BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:36
BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Hallo circuitrijders,
sommigen van jullie maken vast en zeker gebruik van een auto ambulance, zo wij dus ook. Met ons circuit autotje en aanhanger, een trekgewicht van rond de 1900kg! Geen kleine aanhanger icm een redelijk zware auto.
Nu zijn wij op zoek naar een auto die dit ook daadwerkelijk mag trekken, en fiscaal ook nog eens voordelig kan zijn (Youngtimer).
Ik kwam uit, op de BMW 528i, liefst een touring, en minimaal 15 jaar of ouder. Nu staan er alleen bijna geen handgeschakelde te koop, en is mij altijd geleerd: Aanhangers trekken en automaten is een NO-GO, sloopt de bakken. Maar, dit waren tiptronic bakken (audi). Hoe zit dit met BMW?
Er zal zon 3000km per jaar een aanhanger achter hangen, voornamelijk snelweg km's uiteraard. Wat zijn jullie ervaringen met de automaten van BMW?
sommigen van jullie maken vast en zeker gebruik van een auto ambulance, zo wij dus ook. Met ons circuit autotje en aanhanger, een trekgewicht van rond de 1900kg! Geen kleine aanhanger icm een redelijk zware auto.
Nu zijn wij op zoek naar een auto die dit ook daadwerkelijk mag trekken, en fiscaal ook nog eens voordelig kan zijn (Youngtimer).
Ik kwam uit, op de BMW 528i, liefst een touring, en minimaal 15 jaar of ouder. Nu staan er alleen bijna geen handgeschakelde te koop, en is mij altijd geleerd: Aanhangers trekken en automaten is een NO-GO, sloopt de bakken. Maar, dit waren tiptronic bakken (audi). Hoe zit dit met BMW?
Er zal zon 3000km per jaar een aanhanger achter hangen, voornamelijk snelweg km's uiteraard. Wat zijn jullie ervaringen met de automaten van BMW?
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Geen idee of dit ook voor BMW bakken geldt, maar ik heb me eens laten vertellen dat je bij een sequentiële bak (dus eentje waarbij je naast automaatstand ook stand voor zelf handmatig schakelen hebt) je de bak minder zou belasten door bij zwaar slepen (of in de bergen), sequentiëel handmatig te schakelen.
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Waarom geen ML/X5/Range Rover/Landcruiser van dezelfde leeftijd?
Automaten zullen ook slippen in tiptronic.
Ik heb zelf weinig problemen gehad met autoambulance i.c.m. automaat; nou waren dit wel auto's van >2004 met een surplus aan koppel
Ik vind het wel fijner om met een auto te rijden die zwaarder is dan de combinatie die aan de welvaartsknobbel hangt.
Automaten zullen ook slippen in tiptronic.
Ik heb zelf weinig problemen gehad met autoambulance i.c.m. automaat; nou waren dit wel auto's van >2004 met een surplus aan koppel

Ik vind het wel fijner om met een auto te rijden die zwaarder is dan de combinatie die aan de welvaartsknobbel hangt.
- Paskal
- Berichten: 3796
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Volledig eens met Sjoerd. Ik rij zo'n 5.000 km per jaar met een auto-ambulance achter mijn auto. De combinatie die erachter hangt weegt een ruime 1.800 kg en één van de redenen om mijn V70D5 te verruilen voor een X5 is het feit dat de combinatie een stuk stabieler/meer in balans is als het trekkende voertuig meer weegt als hetgeen erachter hangt.
Bij mijn e39 530d is de automaatbak stuk gegaan net onder de 3 ton, maar bij die gare GM-bak is het niet de vraag of hij stuk gaat, maar meer een kwestie van wanneer. Daarna 2,5 jr met een 2004 X5 3.0d automaat gereden en dat reed prima en geen bakissues gehad tussen de 180 en 260k. Ik reed hem wel altijd handmatig omdat de automaat te vroeg opschakelt.
Bij mijn e39 530d is de automaatbak stuk gegaan net onder de 3 ton, maar bij die gare GM-bak is het niet de vraag of hij stuk gaat, maar meer een kwestie van wanneer. Daarna 2,5 jr met een 2004 X5 3.0d automaat gereden en dat reed prima en geen bakissues gehad tussen de 180 en 260k. Ik reed hem wel altijd handmatig omdat de automaat te vroeg opschakelt.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
......................en dat terwijl de automaatbakken in de X5 niet bepaald bekend staan om hun onverwoestbaarheid!!!
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Ik had van een Subaru specialist begrepen dat bij de sequentiële bak van mijn Subaru Outback er juist geen slip is in de handmatige schakel modus..Sjoerd schreef:Waarom geen ML/X5/Range Rover/Landcruiser van dezelfde leeftijd?
Automaten zullen ook slippen in tiptronic.
- EvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Volgens mij houden de automaten het achter de 2.8 wel redelijk lang uit. Ik heb zelf een handbak sedan voor het trekken van ene tandemasser (of soms een oprijwagen):

Rijdt echt prima en ik wou ook geen automaat.
Rijdt echt prima en ik wou ook geen automaat.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Denk dat het automatenprobleem niet echt een probleem is in ons platte kikkerlandje..
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Correctie, de GM bakken van de 3.0D.hanske schreef:......................en dat terwijl de automaatbakken in de X5 niet bepaald bekend staan om hun onverwoestbaarheid!!!
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:36
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Omdat ik de auto ook zakelijk ga rijden, zoek ik iets gunstigs in de bijtelling dus vandaar 1999 of ouder 
Maar bedankt voor de vele info, ik blijf dus op zoek gaan naar een 528i handbak

Maar bedankt voor de vele info, ik blijf dus op zoek gaan naar een 528i handbak

- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Bedoel je tiptronic of multitronic? De tiptronic is een ZF en kan dezelfde basis bak zijn als die in de BMW. Een zware aanhanger en een automaat zijn voor mij idd no-go maar het is maar net wat voor risico's je wilt nemen. Ik heb laatst een A6 tiptronic met trekhaak laten staan toen de verkoper vertelde dat ie door een boten handelaar was ingeruild. Lekker onbezorgd een handbak gekocht (V70).
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Als je veel met zware aanhangers rijdt kun je volgens mij juist beter een automaat kopen dan een handbak. Bij een handbak krijgt koppeling krijgt het echt zwaar te verduren. Aan die slijtage kan een automaat niet tippen.
Overigens zou ik geen 528i kopen in dit geval maar minstens een 530i of d.
Overigens zou ik geen 528i kopen in dit geval maar minstens een 530i of d.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Een revisie weegt echt niet op tegen een paar plaatjes is mijn ervaring 

- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
In principe heeft een koppelingsplaat het niet zo bijzonder zwaar. Het aangrijpen bij wegrijden dient te gebeuren zonder veel slip. Ik rij hele dagen met een aanhanger en de auto laat ik gewoon vanuit stationair toerental optrekken, geen centje pijn. Een eenvoudige automaat heeft het naar mijn idee moeilijker doordat de koppelomvormer slip toelaat waardoor de temperatuur in de bak flink toeneemt. Zeker in heuvelachtig terrein krijgt een automaat dan flink voor z'n broek.
Een goede automaatbak heeft wel een oliekoeler en is bestand tegen dit soort belasting (Range Rover etc). Moderne automaten luisteren beter naar de wensen van de bestuurder. Automaten uit de generatie E39 schakelen gewoon terug wanneer het gaspedaal een bepaalde stand bereikt. Er valt niks vast te zetten. Dat werkt niet prettig omdat je de motor dan niet op koppel kunt laten trekken. Precies de reden dat ik een Amarok 8-traps automaat heb laten staan. Dat ding blijft maar terugschakelen. Zeer onrustig en tegen het irritante aan.
Een goede automaatbak heeft wel een oliekoeler en is bestand tegen dit soort belasting (Range Rover etc). Moderne automaten luisteren beter naar de wensen van de bestuurder. Automaten uit de generatie E39 schakelen gewoon terug wanneer het gaspedaal een bepaalde stand bereikt. Er valt niks vast te zetten. Dat werkt niet prettig omdat je de motor dan niet op koppel kunt laten trekken. Precies de reden dat ik een Amarok 8-traps automaat heb laten staan. Dat ding blijft maar terugschakelen. Zeer onrustig en tegen het irritante aan.
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Na genoeg elk automaat heeft een oliekoeler, bij de ene auto is deze alleen zwaarder uitgevoerd als bij de andere.
kleinere automaten hebben van vaak maar 4-5 Liter inhoud waar de grotere vaak al het dubbele hebben.
bij deze blijft de olie ook koeler.
vaak zijn er wel grotere of extra koelers te krijgen voor de automaat. ook kan je bij bepaalde modellen de software aan passen zodat de automaat iets later overschakeld en met minder slip.
Nieuwere typ`s passen vaak zelfs de koeling van de motor aan als er herkend word dat er een aanhanger aangesloten is.
CVT automaten (die traploos schakelen) zijn niet geschikt voor het rijden met een aanhanger. Bij andere automaten de over voldoende koelings capaciteit beschikt zou ik het wel aandurven. in dat geval zou ik wel iets vaker de automaat laten flushen.
kleinere automaten hebben van vaak maar 4-5 Liter inhoud waar de grotere vaak al het dubbele hebben.
bij deze blijft de olie ook koeler.
vaak zijn er wel grotere of extra koelers te krijgen voor de automaat. ook kan je bij bepaalde modellen de software aan passen zodat de automaat iets later overschakeld en met minder slip.
Nieuwere typ`s passen vaak zelfs de koeling van de motor aan als er herkend word dat er een aanhanger aangesloten is.
CVT automaten (die traploos schakelen) zijn niet geschikt voor het rijden met een aanhanger. Bij andere automaten de over voldoende koelings capaciteit beschikt zou ik het wel aandurven. in dat geval zou ik wel iets vaker de automaat laten flushen.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Sequentiële automaten zoals in mijn Subaru Outback kan je ook gewoon in handstand zetten en dan zelf schakelen, dus dan wordt er niet meer automatisch op of neer geschakeld. De Subaru dealer vertelde mij dat er dan ook GEEN slip was en daarom bij zeer zwaar trekken en op steile hellingen de voorkeur had.
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Het is tegenwoordig ook heel normaal dat er in trekkers (vrachtwagen) een automaat zit. Ook daar zijn de nodige problemen met de automaatbakken rond de 300K is bij Volvo ook de bak stuk en bij Daf vreet het koppelingsplaten.
Ik vindt het ook helemaal niks persoonlijk een automaat dus wellicht dat mijn mening wat gekeurd is, ik heb zelf stad en land af moeten zoeken om een E60 te vinden die handgeschakeld was.
Maar feit blijft gewoon dat een automaatbak een potentiële kostenpost is van heb ik jouw daar.
Ik vindt het ook helemaal niks persoonlijk een automaat dus wellicht dat mijn mening wat gekeurd is, ik heb zelf stad en land af moeten zoeken om een E60 te vinden die handgeschakeld was.
Maar feit blijft gewoon dat een automaatbak een potentiële kostenpost is van heb ik jouw daar.
-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Wilkommen,
Wacht gewoon op een handgeschakelde versie als je de auto puur op noodzaak/driveability zoekt. Die zijn er echt wel. Een E36 of E46 niets voor je? Een 328i touring is ook een behoorlijker doorsjouwer. 280Nm...
Verder: De E39 L6 en V8 zijn allen van ZF. GM bakken ontwijk ik liever. Niet zozeer om de kwaliteit als wel om de schokkerige overbrenging. GM bak tussen 1990 / 1998 is per saldo een 4 bak. Dat rijdt gewoon ruk.

Wacht gewoon op een handgeschakelde versie als je de auto puur op noodzaak/driveability zoekt. Die zijn er echt wel. Een E36 of E46 niets voor je? Een 328i touring is ook een behoorlijker doorsjouwer. 280Nm...
Verder: De E39 L6 en V8 zijn allen van ZF. GM bakken ontwijk ik liever. Niet zozeer om de kwaliteit als wel om de schokkerige overbrenging. GM bak tussen 1990 / 1998 is per saldo een 4 bak. Dat rijdt gewoon ruk.
- AudiS2
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
- Locatie: Haarlem
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Ik heb afgelopen zomer ongeveer 1000km geredem met een 1900kg wegende aanhanger, bagage en 4 personen o.a door de Ardennen en Duitsland. Trekauto was een Audi A8 uit 1999 met een tiptronic automaat (gewoon een ZF bak dus die ook in de E39/E38 enz zit) en die deed het perfect. Op de snelweg reed ik met de cruisecontrol in de 4e versnelling en als er een berg aan kwam gewoon even terug naar de 3e met een tikje tegen de pook. Gewoon met de hand schakelen zo dat je wat toeren kan houden. A8 heeft inmidels 300k gelopen dus was wel benieuwd hoe de rit zou gaan maar alles verliep prima. Gemiddeld gebruikt was 1:8
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:36
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Ik zit inmiddels ook te kijken naar een X5 handbak, 3.0i
Welliswaar wel te jong (2000), maar dan een jaartje privé en vervolgens op de zaak
Welliswaar wel te jong (2000), maar dan een jaartje privé en vervolgens op de zaak

- AudiS2
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
- Locatie: Haarlem
Re: BMW, Automaten en het trekken van een zware aanhanger
Ben je zo bang dan dat de automaat ploft? Ik vind een automaat super relaxt om te trekken.