Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door matthyssie » 22 okt 2014, 11:08

Heren,

Ik ben bezig met de revisie van de motor van mijn MX-5 en nu kan ik dus van begin af aan bepalen wat voor olie er in gaat komen. Aanbevolen is een 10W40 halfsyntheet. Dit wil er er dus ook in gooien.

Nou levert Castrol de GTX en de Magnatec. Prijsverschil is toch al snel een aantal euro per liter. Nou maakt de prijs me weinig uit, maar heeft iemand enig idee wat het verschil is? Wat kan ik er het beste ingooien?

En mochten er betere alternatieven dan deze Castrol oliën zijn, hoor ik dat ook graag.


Gr.Thys
Laatst gewijzigd door matthyssie op 22 okt 2014, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 22 okt 2014, 11:37

Welke olie is een kansloze discussie vrees ik, vele meningen....

Magnatec heeft als specifieke eigenschap dat er tijdens koud loop minder slijtage zou zijn, is denk ik met name zinvol als er veelvuldig kortere ritten worden gereden (minder dan 10 Km per ritje). Ik gebruik de diesel versie magnatec in mijn Transit busje omdat daarmee best regelmatig kortere ritten gemaakt worden.

Ik gebruik in eigenlijk al mijn wat oudere hoog presterende auto's Valvoline 5W50 volsyntheet (de MX-5 Turbo, de MAX5 racer en de MR2 Turbo en vroeger gebruikt in allerlei andere turbo auto's zoals Subaru GTT en Mitsubishi Evo6). Ik heb in meer dan 25 jaar toepassen van deze olie (in diverse opvolgende verbeterde versies) nog nooit smeerproblemen of ongewone slijtage gehad, dus is voor mij bewezen goed.
Als je de motor reviseert dan mag je de eerste paar 1000Km GEEN volsyntheet gebruiken, anders slijten de delen niet goed op elkaar in, dus halfsyntheet de eerste tijd.
Na inlopen kan je dan overgaan op volsyntheet. Ik zou bij een MX5 motor trouwens 5W.. of 10W.. gebruiken

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door Knot » 22 okt 2014, 12:36

Klein motortje, Magnatec 5W40 erin lijkt me prima. net wat dunner bij koude start dan een 10W40.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door ///Joost » 22 okt 2014, 12:38

FWIW, zelf altijd met 5W40 Magnatec in de E36 M3 gereden. Fluisterstil en 0,0 olieverbruik. Ik was er in ieder geval erg tevreden over.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door Riceaux » 22 okt 2014, 12:45

///Joost schreef:FWIW, zelf altijd met 5W40 Magnatec in de E36 M3 gereden. Fluisterstil en 0,0 olieverbruik. Ik was er in ieder geval erg tevreden over.
Zelf ook 5W40 Magnatec erin. Koude start is een stuk stiller. Tot nu toe dik tevreden over dat spul.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door matthyssie » 22 okt 2014, 14:01

Inrijden met Magnatec 10W40 half-syntheet, vervolgens wisselen voor Magnatec 5W40 volsyntheet. Is dat een idee?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door ///Joost » 22 okt 2014, 15:13

NSXRS schreef: Als je de motor reviseert dan mag je de eerste paar 1000Km GEEN volsyntheet gebruiken, anders slijten de delen niet goed op elkaar in, dus halfsyntheet de eerste tijd.
Na inlopen kan je dan overgaan op volsyntheet.
Hier schijnen ook 2 kampen voor te zijn. Met de kwaliteit van de blokken van tegenwoordig en het feit dat vele nieuwe auto's af fabriek zijn uitgerust met een volsyntheet, vraag ik me af of het niet wat te veel doordacht is.

Verklaar eens in iets meer detail waarom volgens jou absoluut geen volsyntheet erin mag bij inlopen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 22 okt 2014, 15:30

///Joost schreef:
NSXRS schreef: Als je de motor reviseert dan mag je de eerste paar 1000Km GEEN volsyntheet gebruiken, anders slijten de delen niet goed op elkaar in, dus halfsyntheet de eerste tijd.
Na inlopen kan je dan overgaan op volsyntheet.
Hier schijnen ook 2 kampen voor te zijn. Met de kwaliteit van de blokken van tegenwoordig en het feit dat vele nieuwe auto's af fabriek zijn uitgerust met een volsyntheet, vraag ik me af of het niet wat te veel doordacht is.

Verklaar eens in iets meer detail waarom volgens jou absoluut geen volsyntheet erin mag bij inlopen.
Dringend advies van zeer goed bekend staand groter motoren revisie bedrijf en heb daarnaast zelfde ook al vaker bij andere revisiebedrijven gehoord..

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door matthyssie » 22 okt 2014, 15:38

Mijn revisiebedrijf zegt hetzelfde.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 22 okt 2014, 15:53

Trouwens: technisch specialist bij Mazda importeur vertelde dit paar jaar geleden bij technisch voorlichtings praatje over motoren ook: tijdens inrijden halfsyntheet toepassen is zeer aan te raden, anders is een motor na 10K nog niet goed ingelopen

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door matthyssie » 22 okt 2014, 16:28

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat een halfsyntheet beter is voor het inrijden.

Maar hoe zit het na de inrijperiode? Is dan een volsyntheet wel beter?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29389
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door Luco » 22 okt 2014, 16:35

na inrijden 5w40 of 5w50 ingooien.
Ik ben voorstander van 5w50 als je regelmatig ook het circuit op gaat.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door matthyssie » 23 okt 2014, 00:04

Circuit zal de auto niet heel vaak zien, wellicht een enkele keer. Neemt niet weg dat hij wel flink belast zal worden. De 5W50 is daarom niet eens zo'n gek idee. Valvoline lees ik hierboven, neem aan dat dat wel goed spul is.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 23 okt 2014, 08:19

Dit is de laatste generatie van de Valvoline olie die ik al heel lang gebruik in de 5W50 versie:
http://www.valvoline.nl/auto/smeermidde ... _motorolie" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol GTX vd Castrol Magnatec

Bericht door ///Joost » 23 okt 2014, 09:26

NSXRS schreef:
///Joost schreef:
NSXRS schreef: Als je de motor reviseert dan mag je de eerste paar 1000Km GEEN volsyntheet gebruiken, anders slijten de delen niet goed op elkaar in, dus halfsyntheet de eerste tijd.
Na inlopen kan je dan overgaan op volsyntheet.
Hier schijnen ook 2 kampen voor te zijn. Met de kwaliteit van de blokken van tegenwoordig en het feit dat vele nieuwe auto's af fabriek zijn uitgerust met een volsyntheet, vraag ik me af of het niet wat te veel doordacht is.

Verklaar eens in iets meer detail waarom volgens jou absoluut geen volsyntheet erin mag bij inlopen.
Dringend advies van zeer goed bekend staand groter motoren revisie bedrijf en heb daarnaast zelfde ook al vaker bij andere revisiebedrijven gehoord..
matthyssie schreef:Mijn revisiebedrijf zegt hetzelfde.
Dit bedoel ik dus. Het schijnt een old school gedachte te zijn, omdat dit vroeger wel degelijk beter was. Ik zeg niet dat het nu niet meer beter zou zijn, want ik ben juist op zoek naar harde data hierover of een uitleg van iemand die echt kennis van deze materie heeft. Puur uit eigen interesse en ter lering (ende vermaeck). :D

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 23 okt 2014, 10:12

Mijn simpele boeren verstand zegt: delen die apart geproduceerd worden en daarna worden samen gevoegd zullen altijd op de raakvlakken op elkaar moeten inslijten.
Pas nadat er door inslijten een perfecte passing wordt verkregen, zullen delen echt goed passen, soepeler langs elkaar lopen doordat oppervlakken nog gladder worden en waar noodzakelijk maximale afdichting verkrijgen. Met de huidige enorm goede slijtage voorkomende eigenschappen van synthetische motor oliën wordt slijtage zodanig ver verhinderd dat de delen er enorm lang over zullen doen op elkaar in te kunnen slijten, dat wil je dus niet want daardoor wordt optimale passing verhinderd. Inlopen wil je zo snel mogelijk laten plaats vinden en dat doe je dus door bewust een iets minder goed smerende olie toe te passen. Na inlopen gebruik je dan wel de beste olie versie om verdere slijtage te minimaliseren.
Het is een bekend gegeven dat nieuwe auto's na meerdere 1000 Km steeds zuiniger gaan lopen/ beter gaan presteren, dit komt omdat dan pas alle passingen echt gaan kloppen door inlopen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door matthyssie » 23 okt 2014, 10:23

Wanneer is de inrijperiode eigenlijk "voorbij" ?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door ///Joost » 23 okt 2014, 10:56

NSXRS schreef:Mijn simpele boeren verstand zegt: delen die apart geproduceerd worden en daarna worden samen gevoegd zullen altijd op de raakvlakken op elkaar moeten inslijten.
Pas nadat er door inslijten een perfecte passing wordt verkregen, zullen delen echt goed passen, soepeler langs elkaar lopen doordat oppervlakken nog gladder worden en waar noodzakelijk maximale afdichting verkrijgen. Met de huidige enorm goede slijtage voorkomende eigenschappen van synthetische motor oliën wordt slijtage zodanig ver verhinderd dat de delen er enorm lang over zullen doen op elkaar in te kunnen slijten, dat wil je dus niet want daardoor wordt optimale passing verhinderd. Inlopen wil je zo snel mogelijk laten plaats vinden en dat doe je dus door bewust een iets minder goed smerende olie toe te passen. Na inlopen gebruik je dan wel de beste olie versie om verdere slijtage te minimaliseren.
Het is een bekend gegeven dat nieuwe auto's na meerdere 1000 Km steeds zuiniger gaan lopen/ beter gaan presteren, dit komt omdat dan pas alle passingen echt gaan kloppen door inlopen.
Dit zou ik ook zeggen ja. Het olieverhaal is dan ook wel duidelijk. Maar hoe zit het met de toleranties en passingen van de draaiende delen. Ik kan me voorstellen dat die een stuk kleiner zijn geworden in de loop der jaren. En daar zit het hem nu net in denk ik. Dat halfsyntheet beter zou zijn tijdens de inrijperiode, kan ik inkomen. Maar kreten als NOOIT met een volsyntheet inrijden zijn wellicht tegenwoordig wat gedateerd.

@Thys: Dat lijkt me volledig afhankelijk van het blok en de rijstijl van de bestuurder. Ik dacht dat een goede leidraad 3000 km was bij 'normaal' rijgedrag en lage toeren/vroeg opschakelen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 23 okt 2014, 11:12

///Joost schreef:
NSXRS schreef:Mijn simpele boeren verstand zegt: delen die apart geproduceerd worden en daarna worden samen gevoegd zullen altijd op de raakvlakken op elkaar moeten inslijten.
Pas nadat er door inslijten een perfecte passing wordt verkregen, zullen delen echt goed passen, soepeler langs elkaar lopen doordat oppervlakken nog gladder worden en waar noodzakelijk maximale afdichting verkrijgen. Met de huidige enorm goede slijtage voorkomende eigenschappen van synthetische motor oliën wordt slijtage zodanig ver verhinderd dat de delen er enorm lang over zullen doen op elkaar in te kunnen slijten, dat wil je dus niet want daardoor wordt optimale passing verhinderd. Inlopen wil je zo snel mogelijk laten plaats vinden en dat doe je dus door bewust een iets minder goed smerende olie toe te passen. Na inlopen gebruik je dan wel de beste olie versie om verdere slijtage te minimaliseren.
Het is een bekend gegeven dat nieuwe auto's na meerdere 1000 Km steeds zuiniger gaan lopen/ beter gaan presteren, dit komt omdat dan pas alle passingen echt gaan kloppen door inlopen.
Dit zou ik ook zeggen ja. Het olieverhaal is dan ook wel duidelijk. Maar hoe zit het met de toleranties en passingen van de draaiende delen. Ik kan me voorstellen dat die een stuk kleiner zijn geworden in de loop der jaren. En daar zit het hem nu net in denk ik. Dat halfsyntheet beter zou zijn tijdens de inrijperiode, kan ik inkomen. Maar kreten als NOOIT met een volsyntheet inrijden zijn wellicht tegenwoordig wat gedateerd.

@Thys: Dat lijkt me volledig afhankelijk van het blok en de rijstijl van de bestuurder. Ik dacht dat een goede leidraad 3000 km was bij 'normaal' rijgedrag en lage toeren/vroeg opschakelen.
Betere toleranties verandert niets aan het moeten inlopen van de raakvlakken, dat moet hoe dan ook gebeuren.
Je opmerking over inrijden klopt niet, DAT is juist de oude opvatting.. Inrijden moet je juist doen door na een korte "voorzichtige" periode van een paar 100 KM juist WEL regelmatig lekker in de toeren te jagen. Het gaat er juist om dat je de motor niet zwaar mag BELASTEN (dwz met lager toeren trekkracht vragen), da's juist slecht want dan komt er veel druk op de raakvlakken en dat wil je niet. Met weinig belasting hoger in de toeren laat de vlakken lekker op elkaar inslijten zonder teveel druk (en dan bedoel ik natuurlijk niet dat je constant tot rood moet trappen, gewoon gedurende de inrijd periode rustig opvoeren..

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29389
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door Luco » 23 okt 2014, 20:45

matthyssie schreef:Circuit zal de auto niet heel vaak zien, wellicht een enkele keer. Neemt niet weg dat hij wel flink belast zal worden. De 5W50 is daarom niet eens zo'n gek idee. Valvoline lees ik hierboven, neem aan dat dat wel goed spul is.
Ik gebruik al ruim 10 jaar elf 5w50

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door matthyssie » 23 okt 2014, 21:02

Ik zal eerst eens wat Castrol GTX 10W40 bestellen om hem mee in te rijden. Kan ik daarna kijken welke 5W50 ik zal nemen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door Knot » 24 okt 2014, 09:07

In de zomer kan het prima maar in de winter zou ik lekker een W40 nemen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 24 okt 2014, 10:20

Knot schreef:In de zomer kan het prima maar in de winter zou ik lekker een W40 nemen.
Waarom?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door Knot » 24 okt 2014, 13:06

Wordt lastiger warm toch?

10W60 Castrol Edge/TWS in mijn 328i was niet ideaal, had er in de winter liever een 0W40 in gehad.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Castrol GTX vs Castrol Magnatec

Bericht door NSXRS » 24 okt 2014, 13:26

Knot schreef:Wordt lastiger warm toch?

10W60 Castrol Edge/TWS in mijn 328i was niet ideaal, had er in de winter liever een 0W40 in gehad.
Temperatuur in de winter heeft niets te maken met bovenwaarde viscositeit, die geeft het grensbereik van de oliewerking bij hoge temperatuur, hoe hoger, hoe langer de smering bij hoge temp in stand blijft.

In de winter gaat het meer om de oliewerking bij lage temperatuur, dus de onderwaarde viscositeit is dan van meer belang, bovenwaarde is dan al snel goed en of dat dan een 40 of 50 is, is in de winter nauwelijks van belang, dan is een 40 ook al snel goed genoeg. Werking van 5W40 en 5W50 is dan gewoon identiek omdat je de hoge olietemperatuur waar een 50 meer kan toch niet zal bereiken, maar in de zomer kan dat wel nodig zijn. Geen enkele reden dus om niet ook in de winter voor 50 te gaan, behalve misschien de prijs maar Ik neem aan dat de meesten niet 2x per jaar olie verversen, dus dan is een 5W50 gewoon altijd optimaal..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten