aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 15 aug 2014, 19:06

Mijn interesse gaat al langere tijd uit naar een evo V/Vi. Nu ben ik technisch niet sterk aangelegd maar heb ik wel begrepen dat de 4 cilinder blokken behoorlijk betrouwbaar zijn en dat de bak ook erg sterk is ten opzichte van bijvoorbeeld een impreza gtt. Nu weet ik dat de wielkasten nog wel eens wat roest kunnen hebben, maar zijn er nog andere punten waar je op moet letten. De kosten voor distributie/koppeling e.d. zijn redelijk flink heb ik begrepen.

Andere mensen met wat ervaring?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3890
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Emiel » 15 aug 2014, 20:32

6 is qua blok sterker als de 5 (zuigers) Denk eraan dat die dingen ondertussen wel roest beginnen te krijgen. Rijd geweldig, mis de auto nog steeds, er is enorm veel lol mee te beleven.
Op circuit dagen vind ik de auto persoonlijk wat saai. ( tenzij de baan zeiknat is ) maar op andere momenten, fantastisch.

Vergis je niet in running costs van de auto. Kun je meerdere clio's van rijden.

Voor onderhoud kun je heel goed naar Piet van Hoof
http://www.autobedrijfvanhoof.nl/web/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk vooral ook op :
http://www.lancerregister.com/faqindex.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Dit vond ik het leukste om te toen, met fatsoenlijke winterbanden de sneeuw in :)

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door tuurgtt » 15 aug 2014, 20:40

Tot aan de Evo 8 was er bijna geen roestprotectie, niet alleen de schermen maar ook de achterklep en rond de nek van de benzinetoevoer zijn aandachtspunten.
Ik weet niet of je misschien een rechtsgestuurde Evo VI op het oog hebt, maar de Engelse GSR modellen hadden AYC achterdiffs (active yaw control).
Die geven het buitenste achterwiel in een bocht wat extra koppel mee om onderstuur op te heffen, wat prima werkt, maar de AYC diffs hebben veel onderhoud nodig en zo niet kosten ze een vermogen om te vervangen.

De Evo 5 en 6 die hier in NL door Gert vd Heuvel zijn geleverd waren allemaal RS2 modellen met een gewoon (niet AYC)-achtersper, maar vanwege het hoge specifieke vermogen van de auto's waren ze allemaal onderhevig aan zeer korte service-intervallen. Eigenlijk zelfs elke 4- of 5000km.

Een goeie sluitende service-historie is een dikke pré, evenals een goeie aankoopkeuring.

Geweldige handling trouwens die dingen. Succes met het vinden van een goeie.
Bel anders gewoon even met Mister Evo.nl ; Gert zelf.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3890
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Emiel » 15 aug 2014, 21:02

AYC vind ik wel een aanrader om te hebben overigens, werkt prima. De meeste rally rijders balen dat het is verboden zover ik begreep.

Qua storingen en onderhoud aan het AYC vind ik het best meevallen. In de UK is men al wat verder met revisie en al wat nog meer van die dingen. Piet van Hoof zei ook, vloeistof vervangen en blij mee zijn.

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Gijs Evo » 15 aug 2014, 23:36

Onderwerp hem aan een aankoop keuring door Vanhoofsport of vdheuvel, wet je gelijk alles.

Er staat ook een hoop rommel in NL.

Maar als je en goede hebt, lekker genieten van een beest van een wagen :df:

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 16 aug 2014, 03:14

Bedankt mensen voor de reacties. Ik heb inderdaad een rechtsgestuurde evo op het oog. Hij is op de lancerevoclub.org ook bekend. Ik zal de auto voornamelijk voor korte afstanden/woonwerk verkeer gaan gebruiken maar de sneeuw word ook wel een keer opgezocht. Volgens mij heeft deze geen ayc want het is geen gsr, maar een tme edition die een paar jaar terug naar Nederland is gehaald. Aankoopkeuring is idd een optie. Dit omdat ik zelf ook minder technisch ben.

De running costs neem ik op de koop toe. Ik kom uit een clio rs dus het verbruik/wegenbelasting/verzekering gaan aardig omhoog. Maar ik soms wil je wat meer auto en dit is ook een stukje nostalgie haha.

Bedankt voor jullie tijd!

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 341
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Artosevo » 16 aug 2014, 08:25

Ik rij zelf in een LHD Evo V RS uit 1998 die bij Gert vandaan komt. Behalve benzine en bandenkosten gaat er wel eens wat kapot ja. Ik heb zelf een linker draagarm die kapot is gegaan, Gert had nog wel een nieuwe liggen. Tevens zijn m'n voordiff en achterdiff kapotgegaan, achter heb ik een nieuw Ralliart-diff door Gert laten monteren, wat echt dikke pret is. Je moet je af vragen of soms 1000 euro per jaar aan zo'n oude auto wil besteden. Laatst is er aan de onderkant ook wat tectyl bijgewerkt, oliebeurtjes doe ik ook steevast om de 4500 a 5000 km. Bij mij is de motor ook aangepast, alles gesmeed, vermogen rond de 440PK / 580 NM op slechts 1280 kg., HKS 7460 turbo, Proflex onderstel. Ik rij nu al zo'n 30.000 km. met deze motor rond, daar is nog nooit wat aan kapotgegaan. Jaarrond rij ik op winterbanden, wat erg veel fun oplevert :df: . Ook op het droge gaat ie dan heel makkelijk dwars, zeker met zo'n Ralliart-diff, in de regen moet je wel oppassen. Dus ik vind het het wel waard om af en toe in zo'n oude auto te "investeren", tevens omdat ik niet zou weten wat een evt. opvolger zou moeten worden.

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 16 aug 2014, 15:36

Zijn er hier ook mensen die zelf uit auto naar Nederland hebben gehaald of dat samen met een bedrijf hebben gedaan? Volgens mij importeert Erik Moree, die ook in de rallysport zit, ook auto's naar wensen van de klant.
Ik zit zelf ook regelmatig over de grens te kijken want hier is het aanbod toch redelijk beperkt en heb het gevoel dat ze met opbouwen/verzorgen van evo's in de UK toch iets verder zijn.

Ik denk dat je met zulke auto's idd een potje achter de hand moet hebben, want op het moment dat de motor goed warm is wil je hem een keer gebruiken. Heb nu wel een nette evo op het oog waar de koppeling distriset en toebehoren vervangen zijn dus dan is het grootste onderhoud wel gepleegd. Het het diff moet je ook een beetje geluk hebben denk ik.

Ik heb zelf ook heel lang gezocht voor een opvolger van mijn clio. Een ding staat vast en dat is dat ik net zoveel fun wil beleven en dat gaat met een evo wel lukken denk ik.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door tuurgtt » 16 aug 2014, 19:03

Kelvinrs schreef:Volgens mij heeft deze geen ayc want het is geen gsr, maar een tme edition
De Makinen Edition heeft wél AYC. Maar goed, all the better for it.
Arguably de beste Evo die er is.

Wel een rooie met stickers? :thumbup:

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 16 aug 2014, 19:24

Weer wat geleerd dankje!!

Volgens mij is dit een van de weinig tme's die te koop staat in Nederland. In rood is hij prachtig. Dit is een grijze zonder stickers oid. Maar met een mooie brede set velgen eronder oogt deze ook wel lekker hoor :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door GTRene » 16 aug 2014, 20:32

deze schijnt er 8 onderweg te hebben naar NL, ook de 5 en 6>

http://www.autowereld.nl/mitsubishi/lan ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

dit kan ook wel leuk zijn, maar welke prijsklasse zoek je, staat best veel te koop...en wil je niet liever LHD?

http://www.autowereld.nl/mitsubishi/lan ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

in PL staan wel een paar omgebouwd naar LHD zag ik wel, zijn type 5

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 16 aug 2014, 20:46

Die advertenties had ik inderdaad voorbij zien komen. SW draait al een aantal jaar mee, maar zoek toch liever een auto waar en begin aan is gemaakt. LHD heeft lichtjes mijn voorkeur maar daar betaal je ook een paar k meer voor en voor dat geld heb je ook een aardig knappe v/vi rhd.

Mocht ik er 1 importeren haal ik hem het lieft uit de UK. Heb toch het gevoel dat daar meer liefhebbers zitten die hem goed vertroeteld hebben dan een stock evo uit Japan.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door tuurgtt » 16 aug 2014, 21:02

http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... iment=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Goeie prijs/kmstand, goeie koppeling en AYC (pomp net gereviseerd!) en een berg met rekeningen van onderhoud.
5500 pond is 6850 eur, beetje haggelen zes mille plus een erbij voor bpm (ding is 15 jaar oud); 7000 eur klaar
:df:

You're very welcome. :attentie:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door GTRene » 16 aug 2014, 21:22

tuurgtt schreef:http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... iment=true

Goeie prijs/kmstand, goeie koppeling en AYC (pomp net gereviseerd!) en een berg met rekeningen van onderhoud.
5500 pond is 6850 eur, beetje haggelen zes mille plus een erbij voor bpm (ding is 15 jaar oud); 7000 eur klaar
:df:

You're very welcome. :attentie:
DESCRIPTION
***WE WILL BUY ALL EVO MODELS. TOP PRICES PAID FOR GOOD EXAMPLES. GIVE US A CALL FOR A HASSLE FREE QUOTE***

SOLD
:hmmm: :D

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door tuurgtt » 16 aug 2014, 21:36

GTRene schreef:

SOLD
:hmmm: :D
Heu... Ik had mijn eikenhouten lenzen in.
Zulke topdeals staan er niet lang zie je wel.
:bag:

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 17 aug 2014, 00:46

Van het zelf importeren heb ik weinig kaas gegeten. Ik denk dat ik dan een bedrijf in de arm neem die de auto naar wensen van de klant importeert. Deze had ik idd gezien. Erg mooie auto. Mocht een van jullie wat ingangen mbt het importeren hebben hoor ik het graag.

