Wat doen de DF-ers eigenlijk in het dagelijkse leven?
- Niels
- Auto: Prius+
Re: Wat doen de DF-ers eigenlijk in het dagelijkse leven?
+50% t.o.v. van je bruto maandloon en daar moet je vaak wel 2x zo hard voor werken en mega flexibel voor zijn. Bij ons zijn jobgroups imho behoorlijk scheef gegroeid. Je krijgt wel 50% meer maar in eenzelfde JG onshore heb je -en niet dezelfde werkdruk en al helemaal niet dezelfde verantwoording. Maar goed, dat geldt voor mijn functie. Verder wordt hier boven iets gegrapt wat dus echt wel voorkomt, een ervaren operator kan meer binnenbrengen dan een jonge(re) supervisor.
-
Leuke beroepstak de Offshore. Een van mijn beste maten is stuurman op een zeesleper en hij stuur mij soms de reports door aangaande accidenten aan boord. Als je die leest dan snap je ook wel dat er goed gemonitord moet worden. Echt de meest lompe verwondingen door lamlendigheid; vingers tussen de riem van een compressor omdat ze de cover niet terug geplaatst hebben.
Ikzelf woon en werk in Shanghai als European Sales Manager. Na mijn, bescheiden, wereldreis besloten dat ik even geen geluk ging vinden in Nederland. Nu alweer bijkans een jaar weg en het is een hele goede beslissing geweest.
Mijn tip voor alle vroege twintigers. Indien je interesse hebt in reizen, werken in het buitenland, lesgeven haal dan je internationale teaching certificate. Ik kom veel mensen tegen die docent bij internationale scholen zijn en die verdienen bijzonder goed, helemaal de ongunstige RMB-EURO rate in ogenschouw nemende
Bovendien hebben ze altijd docenten nodig want hoge turnover rate dus doorgaans werk zat!
Ikzelf woon en werk in Shanghai als European Sales Manager. Na mijn, bescheiden, wereldreis besloten dat ik even geen geluk ging vinden in Nederland. Nu alweer bijkans een jaar weg en het is een hele goede beslissing geweest.
Mijn tip voor alle vroege twintigers. Indien je interesse hebt in reizen, werken in het buitenland, lesgeven haal dan je internationale teaching certificate. Ik kom veel mensen tegen die docent bij internationale scholen zijn en die verdienen bijzonder goed, helemaal de ongunstige RMB-EURO rate in ogenschouw nemende

- HansD
Key accountmanager bij Magimix
- Robin Hartog
Klopt inderdaad. Iemand die ik ken geeft Engelse les op een internationale school in Abu Dhabi. In NL zou diegene allang in de laatste belastingschijf zitten. Met een schamele 23 jaar.HSR schreef:Leuke beroepstak de Offshore. Een van mijn beste maten is stuurman op een zeesleper en hij stuur mij soms de reports door aangaande accidenten aan boord. Als je die leest dan snap je ook wel dat er goed gemonitord moet worden. Echt de meest lompe verwondingen door lamlendigheid; vingers tussen de riem van een compressor omdat ze de cover niet terug geplaatst hebben.
Mijn tip voor alle vroege twintigers. Indien je interesse hebt in reizen, werken in het buitenland, lesgeven haal dan je internationale teaching certificate. Ik kom veel mensen tegen die docent bij internationale scholen zijn en die verdienen bijzonder goed, helemaal de ongunstige RMB-EURO rate in ogenschouw nemendeBovendien hebben ze altijd docenten nodig want hoge turnover rate dus doorgaans werk zat!

- dvh
Neem aan dat je je voordeel dan moet halen met het minder betalen van belasting omdat je in het buitenland werkt ?Niels schreef:+50% t.o.v. van je bruto maandloon en daar moet je vaak wel 2x zo hard voor werken en mega flexibel voor zijn. Bij ons zijn jobgroups imho behoorlijk scheef gegroeid. Je krijgt wel 50% meer maar in eenzelfde JG onshore heb je -en niet dezelfde werkdruk en al helemaal niet dezelfde verantwoording. Maar goed, dat geldt voor mijn functie. Verder wordt hier boven iets gegrapt wat dus echt wel voorkomt, een ervaren operator kan meer binnenbrengen dan een jonge(re) supervisor.
Want in NL. Stel 4000,- bruto of 6000,- bruto. Dan ga je van pakwerg 2600,- netto naar 3000,- netto.
Voor die 400,- meer heel flexibel zijn en (heel?) hard werken..
-
Hoezo zou dat netto zo weinig moeten schelen David?
- dvh
Ik overdrijf. 4000 - 6000 bruto geeft een netto verschil van pak en beet 1000,-
Dus 2600 - 3600 netto.. Dat is natuurlijk wel netjes
Weet ff niet hoe dat met verplichte pensioenafdrage zit..
Maar Bert heeft wel eens gemeld dat doordat hij grotendeels in het buitenland verblijft hij tegen minder dan het Nederlandse belastingtarief belasting moet afdragen. Waardoor het bruto / netto verhaal gunstiger wordt.
Dus 2600 - 3600 netto.. Dat is natuurlijk wel netjes

Weet ff niet hoe dat met verplichte pensioenafdrage zit..
Maar Bert heeft wel eens gemeld dat doordat hij grotendeels in het buitenland verblijft hij tegen minder dan het Nederlandse belastingtarief belasting moet afdragen. Waardoor het bruto / netto verhaal gunstiger wordt.
-
Plus dat 't vast niet om 2600-3600 netto gaat..... 

- Niels
Alles afhankelijk van de functie natuurlijk maar niet voor niets komen offshore ook een hoop Polen en mensen uit Azië. Ik denk dat een steward gewoon op minimum loon zit met offshore toeslag en daar wil een NL-er idd niet voor offshore David
Het is alleen wel zo dat als je niet goed opgeleid bent dat er banen zijn waarbij je met veel en hard werken een behoorlijk loon kunt vangen offshore.

- Niels
Yup, maar je maakt wel forse kosten voor b.v. een arbeidsongeschiktheid verzekering en je hebt geen pensioen opbouw. Het mooie van Bert zijn baan is de vrije tijd die erbij komt kijken (naast het loon natuurlijk).dvh schreef: Maar Bert heeft wel eens gemeld dat doordat hij grotendeels in het buitenland verblijft hij tegen minder dan het Nederlandse belastingtarief belasting moet afdragen. Waardoor het bruto / netto verhaal gunstiger wordt.
- Bert ///M3
Voor dat soort bedragen kom ik niet opdagen nee. Ik werk wel in een ander land, nu Noorwegen maar ik moet daar ook gewoon belasting betalen. Wat dat betreft schiet dat niet op, maar het staatpensioen en de verlof voorwaarden zijn er wel heel gunstig. Noorwegen is 2 weken op en 4 weken af, internationaal zoals in Afrika etc kan je wel belastingvrij werken maar dan heb je 4 weken op af. Basissalaris is daar dan weer wat lager en je moet jezelf verzekeren tegen allerlei ongein maar doordat je geen loonbelasting betaald verdien je onder de streep wel meer.
Je moet bij offshore functies ook even nadenken over functie vs verantwoordelijkheden, eigenlijk overal.
Je kan er simpelweg painter zijn of het dek aanvegen. Dan heb je ook een goed salaris tov iemand die een gewone baan heeft maar echt bijzonder is het niet. Verantwoordelijkheid ook nul en je hebt een vrij zorgeloos bestaan.
Praat je over managment niveau dan liggen de salarissen anders maar de verantwoordelijkheden ook. Ik heb wel op projecten gezeten die in 3 maanden tijd meer als 200 miljoen euro kostten, inclusief design, 3rd party contractors, materiaal etc. 1 fuckup van een driller of een 3rd party contractor kan zo'n project dus volledig om zeep helpen. Of als je kijkt naar het BP debacle in de Golf van Mexico dat heeft ze een slordige 40 miljard gekost. Dat is wel iets anders als een junior engineer die een rekenfoutje maakt op kantoor. Dus die salarissen liggen een heel eind hoger (zeg maar meer als een minister in de 2e kamer) maar in mijn ogen zijn die salarissen wel gerechtvaardigd.
Je moet bij offshore functies ook even nadenken over functie vs verantwoordelijkheden, eigenlijk overal.
Je kan er simpelweg painter zijn of het dek aanvegen. Dan heb je ook een goed salaris tov iemand die een gewone baan heeft maar echt bijzonder is het niet. Verantwoordelijkheid ook nul en je hebt een vrij zorgeloos bestaan.
Praat je over managment niveau dan liggen de salarissen anders maar de verantwoordelijkheden ook. Ik heb wel op projecten gezeten die in 3 maanden tijd meer als 200 miljoen euro kostten, inclusief design, 3rd party contractors, materiaal etc. 1 fuckup van een driller of een 3rd party contractor kan zo'n project dus volledig om zeep helpen. Of als je kijkt naar het BP debacle in de Golf van Mexico dat heeft ze een slordige 40 miljard gekost. Dat is wel iets anders als een junior engineer die een rekenfoutje maakt op kantoor. Dus die salarissen liggen een heel eind hoger (zeg maar meer als een minister in de 2e kamer) maar in mijn ogen zijn die salarissen wel gerechtvaardigd.
- Bert ///M3
Ligt er aan. Ik werk voor een grote multinational en wij hebben gewoon een keurig pensioen. 15% betaald door de baas zeg maar.Niels schreef:Yup, maar je maakt wel forse kosten voor b.v. een arbeidsongeschiktheid verzekering en je hebt geen pensioen opbouw. Het mooie van Bert zijn baan is de vrije tijd die erbij komt kijken (naast het loon natuurlijk).dvh schreef: Maar Bert heeft wel eens gemeld dat doordat hij grotendeels in het buitenland verblijft hij tegen minder dan het Nederlandse belastingtarief belasting moet afdragen. Waardoor het bruto / netto verhaal gunstiger wordt.
Maar als je dus in het buitenland werken gaat en je betaald geen belasting in Nederland dan heb je weer geen recht op AOW tenzij je dat vrijwillig betaald. Is ook niet zo heel relevant, tegen de tijd dat ik 70 ben bestaat die toch niet meer.
- Bert ///M3
Klopt ook. Hoewel het per regio verschilt. Vaak is managment expat en de gewone functies zijn locals.Niels schreef:Alles afhankelijk van de functie natuurlijk maar niet voor niets komen offshore ook een hoop Polen en mensen uit Azië. Ik denk dat een steward gewoon op minimum loon zit met offshore toeslag en daar wil een NL-er idd niet voor offshore DavidHet is alleen wel zo dat als je niet goed opgeleid bent dat er banen zijn waarbij je met veel en hard werken een behoorlijk loon kunt vangen offshore.
Vroeger kon je in de drilling tak jezelf opwerken van nul naar OIM / Platform manager. Dat word tegenwoordig al moeilijker zo niet onmogelijk omdat er gewoon meer eisen gesteld worden, en terecht. In Noorwegen moet je bijvoorbeeld een speciale school gevolgd hebben tegenwoordig anders word je simpelweg niet aangenomen. Zeg maar een soort LTS maar dan voor roughnecks. Managment niveau daar eisen ze gewoon een bepaalde achtergrond en je moet voldoen aan allerlei psychologische profielen en intellegentietests etc. Shell niet anders, die hebben ook een selectieprocedure en allerlei tests. In Noorwegen is het zelfs zo dat het al in de wet staat aan welke opleidingseisen je moet voldoen.
- Niels
Momenteel is het bij ons ook competency voor en competency na 

- Bert ///M3
Geloof ik direct. Ik weet wel dat ze mij een baan aanboden, 1 van de voorwaarden was dat je binnen 3 jaar Round I en Round II moest halen. Dat is in feite een universitaire studie, in de UK kan je met die certificaten een master titel aanvragen.
-
- Auto: M3P, 130i
Leuke verhalen!
Wij maken gebruik van een andere vorm van offshore binnen IT, maar dat is omdat de tarieven -30% zijn.
Zijn dan Indiers. lol.
Wij maken gebruik van een andere vorm van offshore binnen IT, maar dat is omdat de tarieven -30% zijn.

- Niels
Ja die vorm ken ik ook
als je het opheft bespaar je 100% en als customer met een IT probleem is het uiteindelijke resultaat hetzelfde..... Inmiddels heb ik mijn connecties wel intern en bel ik echt never meer met de "helpdesk" in QL.

-
- Auto: M3P, 130i
Herkenbaar. Daarom gebruiken wij een lokale helpdesk per regio (US, EU,Asia). Voor activiteiten zonder klantcontact is offshore prima geschikt.Niels schreef:Ja die vorm ken ik ookals je het opheft bespaar je 100% en als customer met een IT probleem is het uiteindelijke resultaat hetzelfde..... Inmiddels heb ik mijn connecties wel intern en bel ik echt never meer met de "helpdesk" in QL.

- Arthur
- Auto: Nr.51
Keihard werken, idd, dat wordt wel eens vergeten
En scheefgroei is er in zekere zin ook wel. Wij hebben, op papier, vergelijkbare functies. Jij bent HBO-er en ik MBO-er. Nu zal er voor mij niet zoveel rek meer inzitten als voor jou, maar toch. Volgens mij loopt er bij jullie zelfs een HMI-er rond met als hoogste een timmerdiploma
Maar werken in olie en gas is niet slecht, qua financiën. Helemaal als je ook nog eens naar het buitenland wilt, Shakalin of Irak bv. En offshore natuurlijk. Voor mij is de ploegendienst wel voldoende en mag graag elke dag weer naar huis gaan. Maar een dagdienstbaan moet ik niet aan denken. Financieel een stap terug en geen vrije tijd meer
En wat de competenties betreft, er wordt net weer wat nieuws uitgerold, dat zal jullie ook al wel bereikt hebben neem ik aan? Dat gaat straks weer lekker knellen met de beschikbare "resources" en de planning...

En scheefgroei is er in zekere zin ook wel. Wij hebben, op papier, vergelijkbare functies. Jij bent HBO-er en ik MBO-er. Nu zal er voor mij niet zoveel rek meer inzitten als voor jou, maar toch. Volgens mij loopt er bij jullie zelfs een HMI-er rond met als hoogste een timmerdiploma

Maar werken in olie en gas is niet slecht, qua financiën. Helemaal als je ook nog eens naar het buitenland wilt, Shakalin of Irak bv. En offshore natuurlijk. Voor mij is de ploegendienst wel voldoende en mag graag elke dag weer naar huis gaan. Maar een dagdienstbaan moet ik niet aan denken. Financieel een stap terug en geen vrije tijd meer

En wat de competenties betreft, er wordt net weer wat nieuws uitgerold, dat zal jullie ook al wel bereikt hebben neem ik aan? Dat gaat straks weer lekker knellen met de beschikbare "resources" en de planning...
Niels schreef:+50% t.o.v. van je bruto maandloon en daar moet je vaak wel 2x zo hard voor werken en mega flexibel voor zijn. Bij ons zijn jobgroups imho behoorlijk scheef gegroeid. Je krijgt wel 50% meer maar in eenzelfde JG onshore heb je -en niet dezelfde werkdruk en al helemaal niet dezelfde verantwoording. Maar goed, dat geldt voor mijn functie. Verder wordt hier boven iets gegrapt wat dus echt wel voorkomt, een ervaren operator kan meer binnenbrengen dan een jonge(re) supervisor.
-
Onlinetomgtr
Ik heb MBO en zit in olie(handel). Uiteindelijk gaat het om kennis en ervaring, niet om papiertjes meestal (gelukkig!!)
- Arthur
- Auto: Nr.51
Toch gaan ze steeds meer richting de papiertjes. Ik heb een aantal collega's die via een contractor bij ons werken. Capabele, ervaren mensen. Maar zodra ze solliciteren naar posities binnen ons bedrijf dan worden ze, oa, daarop afgewezen. Soms worden ze ook als te oud ervaren... Terwijl ze staan te springen om mensen 

- Joopieboy
Eens met Arthur, das war einmal. Ik had een praktijk uit België maar dan kom je er moeilijker tussen als dat je de Nederlandse papieren hebt ondanks dat het veel minder is qua niveau.... Ze willen het gewoon steeds meer, als je ziet ook al de papieren die je moet halen om je werk te kunnen doen...tomgtr schreef:Ik heb MBO en zit in olie(handel). Uiteindelijk gaat het om kennis en ervaring, niet om papiertjes meestal (gelukkig!!)
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Dat heeft neem ik aan volledig met de bescherming van de natuur daar te maken?Bert ///M3 schreef:In Noorwegen is het zelfs zo dat het al in de wet staat aan welke opleidingseisen je moet voldoen.Niels schreef:Alles afhankelijk van de functie natuurlijk maar niet voor niets komen offshore ook een hoop Polen en mensen uit Azië. Ik denk dat een steward gewoon op minimum loon zit met offshore toeslag en daar wil een NL-er idd niet voor offshore DavidHet is alleen wel zo dat als je niet goed opgeleid bent dat er banen zijn waarbij je met veel en hard werken een behoorlijk loon kunt vangen offshore.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Exact. Bij defensie veel didactische cursussen gevolgd, inclusief examens, om als instructeur te mogen functioneren.Arthur schreef:Toch gaan ze steeds meer richting de papiertjes. Ik heb een aantal collega's die via een contractor bij ons werken. Capabele, ervaren mensen. Maar zodra ze solliciteren naar posities binnen ons bedrijf dan worden ze, oa, daarop afgewezen. Soms worden ze ook als te oud ervaren... Terwijl ze staan te springen om mensen
Burgermaatschappij doet daar niets mee. Je moet gewoon een volledige HBO docenten opleiding volgen om voor de klas te mogen staan. Natuurlijk heb ik nieuwe dingen geleerd, maar in vergelijk met mijn medestudenten zat ik in het begin van de studie echt op een veel hoger didactisch niveau en heb ik in die drie jaar niet extreem veel bijgeleerd betreffende didactiek.
- Bert ///M3
Hm nee.Bram schreef:Dat heeft neem ik aan volledig met de bescherming van de natuur daar te maken?Bert ///M3 schreef:In Noorwegen is het zelfs zo dat het al in de wet staat aan welke opleidingseisen je moet voldoen.Niels schreef:Alles afhankelijk van de functie natuurlijk maar niet voor niets komen offshore ook een hoop Polen en mensen uit Azië. Ik denk dat een steward gewoon op minimum loon zit met offshore toeslag en daar wil een NL-er idd niet voor offshore DavidHet is alleen wel zo dat als je niet goed opgeleid bent dat er banen zijn waarbij je met veel en hard werken een behoorlijk loon kunt vangen offshore.
Het is in Noorwegen zo dat er meer eisen gesteld worden aan automatisering. Alles word haast dmv machines gedaan. Daardoor is het werk zelf ook gecompliceerder geworden. Een Roughneck in de VS zoals je op discovery ziet hoeft alleen maar te weten waar de bezem staat bij wijze van spreken en hoe de vetspuit werkt. Tegenwoordig op de huidige generaties drilling rigs zijn er zoveel gecompliceerde systemen dat er simpelweg aanvullende eisen gesteld worden.
De andere reden is heel simpel, eigen volk eerst. Het is voor hun ook een manier om goedkope werkkrachten buiten de deur te houden.