Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
ErikS

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door ErikS » 25 sep 2014, 10:08

Kortom we denken alweer in mogelijk kromme constructies in de vorm dat ik ga scheiden, en mn vrouw een ander huis koopt waar dochter in gaat wonen. Alimentatie aftrekbaar, rente nieuwe huis aftrekbaar, extra hypo op bestaande huis aftrekbaar, etc. Echt heel krom allemaal...
Wil je zo ver gaan?
Ik moest gewoon harder werken, wou ik een huis kunnen kopen.... :bag:

Luco

Bericht door Luco » 25 sep 2014, 14:22

ErikS schreef:
Luco schreef:Ligt toch ook aan je hypovorm.

Wij hebben spaarhypo, dan is de rente minder van belang.
stijgt die hoef je minder te sparen
zakt die moet je meer sparen

Uiteindelijk maakt het dan minder uit dan bij andere vormen.
Heb ik ook. En 4,7% rente over je afgeloste geld is dan wel weer lekker.
Rente op rente gaat dan uiteindelijk harder dan een lagere hypotheekrente......
Klopt alleen hebben we ook een gedeelte aflossingsvrij en dan is een lage rente wel lekker voor de maandelijkse kosten.

///Joost

Bericht door ///Joost » 25 sep 2014, 14:35

Ik heb sowieso weinig keus. Annuitair of Lineair, take your pick. Zal dus wel annuitair worden, aangezien ik 10% boetevrij mag aflossen als ik wil. Zo kun je dus met 20-23 jaar hypotheek-loos zijn.

Ik heb echt een hekel aan schulden, dus wil ik er ook zo snel mogelijk af zijn. Helaas heb ik dan net weer niet de centen om een huis cash af te tikken. Dus een hypotheek is helaas noodzaak.

Tristan

Bericht door Tristan » 25 sep 2014, 15:04

Huis cash aftikken is ook niet verstandig belasting technisch.

Luco

Bericht door Luco » 25 sep 2014, 15:17

Tristan schreef:Huis cash aftikken is ook niet verstandig belasting technisch.
Is dat zo?
Vermogen is vermogen toch?
Als je het op de bank zet naaien ze je ook.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2014, 15:24

Op vermogen betaal je 1.2 pct vermogensbelasting. Als je het op de bank hebt staan kan je idd beter aflossen. Maar dan mis je je aftrek in box 1. Met huidige rente standen zeg 1.5 pct netto rente. Maakt dus allemaal weinig uit wat je doet.

Luco

Bericht door Luco » 25 sep 2014, 15:39

Je mist de aftrek, maar je betaald ook geen rente.
Ik weet niet wat beter is.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2014, 16:50

Volgens mij maakt het met deze rente standen geen fluit uit Luco. Natuurlijk bij de konijnen af dat vermogens belasting nog op 1.2 pct staat met rente eronder. End dat ze die dan nog willen verhogen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 25 sep 2014, 19:09

Ik snap nooit dat hele circus van 'je mist de aftrek'. Dat is toch allemaal relatief, want je krijgt 'korting' op de rente van je schuld.
Echter is geen enkele schuld toch het beste of mis ik iets?

Luco

Bericht door Luco » 25 sep 2014, 19:13

///Joost schreef:Ik snap nooit dat hele circus van 'je mist de aftrek'. Dat is toch allemaal relatief, want je krijgt 'korting' op de rente van je schuld.
Ja dat leek mij ook joost, maar een fiscalist zal dat vast anders uitleggen :lol:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 25 sep 2014, 19:17

///Joost schreef:Ik snap nooit dat hele circus van 'je mist de aftrek'. Dat is toch allemaal relatief, want je krijgt 'korting' op de rente van je schuld.
Als je elders meer rendement kunt halen met je (spaar)geld dan de lening aan netto rente kost, is het prima. Maar dat valt tegenwoordig niet echt meer mee zonder (veel) risico te nemen. Bedenk wel: als je zoveel mogelijk aflost zit het "in je huis" en is het er niet zo makkelijk (goedkoop) uit te halen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 sep 2014, 03:38

Idd, ik zou niet al m'n spaargeld voor aflossing gebruiken. Je haalt het er niet zo maar weer uit. Je kunt iig onder de "drempel" gaan zitten. Dus net zoveel, of minder, spaargeld dat je iig geen belasting daarover hoeft te betalen.
Maar wat het allerbeste is zou ik ook niet weten. Geen schuld is ook geen rente betalen :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 sep 2014, 07:38

Huis aflossen/aftikken uit je BV (uiteraard als het geld er is en over is)

Vervolgens betaal je de rente privé naar zaak , die rente moet je vastleggen in een contract met je zelf en moet, helaas, wel marktconform zijn

Aftrek 50%

Je houdt het geld (rente) in de zaak en aftrek privé retour.......

Beter wordt het niet :lol:

f.ck de bank, de bank dat ben ik.................

mark123

Bericht door mark123 » 26 sep 2014, 07:55

tomgtr schreef:Volgens mij maakt het met deze rente standen geen fluit uit Luco. Natuurlijk bij de konijnen af dat vermogens belasting nog op 1.2 pct staat met rente eronder. End dat ze die dan nog willen verhogen.
Het s geen vermogens belasting, het een is een heffing op fictief rendement. Dat fictieve rendement haaltjan modaal niet maar miljonairs hebben vaak goede adviseurs.

Ik meen dat er oprinsjesdag sprake is geweest van een verlaging van het fictieve rendement?

Verder, wij lossen af omdat ons dat een goed gevoel geeft, niet omdat het per definitie voordeliger of beter is. Echter, nu de verhalen de ronde gaan dat de hypotheken die onder water staan mogelijk boetevrij mogen worden over gesloten wacht ik nog even, ik zou met deze rente tarieven dolgraag over willen sluiten!

Arthur

Bericht door Arthur » 26 sep 2014, 08:02

Dat is een goede, boetevrij oversluiten. Waar en wanneer heb je dat gehoord?
Dat zou mij, en iedereen lijkt mij, goed uitkomen. Maar moet je hypo dan onder water staan? Dat is bij mij (gelukkig) weer niet het geval. Ben er nl ook over na aan het denken en dat zou enorm schelen natuurlijk! Ik kan het alleen nergens vinden, wel als je wilt aflossen middels een schenking. Niet bij oversluiten.

ErikS

Bericht door ErikS » 26 sep 2014, 08:37

romo schreef:

Tja, mooi dat het kan......
Maar voor 99% van Nederland absoluut niet realistischschsch....

dvh

Bericht door dvh » 26 sep 2014, 08:49

De afgelopen 10 jaar was het 'yolo' qua uitgaven :-)

Nieuw project gestart. De komende 10 jaar staan in het teken van 'wat zuiniger aan doen'.
Het doel is ook om in de komende 5 - 10 jaar alles af te lossen. Zonder op een houtje te moeten bijten.

Of het lukt weet ik niet. Maar de intentie is er :-)

En voor de rest.. Carpe diem..

Arthur

Bericht door Arthur » 26 sep 2014, 09:08

Maar dit is Romo :wink: Het ultieme voorbeeld "gelukkig in de liefde maar niet in het spel". Maar dan andersom :tooth:
ErikS schreef:
romo schreef:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 sep 2014, 09:20

SlowCo schreef:
Als je elders meer rendement kunt halen met je (spaar)geld dan de lening aan netto rente kost, is het prima. Maar dat valt tegenwoordig niet echt meer mee zonder (veel) risico te nemen. Bedenk wel: als je zoveel mogelijk aflost zit het "in je huis" en is het er niet zo makkelijk (goedkoop) uit te halen.
Ja klopt, het voorstel om belasting te heffen op beleggings rendement wat ik daarbij zag is natuurlijk idioot. Krijg ik het dan terug in een jaar met negatief rendement? Never nooit haalbaar!

Robertdj

Bericht door Robertdj » 26 sep 2014, 09:54

romo schreef:Huis aflossen/aftikken uit je BV (uiteraard als het geld er is en over is)

Vervolgens betaal je de rente privé naar zaak , die rente moet je vastleggen in een contract met je zelf en moet, helaas, wel marktconform zijn

Aftrek 50%

Je houdt het geld (rente) in de zaak en aftrek privé retour.......

Beter wordt het niet :lol:

Aldus Romo, het VVD equivalent van de wereldvreemde PVDA'er. :)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 sep 2014, 10:16

Dus de wereld waar Romo in leeft is minder echt dan de jouwe? Dat is ook een beetje kort door de bocht.

dvh

Bericht door dvh » 26 sep 2014, 10:29

Arthur schreef:Maar dit is Romo :wink: Het ultieme voorbeeld "gelukkig in de liefde maar niet in het spel". Maar dan andersom :tooth:
ErikS schreef:
romo schreef:

Maar goed ook. Anders moest Porsche het nóg meer hebben van gezinswagens... :mrgreen:

mark123

Bericht door mark123 » 26 sep 2014, 13:15

Arthur schreef:Dat is een goede, boetevrij oversluiten. Waar en wanneer heb je dat gehoord?
Dat zou mij, en iedereen lijkt mij, goed uitkomen. Maar moet je hypo dan onder water staan? Dat is bij mij (gelukkig) weer niet het geval. Ben er nl ook over na aan het denken en dat zou enorm schelen natuurlijk! Ik kan het alleen nergens vinden, wel als je wilt aflossen middels een schenking. Niet bij oversluiten.
Misschien heb ik mij vergist nu ik zoek naar mijn bron en ging het om aflossen (boetevrij tot WOZ waarde). Dat kan vaak wel.

hjp

Bericht door hjp » 26 sep 2014, 13:25

Romo heeft overigens wel een punt hoor voor wat betreft ondernemers die aftikken/aflossen uit de eigen BV.
Ken, naast mezelf, meer ondernemers die hetzelfde gedaan hebben. Dit is oa ook puur cijfermatig gedreven omdat "liggende" gelden in een BV de laatste jaren en momenteel ook niet erg veel rendabele, stabiele investeringsdoelen hebben. Overigens is dit uiteraard niet vaak uit de werkmaatschappij gedaan.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 sep 2014, 16:02

De door mij genoemde constructie is, waar het kan, de beste constructie. Ik besef terdege dat dit voor weinigen weggelegd is, geenszins is/was het kwetsend bedoeld !

Ja gelukkig in het spel ( maar wel door knetterhard werken) en de intentie het maximale uit het leven te halen, niet zo zeer qua geld, wel qua werk/zaak........het geld komt dan vanzelf .

De liefde is uiteraard kut met peren........... :tooth:

Politiek gezien ben ik, door schade en schande, aanbeland in NIEMANDSLAND..............het boeit me geen fuck meer, een paar keer te vaak bedonderd, nou, na mij de politieke zondvloed.................

Doe wat je wil/moet doen, maak d`r wat van, kijk niet naar mensen die het beter hebben, maar naar mensen die het slechter hebben, zie hier; U doet het lang zo slecht nog niet !!

Aldus Romo in filosofische modus.........

Plaats reactie