Na een ritje naar het vliegveld liet ik daar mijn auto achter, om na een vlucht naar Catania de huurauto op te halen. Dat bleek een Opel Adam 1.2 te zijn. Dus ik ging van 6-in-lijn naar 3-in-lijn. Van 3 liters en 2 turbo's naar een cilinderinhoud van minder dan een fles Etna-wijn en een blik Aldi-bier en geen enkele turbo. Kun je daar lol mee hebben?
Op de eerste dag hadden we tijd om een eind om te rijden en dat deden we, om zo de Targa Florio na te kunnen rijden, het beroemde stratencircuit. Die route zie je hier: http://www.bikemap.net/sv/route/2210867-targa-florio/ en op http://en.wikipedia.org/wiki/Targa_Florio vind je de wikipedia-pagina erover. Er zijn verschillende varianten, wij reden de "piccolo"-versie (72km). En wat een geweldige weg! Behalve het stuk langs de kust, hou je werkelijk nooit je stuur recht. Bocht na bocht, steeds met geweldig uitzicht, gingen voorbij. De oude startplaats en pitstraat waren er nog en ik heb de Adam meteen vereeuwigd.
De route is goed berijdbaar. Alleen zijn sommige stukken weg in slechte staat.
Gelukkig staat dit altijd wel goed aangegeven, dus je kunt toch vlot doorrijden. Ook zijn de wegen overzichtelijk en is er verder nauwelijks verkeer en zeker geen fietsers.
En na die geweldige Targa Florio, inclusief bezoek aan het museumpje hierover, bleek dat de overige wegen rondom de Etna zo mogelijk nog fijner zijn want: in goede staat. Als je hier gereden hebt, snap je werkelijk niet meer waarom mensen het nog hebben over de Stelvio-pas. Een paar handjesvol bochten rijden terwijl je fietsers moet ontwijken? Nee, dan hier in Italië! Dat is pas relaxed sportief rijden.

Het rijden in Italië vergt wel enige aanpassingen. Zo zijn er wel regels geloof ik, maar dat komt allemaal niet zo nauw. Je probeert een beetje rechts aan te houden, en bij kruisingen rits je gewoon een beetje, ongeacht wie er voorrang heeft. Verder rij je normaal zo'n 30 tot 50 km/h te hard (ook de politie doet dat). Als het gevaarlijk dreigt te worden kun je toeteren en als het echt heel gevaarlijk dreigt te worden kun je zelfs je richtingaanwijzer gebruiken. Toch went deze manier van rijden best snel en werkt het ook best goed. Je bent continu alert en dit is dus echt rijden met je verstand. Punten waar je echt van je gas af moet zijn heel duidelijk gemarkeerd. Alleen moet je niet rijden als het donker is en je de weg niet kent.
Dan de Opel. Het autootje ziet er leuk uit, best wel hip. Binnenin was alles zwart en dat vind ik nogal deprimerend. Wel leuk de combinatie plastic/pianolak. Het dashboard gaat nogal lang door onder de voorruit en ik vind het ook lastig om goed te zien waar de auto ophoudt. Het dashboard is verder heel opgeruimd en de ergonomie is ook prima. Wel stond de klok steeds op de verkeerde tijd na het starten van de auto (de datum bleef wel goed staan) maar dat is vast eenvoudig te fixen. De stoelen zien er sportiever uit dan ze zitten, maar de zithouding is wel gewoon goed. De motor is me 100% meegevallen. Met de beperkte inhoud weet hij toch heel stil en smeuïg zijn werk te doen. En ik kreeg ook steeds een groen omhoog wijzend pijltje te zien wanneer ik boven de 2000 toeren kwam, ik denk als een soort "thumbs up" (hoewel er dan ook steeds "shift" kwam te staan


Leuk als boodschappenautootje? Ik zou hem niet kopen want het zicht naar de zijkant achter is ontzettend beroerd en dat kwam me zelfs bijna op een aanrijding te staan. De combinatie b-stijl, c-stijl, hoofdsteunen neemt je werkelijk waar alle zicht compleet weg.
Mijn tip is dus: boek een A-klasse auto (de Adam alleen als je nooit achterom hoeft te kijken) en ga eens rondjes rond de Etna rijden!
