Rijden met buitenlands kenteken in NL

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sjoerd MP BMW

Rijden met buitenlands kenteken in NL

Bericht door Sjoerd MP BMW » 25 okt 2014, 14:13

Als een Nederlandse ingezetene met een auto rijdt met buitenlands kenteken, dan riskeert deze een naheffing op BPM. Maar wat nu als 't een bedrijfsauto is, bijvoorbeeld een VW Caddy? Hierover wordt immers ook geen BPM betaald.

Als bijvoorbeeld een medewerker in mijn (grijskenteken) bedrijfsauto zou rijden?

Joy

Re: Rijden met buitenlands kenteken in NL

Bericht door Joy » 25 okt 2014, 14:19

Het gaat ook om het mislopen van wegenbelasting.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 25 okt 2014, 20:27

Oja, die was ik ff vergeten...
Dan maar over enige tijd m'n eenmanszaak omzetten naar een CV om dit probleem te tackelen.

Fabian

Bericht door Fabian » 25 okt 2014, 20:32

Ook op bestelauto's zit officieel BPM. Dat je jet niet hoeft af te rekenen als ondernemer is iets anders...

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 25 okt 2014, 21:28

Weer wat geleerd!

Als Duits ingezetene kan ik geen voertuig op NL kenteken zetten, zelfs geen aanhangwagen.
Daarbij is de regelgeving rond verzekering van aanhangwagens in Dld anders geregeld dan in NL. Aanhangwagen heeft altijd eigen kenteken, ook onder 750kg, met eigen verzekering. Aanhangwagen achter Duitse auto is dus niet verzekerd, hoewel daaromheen twijfel en discussie is...

Eenmanszaak ben ik, ik ben eenmanszaak, gevestigd NL met een domicilie in Dld. Een BV is nu (nog) niet interessant, dus is een CV te overwegen. Immers is een CV een NL'se rechtspersoon die wel een bestelauto kan aanschaffen. Althans; klopt dit?
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 25 okt 2014, 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2014, 21:40

Fabian schreef:Ook op bestelauto's zit officieel BPM. Dat je jet niet hoeft af te rekenen als ondernemer is iets anders...
Precies!

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 26 okt 2014, 12:10

Hier in de omgeving rijd een Pools klusbedrijf rond.
Auto op Pools kenteken en de reclame allemaal in het Nederlands. Vroeg me ook al af hoe dit nou precies zit

Peric

Bericht door Peric » 26 okt 2014, 14:55

Als die Pool in Polen gevestigd is maakt dat niet uit natuurlijk. Hij mag op zijn bus zetten wat 'ie wil.

wim breman

Bericht door wim breman » 26 okt 2014, 15:27

Mijn zoon woont in Duitsland, op zijn naam en adres een auto kopen lijkt aantrekkelijk maar vraag me af of ik als ik hier met Duitse platen ga rijden problemen kan verwachten.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 okt 2014, 17:03

Ja, dat kan je verwachten :)

Marc R

Bericht door Marc R » 26 okt 2014, 18:17

Er zijn hier toch forumleden die met Dld kenteken rijden in Nederland?

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 26 okt 2014, 18:22

Ik rijd met Duitse platen, omdat ik net 400m over de grens in Dld woon. Een Nederlander mag er in NL niet in rijden. Min vraag ging specifiek over een grijskenteken bedrijfswagen op Duitse platen. Als er dan een Nederlandse werknemer van me erin rijdt valt er mijn inziens niks na te heffen omdat in Nederland van zo'n auto BPM vrijstelling is en lage Wegenbelasting voor ondernemers...

wim breman

Bericht door wim breman » 26 okt 2014, 18:36

Ik heb het nagevraagd bij mijn zoon, er kan wel mee gereden worden echter alleen met een ontheffing die maximaal 14 dagen geldig is en 1x per kalenderjaar per kenteken word verleend.
Mijn zoon woonde 2 jaar geleden nog in Nederland en kon alleen met bovengenoemde ontheffing van de belastingdienst in een bedrijfsauto met Duitse platen in Nederland rijden.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 26 okt 2014, 18:55

Dus dan lijkt mij die Commanditaire Vennootschap een oplossing om zo een bedrijfswagen op NL kenteken te kunnen zetten...

D20VT

Bericht door D20VT » 26 okt 2014, 19:51

Apart, mijn overbuurman rijdt met een Belgisch gekentekend bedrijfsvoertuig dagelijks naar zijn werk in België en terug naar huis in Nederland

Ik weet dat hij bezig is geweest met de belastingdienst voor een ontheffing voor het grens- woonhuis ritje, maar hoe dat is afgelopen geen idee.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 okt 2014, 08:25

Sjoerd MP BMW schreef:Ik rijd met Duitse platen, omdat ik net 400m over de grens in Dld woon. Een Nederlander mag er in NL niet in rijden. Min vraag ging specifiek over een grijskenteken bedrijfswagen op Duitse platen. Als er dan een Nederlandse werknemer van me erin rijdt valt er mijn inziens niks na te heffen omdat in Nederland van zo'n auto BPM vrijstelling is en lage Wegenbelasting voor ondernemers...

Ff nieuwsgierig;

Waarom dan perce op DE platen?
Als het toch niet uitmaakt in NL registreren, en de werknemer bijtellingsvrij er mee laten rijden?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 okt 2014, 09:14

Mijn overburen rijden al een jaar met Duitse kentekenplaten. Auto is eerst geïmporteerd vanuit Duitsland en op NL kenteken gezet om enige maanden later weer op Duits kenteken te worden gezet. Blijft een vreemd verhaal.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 27 okt 2014, 12:51

D20VT schreef:Apart, mijn overbuurman rijdt met een Belgisch gekentekend bedrijfsvoertuig dagelijks naar zijn werk in België en terug naar huis in Nederland

Ik weet dat hij bezig is geweest met de belastingdienst voor een ontheffing voor het grens- woonhuis ritje, maar hoe dat is afgelopen geen idee.
Woonwerk verkeer. Hij werkt in België, mag dan in NL enkel heen/terug huis rijden.
Zo had mijn oom zijn zaak in Dld en reed met DE platen enkel woonwerk verkeer. Moest een goede reden hebben om van snelste route af te wijken, mocht hij worden aangehouden. Daarom hadden ze privé ook nog een auto op NL kenteken.
RutgerK schreef:Mijn overburen rijden al een jaar met Duitse kentekenplaten. Auto is eerst geïmporteerd vanuit Duitsland en op NL kenteken gezet om enige maanden later weer op Duits kenteken te worden gezet. Blijft een vreemd verhaal.
Woonwerk verkeer?
ErikS schreef: Ff nieuwsgierig;

Waarom dan perce op DE platen?
Als het toch niet uitmaakt in NL registreren, en de werknemer bijtellingsvrij er mee laten rijden?
Ik wil 'm op NL kenteken zetten, maar ik kan 'm niet op NL kenteken zetten. Omdat ik mijn domicilie in Dld heb, kan ik auto alleen op DE platen zetten. Mijn zaak in NL is een eenmanszaak, dus geen rechtspersoon, ik ben de eenmanszaak.

Als ik extra auto aanschaf om ook een werknemer erin te laten rijden, was ik naar de mogelijkheden aan 't kijken zonder hij een naheffing krijgt en auto verzekerd is. Nu bekijk ik de mogelijkheden om van de eenmanszaak een Commanditaire Vennootschap te maken om zo toch een rechtspersoon in NL te creëren.

Een BV komt voor mij nu niet uit -> inderdaad, ik verdien te weinig! :D

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 okt 2014, 13:43

@Sjoerd, de auto staat hier zeven dagen per week geparkeerd. Woon-werk vanuit Leiden lijkt mij niet te doen. Beiden rijden in de auto en hij is zeker geen Duits ingezetene.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 27 okt 2014, 15:03

Da's inderdaad vreemd. Ik heb weleens gelezen dat de Polen die in NL verblijven feitelijk ook NL wegenbelasting dienen te betalen. Hoe dat dan met de registratie (NL vs P kenteken) weet ik niet. Blijven ze wel op P kenteken, maar betalen NL wegenbelasting?

Bij mij gaat het dus niet om ontduiking, maar om een oplossing. :wink:

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 27 okt 2014, 15:07

Mijn Spaanse collega rijdt al 1,5 jaar lang rond in Nederland - hij woont in Amsterdam - op Spaanse platen. En die betaald geen wegenbelasting. Wel meerdere malen staande gehouden, maar altijd slechts routine controles en nooit gedoe over zijn kentekenplaten.

FDD

Bericht door FDD » 27 okt 2014, 18:10

Ik rijd vaak genoeg in een wagen op Duitse kentekenplaten door NL en ben zelf ook NL-er..

Voorheen zonder extra zaken tegenwoordig moet ik een A4-tje invullen en bij me hebben en dan is het prima, is weliswaar wel een werkwagen en nooit prive.

Groeten,
Eric

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 27 okt 2014, 19:53

Sjoerd MP BMW schreef:Da's inderdaad vreemd. Ik heb weleens gelezen dat de Polen die in NL verblijven feitelijk ook NL wegenbelasting dienen te betalen. Hoe dat dan met de registratie (NL vs P kenteken) weet ik niet. Blijven ze wel op P kenteken, maar betalen NL wegenbelasting?

Bij mij gaat het dus niet om ontduiking, maar om een oplossing. :wink:
Hier was ik dus ook benieuwd naar

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 27 okt 2014, 20:38

FDD schreef:Ik rijd vaak genoeg in een wagen op Duitse kentekenplaten door NL en ben zelf ook NL-er..
Je woont ook in NL? Ik ben namelijk ook NL'er (NL's paspoort, intussen wel Duits rijbewijs).
Verzekering?
FDD schreef: Voorheen zonder extra zaken tegenwoordig moet ik een A4-tje invullen en bij me hebben en dan is het prima, is weliswaar wel een werkwagen en nooit prive.
Wat voor A4-tje?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 28 okt 2014, 21:21

Kennis van ons woont in Valkenburg (Li) en werkt in Aachen, auto staat daar ook op kenteken. Bedrijf heeft in NL BPM betaald en hij betaalt bijtelling in NL zodat hij in NL kan rijden. Hoe dat zit met de MRB weet ik niet, ik kan niet voorstellen dat er 2x MRB betaald wordt.

Plaats reactie