Het kleine 130i (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 10 nov 2014, 17:47

Ik haal ff het stukje aan waar je het hebt over je moeder. Weet niet wat zij gewend is? Maar ik vond zelf de 130i al kneiterhard en hij werd bij ons als 2e auto gebruikt. M'n vrouw vond het helemaal niets, nu heeft die wel last vd rug maar zij kon er niet fijn in rijden. Dus uiteindelijk maar weer weggedaan... Was een Cup uitvoering, dus op 18" en nog op de RFT's.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Niels » 10 nov 2014, 19:28

Alleen de koppeling zou al niets voor mijn vrouw zijn iig. Die is toch wel van het zware type, die koppeling dan he :tooth:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Riceaux » 10 nov 2014, 19:31

Is het onderstel van een 130i met m-pakket harder dan een 118d met m-pakket? Allebei op 18 inch runflat banden? En de koppeling van een 130i is ook zwaarder?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 10 nov 2014, 20:28

Idd, dat was voor haar ook geen pretje!
Niels schreef:Alleen de koppeling zou al niets voor mijn vrouw zijn iig. Die is toch wel van het zware type, die koppeling dan he :tooth:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 10 nov 2014, 22:44

Koppeling van de facelift 130i is een stuk minder zwaar. Mijn GF rijdt er dagelijks in en heeft nooit aangeven de koppeling zwaar te vinden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43047
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 11 nov 2014, 09:25

Ik weet niet of zijn budget toereikend is voor een facelift? Maar het is goed om bepaalde dingen te weten, ook mbt een facelift model natuurlijk :wink:
Zou mooi zijn als dat verbeterd is. Maar ik weet van Niels zijn GF dat ze wat lichamelijke klachten heeft, mijn vrouw heeft dat ook. Dan is de 130i geen pretje (terwijl, bv, de BoxsterS geen probleem is).
Dus altijd ff proefrijden, MET de andere berijder :wink:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 nov 2014, 21:55

Onze einser staat op 17" met RFT erop. Ding is zo stug als wat en heeft een standaard onderstel.
Liefste zou ik die RFT-meuk eraf halen maar bij gebrek aan reservewiel vind ik dat geen optie.

Toevallig van de winterset gemonteerd ( 16" RFT ) en de auto rijdt echt stukken beter.

Koppeling gaat vrij licht. Betreft een 120i van 2005.

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Erik dB » 11 nov 2014, 22:03

Ik heb zowel op het zomer als wintersetje achter de RFTs vervangen voor gewone banden. Dat scheelde al een hele hoop. De 130i is al verkocht, het wintersetje nog niet. Which reminds me :mrgreen:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door sitechris » 17 nov 2014, 22:15

Even lichtjes offtopic, maar ik wil voor mijn blog graag nog een keer een 130i testen (zeker omdat ik er zelf eentje heb gehad). Mocht iemand willen meewerken, stuur mij dan even een pm. Het lijkt me leuk om hem tegen een moderne hothatch te testen, dus ik neem de Cupra dan mee als tegenstrever.

Rnd
Berichten: 2312
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Rnd » 17 nov 2014, 22:34

Ik heb geen 130i, maar wel een sti. Misschien leuk voor een dubbeltest. Daar mag je wat mij betreft ook een testverslag over schrijven. Wel alleen bij droog weer. Met regen blijft ie binnen.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4881
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door sitechris » 17 nov 2014, 22:43

Cool!

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Robin » 18 nov 2014, 08:03

Rnd, je gebruikt/rijdt je STI toch zelf wel in minder weer/regen of niet? Je doelt op de test met foto's enzo dat 't dan mooi weer moet zijn?