De evo waar ik nu intersse in heb heeft nog geen onkosten aan de ayc pomp gehad, alleen brand wel het lichtje op het dashboard omdat de rubbers versleten zijn zegt hij. Bij eventuele keuring voor de koop last ik daar extra naar kijken!

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Gijs Evo » 17 aug 2014, 01:29

Al die bedrijven uit Losser die Importeren kun jee beter links laten liggen, die kopen meer goedkope rommel.

SW ook goed opletten, hoor goede maar ook zat slechte verhalen.

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 17 aug 2014, 01:49

Losser laat ik inderdaad links liggen.het liefst ga ik zelf kijken/importeren, alleen heb ik daar de contacten niet in. Zal eerder vd hoof eens contacten over het diff van die grijze tme. Misschien dat hij daar meer uitsluitsel over kan geven.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Petrolhead Tom » 17 aug 2014, 10:03

Importeren stelt niet zoveel voor er staat hier wel ergens een verhaal over een Lotus die is geïmporteerd.

Ik heb zelf ook een Evo overwogen. Ik heb alles eens opgeteld en heb toen besloten om het niet te doen. Serieus dure auto's om te rijden.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3890
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Emiel » 17 aug 2014, 11:13

Ik heb meerdere auto's uit de UK gehaald en een Evo via Japan naar de UK ( kenteken daar ) en toen NL.

Ik kan je DCY aanraden. http://www.japaneseimportspecialists.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb de auto ongezien gekocht en thuis laten afleveren met transport. Ging prima. Was een 4 of 4.5 grade auto. De remmen trilde omdat er nooit hard genoeg met de auto was gereden. Grote beurt laten uitvoeren door Piet van Hoof en daarna dagje naar de Nordschleiffe. De remmen trilde niet meer en de auto kwam pas echt tot leven na dagje goed gebruik.

Volgens mij wil de huidige eigenaar ervan af na 2 of 3 jaar in bezit gehad te hebben. Is een Zilveren Evo VI GSR met korte versnellingsbak.
Destijds door mij gemapt op 1.5 bar met AVCR en herprogrammeren van standaard ECU icm Walbro pomp.

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 17 aug 2014, 16:31

Is ben ook al aan het tellen gegaan en het rijden opzich gaat nog wel. Het ligt er denk ik ook voor een groot gedeelte aan in welke staat jij de auto koopt. Moet de distriset/koppeling/ayc pomp ed vervangen of gereviseerd worden dan betaal je al een x% van de aanschaf in onkosten. Als dat klaar is kan je redelijk probleemloos rijden op wat standaard onderhoud na.

Diegene waar ik nu mee in contact ben heeft al aardig wat onderhoud gehad alleen zit daar misschien de ayc pomp aan te komen omdat die al een foutmelding geeft en wat uitgedroogde rubbers heeft.

Ik zal die site eens doornemen. Op het lancerregister staan ook aardig wat mooie evo's te koop. Moet alleen wel een bedrag achter de hand ouden voor bpm/apk e.d.

Gebruikersavatar
Gijs Evo
Berichten: 516
Lid geworden op: 14 sep 2010, 00:38
Locatie: Krimpenerwaard

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Gijs Evo » 17 aug 2014, 18:10

Bij vanhoofsport reviseren ze de pompen, even prijs opvragen en dan gelijk van de aankoopbod afhalen.

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Kelvinrs » 18 aug 2014, 03:21

Reviseren gaat vanaf 500 euro volgens de site. Een nieuwe zit je al snel op het 5!! Voudige. Weet iemand of het voor een evo 6 ook mogelijk is om die grote mistlampen voorin te plaatsen? Bij een 5 staat dat erg dik!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 837
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: aandachtspunten mitsubishi evo v/vi.

Bericht door Andry » 28 sep 2014, 15:42

Zulke grote mistlampen monteren gaat niet. Let trouwens ook op door verroestte chassiskokers aan de achterkant, wat geheid gebeurt. De schokdemperstorens vertonen vaak ook roestvorming. Motoren zijn door de leeftijd inmiddeles niet meer zo sterk, steeds vaker ploffen ze bij een koppel en vermogen wat vroeger als veilig werd beschouwd. Een 6 TME heeft de zwakste motor uit de reeks qua zuigers en drijfstangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast