Passat eruit, ID.4 erin.
- MParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
Heel strak!
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
Geweldige wagens om te zien, fraai uitgevoerd en in bijzonder mooie staat! 

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: cabrio poets+pats
De M3 is begin oktober aan zijn winterslaap begonnen. Bij de RDW geschorst en slaapt nu tot het voorjaar in de garage. De auto stond al een tijdje stil vanaf september. Vorige week nog even gestart na 7 weken stil staan en dat ging zoals gewoonlijk in 1 keer. Ik weet niet hoe die accu dat telkens weer flikt maar dat ding doet het zelfs na 6 jaar nog super zonder druppellader. De auto even naar buiten gereden, warm laten draaien en ondertussen nog een sopje gegeven. Bij het verplaatsen moest ik weer even wennen aan de zware bediening. Ik dacht even dat beide voorbanden lek waren.
Het is wat dat betreft een auto uit een andere generatie. Dat onregelmatige stationair loopje blijft ook lekker om naar te luisteren.
Tijdens het opdrogen de schuur nog even schoon gemaakt en daarna de auto weer op zijn plekje gereden.
Van het voorjaar mag ie weer aan het asfalt snuffelen.
De 328i heeft nog een nieuw raamrubber gekregen voor de A-stijl.

Daar lekte via een scheurtje water naar binnen. Aan de andere kant zat een dot kit. Waarschijnlijk gedaan om lekkage te verhelpen. Alleen zorgde de dot kit juist voor lekkage omdat het water vanuit het midden van de voorruitomlijsting door beide hoekrubbers moet worden afgevoerd richting de zijruiten. Dus die kit eruit gepeuterd en voilà, geen lekkage meer. Verder is de auto nog naar de spuiter geweest voor wat loslatende lak onderin de wielkast linksachter. Om te voorkomen dat dit in een roestplek ontaard even goed laten behandelen en spuiten.
De Transporter is na 7 jaar trouwe dienst ingeruild. 106.000 km gedraaid, niet bijzonder veel. De laatste paar duizend kilometer ging het roetfilterlampje af en toe aan. Die zit waarschijnlijk vol. Een nadeel van relatief veel stadsverkeer en korte stukjes rijden. Verder in al die tijd nooit wat gehad, zeer betrouwbaar ding. De 2.5 TDI 5-pitter ga ik wel missen. Ondanks het luidruchtige nagelen is het wel een beer van een motor. Heerlijk explosief karakter en met die lekker schakelende 6-bak heb ik daar veel plezier van gehad. Het rijden is voor een bus gewoon goed op orde. Ook als repatriëringsvoertuig deed ie het goed.