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door JoostSchouten » 18 nov 2014, 08:25

sitechris schreef:Even lichtjes offtopic, maar ik wil voor mijn blog graag nog een keer een 130i testen (zeker omdat ik er zelf eentje heb gehad). Mocht iemand willen meewerken, stuur mij dan even een pm. Het lijkt me leuk om hem tegen een moderne hothatch te testen, dus ik neem de Cupra dan mee als tegenstrever.
Geen idee waar je woont, ik in omgeving Waalwijk, laat maar weten!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 18 nov 2014, 08:56

Hier 130i in omgeving Alphen a/d Rijn (ZH). Alleen gaat de auto wel op winterbanden volgende week, dus echt gummen qua grip zit er dan niet meer in.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Wouter81 » 18 nov 2014, 09:35

Vanaf welk jaar is de facelift en wat zijn de verschillen tov. de pre-facelift?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 18 nov 2014, 09:39

Wouter81 schreef:Vanaf welk jaar is de facelift en wat zijn de verschillen tov. de pre-facelift?
LCI vanaf eind 2007

Verschillen uit m'n hoofd:

- efficient dynamics (o.a. lamellen die openen/sluiten in grill)
- andere bumpers
- led-verlichting achter icm xenon
- materialen interieur (mooier)
- deurpanelen interieur voorzien van stof/leder
- andere stuurbekrachtiging
- lichtere koppeling (qua bediening)

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Robin » 18 nov 2014, 09:52

Tristan schreef:Hier 130i in omgeving Alphen a/d Rijn (ZH). Alleen gaat de auto wel op winterbanden volgende week, dus echt gummen qua grip zit er dan niet meer in.
Maar wel echt dweilen qua fun(hier ook sinds 'n paar weken) :df:
Winterbanden, ze zouden eigenlijk verboden moeten worden met dit weer :kikker:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 18 nov 2014, 10:05

Overstuur is wel makkelijk op te wekken op droog. Op nat hebben ze soms verrekte veel grip.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 18 nov 2014, 11:36

lamellen in de gril die kunnen sluiten? zit daar een heel systeem achter oid?
en is dat om niet te veel koude lucht in te laten op koude dagen en of ook voor de cw waarde oid.

zal wel een klein systeem zijn denk? storings gevoelig of valt dat mee.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 18 nov 2014, 12:08

Voor cw waarde en beter verbruik. Is niet storingsgevoelig, zowel de 123d als de 130i die ik nu heb nog nooit een probleem mee gehad.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6221
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 18 nov 2014, 13:42

Die lamellen zitten gewoon voor de radiator geloof ik. Zo wordt het koelwater en dus de motor eerder warm.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 18 nov 2014, 14:04

ah, gevonden, zoiets dus>

Afbeelding

nr 11 op tekening

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E8 ... 7174450_11" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

ziet er idd vrij simpel uit :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40153
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 18 nov 2014, 14:59

matthyssie schreef:Die lamellen zitten gewoon voor de radiator geloof ik. Zo wordt het koelwater en dus de motor eerder warm.
De waterpomp loopt toch ook niet voluit als de motor nog koud is?

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6221
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door matthyssie » 18 nov 2014, 15:12

Knot schreef:
matthyssie schreef:Die lamellen zitten gewoon voor de radiator geloof ik. Zo wordt het koelwater en dus de motor eerder warm.
De waterpomp loopt toch ook niet voluit als de motor nog koud is?
Dat klopt, en de thermostaat zal nog (grotendeels) dicht staan. Maar daarom krijgt het koelwater wel beter de kans om op te warmen als er geen koude lucht door de radiator stroomt.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Fabian » 18 nov 2014, 17:22

Dat, maar nog veel meer vanwege de luchtweerstand (CW waarde). Allemaal onderdeel van het Effincient Dynamics, waterpomp elektrisch, elektrische stuurbekrachtiging die uitschakelt bij rechtdoor rijden, dyanamo die loskoppelt en automatisch aankoppelt als er geremd wordt etc etc. Sportonderstel standaard vanwege lagere luchtweerstand, etc etc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik, Google Adsense [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten