Stroomverbruik witgoed net zo'n hoax als bij eco auto's?
- Hielke
Stroomverbruik witgoed net zo'n hoax als bij eco auto's?
We hebben hier thuis een Liebherr koel/vries combinatie van zo'n 17 jaar oud. Ding heeft het in al die jaren foutloos gedaan.
De buren hebben kortgeleden hun Amerikaans model koeler door een nieuwe laten vervangen omdat de nieuwste types met de A+ typeringen op papier zoveel zuiniger zouden moten zijn dat de aanschafprijs er binnen een jaar of 7 weer uit zou moete zijn.
Ik heb het stroomverbruik van de onze gemeten. 1,5 kwh per 24 uur. Ruim 500 kwh per jaar. Energiekosten: 125 euro per jaar. De nieuwe kasten verbruiken volgens de eigen sites zo'n 55 euro per jaar. Ik had eigenlijk al besloten dat er iets nieuws moest komen. Totdat ik ergens las dat dit normverbruik van die nieuwe kasten is gemten zonder dat de deuren ook maar een moment worden geopend! Wat? En wat heb je nu nog aan die cijfers? Wat is het werkelijke verbruik van die apparaten? Heeft iemand hier op het forum recentelijk wel eens het daadwerkelijke verbruik van witgoed gemeten?
De buren hebben kortgeleden hun Amerikaans model koeler door een nieuwe laten vervangen omdat de nieuwste types met de A+ typeringen op papier zoveel zuiniger zouden moten zijn dat de aanschafprijs er binnen een jaar of 7 weer uit zou moete zijn.
Ik heb het stroomverbruik van de onze gemeten. 1,5 kwh per 24 uur. Ruim 500 kwh per jaar. Energiekosten: 125 euro per jaar. De nieuwe kasten verbruiken volgens de eigen sites zo'n 55 euro per jaar. Ik had eigenlijk al besloten dat er iets nieuws moest komen. Totdat ik ergens las dat dit normverbruik van die nieuwe kasten is gemten zonder dat de deuren ook maar een moment worden geopend! Wat? En wat heb je nu nog aan die cijfers? Wat is het werkelijke verbruik van die apparaten? Heeft iemand hier op het forum recentelijk wel eens het daadwerkelijke verbruik van witgoed gemeten?
- Niall
Re: Stroomverbruik witgoed net zo'n hoax als bij eco auto's?
Bekende van me heeft laatst bijna al zijn oude witgoed vervangen voor a+++ spul. Voorbeeld hij had een oude droger van 10 jaar oud, verbruik gemeten en rond gekeken of een nieuwe veel zou besparen. Zou van 5 KWh naar 1,35 kWh gaan, hij had hem dus gekocht. Nu in de praktijk blijkt hij maar 0,8 te gebruiken. Wel had hij een Bosch gekocht, Siemens had ook gekunnen maar was iets duurder voor hetzelfde.
- RVV
Goeie manier om af te vallen Hielke!
- Hielke
Eeeeehhh?RVV schreef:Goeie manier om af te vallen Hielke!
Of je zou dit moeten bedoelen?

- Peric
Valt me tegen van je Hielke. Had toch wel verwacht dat jij zou snappen dat als je de deur van de koelkast dicht laat het verbruik laag blijft.. 

- RVV
- Hielke
Ooowwww, zo! Haha.
Nee, ben je gek, ik haal die lekkernijen niet voor niks op. Jorma beenhamsalade is nu de favoriet.
En afvallen? Weeg nu 96 kilo. Ruim onder m'n streefgewicht!

Nee, ben je gek, ik haal die lekkernijen niet voor niks op. Jorma beenhamsalade is nu de favoriet.
En afvallen? Weeg nu 96 kilo. Ruim onder m'n streefgewicht!

- GTRene
ik zal op den duur ook aan een nwe wasmachine en een nwe koelkast toe zijn, zijn ook al bijna 15 jaar oud
die koelkast slaat heel vaak aan...een dikke stroomverbruiker volgend mij, maja zo weg doen doe je ook niet, maar wil hierna (heb nu klein vriesvakje alleen) zo'n combo, wel klein/laag (met gastel erop) maar dan breder, met ene helft koel en andere helft vries...kan ik meer simple food in de vriezer opslaan
en de wasmachine ook wat grotere vulling, niet dat ik veelw as in men uppie, maar destijds waren ze 5kilo vul en nu vaak 7 kilo en die oude stop ik altijd aardig vol, dus nwe zal dan beter doen, wat meer space met zelfde vulling en wat groter vulgat ook wel handig denk.
geen flauw idee wat beide verbruiken, waren destijds ook goedkopere klasse wel nieuw, maar geen +++ oid klasse
daar ga ik straks dan wel beter op letten.

die koelkast slaat heel vaak aan...een dikke stroomverbruiker volgend mij, maja zo weg doen doe je ook niet, maar wil hierna (heb nu klein vriesvakje alleen) zo'n combo, wel klein/laag (met gastel erop) maar dan breder, met ene helft koel en andere helft vries...kan ik meer simple food in de vriezer opslaan

en de wasmachine ook wat grotere vulling, niet dat ik veelw as in men uppie, maar destijds waren ze 5kilo vul en nu vaak 7 kilo en die oude stop ik altijd aardig vol, dus nwe zal dan beter doen, wat meer space met zelfde vulling en wat groter vulgat ook wel handig denk.
geen flauw idee wat beide verbruiken, waren destijds ook goedkopere klasse wel nieuw, maar geen +++ oid klasse

-
lief dagboek.....
-

jezus moet niet gekker worden, straks gaat de volgende nog een post maken over welk wasmiddel je moet gebruiken...
- Luco
Metchu, welk wasmiddel gebruik jij?
- Hielke
Heeft die bekende wel goed gemeten? Een wasdroger is een weinig spannend apparaat. Warmte en wind moeten geproduceerd worden. Isolatie speelt nauwelijks een rol. De Miele alhier is 16 jaar oud en verbruikt op 3 kwartier blazen een ruime Kwh stroom.Niall schreef:Bekende van me heeft laatst bijna al zijn oude witgoed vervangen voor a+++ spul. Voorbeeld hij had een oude droger van 10 jaar oud, verbruik gemeten en rond gekeken of een nieuwe veel zou besparen. Zou van 5 KWh naar 1,35 kWh gaan, hij had hem dus gekocht. Nu in de praktijk blijkt hij maar 0,8 te gebruiken. Wel had hij een Bosch gekocht, Siemens had ook gekunnen maar was iets duurder voor hetzelfde.
Voor de metingen gebruik ik een Cresta (kijkshop) meter van 10 euro.
- tomgtr
Toch een beetje kul die zuinige koelkasten / vriezers. Hoe zuiniger hoe dikker de wanden dus er past minder in dus heb je een hogere of bredere koelkast nodig. Trouwens kan je mocht je Liebherr willen beter atag kopen. dat zijn zelfde koelkasten. wasdroger is nooit zuinig. wil je zuinig was drogen dan moet je het ophangen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
En geen stroommeter van 10,- kopen, goedkoper om er eentje te lenen 

- Niall
Is een Duitser dus alles tot de puntjes uitzoeken zit in z'n bloed. Maar is een condensdroger en die zijn stukken zuiniger dan een normale maar zoveel zuiniger had hij ook niet verwacht.
- Tim N
Dan had hij schijnbaar nog beter een warmtepompdroger kunnen nemen
- Niall
Dat bedoelde Ik eigenlijk, allebei zijn in de basis condensdroger, maar daarna had hij ook zijn koelkast vervangen. Hij hoopte toch 2000 kwh per jaar te besparen
- Will F.
De notaris schijnt een nauwkeurige te bezitten......Arthur schreef:En geen stroommeter van 10,- kopen, goedkoper om er eentje te lenen

-
Ik vind de degelijkheid eerljk gezegd van meer belang. Helaas hoor je overal om je heen dat die ouwe (wel goed merk) wasmachine/ droger/ koelkast van 15-20 jaar oud die werd opgeruimd omdat 'ie zo oud was..., in al die tijd nauwelijks mankementen had gehad.
De nieuwe vervanger is dan echter vaak binnen 1-3 jaar al een keer kapot gegaan/ gerepareerd, je leest dan regelmatig dat mensen spijt hebben de gouwe ouwe te hebben opgeruimd.
Ik houd gewoon die ouwe witgoed dingen die bijna niet kapot gaan en als er dan eens iets is, makkelijk zelf te fixxen zijn
De nieuwe vervanger is dan echter vaak binnen 1-3 jaar al een keer kapot gegaan/ gerepareerd, je leest dan regelmatig dat mensen spijt hebben de gouwe ouwe te hebben opgeruimd.
Ik houd gewoon die ouwe witgoed dingen die bijna niet kapot gaan en als er dan eens iets is, makkelijk zelf te fixxen zijn
- Luco
Dat is met alle moderne huishuidelijke spullen zo, weggooi maatschappij.
Ketels gingen vroeger langer mee
koelkasten gingen vroeger langer mee
wasmachines gingen vroeger langer mee
enz
enz
Ketels gingen vroeger langer mee
koelkasten gingen vroeger langer mee
wasmachines gingen vroeger langer mee
enz
enz
- Elmar
Alleen mensen gaan tegenwoordig langer mee...
- HansD
Hoe kom je hierbij Tom? ATAG (en Etna en Pelgrim) is eigendom van Gorenje en wordt, voornamelijk, in Slovenië geproduceerd.Trouwens kan je mocht je Liebherr willen beter atag kopen. dat zijn zelfde koelkasten
Liebherr heeft eigen productiefaciliteiten. Miele koelkasten komen wel uit de Liebherr fabriek.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consum ... en___.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Ja leuk, ik heb een perfect werkende koelkast en dan gooi ik die weg voor een nieuwe voor 800 euro. De nieuwe koelkast is natuurlijk milieuvriendelijker en als kers op de taart bespaart deze me 40 euro per jaar.
Next...

Next...
-
Wij hebben ons witgoed bijna allemaal vervangen een jaar geleden, wasmachine, droger en afwasmachine. Termijnbedrag is 40 euro per maand gezakt na de laatste jaarafrekening en het staat er niet allemaal een jaar (wel bijna)
Volgens mij scheelt het wel degelijk..
Volgens mij scheelt het wel degelijk..