De auto:
- 1.9 16v blok met 160 pk
- oliekoeler
- Bilstein groep N dempers met H&R veren (2009)
- Bilstein groep N achterdempers (2009)
- hardere topmounts (2009)
- Quaife sperdifferentieel (2009)
- draagarmen en aandrijfassen 309 GTi (2009)
- veerpootbrug en draagarmbrug
- 309 GTi achteras met massieve achterasbussen (2011)
- Kuhmo V70A semi-slicks
- 306 GTi remklauwen voorzijde
- Sandtler RS schijven (283 mm) met Carbon Loraine RC06 remblokken voorzijde
- standaard schijven met Ferodo DS2500 remblokken achterzijde
- staalomvlochten remleidingen rondom
- Laser einddemper
- interieur volledig leeg gemaakt
- 1x Sparco Pro 2000 kuipstoel
- 1x 3” Sabelt 4-punts-gordel
- OMP Corsica deepdish suède stuur
- volledige gelaste rolkooi door Erik Messink
- helmbak
- hoofdstroomschakelaar met startknop en handmatig te bedienen fan
- accu verdiept aangebracht in kofferbak
- bouwjaar 1991, APK tot mei 2015
Kilometerstandverloop per mei van ieder jaar:
- 2009: 257.000
- 2010: 265.000
- 2011: 271.000
- 2012: 274.000
- 2013: 275.000
- 2014: 276.000
Onderhoud:
Uiteraard heb ik ieder voorjaar (mrt-mei) het standaard onderhoud met verse vloeistoffen (altijd Castrol TWS 10W60 olie) en verse filters verricht (laatste keer was mei 2014). Daarnaast is het volgende extra onderhoud in de afgelopen jaren uitgevoerd:
- 2009: drijfstanglangers vervangen en onderstel zoals dempers, draagarmen, stabistangetjes, stuurkogels etc compleet vernieuwd en tevens een Quaife sper gemonteeerd
- 2011: distributieriem, waterpomp en spanrollen vervangen
Runningcosts:
De runningcosts van de auto zijn extreem laag:
- belasting per mnd: 25€
- verzekering per mnd: 10€ (als oldtimer)
- verbruik openbare weg: 1:13 op circuit 1:7
Algemeen:
De onderdelen voor een 205 GTi zijn goedkoop en in het land zijn diverse Peugeot-specialisten die voor relatief weinig geld met veel plezier het onderhoud van de auto willen doen. De techniek is echter dermate eenvoudig dat vele werkzaamheden zelf te verrichten zijn. Het motortje loopt nog steeds als een trein. Getuige het feit dat ik een lege 306 GTi met gemak bij kon houden in de rechte lijn zit het met de pk’s ook nog wel goed. Het olieverbruik is ook nihil.
Als je een snelle, goed opgebouwde, betrouwbare circuit-auto met lage runningcosts zoekt, dan is dit je auto. Het is een kwestie van instappen en rijden. De auto wordt geleverd met een extra set velgen met straatbanden (APK-waardig). De auto is tevens recent professioneel gepoetst waardoor hij er prachtig uit ziet.
Prijs:
De vaste prijs is 3.000€.
Hieronder een paar foto's. Meer foto's kun je hier vinden.