BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
BMW528
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:36

BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door BMW528 » 04 nov 2014, 00:41

Hallo circuitrijders,
sommigen van jullie maken vast en zeker gebruik van een auto ambulance, zo wij dus ook. Met ons circuit autotje en aanhanger, een trekgewicht van rond de 1900kg! Geen kleine aanhanger icm een redelijk zware auto.

Nu zijn wij op zoek naar een auto die dit ook daadwerkelijk mag trekken, en fiscaal ook nog eens voordelig kan zijn (Youngtimer).
Ik kwam uit, op de BMW 528i, liefst een touring, en minimaal 15 jaar of ouder. Nu staan er alleen bijna geen handgeschakelde te koop, en is mij altijd geleerd: Aanhangers trekken en automaten is een NO-GO, sloopt de bakken. Maar, dit waren tiptronic bakken (audi). Hoe zit dit met BMW?
Er zal zon 3000km per jaar een aanhanger achter hangen, voornamelijk snelweg km's uiteraard. Wat zijn jullie ervaringen met de automaten van BMW?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door NSXRS » 04 nov 2014, 08:05

Geen idee of dit ook voor BMW bakken geldt, maar ik heb me eens laten vertellen dat je bij een sequentiële bak (dus eentje waarbij je naast automaatstand ook stand voor zelf handmatig schakelen hebt) je de bak minder zou belasten door bij zwaar slepen (of in de bergen), sequentiëel handmatig te schakelen.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Sjoerd » 04 nov 2014, 08:30

Waarom geen ML/X5/Range Rover/Landcruiser van dezelfde leeftijd?

Automaten zullen ook slippen in tiptronic.

Ik heb zelf weinig problemen gehad met autoambulance i.c.m. automaat; nou waren dit wel auto's van >2004 met een surplus aan koppel :df:

Ik vind het wel fijner om met een auto te rijden die zwaarder is dan de combinatie die aan de welvaartsknobbel hangt.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3796
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Paskal » 04 nov 2014, 08:44

Volledig eens met Sjoerd. Ik rij zo'n 5.000 km per jaar met een auto-ambulance achter mijn auto. De combinatie die erachter hangt weegt een ruime 1.800 kg en één van de redenen om mijn V70D5 te verruilen voor een X5 is het feit dat de combinatie een stuk stabieler/meer in balans is als het trekkende voertuig meer weegt als hetgeen erachter hangt.

Bij mijn e39 530d is de automaatbak stuk gegaan net onder de 3 ton, maar bij die gare GM-bak is het niet de vraag of hij stuk gaat, maar meer een kwestie van wanneer. Daarna 2,5 jr met een 2004 X5 3.0d automaat gereden en dat reed prima en geen bakissues gehad tussen de 180 en 260k. Ik reed hem wel altijd handmatig omdat de automaat te vroeg opschakelt.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door hanske » 04 nov 2014, 09:00

......................en dat terwijl de automaatbakken in de X5 niet bepaald bekend staan om hun onverwoestbaarheid!!!

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door NSXRS » 04 nov 2014, 09:06

Sjoerd schreef:Waarom geen ML/X5/Range Rover/Landcruiser van dezelfde leeftijd?

Automaten zullen ook slippen in tiptronic.
Ik had van een Subaru specialist begrepen dat bij de sequentiële bak van mijn Subaru Outback er juist geen slip is in de handmatige schakel modus..

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door EvdP » 04 nov 2014, 09:28

Volgens mij houden de automaten het achter de 2.8 wel redelijk lang uit. Ik heb zelf een handbak sedan voor het trekken van ene tandemasser (of soms een oprijwagen):

Afbeelding

Rijdt echt prima en ik wou ook geen automaat.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Peric » 04 nov 2014, 11:41

Denk dat het automatenprobleem niet echt een probleem is in ons platte kikkerlandje..

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Eric-328 » 04 nov 2014, 13:38

hanske schreef:......................en dat terwijl de automaatbakken in de X5 niet bepaald bekend staan om hun onverwoestbaarheid!!!
Correctie, de GM bakken van de 3.0D.

BMW528
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:36

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door BMW528 » 04 nov 2014, 17:07

Omdat ik de auto ook zakelijk ga rijden, zoek ik iets gunstigs in de bijtelling dus vandaar 1999 of ouder ;)
Maar bedankt voor de vele info, ik blijf dus op zoek gaan naar een 528i handbak :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Niels » 04 nov 2014, 22:40

Bedoel je tiptronic of multitronic? De tiptronic is een ZF en kan dezelfde basis bak zijn als die in de BMW. Een zware aanhanger en een automaat zijn voor mij idd no-go maar het is maar net wat voor risico's je wilt nemen. Ik heb laatst een A6 tiptronic met trekhaak laten staan toen de verkoper vertelde dat ie door een boten handelaar was ingeruild. Lekker onbezorgd een handbak gekocht (V70).

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Hugo Bos » 05 nov 2014, 15:37

Als je veel met zware aanhangers rijdt kun je volgens mij juist beter een automaat kopen dan een handbak. Bij een handbak krijgt koppeling krijgt het echt zwaar te verduren. Aan die slijtage kan een automaat niet tippen.

Overigens zou ik geen 528i kopen in dit geval maar minstens een 530i of d.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Niels » 05 nov 2014, 17:15

Een revisie weegt echt niet op tegen een paar plaatjes is mijn ervaring :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10869
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door Joy » 05 nov 2014, 21:37

In principe heeft een koppelingsplaat het niet zo bijzonder zwaar. Het aangrijpen bij wegrijden dient te gebeuren zonder veel slip. Ik rij hele dagen met een aanhanger en de auto laat ik gewoon vanuit stationair toerental optrekken, geen centje pijn. Een eenvoudige automaat heeft het naar mijn idee moeilijker doordat de koppelomvormer slip toelaat waardoor de temperatuur in de bak flink toeneemt. Zeker in heuvelachtig terrein krijgt een automaat dan flink voor z'n broek.
Een goede automaatbak heeft wel een oliekoeler en is bestand tegen dit soort belasting (Range Rover etc). Moderne automaten luisteren beter naar de wensen van de bestuurder. Automaten uit de generatie E39 schakelen gewoon terug wanneer het gaspedaal een bepaalde stand bereikt. Er valt niks vast te zetten. Dat werkt niet prettig omdat je de motor dan niet op koppel kunt laten trekken. Precies de reden dat ik een Amarok 8-traps automaat heb laten staan. Dat ding blijft maar terugschakelen. Zeer onrustig en tegen het irritante aan.

erwin20vt
Berichten: 799
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door erwin20vt » 05 nov 2014, 21:57

Na genoeg elk automaat heeft een oliekoeler, bij de ene auto is deze alleen zwaarder uitgevoerd als bij de andere.
kleinere automaten hebben van vaak maar 4-5 Liter inhoud waar de grotere vaak al het dubbele hebben.
bij deze blijft de olie ook koeler.

vaak zijn er wel grotere of extra koelers te krijgen voor de automaat. ook kan je bij bepaalde modellen de software aan passen zodat de automaat iets later overschakeld en met minder slip.

Nieuwere typ`s passen vaak zelfs de koeling van de motor aan als er herkend word dat er een aanhanger aangesloten is.

CVT automaten (die traploos schakelen) zijn niet geschikt voor het rijden met een aanhanger. Bij andere automaten de over voldoende koelings capaciteit beschikt zou ik het wel aandurven. in dat geval zou ik wel iets vaker de automaat laten flushen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door NSXRS » 05 nov 2014, 22:27

Sequentiële automaten zoals in mijn Subaru Outback kan je ook gewoon in handstand zetten en dan zelf schakelen, dus dan wordt er niet meer automatisch op of neer geschakeld. De Subaru dealer vertelde mij dat er dan ook GEEN slip was en daarom bij zeer zwaar trekken en op steile hellingen de voorkeur had.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door fuseekogel » 06 nov 2014, 06:45

Het is tegenwoordig ook heel normaal dat er in trekkers (vrachtwagen) een automaat zit. Ook daar zijn de nodige problemen met de automaatbakken rond de 300K is bij Volvo ook de bak stuk en bij Daf vreet het koppelingsplaten.

Ik vindt het ook helemaal niks persoonlijk een automaat dus wellicht dat mijn mening wat gekeurd is, ik heb zelf stad en land af moeten zoeken om een E60 te vinden die handgeschakeld was.

Maar feit blijft gewoon dat een automaatbak een potentiële kostenpost is van heb ik jouw daar.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door 328Ti » 06 nov 2014, 10:52

Wilkommen, :tooth:

Wacht gewoon op een handgeschakelde versie als je de auto puur op noodzaak/driveability zoekt. Die zijn er echt wel. Een E36 of E46 niets voor je? Een 328i touring is ook een behoorlijker doorsjouwer. 280Nm...



Verder: De E39 L6 en V8 zijn allen van ZF. GM bakken ontwijk ik liever. Niet zozeer om de kwaliteit als wel om de schokkerige overbrenging. GM bak tussen 1990 / 1998 is per saldo een 4 bak. Dat rijdt gewoon ruk.

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door AudiS2 » 07 nov 2014, 18:52

Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1000km geredem met een 1900kg wegende aanhanger, bagage en 4 personen o.a door de Ardennen en Duitsland. Trekauto was een Audi A8 uit 1999 met een tiptronic automaat (gewoon een ZF bak dus die ook in de E39/E38 enz zit) en die deed het perfect. Op de snelweg reed ik met de cruisecontrol in de 4e versnelling en als er een berg aan kwam gewoon even terug naar de 3e met een tikje tegen de pook. Gewoon met de hand schakelen zo dat je wat toeren kan houden. A8 heeft inmidels 300k gelopen dus was wel benieuwd hoe de rit zou gaan maar alles verliep prima. Gemiddeld gebruikt was 1:8

BMW528
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:36

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door BMW528 » 09 nov 2014, 13:41

Ik zit inmiddels ook te kijken naar een X5 handbak, 3.0i
Welliswaar wel te jong (2000), maar dan een jaartje privé en vervolgens op de zaak :df:

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger

Bericht door AudiS2 » 09 nov 2014, 20:11

Ben je zo bang dan dat de automaat ploft? Ik vind een automaat super relaxt om te trekken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, SlowCo en 14 gasten