Andere / zwaardere motor plaatsen
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Andere / zwaardere motor plaatsen
Ivm de recente discussie over een non-m e46 met een m3 motor die niet op het kentekenbewijs staat maar een draadje aangemaakt.
Zoals sommigen weten wordt mijn e36 compact voorzien van een e36 m3 motor.
Wat de vereisten volgens de rdw zijn;
- De herkomst van het blok moet bekend zijn. Dit moet aan de hand van een aankoopfactuur, icm het kenteken of chassisnummer van de donorauto. BMW kan het chassisnummer verstrekken aan de hand van het motornummer.
- De auto moet voldoen aan de apk en geluidseisen.
Bovenstaande zou in principe geen probleem moeten zijn.
Nu heb ik zo ongeveer de laatst gebouwde e36 compact. Hij is van 7-2000. Volgens de rdw heb ik dan de volgende aanvullende eisen;
In gebruik genomen na 30 juni 1999
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand ook individueel moet worden getoetst op het TestCentrum Lelystad (TCL). Na de keuring op een keuringsstation neemt het TCL contact met u op om de aanvullende testen te plannen.
Wie heeft er ervaring met deze test? Heb begrepen dat de kosten rond de 600 + 120 per uur zijn.
Waar letten ze op bij de test. Remmen ed worden uiteraard omgebouwd naar M3. Een nieuw intrax 1k2 onderstel zal de wegligging ook niet slechter maken.
Zoals sommigen weten wordt mijn e36 compact voorzien van een e36 m3 motor.
Wat de vereisten volgens de rdw zijn;
- De herkomst van het blok moet bekend zijn. Dit moet aan de hand van een aankoopfactuur, icm het kenteken of chassisnummer van de donorauto. BMW kan het chassisnummer verstrekken aan de hand van het motornummer.
- De auto moet voldoen aan de apk en geluidseisen.
Bovenstaande zou in principe geen probleem moeten zijn.
Nu heb ik zo ongeveer de laatst gebouwde e36 compact. Hij is van 7-2000. Volgens de rdw heb ik dan de volgende aanvullende eisen;
In gebruik genomen na 30 juni 1999
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand ook individueel moet worden getoetst op het TestCentrum Lelystad (TCL). Na de keuring op een keuringsstation neemt het TCL contact met u op om de aanvullende testen te plannen.
Wie heeft er ervaring met deze test? Heb begrepen dat de kosten rond de 600 + 120 per uur zijn.
Waar letten ze op bij de test. Remmen ed worden uiteraard omgebouwd naar M3. Een nieuw intrax 1k2 onderstel zal de wegligging ook niet slechter maken.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Ik heb mijn MINI Cooper van 2002 (omgebouwd en) omgekeurd naar Cooper S. In dit geval wel een motor zoals die oorspronkelijk ook in dit type geleverd is, dus geen individuele keuring nodig. Bij de RDW bleek vooral de onwetendheid van de keurmeester, die pas na overleg met een collega en langdurig bellen met hun interne servicelijn leek te snappen waar we nou precies voor kwamen.
Alle papieren zoals kentekenbewijs van de donor en Europese typegoedkeuring etc meegenomen, 5 minuten met een lamp en wat duwen en trekken onder de auto, en het was allemaal in orde. Volgens de keurmeester was de keuring niet bedoeld voor dit soort ombouwconstructies, maar na invullen van de gegevens (en afrekenen bij de balie) kreeg ik ruim een week later een nieuw kentekenbewijs in de bus.
Alle papieren zoals kentekenbewijs van de donor en Europese typegoedkeuring etc meegenomen, 5 minuten met een lamp en wat duwen en trekken onder de auto, en het was allemaal in orde. Volgens de keurmeester was de keuring niet bedoeld voor dit soort ombouwconstructies, maar na invullen van de gegevens (en afrekenen bij de balie) kreeg ik ruim een week later een nieuw kentekenbewijs in de bus.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Rotte is dat de m3 motor nooit officieel in de compact geleverd is. BMW heeft er ooit 1 op kenteken gezet maar of dat genoeg is betwijfel ik.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Als die ene een Nederlandse typegoedkeuring heeft, zou je dat kunnen proberen.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Heeft alleen Duits kenteken gehad.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Edit: Laat maar vwb de andere compact M3/touring M3, die waren natuurlijk allemaal van <1999.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
De compact m3 is in 1996 gebouwd
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Ik denk dat je niet voor aanvullende eisen hoeft te gaan van 2000...Eric-328 schreef:Rotte is dat de m3 motor nooit officieel in de compact geleverd is. BMW heeft er ooit 1 op kenteken gezet maar of dat genoeg is betwijfel ik.
ik neem aan dat wanneer het type er kwam ook geldig is? dat is als het ware het type goedkeuring dus uit jaren 90?
Ik heb destijds ook een e36 Compact met M3 motor laten keuren, gewoon bij de RDW Almelo en no problem, alhoewel, wel 1 en dat ging om de uitlaat die door midden was gesneden en weer aan elkaar gelast ivm ruimte onder kofferbak.
doch na het laten zien van een tekening van hoe en waarom was er geen probleem meer omdat alles verder ook goed er uitzag ala M3 e36 zeg maar.
moet ik wel bij zeggen dat het ook ligt aan de mensen die het keuren en hoe de klant zich gedraagt...
die man die hem bouwde kreeg onenigheid en niet helemaal goed ivm de uitlaat...ik veranderde niks maar liet een tekening van de uitlaat zien en hoe en wat en waarom, toen was het goed.
Maar tegenwoordig kan je wel dikke en goed passende demper krijgen voor zoiets dacht ik, dus dan helemaal geen probleem.
dus als je kan laten zien waar de motor uitkomt en het goed in elkaar zit allemaal dan voorzie ik geen groot probleem en moet het (neem ik aan) bij een gewoon RDW keurings station kunnen? alhoewel die van mij al wel lang gelden is, 1998<>1999 oid destijds.
leuk spul

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Voor de volledigheid: mijn 'gemakje' was ook bij de RDW in Almelo! 

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
EU type goedkeuring lijkt mij meer dan voldoende.Eric-328 schreef:Heeft alleen Duits kenteken gehad.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Kun je niet wat met andere van M3 motor voorziene Compacts die op NL kenteken staan, zoals de ex van GTRené, en die blauwe die hier afgelopen jaar te koop stond?
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Dat zou idd kunnen. Heb de vraag voorgelegd aan de rdw en kreeg een standaard antwoord terug waar ik vrij weinig mee kan. Weet alleen niet in hoeverre het bouwjaar een rol speelt.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Toen ik belde met het RDW in Arnhem gaven ze mij aan dat het hun enkel ging om het volgende:
- emissie eisen matchen aan het bouwjaar van de auto (voor e36 toch alleen CO <0,5%?)
- deugdelijk ingebouwd van de motor/aandrijving/uitlaat
- remcapaciteit "matcht" met vermogen en wagengewicht
- aan kunnen tonen waar de motor vandaan komt met VIN nr en factuur (laatste weet ik niet meer zeker)
- emissie eisen matchen aan het bouwjaar van de auto (voor e36 toch alleen CO <0,5%?)
- deugdelijk ingebouwd van de motor/aandrijving/uitlaat
- remcapaciteit "matcht" met vermogen en wagengewicht
- aan kunnen tonen waar de motor vandaan komt met VIN nr en factuur (laatste weet ik niet meer zeker)
- SvB
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Al een keer eerder gedaan toch, of heb ik het nou verkeerd ?!?!? lamaar, is van voor 2000, solly
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=19456

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=19456
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Als ik jou was zou ik de auto heel netjes ombouwen en gewoon naar het RDW gaan. Dan krijg je vanzelf te horen of je het dure traject ingaat of dat 'ie gelijk goedgekeurd wordt. Mijn ervaring is dat het elke dag anders is bij de RDW. Als de mannen een goede dag hebben krijg je zomaar een goedkeuring op je auto.
Doe alsof je neus bloedt. Zorg wél natuurlijk dat je de documentatie bij je hebt van waar de motor uitkomt.
Succes!
Doe alsof je neus bloedt. Zorg wél natuurlijk dat je de documentatie bij je hebt van waar de motor uitkomt.
Succes!
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Emissie kan ook een probleem zijn. Mijn compact is een zeldzame euro3 auto die een luchtpomp heeft die zuurstof in het uitlaattraject pomp om de emissie te laten dalen. Een m3 motor heeft deze optie niet. Ik bouw hem netjes om en bied hem ter keuring aan. Indien het niet mogelijk blijkt gaat het kenteken eraf en wordt het een volle racer.e30touring1990 schreef:Toen ik belde met het RDW in Arnhem gaven ze mij aan dat het hun enkel ging om het volgende:
- emissie eisen matchen aan het bouwjaar van de auto (voor e36 toch alleen CO <0,5%?)
- deugdelijk ingebouwd van de motor/aandrijving/uitlaat
- remcapaciteit "matcht" met vermogen en wagengewicht
- aan kunnen tonen waar de motor vandaan komt met VIN nr en factuur (laatste weet ik niet meer zeker)
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Een M3 motor heeft die optie juist wel.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=50" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=50" onclick="window.open(this.href);return false;
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Dat wist ik niet, zowel de s50b30 als de s50b32?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Yep. Vaak zijn ze er afgehaald omdat ze zonder de luchtpomp ook de emissiewaarden wel halen, de 3.0 in elk geval. Meestal zijn de aansluitingen dan ook afgedopt. Heeft verder geen invloed op het rijden.
Bij een ombouw moet je dus even in het draadschema kijken want je hebt oa een extra relais nodig voor die luchtpomp. Mocht je de emissie eisen niet halen.
Bij een ombouw moet je dus even in het draadschema kijken want je hebt oa een extra relais nodig voor die luchtpomp. Mocht je de emissie eisen niet halen.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Dat mag iemand uit de omgeving van nijmegen doen 

-
Online
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Andere / zwaardere motor plaatsen
Luchtpomp werkt alleen maar tijdens de opwarm fase, om de katalysator en lambda regeling sneller tot stand te laten komen.
Even de auto 5 min. warm rijden, of in het geval van de keuring kom je er toch al aanrijden en is de motor warm.
Voor de keuringseissen heb je het dus niet nodig, enkel de eerste paar minuten vervuil je het milieu even ietsjes meer.
Even de auto 5 min. warm rijden, of in het geval van de keuring kom je er toch al aanrijden en is de motor warm.
Voor de keuringseissen heb je het dus niet nodig, enkel de eerste paar minuten vervuil je het milieu even ietsjes meer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 1 gast