Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Thanks voor de info. Maar volgens mij kan ik m'n kleppen wel laten stellen. De BP-4W van de MX-5 NB heeft namelijk vaste klepstoters. Dit in tegenstelling tot de NA, welke hydraulische stoters heeft.
- Alexander
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
- Locatie: Nürburgring 1700+ laps
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Hoe zit het met het swappen zelf? En wat moet je daar ongeveer voor rekenen?
Gaat het blok er bovenuit getild worden (makkelijk en goedkoop dus), of moet het er onderuit gehaald worden. Subframe los en ander ongein?
Gaat het blok er bovenuit getild worden (makkelijk en goedkoop dus), of moet het er onderuit gehaald worden. Subframe los en ander ongein?
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Blok gaat er bovenlangs uit.Alexander schreef:Hoe zit het met het swappen zelf? En wat moet je daar ongeveer voor rekenen?
Gaat het blok er bovenuit getild worden (makkelijk en goedkoop dus), of moet het er onderuit gehaald worden. Subframe los en ander ongein?
Beetje ervaren MX5 sleutelaar met faciliteiten in de werkplaats heeft blok afhankelijk van hoe gangbaar alles is, er in 3-5 uur uit
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Ik heb de tijd. Als de auto een aantal maanden stil moet staan is dat geen probleem. Dus ga ik zelf de wissel doen. Leuk, leerzaam en goedkoop.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
ok het betreft een NB, ik ging uit van een NA
.

- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Ik heb nu 2 opties in mijn hoofd:
Ruilmotor zoals hierboven aangegeven.
Of mijn blok uitbouwen en uit elkaar halen. Dan met het onderblok naar een revisiebedrijf en deze laten honen. Nieuwe zuigerveren met indien nodig overmaatse zuigers. Vervolgens ga ik het blok opnieuw opbouwen met nieuwe onderdelen.
Bij eerstgenoemde heb ik geen zekerheid dat de cilinders en zuiger(veren) goed zijn, bij laatstgenoemde heb ik dat wel.
Het hangt er vanaf wat het honen en nieuwe zuigers gaat kosten. Iemand een idee? Daarnaast hoor ik het graag als mensen tips hebben over welk revisiebedrijf.
Ruilmotor zoals hierboven aangegeven.
Of mijn blok uitbouwen en uit elkaar halen. Dan met het onderblok naar een revisiebedrijf en deze laten honen. Nieuwe zuigerveren met indien nodig overmaatse zuigers. Vervolgens ga ik het blok opnieuw opbouwen met nieuwe onderdelen.
Bij eerstgenoemde heb ik geen zekerheid dat de cilinders en zuiger(veren) goed zijn, bij laatstgenoemde heb ik dat wel.
Het hangt er vanaf wat het honen en nieuwe zuigers gaat kosten. Iemand een idee? Daarnaast hoor ik het graag als mensen tips hebben over welk revisiebedrijf.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Boren / honen ca 80 - 100 per cilinder
Zuigerset (inkl veren) 0,25 overmaat 337,- en dan de rest van de onderdelen (pakkingset, lagerschalen), kleppen slijpen. Wel/niet nieuwe oliepomp.
Revisiebedrijf hangt er vanaf of je het in de buurt wil laten doen.
Zuigerset (inkl veren) 0,25 overmaat 337,- en dan de rest van de onderdelen (pakkingset, lagerschalen), kleppen slijpen. Wel/niet nieuwe oliepomp.
Revisiebedrijf hangt er vanaf of je het in de buurt wil laten doen.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Het hoeft hier niet op de hoek van de straat, maar ik ga niet naar Limburg rijden vanuit Friesland.
Als het in Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland of de kop van N-H is, vind ik het prima.
Als het in Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland of de kop van N-H is, vind ik het prima.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
kan je bv van zo'n 1.8 een 2.0 maken?
zo zou je misschien ook 2 vliegen in 1 klap kunnen doen...en je motor opfrissen en meteen wat dikker maken
zo zou je misschien ook 2 vliegen in 1 klap kunnen doen...en je motor opfrissen en meteen wat dikker maken

- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Er zijn stroker kits René. Even een andere krukas en klaar.GTRene schreef:kan je bv van zo'n 1.8 een 2.0 maken?
zo zou je misschien ook 2 vliegen in 1 klap kunnen doen...en je motor opfrissen en meteen wat dikker maken

Toch denk ik dat ik hem liever gewoon origineel laat.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
coolmatthyssie schreef:Er zijn stroker kits René. Even een andere krukas en klaar.GTRene schreef:kan je bv van zo'n 1.8 een 2.0 maken?
zo zou je misschien ook 2 vliegen in 1 klap kunnen doen...en je motor opfrissen en meteen wat dikker maken
Toch denk ik dat ik hem liever gewoon origineel laat.

maar idd denk dat er dan nog meer bij komt kijken zoals DME op die motor aanpassen oid, dus nog meer kosten denk.
wel lastig, denk als je alles laat repareren je ook aardig wat kwijt zal zijn

maar wellicht valt het mee, zijn de wanden bv nog goed en zuigers ook, alleen zuigerveren bv en wellicht nwe kleprubbers en pakkingen oid?
benieuwd wat het gaat worden en of hoe de toestand nog is.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Na nog wat meer zoekwerk zie ik het als volgt voor me:
Huidige blok evt uitboren + honen. Overmaatse zuigers van een BP-Z3 (NBFL 1.8 VVC blok) erin. Deze leveren meer compressie.
Blok opnieuw opbouwen met alle rubbers en lagers ed.
Mazdaspeed inlaatnokkenas erin.
Inlaatspruitstukpakking welke beter isoleert dan standaard.
Aangezien mijn uitlaat toch aan z'n eind is, een 4-2-1 spruitstuk met sportkat.
Deze upgrades kosten niet de wereld. Any thoughts? Ik hoop uiteindelijk een pk'tje of 160 aan de krukas te hebben, is dit redelijk?
Huidige blok evt uitboren + honen. Overmaatse zuigers van een BP-Z3 (NBFL 1.8 VVC blok) erin. Deze leveren meer compressie.
Blok opnieuw opbouwen met alle rubbers en lagers ed.
Mazdaspeed inlaatnokkenas erin.
Inlaatspruitstukpakking welke beter isoleert dan standaard.
Aangezien mijn uitlaat toch aan z'n eind is, een 4-2-1 spruitstuk met sportkat.
Deze upgrades kosten niet de wereld. Any thoughts? Ik hoop uiteindelijk een pk'tje of 160 aan de krukas te hebben, is dit redelijk?
Laatst gewijzigd door matthyssie op 22 sep 2014, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
dat klinkt goed 

-
- Berichten: 4400
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Als je toch aan de gang gaat zijn bovenstaande upgrades mooi in te passen tijdens het werk. En als resultaat heb je dan een wagentje waar je weer langere tijd van zult genieten vanwege het veranderde, nog leukere karakter.matthyssie schreef:Na nog wat meer zoekwerk zie ik het als volgt voor me:
Huidige blok evt uitboren + honen. Overmaatse zuigers van een BP-Z3 (NBFL 1.8 VVC blok) erin. Deze leveren meer compressie.
Blok opnieuw opbouwen met alle rubbers en lagers ed.
Mazdaspeed inlaatnokkenas erin.
Inlaatspruitstukpakking welke beter isoleerd dan standaard.
Aangezien mijn uitlaat toch aan z'n eind is, een 4-2-1 spruitstuk met sportkat.
Deze upgrades kosten niet de wereld. Any thoughts? Ik hoop uiteindelijk een pk'tje of 160 aan de krukas te hebben, is dit redelijk?

Als je enkel een ruilmotor er in hangt, rijdt hij daarna gewoon hetzelfde...
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Als ik toch grof geld uitgeef aan die auto, dan maar meteen goed. 

