Nedcar

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Nedcar

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2006, 19:25

Van de week reed ik langs Nedcar en het viel me op dat er zo ontzettend veel Smart ForFour's op de terreinen stonden. Eerste gedachte die mij te binnen schoot was: onverkoopbaar.


Nu lees ik dit:

Daimler wil af van 'Nederlandse' Smart ForFour

Uitgegeven: 25 maart 2006 13:06
Laatst gewijzigd: 25 maart 2006 18:51

STUTTGART - Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler wil af van de Smart ForFour, die in het Nederlandse Born wordt geproduceerd. Het concern is van plan de productie van de ForFour volledig stop te zetten, zo staat in een verklaring die zaterdag is verspreid.

Daimler wil zich volledig richten op de kleinere variant van het compacte autootje, de Smart ForTwo. Het concern denkt met Smart op die manier betere resultaten te kunnen boeken. De ForFour wordt gemaakt door Nedcar, dat een volledige dochter is van het Japanse Mitsubishi Motors Corporation en ook de Mitsubishi Colt produceert.


Personeelssterkte

Een woordvoerster van NedCar verklaarde zaterdag niet blij te zijn met het voornemen van DaimlerChrysler. Of het verdwijnen van de ForFour gevolgen heeft voor de personeelssterkte van NedCar kon ze niet zeggen. Wel heeft Mitsubishi NedCar ervan verzekerd dat het Nederlandse bedrijf de Colt kan blijven maken. Bij NedCar in Born werken 3000 mensen.

Het voornemen van Daimler is een flinke tegenvaller voor NedCar, dat vorig jaar veel minder auto's produceerde dan was gepland en waar de afgelopen twee jaar al 1700 mensen van de loonlijst werden geschrapt. Er rolden in 2005 115.000 wagens van de band, terwijl het bedrijf had gemikt op 210.000. De woordvoerster sprak in dat verband van een "redelijk afkalvende lijn".

Toekomst

De toekomst van NedCar hangt nu volledig af van wat Mitsubishi met het bedrijf in Born aan wil. Er bestaat in Born enige hoop dat er wel snel een opvolger komt voor de Smart ForFour, die in 2004 op de markt kwam. De productie van een tussentijds model was sowieso al een optie omdat de Smart ForFour niet goed liep. Op lange termijn moet er ook een opvolger komen voor de Mitsubishi Colt, die eveneens sinds 2004 wordt gemaakt en waarvan de "levenscyclus" over ongeveer drie jaar afloopt.

Van DaimlerChrysler was al bekend dat het in zijn maag zat met de Smart. Officiële cijfers over de resultaten van dit onderdeel zijn nooit naar buiten gebracht, maar met regelmaat duiken berichten op dat de Smart verliesgevend is. Van de Smart ForFour zijn er tot nu toe ongeveer 100.000 verkocht. De concurrentie in dit segment is volgens een woordvoerder van DaimlerChrysler enorm.

Als de plannen van DaimlerChrysler met de Smart definitief hun beslag krijgen, zal dat in elk geval wel in Duitsland banen kosten. Het Duits-Amerikaanse autoconcern verwacht dat er uiteindelijk driehonderd mensen op straat zullen komen te staan. Zij zijn werkzaam bij het kantoor van Smart in Stuttgart.

Mercedes

Smart is binnen DaimlerChrysler onderdeel van de Mercedes Car Group, waar ook de Mercedes onder valt. Deze divisie kampt met tegenvallende resulaten. Onder de vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter Dieter Zetsche is bij dit onderdeel een reorganisatie in gang gezet die 8500 banen kost. Door het afstoten van de Smart ForFour en de verdere reorganisatie van Smart zal DaimlerChrysler een reeks voorzieningen moeten treffen, waarmee ongeveer 1 miljard euro is gemoeid.

Vakbond

Vakbond De Unie is bezorgd over de ontwikkelingen bij NedCar. "We zijn nu volledig aangewezen op wat Mitsubishi van plan is. Daar zullen we op moeten wachten", aldus bestuurder Bert Keulen. Verbaasd over het voornemen van DaimlerChrysler is hij niet. "We hielden al enige tijd ons hart vast."

bron nu.nl

De Smart ForTwo is een flink succes volgens mij. Zijn er meer van verkocht dan gepland (dacht ik) en los van wat elandproeven in het begin en het daardoor veroorzaakte harde onderstel, is het een prima karretje als je de semi automaat buiten beschouwing laat.

De Smart Roadster vond ik een geweldige zet van Smart, heel gaaf karretje, dat helaas (of gelukkig?) niet in grote getalen wordt verkocht.

De ForFour heb ik echt nooit begrepen. Het is een nietszeggend ontwerp, hij voegt werkelijk níets unieks toe aan het huidige wagenpark. Hij is niet cool, hij is niet suf, het is gewoon een net-niet auto. Waarom is die auto in productie gekomen?? Niemand zat daarop te wachten toch?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2006, 19:28

Aan bovengenoemde getallen valt af te lezen dat er 15.000 forfour's bij Nedcar en de dealer zouden moeten staan. My God... dat is nogal wat.

Ook een gerucht gehoord dat er 11.000 onverkochte Roadsters staan wereldwijd.

Als fabrikant hoop je natuurlijk op een succes, maar ook daar zou je via marktonderzoeken moeten inzien dat het weleens tegen kan vallen. Waarom neem je dan zo'n opdracht aan? Op voorhand hadden veel mensen geen hoge verwachtigen van die auto.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 26 mar 2006, 19:43

Een goede bekende van me werkt er...

die vertelde 1 jaar geleden al dat ze er 10000 hadden staan, onverkocht. Ze stonden in Belgie en Frankrijk geparkeerd, hij noemde toen een bedrag van iets van (schiet me er niet op af) 85000 Euro verlies per dag aan parkeerkosten, renteverlies, schades etc etc :shock:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2006, 19:56

Als ze dat nou in de korting voor de Roadster Coupé met stoelverwarming en Brabus Sportpakketje stoppen, dan ben ik ook weer blij :lol:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 26 mar 2006, 20:16

Mooi. Staat er over een paar jaar weer een nieuwe Brabus roadster op mij te wachten. Misschien kan ik er dan gelijk 2 voor de prijs van 1 meenemen.

Maar het hele smart-verhaal is natuurlijk een drama. Alles gaat mis wat er maar mis kan gaan. Financieel, organisatorisch, productie en uiteindelijk ook met de winst (of het gebrek daar aan) natuurlijk.

Wat ik over de 4/4 hoorde is dat hij nog wel in China of lage lonen landen geproduceerd zou gaan worden. Het stopzetten van de productie heeft dan alleen betrekking op Born. Was zaterdag bij mijn dealer en daar was wel een beetje paniek trouwens. Niet gek, natuurlijk als klanten in de showroom staan en ze tegelijkertijd dit verhaal op de radio horen :roll:

P.S. Ik heb zelf heel weinig met de 4/4 trouwens. Niet mijn auto.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 27 mar 2006, 18:37

Dennis Cavallino schreef:Als ze dat nou in de korting voor de Roadster Coupé met stoelverwarming en Brabus Sportpakketje stoppen, dan ben ik ook weer blij :lol:
Idd een 60kw roadster coupe met Brabus pakket voor 15,5k zwart met zwarte kooi, helemaal top.


Koop ik er ook een.

Michel

Gebruikersavatar
Floris S
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2006, 16:47

Bericht door Floris S » 27 mar 2006, 20:29

[img:490:279]http://img61.imageshack.us/img61/3155/bilde6ms.jpg[/img]
Artist render of what the MG Midget could look like
New Smart-based MG Roadster could see production by early 2007

The UK-based Kimber group has assembled a high-profile set of European industry executives to revive MG sports cars using technology from the Smart car brand.

By 2011, Kimber plans to be building two sports cars at an annual combined volume of 19,000 units.

The first car to come to market would be a small roadster based on the Smart Roadster. Smart stopped building that model last autumn because of slow sales.

The second vehicle would be a larger roadster using some of the components of the MG TF. The MG TF went out of production when MG Rover collapsed last April.

The CEO of Kimber's management team will be Englishman Barrie Wills, a long-standing industry figure who launched the Elan at Lotus and also worked for Jaguar and De Lorean.

Kimber's chairman will be UK businessman David James, a company recovery specialist who helped to revive the Millennium Dome exhibition complex in Greenwich near London.

Executives with auto industry experience will take on key roles, including John Perrott, formerly of McLaren and Lotus, who will be the purchasing director.

Italian Paolo Caccamo will serve as an advisor to the project. He is chairman of design and engineering specialist I.DE.A. Institute of Italy and the former CEO of Italian contract manufacturer Bertone.

Former Freightliner and Mercedes-Benz USA President Peter Keilbach, a German national, is also on the Kimber board.
- AutoWeek

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 27 mar 2006, 20:49

En dan een Yamaha R1 motor graag........

Koplampen vind ik niets.

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 29 mar 2006, 13:34

Die 4/4 heb ik ook nooit gesnapt. Zo'n rijdende playmobile auto is toch niks ? Ouwe lui vinden hem te hip en jonge lui vinden hem te suf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], HarryC, L5S1, MarcF, Opa, tomgtr en 22 gasten