M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Tim N » 14 okt 2014, 11:13

Kennis van mij heeft bij zijn M54 de carter ventilatie vervangen.
Carterventilatie was oud (200.000km) en waarschijnlijk de reden van spontaan hoog olie verbruik 1L/1000.

Direct na het vervangen van de ventilatie was het verbruik 1L/1500, bijgevuld tot max, verbruik daarna 1L/1700, weer bijgevuld tot max en het olieverbruik lijkt steeds minder te worden...

Heeft iemand hier een verklaring voor? :duh:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door HJ2 » 14 okt 2014, 16:35

De olie blijft nu waar hij hoort i.p.v. door ongeplande of uit de band lopende drukverschillen over seals waar dat niet hoort ;-)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door G Kolkman » 14 okt 2014, 19:29

M54 slobbert wel vaker veel olie en carter ventilatie wordt er wel eens mee in verband gebracht.

Maat van me heeft echter het complete blok vervangen - tot 2x toe - om van het olieverbruik af te komen (dat vond ik dan weer wat overdreven :) ).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Bert ///M3 » 15 okt 2014, 07:47

De meeste carterventilatiesystemen hebben een olieseparator welke de olie die meekomt met de ventilatie scheid van de dampen. De olie loopt dan terug naar het carter, meestal zit er op het carter een aansluiting met een soort waterslot zodat de dampen niet uit het carter kunnen, maar de olie wel terug (en als je overdruk hebt, houd dit waterslot de dampen dus ook binnen)

Als die slangen dus aangetast worden en gaan lekken kan de olie dus naar buiten lekken ipv teruglopen in het carter. Maar als het verbruik echt zo fors is dan zou je dat gewoon onder op het blok moeten zien.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Tim N » 15 okt 2014, 10:40

Bedankt voor de reacties, echter de vraag is:

Weet iemand hoe het kan dat het olieverbruik na het vervangen telkens minder wordt.
Er kunnen na het vervangen tussen de bijvullingen door steeds meer kilometers gereden worden (rijstijl en soute zijn identiek)

Vlak na vervanging was het verbruik 1L/1500 voor het lampje aan ging.
Toen is aangevuld tot de max. waarna het lampje ging branden na 1700km, weer bijgevuld tot max en nog weer en er kon 2000km gereden worden, we zijn erg benieuwd of het de volgende keer weer meer kilometers tussen zitten voordat er een liter olie bijgevuld moet worden.

Is dit verminderende olieverbruik te verklaren?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door ///Joost » 15 okt 2014, 11:05

Lampje aan? Welk lampje ging er aan? Toch niet van de oliedruk hoop ik?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Tim N » 15 okt 2014, 12:12

Nee lampje wat het minimaal oliepijl aangeeft op een E39

M54B22 dus

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7248
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Fabian » 15 okt 2014, 12:28

Misschien te simpel gedacht, maar weet je wel zeker dat je elke keer exact dezelfde hoeveelheid hebt bijgevuld en weet je wel zeker dat de sensor elke keer op elke hetzelfde peil een seintje geeft? Erg lastig om precies de verbruikte hoeveelheid af te meten, en dat zou de kleine verschillen kunnen verklaren?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Tim N » 15 okt 2014, 13:11

Ja elke keer gepeild op de stok op een vlakke ondergrond als lampje aan ging, exact bijgevuld tot max. 1liter dus.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door raymondw » 16 okt 2014, 22:54

Pas op: vroeg of laat heeft elke M54 last van een defecte terugslagklep in het oliefilter huis waardoor het filter geen olie meer vasthoudt. Deze loopt dan terug in het karter. Tweede is dat de pakking van dit deel vaak lekt, zeker bij een defect PCV.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Tim N » 17 okt 2014, 13:49

PCV bedoel je carter ontluchting mee?

Pakking is degene die ik toen ook bij mijn E46 vervangen heb, en dit oliefilterhuis dus een boosdoener met defecte klep?zie foto

Hoe kun je merken / checken dat die klep niet meer werkend is?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Tim N » 05 nov 2014, 09:10

Nou het verbruik blijft strak gemeten 1:1300/1:1400

-wat is er gedaan, vanos leiding vervangen (zweette iets)
-Oliefilterhuis pakking vervangen (zweette iets)
-Carter ventilatie vervangen

Auto pluimt niet....

Het is mij een raadsel, iemand nog verdere ideeën?

-Motorflush?
-Daarna castrol magnatec 5w40? gaan rijden en kijken of dit helpt?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door raymondw » 05 nov 2014, 19:35

Tim N schreef:PCV bedoel je carter ontluchting mee?

Pakking is degene die ik toen ook bij mijn E46 vervangen heb, en dit oliefilterhuis dus een boosdoener met defecte klep?zie foto

Hoe kun je merken / checken dat die klep niet meer werkend is?
Het oliedruklampje moet na koude start binnen 1sec uitzijn. Als deze pas na 4-5sec uitgaat ben je het haasje. De klep zelf is van buitenaf niet te zien, daarvoor moet het oliefilterhuis eraf.

Afbeelding

Het probleem is dat de klep onder druk kantelt en dat beschadigd de cylinder. Vervangen is een klusje van circa 4-6uur, afhankelijk van ervaring en doortastend vermogen.

Afbeelding

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door raymondw » 05 nov 2014, 19:40

Tim N schreef:Nou het verbruik blijft strak gemeten 1:1300/1:1400

-wat is er gedaan, vanos leiding vervangen (zweette iets)
-Oliefilterhuis pakking vervangen (zweette iets)
-Carter ventilatie vervangen

Auto pluimt niet....
Is logisch; dat wordt door de KAT's geabsorbeerd. Ik zou een andere olie proberen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M54 carter ventilatie laten vernieuwen olieverbruik

Bericht door Tim N » 05 nov 2014, 22:05

Meen dat er nu 5w40 in gaat. Is toch ook aan te bevelen voor een M54?

Oliefilterhuis heb ik er toen ook afgehaald, uurtje of drie mee bezig geweest voor die pakking.
maar dan dus het gehele huis? Zal het doorgeven van het lampje. Zal eens horen hoe en wat.

Maar wat ik nog niet begrijp, als die klep kapot is hoe kan dit verbruik tot gevolg hebben?

EDIT: Lampje gaat direct na starten uit <1sec.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten