Heb wel eens gekeken wat mijn 7 jaar 'oude' Impreza zo kost per maand en weet wel dat je daar leuk voor kan leasen

Groot voordeel/nadeel is dat je werkt met afgewogen bedragen. Onderhoudskosten zijn dus het gemiddelde aan kosten + een winst marge van de leasemaatschappij + beetje voorziening/risicodekking. Dit werkt zo niet alleen met onderhoud.
Als je van jezelf weet dat je minimaal gemiddeld qua onderhoud/verzekering/banden bent is dat niet erg, weet je dat je 60 jaar bejaard bent, al 100 jaar geen schade hebt gereden en 120dkm met banden rondom doet. Doe je jezelf te niet m.i.
Groot nadeel voor mij is dat je bepaalde auto's niet 'af' kan kopen; als ik bijvoorbeeld een Evo 9 zou willen leasen, zou ik er bepaalde mods aan willen hebben, maar dat gaat meestal niet goed samen

Mijn voorkeur zou zijn een dagelijkse auto in de full operational lease en een fun auto vol in eigendom in privé.
Heb inmiddels ook al wel gezien dat er echt grote verschillen in prijzen tussen verschillende ondernemingen. Bovendien merk je dat vele incourante en/of onbetrouwbare auto's meer kosten.
Groot nadeel voor jou is dat je nu door 2de hands (?) koop een hele leuke auto kan rijden; terwijl je dankzij bijtelling -> bijna verplicht nieuw rijden, een minder woeste auto kan rijden.