Maar het gebrek aan grip op onverharde ondergrond en het schaatsen met zware aanhanger deden mij verlangen naar een 4MOTION. Wat meer toegelaten aanhangergewicht zou ook prettig zijn. Ook de achterklep zat dagelijks in de weg bij het openen/sluiten ervan. De laadvloer is zoals gebruikelijk bij een voorwielaandrijver mooi laag qua tildrempel maar zit daardoor ook vrijwel gelijk met de trekhaak. De koppeling van de aanhanger blokkeerde vaak het openen en zodoende moest ik me via een kleine opening naar binnen wurmen om gereedschap te pakken. Op die manier ook een aantal keer zeer fors mijn hoofd tegen de punt van de klep gestoten.
Dus in 1e instantie maar eens gaan kijken naar een facelift Transporter met deuren en dubbele cabine. Ook nog even met het idee van een 2.0 TSI (Golf GTI motor) gespeeld maar dat was qua inruilwaarde en brandstofverbruik zelfmoord. Tijdens het rondje door de showroom viel mijn oog op een Amarok, Volkswagens 2e poging (de Taro was no.1) om een pickup op de markt te brengen.
Tot die tijd niet echt serieus naar gekeken maar zo in de showroom stond er wel wat. Even gaan zitten en dat bleek ook allemaal prima voor elkaar. Betere zitpositie dan in de Transporter en het leek allemaal meer personenwagen dan bedrijfswagen. Ook achterin meer ruimte en een betere zitpositie dan in de Transporter.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus een aantal dagen later een proefrit gemaakt in een 8-traps automaat 180 pk BiTDI 4-motion en een kale handgeschakelde 140 pk met inschakelbare 4WD. Beide uitvoering reden prima. Lekker koppel en voldoende vermogen. Comfortabel onderstel ook en een prettige bediening.
Met de automaat was ik wel vrij snel klaar. Ik kan er slecht tegen dat een transmissie constant aan het schakelen is. Een kleine beweging van de gasvoet en daar ging ie weer 2 trappen omlaag. Ik kreeg niet het gevoel dat de bak de motor de kans gaf om er aan te trekken. Met een aanhanger is dat waardeloos.
De handgeschakelde 140 pk was meer mijn ding.
Wel was het op de weg duidelijk dat de permanente 4MOTION veel beter op de weg lag dan zijn inschakelbare 140 pk broeder. Als op rails ging het door de bochten en de rechtuitstabiliteit was ook zeer goed. Voor het offroadwerk is de inschakelbare versie uiteraard superieur (want lage gearing) maar voor het normale werk bleek 4MOTION de betere keuze. En gezien het feit dat tractie in alle omstandigheden toch wel fijn is heb ik voor de laatste gekozen.
Het moest dus een Highline 4-motion BiTDI 180 pk met handbak worden in dubbele cabine uitvoering. Maar dan heb je weer die fijne NL'se regelgeving waarbij de laadruimte van een grijs kenteken voertuig een bepaalde lengte moet hebben. Een standaard dubbele cabine Amarok voldoet hier niet aan. Dus moet een Amarok na productie naar Veth carosseriebouw om een tussenstuk van 30 cm te plaatsen tussen laadbak en cabine. De auto gaat letterlijk door de helft.
http://www.veth.nl/#GO%28/nieuws/carros ... ok.html%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit bedrijf heeft ook een rolafdekking over de laadruimte geplaatst. Deze dekt de laadbak waterdicht af en is voorzien van een slot. Ideaal om snel spullen te pakken.
Door de verplichte verbouwing duurde de levering wel 6 maanden. Maar het was het wachten waard. Hoe meer ik er mee op weg ben hoe beter hij bevalt. De stoelen zitten erg goed (veel zijdelingse steun), de zitpositie is lekker diep, de auto blijft vlak liggen in bochtenwerk en rijdt in zijn geheel gewoon erg fijn en comfortabel. De stuurinrichting is wel wat indirect met net wat meer stuuruitslag nodig dan je gewend bent. Maar verder wel precies zonder vage toestanden. Het verbruik ligt zonder aanhanger rond de 1 op 13 en met aanhanger rond de 1 op 8 (zwaar beladen) tot 1 op 10 met weinig belading.
Het is wel een lel van een wagen. 195 cm breed zonder spiegels en 223 cm inclusief. Lengte is 551 cm.
Zomaar even een parkeerplaats oprijden is er dus niet bij.
Ik heb zin in de komende jaren met deze auto en hoop er ook nog eens wat mild terreinwerk mee te kunnen rijden.


Tijdens het opdrogen de schuur nog even schoon gemaakt en daarna de auto weer op zijn plekje gereden.
Van het voorjaar mag ie weer aan het asfalt snuffelen.
De 328i heeft nog een nieuw raamrubber gekregen voor de A-stijl.
Daar lekte via een scheurtje water naar binnen. Aan de andere kant zat een dot kit. Waarschijnlijk gedaan om lekkage te verhelpen. Alleen zorgde de dot kit juist voor lekkage omdat het water vanuit het midden van de voorruitomlijsting door beide hoekrubbers moet worden afgevoerd richting de zijruiten. Dus die kit eruit gepeuterd en voilà, geen lekkage meer. Verder is de auto nog naar de spuiter geweest voor wat loslatende lak onderin de wielkast linksachter. Om te voorkomen dat dit in een roestplek ontaard even goed laten behandelen en spuiten.
De Transporter is na 7 jaar trouwe dienst ingeruild. 106.000 km gedraaid, niet bijzonder veel. De laatste paar duizend kilometer ging het roetfilterlampje af en toe aan. Die zit waarschijnlijk vol. Een nadeel van relatief veel stadsverkeer en korte stukjes rijden. Verder in al die tijd nooit wat gehad, zeer betrouwbaar ding. De 2.5 TDI 5-pitter ga ik wel missen. Ondanks het luidruchtige nagelen is het wel een beer van een motor. Heerlijk explosief karakter en met die lekker schakelende 6-bak heb ik daar veel plezier van gehad. Het rijden is voor een bus gewoon goed op orde. Ook als repatriëringsvoertuig deed ie het goed.

Maar het gebrek aan grip op onverharde ondergrond en het schaatsen met zware aanhanger deden mij verlangen naar een 4MOTION. Wat meer toegelaten aanhangergewicht zou ook prettig zijn. Ook de achterklep zat dagelijks in de weg bij het openen/sluiten ervan. De laadvloer is zoals gebruikelijk bij een voorwielaandrijver mooi laag qua tildrempel maar zit daardoor ook vrijwel gelijk met de trekhaak. De koppeling van de aanhanger blokkeerde vaak het openen en zodoende moest ik me via een kleine opening naar binnen wurmen om gereedschap te pakken. Op die manier ook een aantal keer zeer fors mijn hoofd tegen de punt van de klep gestoten.

Dus in 1e instantie maar eens gaan kijken naar een facelift Transporter met deuren en dubbele cabine. Ook nog even met het idee van een 2.0 TSI (Golf GTI motor) gespeeld maar dat was qua inruilwaarde en brandstofverbruik zelfmoord. Tijdens het rondje door de showroom viel mijn oog op een Amarok, Volkswagens 2e poging (de Taro was no.1) om een pickup op de markt te brengen.
Tot die tijd niet echt serieus naar gekeken maar zo in de showroom stond er wel wat. Even gaan zitten en dat bleek ook allemaal prima voor elkaar. Betere zitpositie dan in de Transporter en het leek allemaal meer personenwagen dan bedrijfswagen. Ook achterin meer ruimte en een betere zitpositie dan in de Transporter.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus een aantal dagen later een proefrit gemaakt in een 8-traps automaat 180 pk BiTDI 4-motion en een kale handgeschakelde 140 pk met inschakelbare 4WD. Beide uitvoering reden prima. Lekker koppel en voldoende vermogen. Comfortabel onderstel ook en een prettige bediening.
Met de automaat was ik wel vrij snel klaar. Ik kan er slecht tegen dat een transmissie constant aan het schakelen is. Een kleine beweging van de gasvoet en daar ging ie weer 2 trappen omlaag. Ik kreeg niet het gevoel dat de bak de motor de kans gaf om er aan te trekken. Met een aanhanger is dat waardeloos.
De handgeschakelde 140 pk was meer mijn ding.
Wel was het op de weg duidelijk dat de permanente 4MOTION veel beter op de weg lag dan zijn inschakelbare 140 pk broeder. Als op rails ging het door de bochten en de rechtuitstabiliteit was ook zeer goed. Voor het offroadwerk is de inschakelbare versie uiteraard superieur (want lage gearing) maar voor het normale werk bleek 4MOTION de betere keuze. En gezien het feit dat tractie in alle omstandigheden toch wel fijn is heb ik voor de laatste gekozen.
Het moest dus een Highline 4-motion BiTDI 180 pk met handbak worden in dubbele cabine uitvoering. Maar dan heb je weer die fijne NL'se regelgeving waarbij de laadruimte van een grijs kenteken voertuig een bepaalde lengte moet hebben. Een standaard dubbele cabine Amarok voldoet hier niet aan. Dus moet een Amarok na productie naar Veth carosseriebouw om een tussenstuk van 30 cm te plaatsen tussen laadbak en cabine. De auto gaat letterlijk door de helft.
http://www.veth.nl/#GO%28/nieuws/carros ... ok.html%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit bedrijf heeft ook een rolafdekking over de laadruimte geplaatst. Deze dekt de laadbak waterdicht af en is voorzien van een slot. Ideaal om snel spullen te pakken.
Door de verplichte verbouwing duurde de levering wel 6 maanden. Maar het was het wachten waard. Hoe meer ik er mee op weg ben hoe beter hij bevalt. De stoelen zitten erg goed (veel zijdelingse steun), de zitpositie is lekker diep, de auto blijft vlak liggen in bochtenwerk en rijdt in zijn geheel gewoon erg fijn en comfortabel. De stuurinrichting is wel wat indirect met net wat meer stuuruitslag nodig dan je gewend bent. Maar verder wel precies zonder vage toestanden. Het verbruik ligt zonder aanhanger rond de 1 op 13 en met aanhanger rond de 1 op 8 (zwaar beladen) tot 1 op 10 met weinig belading.
Het is wel een lel van een wagen. 195 cm breed zonder spiegels en 223 cm inclusief. Lengte is 551 cm.

Ik heb zin in de komende jaren met deze auto en hoop er ook nog eens wat mild terreinwerk mee te kunnen rijden.

- Paskal
- Berichten: 3797
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Da's een flink apparaat. Breedte valt nog wel mee aangezien mijn X5 met spiegels ook al 2.18m is, maar die lengte is wel
Veel plezier ermee

Veel plezier ermee

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Heerlijk rijdend apparaat waarbij je rijdend al snel het formaat bent vergeten. 
Wat een gaaf blauw sportwagentje overigens op die aanhanger...

Wat een gaaf blauw sportwagentje overigens op die aanhanger...

Laatst gewijzigd door allen op 11 nov 2014, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Mooie keuze, Joy. Heb er dit jaar ook naar gekeken maar voldoet niet aan mijn eisen. Veel plezierige km toegewenst.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Pfff, dik hoor!
Mocht wat kosten, denk ik? Zeker met dat door de midden zaag verhaal?!
Ik begrijp het automaat verhaal wel. Ik zal ook even moeten wennen.....
Zit vaak ook te hoog in de toeren als je er even snel vandoor wil, het vermogen zit toch echt meer onderin.
Edit; Mooi dat je die wielkast heb laten doen! Begrijp nog steeds niet dat ik dat nooit heb gezien.
Maarja, om alle plekjes te kennen moet je meer dan 4 E36's hebben gehad blijkbaar!

Mocht wat kosten, denk ik? Zeker met dat door de midden zaag verhaal?!


Ik begrijp het automaat verhaal wel. Ik zal ook even moeten wennen.....
Zit vaak ook te hoog in de toeren als je er even snel vandoor wil, het vermogen zit toch echt meer onderin.
Edit; Mooi dat je die wielkast heb laten doen! Begrijp nog steeds niet dat ik dat nooit heb gezien.

Maarja, om alle plekjes te kennen moet je meer dan 4 E36's hebben gehad blijkbaar!

- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Mooi voertuig Joy! Grappig, Veth. Een klant van ons..
Maak 's een paar interieurfoto's. Ben wel benieuwd hoe luxe zo'n werkpaard is. Maar daar hoef je tegenwoordig niet over in te zitten geloof ik.
Maak 's een paar interieurfoto's. Ben wel benieuwd hoe luxe zo'n werkpaard is. Maar daar hoef je tegenwoordig niet over in te zitten geloof ik.
- MParallel
- Berichten: 8732
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Dus nieuwe a-stijl rubbers (lees: van bovenaan A-stijl, tot onderaan deur, onder deur door en weer omhoog tot aan waar de b-stijl zou beginnen....) en de lekkage is over?
BMW heeft trouwens een setje van 2 (hele lullige) stukjes rubber die je onder dit rubber moet steken. Dit zou het rubber wat in de loop der jaren krimpt weer dusdanog naar buiten moeten drukken dat dit lekken voorkomt, zonder zo'n rubber van €155 p/kant
te moeten vervangen.
Bij mij hielp het overigens niks.
BMW heeft trouwens een setje van 2 (hele lullige) stukjes rubber die je onder dit rubber moet steken. Dit zou het rubber wat in de loop der jaren krimpt weer dusdanog naar buiten moeten drukken dat dit lekken voorkomt, zonder zo'n rubber van €155 p/kant

Bij mij hielp het overigens niks.
- Knot
- Berichten: 40164
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Dik apparaat hoor, en idd waardeloos dat ie verknutseld moet worden.
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Tof ding!
Heb met beiden gereden (zelfde Transporter en ook een Amarok) en vind die laatste ook wel de fijnste van de 2.
Transporter nog best vlot, maar voor mij is de (reed met enkele cabine) ruimte voorin te krap. Kon nooit echt helemaal zitten zoals ik wilde en had daardoor altijd qua ruimte de voorkeur aan de Sprinters die mijn werk had.
De Amarok zie je helaas nog weinig, ik heb ook met de 140 pk TDi gereden en de combinatie die jij hebt moet nog even heel wat fijner rijden
Overigens over dat geschakel van de automaat, vind dat duidelijk een nadeel van 7/8 trapsbakken, ze hebben gewoon teveel verzetten om uit te kiezen.
6 traps is voor mij echt wel de max met wat fijn rijd.
Wat voor banden zitten er trouwens onder de Amarok? Gewone straatbanden of toch iets van M+S banden gezien de 4motion?
Veel fijne kilometers ermee!
Heb met beiden gereden (zelfde Transporter en ook een Amarok) en vind die laatste ook wel de fijnste van de 2.
Transporter nog best vlot, maar voor mij is de (reed met enkele cabine) ruimte voorin te krap. Kon nooit echt helemaal zitten zoals ik wilde en had daardoor altijd qua ruimte de voorkeur aan de Sprinters die mijn werk had.
De Amarok zie je helaas nog weinig, ik heb ook met de 140 pk TDi gereden en de combinatie die jij hebt moet nog even heel wat fijner rijden

Overigens over dat geschakel van de automaat, vind dat duidelijk een nadeel van 7/8 trapsbakken, ze hebben gewoon teveel verzetten om uit te kiezen.
6 traps is voor mij echt wel de max met wat fijn rijd.
Wat voor banden zitten er trouwens onder de Amarok? Gewone straatbanden of toch iets van M+S banden gezien de 4motion?
Veel fijne kilometers ermee!
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Mooi werkpaard Joy 

- Hitz
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Ik vind zo'n Amarok er stoer uitzien, zonder het foute van bijv. een RAM of Silverado. Ik wens je veel plezierige kilometers! 
Bovendien, onze krijgsmacht gebruikt ze ook:


Bovendien, onze krijgsmacht gebruikt ze ook:
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Bedankt heren!
@Ferdi: Er zitten M+S banden onder (Pirelli Scorpion ATR 245/65/17). Prima voor wat mild offroad werk en ze rijden op de openbare weg ook gewoon fijn. De Amarok schijnt het in het terrein goed te doen maar met deze lengte, relatief beperkte bodemspeling en het ontbreken van lage gearing zie ik mijzelf niet een dagje modderbakken induiken.
@Erik: Het is natuurlijk een grijs kenteken auto dus kwa aanschaf scheelt het een stuk dat de BPM niet betaald hoeft te worden. Het blijft alsnog redelijk aan de prijs maar goed het is voor mij ook een auto voor privé (25% bijtelling) en dan wil je ook plezierig en comfortabel rondrijden.
@Dick: Voor jou is het rijden met aanhanger een belangrijk gegeven vermoed ik? Had je meer ruimte nodig zoals een bestelbus dat heeft?
@Folkert: Ja in dit geval was het lekken verholpen. Wat je zegt, dure rubbers.
Loopt inderdaad langs de instapdorpel via het dashboard omhoog naar bovenkant raamstijl.
@Knot: Het verlengen gaat gelukkig via de importeur. Er zijn 4 varianten mogelijk:
- De enkele cabine met een langere laadbak (auto blijf namelijk even lang).
- De dubbele cabine maar dan met een tussenschot achter de voorstoelen en verder een lege ruimte tot de achterwand waar spullen in kunnen. Geen vervoer van passagiers mogelijk.
- De dubbele cabine met 30 cm verlenging. Hier is een achterbank aanwezig en mogen er passagiers meegenomen worden.
- De dubbele cabine met 60 cm verlenging (XL-versie). Hier is de laadbak net zo groot als bij de enkele cabine met het verschil dat de dubbele cabine er nog voor zit. Dit is helemaal een monster van een wagen (590 cm lang).

@Peric: Het interieur is van degelijke materialen en makkelijk schoon te houden. De vloermatten zijn van rubber en dat is ideaal. Verder zit eigenlijk alles erop wat je nodig hebt. Cruise control, climate control met gescheiden temperatuurbediening, follow me home verlichting, dimmende binnenspiegel, automatische verlichting, regensensor, parkeersensoren, uitgebreide boordcomputer, stuurbediening etc. etc. Er zit ook een Webasto preheater onder de kap en die werkt fijn. De motor is snel op temperatuur en bij het verlaten van de auto kun je op een knop 'REST' drukken waarna de climate control warmte van de motor het interieur in blaast. Als je dan een half uurtje later terug in de auto stapt is deze nog lekker warm van binnen.



