Brandblusser(systeem); waar plaatsen?
- daNpy
Brandblusser(systeem); waar plaatsen?
In de Golf komt deze winter ook een brandblus systeem. 4,25kg blusser van Sparco met 6 nozzles.
De nozzles komen op de aangegeven plekken volgens de handleiding.
Mijn vraag is echter, wat is volgens jullie de beste plaats om het reservoir te plaatsen?
Ik heb eigenlijk 3 opties:
1) Achter de passagiers stoel
Voordelen: Zo laag mogelijk, relatief dicht bij de achteras.
Nadeel: Door bodemplaatstructuur niet degelijk vast te zetten zonder gebruik te maken van "vulmiddelen".
2) Achter passagiersstoel op achterbank verhoging
Voordelen: Nog dichter bij achteras als optie 1, degelijk te monteren.
Nadelen: Hoger gemonteerd en uitkijken voor brandstof pomp bij montage.
3) Voor passagiersstoel
Voordeel: Zo laag mogelijk, routing van blusleiding korter.
Nadeel: Dichter naar vooras, die is al zwaar genoeg bij een FWD en onhandige kukels met instappen.
Voor montage nog niet exact genoeg gekeken naar bodemplaat.
De nozzles komen op de aangegeven plekken volgens de handleiding.
Mijn vraag is echter, wat is volgens jullie de beste plaats om het reservoir te plaatsen?
Ik heb eigenlijk 3 opties:
1) Achter de passagiers stoel
Voordelen: Zo laag mogelijk, relatief dicht bij de achteras.
Nadeel: Door bodemplaatstructuur niet degelijk vast te zetten zonder gebruik te maken van "vulmiddelen".
2) Achter passagiersstoel op achterbank verhoging
Voordelen: Nog dichter bij achteras als optie 1, degelijk te monteren.
Nadelen: Hoger gemonteerd en uitkijken voor brandstof pomp bij montage.
3) Voor passagiersstoel
Voordeel: Zo laag mogelijk, routing van blusleiding korter.
Nadeel: Dichter naar vooras, die is al zwaar genoeg bij een FWD en onhandige kukels met instappen.
Voor montage nog niet exact genoeg gekeken naar bodemplaat.
- Bert ///M3
Re: Brandblusser(systeem); waar plaatsen?
Nummer 2.
Degelijke montage. Het zit niet in de weg bij instappen. bovendien kunnen passagiers het dan ook niet beschadigen.
Meestal moet er ook een safety pin in als je niet rijd. Beetje jammer als hij af gaat en je hele auto zit onder het schuim. Dus het is ook nog eens van belang dat je er een beetje makkelijk bij kan.
4,25 KG ga je denk ik niet merken op je achteras en ook niet met de hoogte van je zwaartepunt. Toch als ik mocht kiezen ging ik voor dichter naar de achteras. Als je hem namelijk op de achterbank zet dan denk ik dat je al vrij dicht bij de hoogte van je zwaartepunt zit en dan veranderd er dus an sich niet veel. Maar dit is meer hypothetisch als praktisch.
Degelijke montage. Het zit niet in de weg bij instappen. bovendien kunnen passagiers het dan ook niet beschadigen.
Meestal moet er ook een safety pin in als je niet rijd. Beetje jammer als hij af gaat en je hele auto zit onder het schuim. Dus het is ook nog eens van belang dat je er een beetje makkelijk bij kan.
4,25 KG ga je denk ik niet merken op je achteras en ook niet met de hoogte van je zwaartepunt. Toch als ik mocht kiezen ging ik voor dichter naar de achteras. Als je hem namelijk op de achterbank zet dan denk ik dat je al vrij dicht bij de hoogte van je zwaartepunt zit en dan veranderd er dus an sich niet veel. Maar dit is meer hypothetisch als praktisch.
- Luco
Meestal zit die voor de passagierstoel bij een racer.
- daNpy
@Luco: Precies, dat heb ik idd ook al vaak gezien. Maar waarom zit ie eigenlijk daar?
@Bert: Achterbank is idd de beste montage.
Ik ga hem sowieso nog wegen, dan kan ik wel eens kijken hoe hoog het zwaartepunt zit, met en zonder brandblusser etc
@Bert: Achterbank is idd de beste montage.
Ik ga hem sowieso nog wegen, dan kan ik wel eens kijken hoe hoog het zwaartepunt zit, met en zonder brandblusser etc

- Luco
Bij een automatische blusser maakt het niet zoveel uit waar die zit.
Maar van vroeger uit had je natuurlijk geen automatische blussers, dus is het wel handig dat jij of de marshalls er snel bij kunnen en racers zijn vaak tweedeurs auto's.
Plus dat het denk ik ook met gewichtsverdeling te maken heeft, bestuurder linksvoor dus als je linksvoor en rechtsvoor een beetje beter qua gewichtsverdeling wilt zitten is dat ook de logische plaats lijkt me.
Maar van vroeger uit had je natuurlijk geen automatische blussers, dus is het wel handig dat jij of de marshalls er snel bij kunnen en racers zijn vaak tweedeurs auto's.
Plus dat het denk ik ook met gewichtsverdeling te maken heeft, bestuurder linksvoor dus als je linksvoor en rechtsvoor een beetje beter qua gewichtsverdeling wilt zitten is dat ook de logische plaats lijkt me.
- daNpy
Daarom komt ie idd aan de rechterkant 

- Sjef
Handblusser idd bij passagiersgedeelte. Mechanische blusser idd op de achterbank of begin kofferruimte (ligt weer aan type auto natuurlijk). Zo ver mogelijk tegen de achteras, wat Bert zegt.
Gemakkelijkst is systeem met elektronische bediening. Paneel kun je dan op dashboard zetten. Uit ervaring vergeet je toch vaak de pin er uit te trekken als je gaat rijden en rijdend krijg je dat er dan weer niet gemakkelijk uit natuurlijk. On/off knop is veel handiger en sneller te activeren.
Gemakkelijkst is systeem met elektronische bediening. Paneel kun je dan op dashboard zetten. Uit ervaring vergeet je toch vaak de pin er uit te trekken als je gaat rijden en rijdend krijg je dat er dan weer niet gemakkelijk uit natuurlijk. On/off knop is veel handiger en sneller te activeren.
- daNpy
Ik heb al een mechanisch systeem dus het wordt toch met 2 trektouwtjes aangesloten 
Maar toch bedankt voor de tip
De pin eruit trekken ga ik hoop ik idd niet vergeten, denk dat ik dit ook nog even op een checklistje zet ergens.
Ik moet sowieso "achterin" zijn om de GoPro in het houdertje te doen dus dan kan ik er gelijk bij.
Als hij op de achterbank komt dan kun je er wel makkelijker bij als achter de passagiersstoel in ieder geval

Maar toch bedankt voor de tip

De pin eruit trekken ga ik hoop ik idd niet vergeten, denk dat ik dit ook nog even op een checklistje zet ergens.
Ik moet sowieso "achterin" zijn om de GoPro in het houdertje te doen dus dan kan ik er gelijk bij.
Als hij op de achterbank komt dan kun je er wel makkelijker bij als achter de passagiersstoel in ieder geval

- daNpy
Zoals altijd heb je weer eens gelijkBert ///M3 schreef:Nummer 2.

Heb zojuist wat metingen met de auto gedaan. Het zwaartepunt van de auto zakt mét brandblusser (van 8kg) 2cm. Dit geloof ik niet echt, zometeen nog even een extra weging doen.
Maar de brandblusser óp de achterbank of er net voor (achter de passagiersstoel dus) maakt voor het zwaartepunt in hoogte niet uit en in longitudinale richting maar liefst 2mm. Oftewel, dit zit dik binnen de meetfout.
COG ligt overigens op 938mm vanaf de vooras (wielbasis 2459mm) en 472mm vanaf de grond.
De laterale positie is ca 13mm naar rechts tov het midden van de auto.