Inspectie donor motorblok

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Inspectie donor motorblok

Bericht door e30touring1990 » 15 okt 2014, 13:03

Ik kan door te googlen weinig vinden over hoe ik een reeds uitgebouwd motorblok nou kan inspecteren.

De meest gebruikte tests als een compressietest en een lektest moeten worden uitgevoerd bij warme motor, dit wordt in geval van een uitgebouwde motor dus erg lastig.

Heeft er iemand ervaring en/of tips waar goed op te letten? Het gaat trouwens om een s54b32 motorblok met aanbouwdelen. Ik heb het idee dat het bij aanschaf van een uitgebouwd blok puur op vertrouwen aankomt van de verkoper en dus een "gok" is.

Alvast bedankt voor de reacties :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door Niels » 15 okt 2014, 21:12

https://www.conrad.nl/nl/basetech-bsk-1 ... 23344.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eentje die door een bougie gat past :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door Arthur » 15 okt 2014, 22:49

:lol: Die zou je mij rustig kunnen geven... Das geen garantie dat ik dan een betrouwbaar blok zou kopen :mrgreen:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door e30touring1990 » 15 okt 2014, 23:21

Creatieve oplossing :D
Ik ben alleen bang dat het dan alsnog zeer lastig te beoordelen is. Ook vind ik het ook weer zo wat om bij de verkoper de bougies eruit te gaan halen aangezien dan ook de bobines etc eruit moeten...

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door Jussi » 15 okt 2014, 23:36

e30touring1990 schreef:Creatieve oplossing :D
Ik ben alleen bang dat het dan alsnog zeer lastig te beoordelen is. Ook vind ik het ook weer zo wat om bij de verkoper de bougies eruit te gaan halen aangezien dan ook de bobines etc eruit moeten...
Voor het bedrag dat je neerlegt, mag dat geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door Niels » 15 okt 2014, 23:38

Een S54 doesn't come cheap dus ik zou toch wel ff binnen willen kijken. Het liefst zelfs de krukas lagers om eerlijk te zijn. Op vertrouwen alleen.... Tja, lastig.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door e30touring1990 » 16 okt 2014, 09:55

Niels schreef:Een S54 doesn't come cheap dus ik zou toch wel ff binnen willen kijken. Het liefst zelfs de krukas lagers om eerlijk te zijn. Op vertrouwen alleen.... Tja, lastig.
Ze zijn inderdaad niet erg cheap. Sommige zaken zal ik sowieso preventief aanpakken (drijfstanglagers, vanos reviseren, oliepomp etc) Ik had het idee dat de rest van het onderblok zoals de krukas en de hoofdlagers wel redelijk hufterproof waren.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2014, 10:26

Ik zou het maar doen, kijkje in de cylinders nemen.

Ik heb er gezien die binnen 100.000 km finaal aan gort waren, uitgesleten cylinderwanden als gevolg van kantelende zuigers enz.Lagers etc zijn allemaal wel te vervangen maar als je onderblok versleten is dan ben je verder van huis.

Verder even het kleppendeksel er af halen om te zien of de tuimelaars er goed uit zien. Als er met verkeerde olie gereden is dan slijten de tuimelaars in en heb je een tikkend blok. Meteen ook even naar de vanos bouten kijken of die nog op zijn plaats zitten.

En als je de bougies er uit haalt, even kijken naar het merk bobines. Zit er Bremi in, weggooien en vervangen voor Bosch.

Vibratiedemper aan de voorkant bekijken of die er goed uit ziet. Als er veel hoog in de toeren gereden is dan willen die nog wel eens splijten. Als er dus scheuren in zitten dan is dat een goede indicatie.

De rest, drijstanglagers etc zou ik toch vernieuwen als een blok er naast staat, dat is dan een klusje van een half uur.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door e30touring1990 » 16 okt 2014, 10:36

Bedankt voor deze zeer nuttige reactie Bert! Hier heb ik wat aan.

Wat bedoel je precies met de vibratiedemper? Deze kan ik niet vinden op bmwfans.info

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door matthyssie » 16 okt 2014, 10:46

Volgens mij zit deze 'in' de krukaspoulie.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door Bert ///M3 » 17 okt 2014, 06:44

Klopt, het is onderdeel van de krukaspoelie aan de voorkant van het blok.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Inspectie donor motorblok

Bericht door e30touring1990 » 17 okt 2014, 08:42

http://mfans2.com/parts/catalog/E46-Cab ... on_damper/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hem inderdaad gevonden, dit onderdeel kende ik nog helemaal niet! Volgens mij kun je deze alleen niet echt vanaf de buitenkant zien

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast