Een aantal maanden geleden ben ik weer met een project begonnen, een Pro-Motive Mini conversie. Nadat ik een aantal jaren geleden heb gebouwd aan en B16A Mini (mid-engine en RWD) en deze uiteindelijk heb verkocht bleef het toch kriebelen. Ik wilde weer iets voor erbij en had een budget van +-15k. Na lang zoeken toch weer gekozen voor zelfbouw, een groot deel van de lol zit voor mij in het bouwen zelf. De intentie is om de Mini volledig op kenteken te laten zetten.
Het gaat om een Mini 1000 uit 1988 (origineel Jet Black), door vorige eigenaar in deze kleur gespoten. De Mini was vrij hard, maar uiteindelijk hebben we toch veel werk gestoken in het netjes maken van de Mini, incl. het nodige laswerk. Idee is om de Mini, wanneer deze verder af is, volledig over te laten spuiten.
Basis onderdelen:
- Volledige Pro-Motive Mini R1 kit, inclusief fatsoenlijke achteruit;
- Yamaha R1 5PW (injectie) motor met 164pk std. Sequentiële 6 bak wordt gebruikt;
- Volledig Spax onderstel, instelbaar in hardheid;
- Camber kit en solid mount kit voor voor subframe;
- Minilight (orgineel) 12" wielen;
- Metro Turbo (4pods) remmen voorkant, volledig gereviseerd;
Inmiddels zit de motor in de Mini en gaan wij aan de gang met de elektronica. Updates volgen, hieronder wat impressies.
Het originele blokje:
Het R1 blokje in het Pro-Motive frame, voor de oplettende kijkers, het blok wordt idd 180 graden gedraaid:
En zo hangt het blokje er nu in. De rode "ringen" (alu) zijn op alle ophangpunten ipv de rubbers gekomen: