- Berichten: 43221
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Lijkt me een mooi en net apparaat 

-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Ziet er absoluut netjes uit. Interieur =
Stom, maar mijn autohart gaat er nog steeds niet harder van kloppen.
Maar ik heb dan ook nog nooit een 996 gereden, misschien dat 't dan veranderd....

Stom, maar mijn autohart gaat er nog steeds niet harder van kloppen.
Maar ik heb dan ook nog nooit een 996 gereden, misschien dat 't dan veranderd....
Laatst gewijzigd door ErikS op 24 nov 2014, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paskal
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Gaaf apparaat met mooie velgen, maar die tiptronic-bak vind ik echt waardeloos en neemt veel weg van het "sportieve gevoel" wat je bij zo'n auto toch wel wenst. Ik had doorgezocht naar een exemplaar met handbak.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Gaaf ding! Kleurencombi is top!
Ben ook wel benieuwd eigenlijk naar je autogeschiedenis, Alpina etc.?
Ben ook wel benieuwd eigenlijk naar je autogeschiedenis, Alpina etc.?

- Knot
- Berichten: 40273
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Ding ziet er netjes uit.. en zo zie je maar weer, onze zoektochen zijn totaal anders v.w.b. eissen en opties 

-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Blijft gaaf om de zoektocht naar je eerste 911 zo te lezen, moet een mooi moment zijn!
Interieur kleur en tiptronic zou ik zelf ook niet uitgezocht hebben, maar het model 996 begint mij ook steeds meer te bekoren. Met een setje H&R veren ziet hij er al heel anders uit, wellicht setje spoorverbreders en klaar.
Interieur kleur en tiptronic zou ik zelf ook niet uitgezocht hebben, maar het model 996 begint mij ook steeds meer te bekoren. Met een setje H&R veren ziet hij er al heel anders uit, wellicht setje spoorverbreders en klaar.

- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Ja de 996, de 3,4 wil nog wel eens stuk gaan, sterker nog, gaat vaak stuk, die in de Cayman/boxster niet, zoek maar eens op het www, wat Paskal ook al aangeeft, de Tiptronic past eigenlijk niet bij de auto, in tegenstelling tot de nieuwere PDK bakken, Een Tiptronic, kost ook weer meer moeite deze lweer te verkopen, dus prijs bij aankoop moet ook fors lager liggen.
Wil je een 996, ga dan iig voor de 3,6, met handbak heeft minder problemen, want een schade bij deze motoren praat je al snel tussen de 8 a 20 k als je alles laat doen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar wil je zo min mogelijk risico, ga dan voor een Cayman/boxster , met 3,2 of 3,4 motor, die zijn redelijk onverwoestbaar.
Wil je echt een 911, ga dan voor een frisse 997 3,6.
Succes.
Wil je een 996, ga dan iig voor de 3,6, met handbak heeft minder problemen, want een schade bij deze motoren praat je al snel tussen de 8 a 20 k als je alles laat doen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar wil je zo min mogelijk risico, ga dan voor een Cayman/boxster , met 3,2 of 3,4 motor, die zijn redelijk onverwoestbaar.
Wil je echt een 911, ga dan voor een frisse 997 3,6.
Succes.
- Knot
- Berichten: 40273
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Hebben we het 996 topic voor he... een 3.4 kan het ook goed doen, een 3.6 ploft ook en ook een 997 kan het fout gaan.
Alles valt of staat bij een 3.4 met het bekende lager (vervangen) en koelsysteem fris houden/vervangen + echt netjes warm/koel rijden.
Alles valt of staat bij een 3.4 met het bekende lager (vervangen) en koelsysteem fris houden/vervangen + echt netjes warm/koel rijden.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7254
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Hij heeft m volgens mij al gekocht hoor.....PD power schreef:Ja de 996, de 3,4 wil nog wel eens stuk gaan, sterker nog, gaat vaak stuk, die in de Cayman/boxster niet, zoek maar eens op het www, wat Paskal ook al aangeeft, de Tiptronic past eigenlijk niet bij de auto, in tegenstelling tot de nieuwere PDK bakken, Een Tiptronic, kost ook weer meer moeite deze lweer te verkopen, dus prijs bij aankoop moet ook fors lager liggen.
Wil je een 996, ga dan iig voor de 3,6, met handbak heeft minder problemen, want een schade bij deze motoren praat je al snel tussen de 8 a 20 k als je alles laat doen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar wil je zo min mogelijk risico, ga dan voor een Cayman/boxster , met 3,2 of 3,4 motor, die zijn redelijk onverwoestbaar.
Wil je echt een 911, ga dan voor een frisse 997 3,6.
Succes.
Mooie combinatie, veel rijplezier ermee!!!
- DennisvdB
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Heb je toevallig ooit een 996 gehad omdat je dat zo goed weet, of ook weer van horen zeggen?PD power schreef:Ja de 996, de 3,4 wil nog wel eens stuk gaan, sterker nog, gaat vaak stuk, die in de Cayman/boxster niet, zoek maar eens op het www, wat Paskal ook al aangeeft, de Tiptronic past eigenlijk niet bij de auto, in tegenstelling tot de nieuwere PDK bakken, Een Tiptronic, kost ook weer meer moeite deze lweer te verkopen, dus prijs bij aankoop moet ook fors lager liggen.
Wil je een 996, ga dan iig voor de 3,6, met handbak heeft minder problemen, want een schade bij deze motoren praat je al snel tussen de 8 a 20 k als je alles laat doen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar wil je zo min mogelijk risico, ga dan voor een Cayman/boxster , met 3,2 of 3,4 motor, die zijn redelijk onverwoestbaar.
Wil je echt een 911, ga dan voor een frisse 997 3,6.
Succes.
Uit cijfers blijkt dat ongeveer 2% van de 3.4's problemen krijgen, de latere 3.6 zit op ongeveer 8%...
Met mijn 3.4 geen enkel probleem gehad, maar ik ken iemand die een mk2 met 3.6 kocht (met originele km stand van 17,583 km), en binnen een paar maanden het IMS lager aan gort.
Ohja, wat betreft jouw schadepost van 8 a 20k klopt ook niet. Deze persoon was klaar voor 3000 euro bij een Porsche-specialist, blok volledig uit elkaar en een keramisch lager erin. Motor loopt weer als een zonnetje.
Ook de Cayman/Boxster zijn niet heilig, pas vanaf 2006 waren de problemen grotendeels opgelost.
Ik word altijd een beetje moe als mensen gaan blaten over 996 problemen... Alsof elke Alfa en Lamborghini in de soep loopt, omdat ze dat ooit gehoord hebben.
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Mooi ding!
Lijkt in een erg nette staat te zijn
Lijkt in een erg nette staat te zijn

- Hitz
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Internet zit vol met 'specialisten'!
Ontopic, mooie 996!!
Ontopic, mooie 996!!

- Evoluzione
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
- Auto: Maserati Quattroporte V
- Locatie: Gelderland
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Bedankt allemaal voor jullie reacties, dit is in ieder geval een leuk onthaal hier
Het is inderdaad niet een die hard Porsche uit de jaren 80 of 90 waar je flink in moet werken. Vind ik ook gaaf maar zocht ik eigenlijk niet i.v.m daily use (bij mooi weer dan haha).
Hij reageert inderdaad een stuk trager als een handbak. Maar als je zelf er mee gaat schakelen is het wel even wennen, maar met een beetje gewenning is het zeer goed te doen en ook leuk. Maar het komt inderdaad niet in de beurt wat schakeltijden betreft van een PDK of DSG. Maar daar zit wel wat ontwikkelingstijd tussen.
Vervolgens heb ik aardig wat Mercedesen gereden, C270 CDI, C32 AMG, C30 AMG, E500, S320 CDI, En ook nog wat oldtimers er bij gehad en tussendoor ook een 330D (E46 2003 6bak).
En de laatste auto voor de Porsche was een Alpina B10 4.6 V8.
Inmiddels heb ik al originele en nagenoeg nieuwe Porsche verlagingsveren kunnen vinden.
Verder maak ik me persoonlijk niet echt zorgen over de wilde verhalen over een 996 i.c.m de 3.4.
Ze zullen inderdaad nooit zo betrouwbaar worden als de blokken in een GT3. Als ik het budget had, dan was de keus ook voor mij niet moeilijk geweest.
De motor wat er nu in ligt is een 3.4 van de laatste generatie die alle modificaties gehad heeft. Ook die kunnen ploffen maar ook een 3.6 van de facelift en de 997 ploft, die van de Boxster en die van de Cayman kan ploffen.
Wat je inderdaad zoals eerder gezegd beste kan doen is de auto (zoals eigenlijk elke auto), eerst goed warm rijden voordat je gaat trappen, netjes op tijd zijn beurtjes geven, koeling schoonhouden (constructiefoutje??), en preventief dingen laten vervangen (diverse keerringen). Kost wat, maar dat vergroot ook zijn levensduur aanzienlijk.
De monteur waar ik de auto in onderhoud heb heeft jaren bij Porsche Centrum Gelderland gewerkt en sinds 2008 heeft die een eigen zaak, en hij heeft veem minder geplofte 3.4 blokken meegemaakt dan wat op internet te lezen is.
En als die een keer gaat, dan komt er hoogstwaarschijnlijk een gemodificeerd blok met 360+ pk er in

Mocht je een keer in de buurt zijn van Arnhem dan kan een proefrit wel geregeld worden. Wellicht dat je dat van gedachten kan veranderen, of natuurlijk nietErikS schreef:Ziet er absoluut netjes uit. Interieur =![]()
Stom, maar mijn autohart gaat er nog steeds niet harder van kloppen.
Maar ik heb dan ook nog nooit een 996 gereden, misschien dat 't dan veranderd....

Het is inderdaad niet een die hard Porsche uit de jaren 80 of 90 waar je flink in moet werken. Vind ik ook gaaf maar zocht ik eigenlijk niet i.v.m daily use (bij mooi weer dan haha).
Met die Tip bakken moet je echt leren rijden heb ik gemerkt (hoe gek dat ook bij een automaat klinkt).Paskal schreef:Gaaf apparaat met mooie velgen, maar die tiptronic-bak vind ik echt waardeloos en neemt veel weg van het "sportieve gevoel" wat je bij zo'n auto toch wel wenst. Ik had doorgezocht naar een exemplaar met handbak.
Hij reageert inderdaad een stuk trager als een handbak. Maar als je zelf er mee gaat schakelen is het wel even wennen, maar met een beetje gewenning is het zeer goed te doen en ook leuk. Maar het komt inderdaad niet in de beurt wat schakeltijden betreft van een PDK of DSG. Maar daar zit wel wat ontwikkelingstijd tussen.
Ik ben ooit begonnen in een Ford Fiesta 1.3 met een topvermogen van 60 wild trappelende paarden. Uiteraard wel met de sportpakket. Na wat aan mijn stuurcapaciteiten gewerkt te hebben begon het vermogen me te vervelen en een diesel werd ook een stuk rendabeler (destijds tanken voor 0,90 per liter). Na een jaar in een 320d (E46) gereden te hebben zag ik een prachtige Alpina B3 3.3 uit 2000 met handbak te koop staan. En een week later stond de Alpina voor de deur. Een hele nieuwe wereld ging voor me open en ik heb nog steeds spijt dat ik dat ding weg heb gedaan.Robin Hartog schreef:Gaaf ding! Kleurencombi is top!
Ben ook wel benieuwd eigenlijk naar je autogeschiedenis, Alpina etc.?
Vervolgens heb ik aardig wat Mercedesen gereden, C270 CDI, C32 AMG, C30 AMG, E500, S320 CDI, En ook nog wat oldtimers er bij gehad en tussendoor ook een 330D (E46 2003 6bak).
En de laatste auto voor de Porsche was een Alpina B10 4.6 V8.
Spoorverbreders en waarschijnlijk ook andere velgen komen na de winterslaap.Steven N. schreef:Blijft gaaf om de zoektocht naar je eerste 911 zo te lezen, moet een mooi moment zijn!
Interieur kleur en tiptronic zou ik zelf ook niet uitgezocht hebben, maar het model 996 begint mij ook steeds meer te bekoren. Met een setje H&R veren ziet hij er al heel anders uit, wellicht setje spoorverbreders en klaar.
Inmiddels heb ik al originele en nagenoeg nieuwe Porsche verlagingsveren kunnen vinden.
Verder maak ik me persoonlijk niet echt zorgen over de wilde verhalen over een 996 i.c.m de 3.4.
Ze zullen inderdaad nooit zo betrouwbaar worden als de blokken in een GT3. Als ik het budget had, dan was de keus ook voor mij niet moeilijk geweest.
De motor wat er nu in ligt is een 3.4 van de laatste generatie die alle modificaties gehad heeft. Ook die kunnen ploffen maar ook een 3.6 van de facelift en de 997 ploft, die van de Boxster en die van de Cayman kan ploffen.
Wat je inderdaad zoals eerder gezegd beste kan doen is de auto (zoals eigenlijk elke auto), eerst goed warm rijden voordat je gaat trappen, netjes op tijd zijn beurtjes geven, koeling schoonhouden (constructiefoutje??), en preventief dingen laten vervangen (diverse keerringen). Kost wat, maar dat vergroot ook zijn levensduur aanzienlijk.
De monteur waar ik de auto in onderhoud heb heeft jaren bij Porsche Centrum Gelderland gewerkt en sinds 2008 heeft die een eigen zaak, en hij heeft veem minder geplofte 3.4 blokken meegemaakt dan wat op internet te lezen is.
En als die een keer gaat, dan komt er hoogstwaarschijnlijk een gemodificeerd blok met 360+ pk er in

- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Ik sleutel zelf, kijk iedereen moet zelf weten wat ie doet, heb het trouwens niet eens over het lager probleem, stelt weinig voor, en is idd meer bangmakerij, maar goed, d'r zullen nog wel een paar mensen zo'n ding moeten slijten, die 2% is pure onzin, want heel veel gevallen worden niet geregistreerd, boven de 100.000 km.....
Maargoed hou me wel stil, schijnbaar mag je iemand niet van die informatie voorzien.
De groeten.

Maargoed hou me wel stil, schijnbaar mag je iemand niet van die informatie voorzien.
De groeten.
- DennisvdB
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Zorg ervoor dat de koelrad's aan de voorkant schoon blijven, dus regelmatig kijken of er geen bladeren in liggen (koelsleuven onderin bumper). De bladeren kunnen anders rotten en dan rotten ook meteen de rad's mee.
De 996 en 997mk1 blokken hebben in principe een koelprobleem. Sommige wagens kunnen last krijgen van "scoring" aan de cilinderwanden, wat een resultaat is van onvoldoende koeling. Auto-resto in Nijmegen heeft hiervoor een modificatie bedacht om dit probleem tegen te gaan. De ervaringen zijn super van enkele mensen die dit hebben laten doen. Het topic hierover is hier te vinden:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=40763" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees het maar eens door, misschien is het iets voor je om te laten doen.
In ieder geval veel plezier met je 996, het zijn fijne auto's!
De 996 en 997mk1 blokken hebben in principe een koelprobleem. Sommige wagens kunnen last krijgen van "scoring" aan de cilinderwanden, wat een resultaat is van onvoldoende koeling. Auto-resto in Nijmegen heeft hiervoor een modificatie bedacht om dit probleem tegen te gaan. De ervaringen zijn super van enkele mensen die dit hebben laten doen. Het topic hierover is hier te vinden:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=40763" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees het maar eens door, misschien is het iets voor je om te laten doen.
In ieder geval veel plezier met je 996, het zijn fijne auto's!
- Evoluzione
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
- Auto: Maserati Quattroporte V
- Locatie: Gelderland
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Ik ben iedereen dankbaar voor welke informatie dan ookPD power schreef:Ik sleutel zelf, kijk iedereen moet zelf weten wat ie doet, heb het trouwens niet eens over het lager probleem, stelt weinig voor, en is idd meer bangmakerij, maar goed, d'r zullen nog wel een paar mensen zo'n ding moeten slijten, die 2% is pure onzin, want heel veel gevallen worden niet geregistreerd, boven de 100.000 km.....![]()
Maargoed hou me wel stil, schijnbaar mag je iemand niet van die informatie voorzien.
De groeten.

Echter denk ik dat in de praktijk het op zich wel meevalt. Er zijn ook negen-negen-zesjes bekend met 3 ton op de teller en die ook niet geploft zijn. Maar goed, het kan inderdaad gebeuren. Het veiligst ben je met een Resto modificatie of een P vanaf midden 2006.
Goeie tip, deze topic had ik al een keer doorgenomen voordat ik op zoek ging naar een 996DennisvdB schreef:Zorg ervoor dat de koelrad's aan de voorkant schoon blijven, dus regelmatig kijken of er geen bladeren in liggen (koelsleuven onderin bumper). De bladeren kunnen anders rotten en dan rotten ook meteen de rad's mee.
De 996 en 997mk1 blokken hebben in principe een koelprobleem. Sommige wagens kunnen last krijgen van "scoring" aan de cilinderwanden, wat een resultaat is van onvoldoende koeling. Auto-resto in Nijmegen heeft hiervoor een modificatie bedacht om dit probleem tegen te gaan. De ervaringen zijn super van enkele mensen die dit hebben laten doen. Het topic hierover is hier te vinden:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=40763" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees het maar eens door, misschien is het iets voor je om te laten doen.
In ieder geval veel plezier met je 996, het zijn fijne auto's!

Toen ik de auto kocht heb ik als eerst even de bladeren uit de koelsleuven gehaald (viel op zich mee wat er in zat).
Toen heb ik de auto naar Koen Exclusief in Heteren gebracht en op de kop laten zetten. William van Koen Exclusief vond het gelukkig een zeer nette auto en vervolgens heb ik de auto daar een week achtergelaten voor een grote beurt. Later op de dag kom ik wel even met een lijstje van deze beurt.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Beste post sinds tijdenDennisvdB schreef:
Heb je toevallig ooit een 996 gehad omdat je dat zo goed weet, of ook weer van horen zeggen?
Uit cijfers blijkt dat ongeveer 2% van de 3.4's problemen krijgen, de latere 3.6 zit op ongeveer 8%...
Met mijn 3.4 geen enkel probleem gehad, maar ik ken iemand die een mk2 met 3.6 kocht (met originele km stand van 17,583 km), en binnen een paar maanden het IMS lager aan gort.
Ohja, wat betreft jouw schadepost van 8 a 20k klopt ook niet. Deze persoon was klaar voor 3000 euro bij een Porsche-specialist, blok volledig uit elkaar en een keramisch lager erin. Motor loopt weer als een zonnetje.
Ook de Cayman/Boxster zijn niet heilig, pas vanaf 2006 waren de problemen grotendeels opgelost.
Ik word altijd een beetje moe als mensen gaan blaten over 996 problemen... Alsof elke Alfa en Lamborghini in de soep loopt, omdat ze dat ooit gehoord hebben.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
- Evoluzione
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
- Auto: Maserati Quattroporte V
- Locatie: Gelderland
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Thanks Mike 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
schijnbaar kunnen de oudere 964 met 3.6 ook wel kapot, althans, toen ik die 964 RS look kocht destijds, was de originele motor de 3.6 (250pk) stuk gelopen en vervangen...
Vond ik niet erg om te horen, was namelijk vervangen voor een 3.8 RS motor (300pk)
996 is een leuke Porsche voor het geld, veel DF gewenst.
Weet niet hoe die rijden overigens, ik ken alleen een 3.0 Carrera coupe van 1976 en die 964 uit 1991 met de 3.8 motor, beide hadden hun eigen voor en nadelen, denk dat de 996 nog meer een GT is dan de 964.
Hoe een tiptronic rijd/voelt weet ik al helemaal niet
Vond ik niet erg om te horen, was namelijk vervangen voor een 3.8 RS motor (300pk)


996 is een leuke Porsche voor het geld, veel DF gewenst.
Weet niet hoe die rijden overigens, ik ken alleen een 3.0 Carrera coupe van 1976 en die 964 uit 1991 met de 3.8 motor, beide hadden hun eigen voor en nadelen, denk dat de 996 nog meer een GT is dan de 964.
Hoe een tiptronic rijd/voelt weet ik al helemaal niet

- Evoluzione
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
- Auto: Maserati Quattroporte V
- Locatie: Gelderland
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Een 964 RS?? Gaaf zeg!GTRene schreef:schijnbaar kunnen de oudere 964 met 3.6 ook wel kapot, althans, toen ik die 964 RS look kocht destijds, was de originele motor de 3.6 (250pk) stuk gelopen en vervangen...
Vond ik niet erg om te horen, was namelijk vervangen voor een 3.8 RS motor (300pk)![]()
![]()
996 is een leuke Porsche voor het geld, veel DF gewenst.
Weet niet hoe die rijden overigens, ik ken alleen een 3.0 Carrera coupe van 1976 en die 964 uit 1991 met de 3.8 motor, beide hadden hun eigen voor en nadelen, denk dat de 996 nog meer een GT is dan de 964.
Hoe een tiptronic rijd/voelt weet ik al helemaal niet
Hoe zijn jouw ervaringen met de twee auto's?
De 996 is inderdaad geen spijkerharde circuitmonster. Dat is in mijn ogen alleen de gt3 van deze serie.
Het is inderdaad wel een zeer strak sturende GT. De tiptronic is wel even wennen. Onderin voelt die best sloom aan, maar eenmaal opgang sleurt die er echt aan en schakelt zonder schokken. Waar die wel echt goed in is, is cruisen en stads/file woon werk verkeer!
Manuel mode is niet zo snel als bv pdk of dsg, maar ik vind hem goed schakelen en relatief snel t.o.v de switchtronic van de B10.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Was RS look, alleen buitenkant en 3.8 RS cup motor, zal ff gescande foto toe voegen van die 964,
De 3.0 Carrera voelde wat meer ‘old style’ aan dan de 964, ook wat lichter in de neus en minder GT,
wel wat meer puur en wat lichter, maar je durfde harder in de 964 zeg maar.
De 964 voelde meer solide/volwassen en toch sportief, die deed het ook nog heel goed vanaf zeg 220
naar zeg 260 oid, daar trok ie goed door, maja met 300pk ook wel iets logisch.
Had daarvoor eerst een 964 awd willen kopen ivm beter betaalbare prijs, de verkoper die ik goed kende
en waar ik regelmatig kwam koekeloeren en ook wat auto’s had gekocht, vertelde, René denk niet dat
je de awd wil, die zal waarschijnlijk niet geven wat je zoekt.
Maar had al een paar Nissan Sunny GTI-R gehad ook awd en dacht, welllicht valt het wel mee...
Het was echt een wereld van verschil de awd (964) of de RWD de awd voelde meer sloom en minder
sportief (latere modellen schijnen beter te zijn) dus was meteen genezen, wellicht met SC er op en wat gewicht er af (lightweight parts) kan het weer leuk worden zoiets.
anyways, de 964 met 300pk was een fijne sportieve kar zover ik me nog kan herinneren, maar ook daar had je
liever de tank redelijk vol, die worden ook wel wat licht op snelheid met bijna lege tank, maar je moet er wat op vertrouwen dat het gewoon kan en of tank voller houden, of mooi passende voorspoilert er bij op schroeven.
De 3.0 Carrera voelde wat meer ‘old style’ aan dan de 964, ook wat lichter in de neus en minder GT,
wel wat meer puur en wat lichter, maar je durfde harder in de 964 zeg maar.
De 964 voelde meer solide/volwassen en toch sportief, die deed het ook nog heel goed vanaf zeg 220
naar zeg 260 oid, daar trok ie goed door, maja met 300pk ook wel iets logisch.
Had daarvoor eerst een 964 awd willen kopen ivm beter betaalbare prijs, de verkoper die ik goed kende
en waar ik regelmatig kwam koekeloeren en ook wat auto’s had gekocht, vertelde, René denk niet dat
je de awd wil, die zal waarschijnlijk niet geven wat je zoekt.
Maar had al een paar Nissan Sunny GTI-R gehad ook awd en dacht, welllicht valt het wel mee...
Het was echt een wereld van verschil de awd (964) of de RWD de awd voelde meer sloom en minder
sportief (latere modellen schijnen beter te zijn) dus was meteen genezen, wellicht met SC er op en wat gewicht er af (lightweight parts) kan het weer leuk worden zoiets.
anyways, de 964 met 300pk was een fijne sportieve kar zover ik me nog kan herinneren, maar ook daar had je
liever de tank redelijk vol, die worden ook wel wat licht op snelheid met bijna lege tank, maar je moet er wat op vertrouwen dat het gewoon kan en of tank voller houden, of mooi passende voorspoilert er bij op schroeven.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
Hebben ze de carrera 4 niet geïntroduceerd omdat er toch wel erg veel RWD's de vangrail in gingen en het de reputatie van Porsche aantastte. Ik heb met meerdere Porsches gereden van voor 1995 en die zijn toch wel listig. Ik vond het geweldig maar voor meeste is het gewoon angstig.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
ik deed er eigenlijk nooit gekke dingen mee, dus niet op de limiet oid, dan kom je niet zo snel gekke dingen tegen.
de 911 heeft heel veel grip achter, maar idd als die uit zou breken dan krijg je snel het pendule effect mede omdat die motor achter de achteras ligt, dan kan het wel ff scary worden lijkt me
wielbasis is dacht ik ook niet zo groot wat het nog eens more scary maakt, maar dat is wel bij limieten en of gladheid of course.
de latere types met awd schijnen wel veel beter/neutraler? te rijden, maja die hebben ook meer vermogen en moderner
weet ook niet hoe een 993 S4? awd rijd tov de 964? of de 996 awd tov die vorige modellen, dacht dat de 997 awd wel goed moet rijden?
alhoewel, de 993 turbo heeft die ook niet awd? zal ook wel 'goed' rijden denk?
de 911 heeft heel veel grip achter, maar idd als die uit zou breken dan krijg je snel het pendule effect mede omdat die motor achter de achteras ligt, dan kan het wel ff scary worden lijkt me

wielbasis is dacht ik ook niet zo groot wat het nog eens more scary maakt, maar dat is wel bij limieten en of gladheid of course.
de latere types met awd schijnen wel veel beter/neutraler? te rijden, maja die hebben ook meer vermogen en moderner

weet ook niet hoe een 993 S4? awd rijd tov de 964? of de 996 awd tov die vorige modellen, dacht dat de 997 awd wel goed moet rijden?
alhoewel, de 993 turbo heeft die ook niet awd? zal ook wel 'goed' rijden denk?

- DennisvdB
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59
Re: Porsche 911 (996) Carrera 98''
993 Turbo is inderdaad 4wd
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Enrico, Martijn_bmw en 9 gasten