@Hitz: Dat was ook een reden om voor de Amarok te gaan. Hoe gaaf ik die USA-pickups ook vind, het heeft nu eenmaal een bepaalde uitstraling die ik moeilijk uit kan leggen aan omstanders of klanten. Daarbij komt dat die dingen aan alle kanten nog eens 10% groter zijn. Een collega heeft een Ford F150 Raptor en een Toyota Tundra. De motorkap van beide voertuigen komt ter hoogte van je nek en de laadbak is nagenoeg onbereikbaar zonder erin te klimmen via de achterzijde. Just a bit to much...
@Ferdi: Er zitten M+S banden onder (Pirelli Scorpion ATR 245/65/17). Prima voor wat mild offroad werk en ze rijden op de openbare weg ook gewoon fijn. De Amarok schijnt het in het terrein goed te doen maar met deze lengte, relatief beperkte bodemspeling en het ontbreken van lage gearing zie ik mijzelf niet een dagje modderbakken induiken.
@Erik: Het is natuurlijk een grijs kenteken auto dus kwa aanschaf scheelt het een stuk dat de BPM niet betaald hoeft te worden. Het blijft alsnog redelijk aan de prijs maar goed het is voor mij ook een auto voor privé (25% bijtelling) en dan wil je ook plezierig en comfortabel rondrijden.
@Dick: Voor jou is het rijden met aanhanger een belangrijk gegeven vermoed ik? Had je meer ruimte nodig zoals een bestelbus dat heeft?
@Folkert: Ja in dit geval was het lekken verholpen. Wat je zegt, dure rubbers.

@Knot: Het verlengen gaat gelukkig via de importeur. Er zijn 4 varianten mogelijk:
- De enkele cabine met een langere laadbak (auto blijf namelijk even lang).
- De dubbele cabine maar dan met een tussenschot achter de voorstoelen en verder een lege ruimte tot de achterwand waar spullen in kunnen. Geen vervoer van passagiers mogelijk.
- De dubbele cabine met 30 cm verlenging. Hier is een achterbank aanwezig en mogen er passagiers meegenomen worden.
- De dubbele cabine met 60 cm verlenging (XL-versie). Hier is de laadbak net zo groot als bij de enkele cabine met het verschil dat de dubbele cabine er nog voor zit. Dit is helemaal een monster van een wagen (590 cm lang).
@Peric: Het interieur is van degelijke materialen en makkelijk schoon te houden. De vloermatten zijn van rubber en dat is ideaal. Verder zit eigenlijk alles erop wat je nodig hebt. Cruise control, climate control met gescheiden temperatuurbediening, follow me home verlichting, dimmende binnenspiegel, automatische verlichting, regensensor, parkeersensoren, uitgebreide boordcomputer, stuurbediening etc. etc. Er zit ook een Webasto preheater onder de kap en die werkt fijn. De motor is snel op temperatuur en bij het verlaten van de auto kun je op een knop 'REST' drukken waarna de climate control warmte van de motor het interieur in blaast. Als je dan een half uurtje later terug in de auto stapt is deze nog lekker warm van binnen.
@Hitz: Dat was ook een reden om voor de Amarok te gaan. Hoe gaaf ik die USA-pickups ook vind, het heeft nu eenmaal een bepaalde uitstraling die ik moeilijk uit kan leggen aan omstanders of klanten. Daarbij komt dat die dingen aan alle kanten nog eens 10% groter zijn. Een collega heeft een Ford F150 Raptor en een Toyota Tundra. De motorkap van beide voertuigen komt ter hoogte van je nek en de laadbak is nagenoeg onbereikbaar zonder erin te klimmen via de achterzijde. Just a bit to much...
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Aanhanger inderdaad, Joy. Amarok zit met 3200kg echt aan max en dealer adviseerde dat ook maar niet te vaak te doen. Begrijp dat ook wel voor een 2.0TDI motor. Heb nu mijn oog op Ford Ranger 3.2D laten vallen.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Dat kan ik me voorstellen. Een Ranger lijkt mij ook een prima alternatief. Ik heb nu met max 3 ton rondgereden en dat voelt normaal aan. Motor trekt het gewoon weg zonder de neiging tot stilvallen. Mocht je ze een keer willen vergelijken dan mag je er gerust eens mee rijden met je aanhanger eraan. Ik heb 'm ook niet dagelijks nodig dus geen probleem wat mij betreft.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Jammer dat je de Ranger ook niet meer met achterbank kunt krijgen zonder te verlengen. Dan wordt het 60+k aftikken. En dan moet de auto er nog bij.
3.2 Liter moet verder wel erg lekker zijn.

3.2 Liter moet verder wel erg lekker zijn.
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Bedankt voor het aanbod, Joy. Kom er graag tzt op terug.
Eens, Allen. Maar ik heb die achterbank niet nodig. Alleen het trekgewicht. Alternatief voor mij is een Ram. Maar eerst ff doorsparen.
Eens, Allen. Maar ik heb die achterbank niet nodig. Alleen het trekgewicht. Alternatief voor mij is een Ram. Maar eerst ff doorsparen.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Nu je het over een Amerikaanse Pick-up hebt.. NIET DOEN!!
Vriend van mij werkt bij een garage waar ze een paar van die dingen in onderhoud hebben. Dacht dat het een Dodge Ram was.. Is pas een probleem met de automaat verholpen, € 3500,- reparatie.
Nu is er iets met de motor aan de hand. Alle kleppen moeten vervangen worden, á € 110,- per stuk. Dat is dus alleen de kleppen. 4 kleppen per cilinder..
Neuh, doe mij maar een Europeaan..
Vriend van mij werkt bij een garage waar ze een paar van die dingen in onderhoud hebben. Dacht dat het een Dodge Ram was.. Is pas een probleem met de automaat verholpen, € 3500,- reparatie.
Nu is er iets met de motor aan de hand. Alle kleppen moeten vervangen worden, á € 110,- per stuk. Dat is dus alleen de kleppen. 4 kleppen per cilinder..
Neuh, doe mij maar een Europeaan..
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Goed verhaal.Peric schreef:Nu je het over een Amerikaanse Pick-up hebt.. NIET DOEN!!
Vriend van mij werkt bij een garage waar ze een paar van die dingen in onderhoud hebben. Dacht dat het een Dodge Ram was.. Is pas een probleem met de automaat verholpen, € 3500,- reparatie.
Nu is er iets met de motor aan de hand. Alle kleppen moeten vervangen worden, á € 110,- per stuk. Dat is dus alleen de kleppen. 4 kleppen per cilinder..
Neuh, doe mij maar een Europeaan..

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Jenna had de 318is (inmiddels voorzien van 2.8) nog gespot op Spa Francorchamps. Leuk dat die auto voortleeft op circuits. Eigenaar is lekker verder gegaan met aanpassen waar ik gestopt ben.


Zoals ie was:

De Amarok wordt gebruikt waarvoor ie gemaakt is, zeulen met aanhangers en rijden door modder. De Sprinter zat hopeloos vast met het storten van een 1e lading grond. Halve aanhanger met de hand leeg moeten scheppen. De 2e lading maar even met de Amarok gebracht. Zonder ook maar enige vorm van wielspin op dezelfde plek weten te komen, gelost en weer weggereden. Blijft apart dat 4WD.


Zoals ie was:
De Amarok wordt gebruikt waarvoor ie gemaakt is, zeulen met aanhangers en rijden door modder. De Sprinter zat hopeloos vast met het storten van een 1e lading grond. Halve aanhanger met de hand leeg moeten scheppen. De 2e lading maar even met de Amarok gebracht. Zonder ook maar enige vorm van wielspin op dezelfde plek weten te komen, gelost en weer weggereden. Blijft apart dat 4WD.

- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: 4MOTION werkpaard
Vandaag viel me op dat de ruitenwissers niet meer in de ruststand terug kwamen bij gebruik van de regensensormodus. Dat soort dingen irriteren me tegelijk mateloos dus alle standen van de hendel getest met motor uit- en aanzetten maar de wisser hupte telkens net een sprongetje van de ruststand terug omhoog.
Argh, maandag gelijk de dealer bellen, uitschelden, forums vol klagen
Blijkt het zo te zijn dat de wissers bij temperaturen onder de 4,0 graden automatisch iets hoger gaan staan om de warmte van de ventilatieroosters op het glas te gebruiken om vastvriezen te voorkomen. Aha

Argh, maandag gelijk de dealer bellen, uitschelden, forums vol klagen

Blijkt het zo te zijn dat de wissers bij temperaturen onder de 4,0 graden automatisch iets hoger gaan staan om de warmte van de ventilatieroosters op het glas te gebruiken om vastvriezen te voorkomen. Aha


-
- Berichten: 6759
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Gisae, Google [Bot] en 11 gasten