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
matthyssie schreef: Overmaatse zuigers van een BP-Z3 (NBFL 1.8 VVC blok) erin. Deze leveren meer compressie.
Mazdaspeed inlaatnokkenas erin.
Aangezien mijn uitlaat toch aan z'n eind is, een 4-2-1 spruitstuk met sportkat.
Deze upgrades kosten niet de wereld. Any thoughts? Ik hoop uiteindelijk een pk'tje of 160 aan de krukas te hebben, is dit redelijk?
949racing geeft aan dat zo'n nokkenas een kleine 6 pk doet. Het lijkt mij wat veel gezien de geringe wijziging tov. de std. nokkenas (duratie 251 tov. 248 en lift 0,55 mm extra tov. van std maar het kan er zijn alleen geen meetgegevens bekend voor en na, daarentegen kost het ook weer niet de wereld (alhoewel per pk toch nog 50€
Een kleine compressieverhoging zonder ECU tuning doet ook niet veel meer dan 4 pk .
Mij lijkt je 160 krukas pk's erg optimistisch (als je std. blok al 140 pk levert )
Op miata.net kun je misschien wel de nodige info vinden onder power mods voor n.a.
De goedkoopste oplossing om van een MX-5 een pittig karretje te maken is een simpel turbootje met een piggy back ECU en intercooler. Kun je die enkele keer dat je even door wilt rijden beschikken over relatief goedkope 225 - 250 pk en dan wordt zo'n auto pas echt leuk.Met 160 pk wil het nog steeds niet echt opschieten.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Dat snap ik. Maar turbo of supercharger zie ik op dit moment niet zitten. Aangezien ik het blok opnieuw op ga bouwen kan ik dingen als de nokkenas en zuigers mooi meenemen. Als ik hem opnieuw ga opbouwen en dan nog eens een turbo of sc erop moet gaan zetten gaat het me te gek.
Ondanks dat snap ik dat 200+ pk wel super is zo'n auto. Nu heb je te weinig vermogen om even serieus leuk te spelen. Rechte lijn snelheid boeit me niet bijzonder veel, wat dat betreft is hij nu ook vlot zat.
Ondanks dat snap ik dat 200+ pk wel super is zo'n auto. Nu heb je te weinig vermogen om even serieus leuk te spelen. Rechte lijn snelheid boeit me niet bijzonder veel, wat dat betreft is hij nu ook vlot zat.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Opnieuw op laten bouwen lijkt mij ook de beste optie.
Heb in het verleden ook wel eens een blok met garantie gekocht dat gaar bleek te zijn. Miet je wel alles opnieuw uitbouwen, omruilen, en weer inbouwen. De lol is er dan helemaal goed af.
Heb in het verleden ook wel eens een blok met garantie gekocht dat gaar bleek te zijn. Miet je wel alles opnieuw uitbouwen, omruilen, en weer inbouwen. De lol is er dan helemaal goed af.
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Vandaag bij het motorrevisiebedrijf geweest. Samen met 1 van de medewerkers even een rondje door hun werkplaats gelopen. Volgens mij weten deze heren zeer prima waar ze mee bezig zijn.
Boren + honen + vlakken (van het blok en de kop) kost €450. Lijkt me helemaal niet gek en was ook ongeveer wat ik in gedachten had. Dit moet hem maar gaan worden. Deze week eerst de garage eens opruimen en dan los.
Boren + honen + vlakken (van het blok en de kop) kost €450. Lijkt me helemaal niet gek en was ook ongeveer wat ik in gedachten had. Dit moet hem maar gaan worden. Deze week eerst de garage eens opruimen en dan los.

- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
puur uit interesse : welk bedrijf gaat het nu naartoe ?
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Leeuwarder Motoren Revisie.Ronnie schreef:puur uit interesse : welk bedrijf gaat het nu naartoe ?
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Dat is hele nette prijs.matthyssie schreef:Vandaag bij het motorrevisiebedrijf geweest. Samen met 1 van de medewerkers even een rondje door hun werkplaats gelopen. Volgens mij weten deze heren zeer prima waar ze mee bezig zijn.
Boren + honen + vlakken (van het blok en de kop) kost €450. Lijkt me helemaal niet gek en was ook ongeveer wat ik in gedachten had. Dit moet hem maar gaan worden. Deze week eerst de garage eens opruimen en dan los.
Denk je ook aan slijpen van de kleppen en nieuwe klephoedjes, zonde om dat niet gelijk te doen als toch open ligt en ook de injectoren gelijk ultrasoon reinigen.
Laten ze heel erg oppassen met de-montage van de drijfstang lagers, absoluut niet verwisselen en zeer nauwkeurig monteren. Intussen zijn er namelijk al relatief veel MX5 blokken die na demontage/revisie binnen paar 100 km gesneuveld zijn met drijfstang lager schade, dus daar gaat met revisie/inspectie blijkbaar vaak iets mis..
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Weet je toevallig hoe de zuigers vastzitten aan de drijfstangen? Is deze pen geperst of geborgd?
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Gezien jouw reactie mijn wetenschap dat het echt ontzettend precies komt alleen maar bevestigd, heb ik besloten dat ik de krukas, drijfstangen, zuigers en kop en door het revisiebedrijf weer op laat zetten. Just to be sure...
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mazda MX-5: Revisie, ruilmotor of motorswap?
Zoals hierboven gezegd heb ik nog wat meer dingen door het revisiebedrijf laten doen. Dwz complete revisie van zowel de kop als het onderblok. Dinsdag zal hij klaar zijn en weer als nieuw. (incl overmaatse zuigers). Kan niet wachten. Omdat er nogal wat meer werk in zat is de eerder genoemde prijs ongeveer vervierdubbeld, maar dat mag de pret niet drukken. Weet ik wel 100% zeker dat het weer in perfecte conditie is. Heb vandaag de gereviseerde kop al even bekeken, die ziet er absoluut perfect uit.



Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten