Hypotheek > starter, wat is wijsheid?
- GTRene
Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?
1804...das best oud, tussenwoning of vrijstaand oid, wellicht valt er nog wat te behalen met isolatie?
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Beetje positief:
http://www.nu.nl/geldzaken/3870268/rent ... kbaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nu.nl/geldzaken/3870268/rent ... kbaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- dvh
Groot vrijstaand maar opgedeeld. We hebben onlangs het complete dak vervangen enzo. Dat helpt wel wat. Maar ondertussen ook weer op veel plekken vloerverwarming. Dat kost weer meerGTRene schreef:1804...das best oud, tussenwoning of vrijstaand oid, wellicht valt er nog wat te behalen met isolatie?

- GTRene
neem aan dat er geen spouw in zit? een spouw is nog relatief gunstig te vullen en scheelt behoorlijk.dvh schreef:Groot vrijstaand maar opgedeeld. We hebben onlangs het complete dak vervangen enzo. Dat helpt wel wat. Maar ondertussen ook weer op veel plekken vloerverwarming. Dat kost weer meerGTRene schreef:1804...das best oud, tussenwoning of vrijstaand oid, wellicht valt er nog wat te behalen met isolatie?Als het ronde de koers blijft wat we voorheen betalen vind ik het prima.
groot ouder huis met vloerverwarming zal wel lekker behaaglijk zijn, althans in vergelijking met gas kachels of radiatoren.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik switch ook elk jaar maar dan via Gaslicht.com. Maar volgens mij komen dezelfde leveranciers boven.

ErikS schreef:Het makkelijke van easyswitch is dat je automatisch de voordeligste kan uitkiezen. (Prijs per maand incl aftrek welkomstpremie.)
Je kan er natuurlijk zelf nog voor kiezen om een 'bekendere' stroom leverancier te nemen.
Overigens valt het me op, dat de welkomstpremies het laatste jaar veeeeel lager waren.....
- ///Joost
Nou, de kogel is door de kerk. De Mrs. en ik hebben ons eerste huis gekocht!
Nu nog alle rompslomp regelen die er bij komt kijken. Het zal een drukke tijd worden in ieder geval. Eind van het jaar zouden we erin kunnen.
Ik zag ook dat de hyp rente wederom is gedaald.
dus nu de hamvraag...
10 jr voor 3,15% of 20 jr voor 3,90 %
Ongelofelijk eigenlijk, die percentages. Ik neig nog steeds naar 10 jr vast, want wie weet wat er in die tijd gebeurt. En kort vastzetten is uit historie gebleken altijd het voordeligst.

Ik zag ook dat de hyp rente wederom is gedaald.

10 jr voor 3,15% of 20 jr voor 3,90 %
Ongelofelijk eigenlijk, die percentages. Ik neig nog steeds naar 10 jr vast, want wie weet wat er in die tijd gebeurt. En kort vastzetten is uit historie gebleken altijd het voordeligst.
- Niels
- Auto: Prius+
3,15 voor 10 zou ik persoonlijk doen. Wij hebben ook voor 20 jaar vast op 4,6. Toen super, nu wil je wel oversluiten....
- Tristan
Helft van onze hypotheek hebben we variabel. 1,5 geleden begonnen op 2,65 en nu 2,62. Nu in 1,5 jaar al zoveel bespaard qua kosten en ziet er naar uit dat de rente voorlopig nog niet erg hard zal stijgen. En als die stijgt ri. vaste rente percentage dan kan ik het altijd nog vastzetten.
- Arthur
LOL@Niels, ik zit met hetzelfde. 20jr voor 4,7%. Misschien ga ik wel oversluiten, dat laat ik momenteel berekenen. Dan zou ik ook gaan voor 10jr. Of misschien wel 5jr vanaf 2,15%. Zo'n beetje gelijk aan variabel...
-
Gefeliciteerd!
En sterkte met de stress....
Zoals je zelf al aangeeft, is kort vastzetten het voordeligst. En dat is dus niet 10 jaar. Gewoon een jaar vastzetten of zelfs variabel nemen indien mogelijk.
En sterkte met de stress....
Zoals je zelf al aangeeft, is kort vastzetten het voordeligst. En dat is dus niet 10 jaar. Gewoon een jaar vastzetten of zelfs variabel nemen indien mogelijk.
-
Ik zou persoonlijk voor 10 jaar vast gaan.
Zelf ook gedaan, en als starter is het gewoon lekker om langere tijd je vaste lasten zeker te weten.
Mocht je 10 jaar verder zijn, en al lekker wat afgelost hebben / meer verdienen, kan je altijd nog gokken gaan nemen. Wat een verschil trouwens, ik heb 10 jaar tegen 4,7%, maar heb dan ook geen NHG.
Zelf ook gedaan, en als starter is het gewoon lekker om langere tijd je vaste lasten zeker te weten.
Mocht je 10 jaar verder zijn, en al lekker wat afgelost hebben / meer verdienen, kan je altijd nog gokken gaan nemen. Wat een verschil trouwens, ik heb 10 jaar tegen 4,7%, maar heb dan ook geen NHG.
- Robertdj
Heb 'm voor 7 jaar vastgezet, betreft m'n eerste huis waar 1 á 2 personen kunnen wonen. Binnen 7 jaar verwacht ik wel over te stappen op iets beters.
- Arthur
Wat ik zo snel ff kan vinden is variabel gelijk aan de 5jrs rente. Dan ging ik voor 5. Is zelfs goedkoper dan bv 1,2,3 en 4 jaar.
Maar variabel moet ook bij je "passen" en een beetje afhankelijk van de hoogte van de hypo, imo. Let je constant op de rente, wordt die niet hoger, moet ik nu gaan vastleggen voor meerdere jaren? Maar die stijgt mee. Nee, voor mij iig 5 jaar. Geen last van "stress"
Maar variabel moet ook bij je "passen" en een beetje afhankelijk van de hoogte van de hypo, imo. Let je constant op de rente, wordt die niet hoger, moet ik nu gaan vastleggen voor meerdere jaren? Maar die stijgt mee. Nee, voor mij iig 5 jaar. Geen last van "stress"

-
OnlineLuco
Ligt toch ook aan je hypovorm.
Wij hebben spaarhypo, dan is de rente minder van belang.
stijgt die hoef je minder te sparen
zakt die moet je meer sparen
Uiteindelijk maakt het dan minder uit dan bij andere vormen.
- tomgtr
ABN Amro 3 jaar vast kan je na 1 jaar open breken. Dan kan je nog even aankijken een jaar of hij verder zakt. Maar eerlijk gezegd zou ik nu gewoon variabel gaan zitten. Op het moment dat hij gaat stijgen langer vast zetten. Zo ontzettend hard zal hij nou ook weer niet omhoog knallen als hij gaat stijgen. Dan heb je mischien niet de absolute bodem gepakt maar mischien nog wel een stuk lager dan nu. Zoals mijn traders altijd (enigzins dubbezinnig) zeggen, picking bottoms is a dirty busines...
- JP
Gefeliciteerd Joost ! Rompslomp viel mij nog enigszins mee. Wij hadden alles binnen 8 weken geregeld (bezichtiging <--> sleuteloverdracht)
Wat is die rente trouwens nog flink gezakt....
December vorig jaar nog 4.1% (met NHG) tegen 10 jaar vast gekregen.
Wat is die rente trouwens nog flink gezakt....

- Joy
Ik ook JP. Zelfde rente. Ach ja het is hetzelfde als met aandelen, als je alles van tevoren wist. 

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Rente blijft vooralsnog nog wel laag schat ik, maar veel lager kan ook niet meer, hoger wel uiteraard.
Dan zijn er 2 overwegingen IMHO;
1 Je kan wel variabel gaan, rente blijft nog wel jaren laag gezien de deplorabele economische toestand waarbij rente stijging niet alleen voor huizenbezitters ,maar ook voor EU staten met mega schulden fataal is. (daarom nu rente laag en is men zo bang voor lage inflatie)
2 Mocht tzt wel gaan stijgen houd er dan rekening mee dat je de gestegen rente lasten ook daadwerkelijk financieel kan opbrengen.
Dan zijn er 2 overwegingen IMHO;
1 Je kan wel variabel gaan, rente blijft nog wel jaren laag gezien de deplorabele economische toestand waarbij rente stijging niet alleen voor huizenbezitters ,maar ook voor EU staten met mega schulden fataal is. (daarom nu rente laag en is men zo bang voor lage inflatie)
2 Mocht tzt wel gaan stijgen houd er dan rekening mee dat je de gestegen rente lasten ook daadwerkelijk financieel kan opbrengen.
-
OnlineLuco
Toch eens met de bank praten, volgens mij loopt onze vaste periode in 2015 of 16 af.
Aangezien we ook een gedeelte aflossingsvrij hebben scheelt het op dat stukje wel behoorlijk, zitten nu ruim boven de 5%
Aangezien we ook een gedeelte aflossingsvrij hebben scheelt het op dat stukje wel behoorlijk, zitten nu ruim boven de 5%
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Luco schreef:Toch eens met de bank praten, volgens mij loopt onze vaste periode in 2015 of 16 af.
Bij nieuwe hypotheken mag je niet meer aflossingsvrij toch?
-
OnlineLuco
romo schreef:Luco schreef:Toch eens met de bank praten, volgens mij loopt onze vaste periode in 2015 of 16 af.
Bij nieuwe hypotheken mag je niet meer aflossingsvrij toch?
Volledig aflossingsvrij mag niet meer, maar dat vind ik zowiezo onverstandig, hebben we nu ook niet.
maar is geen nieuwe als je renteperiode afloopt toch?
- Arthur
Als je al aflossingsvrij had dan kan dat gewoon zo blijven als je rentevast periode afloopt en moet verlengen. Volgens mij kun je zelfs nog switchen naar aflossingsvrij als je geen starter bent maar dat weet ik niet zeker. Het 1e wel.
-
Heb ik ook. En 4,7% rente over je afgeloste geld is dan wel weer lekker.Luco schreef:Ligt toch ook aan je hypovorm.
Rente op rente gaat dan uiteindelijk harder dan een lagere hypotheekrente......
- markk
Spaarhypo 5% , vast tot aan einde looptijd.
Krijgt 1% bruto terug van werkgever, betaal dus 4% bruto, minder dan 2% netto.
Maar krijg wel 5% netto vergoeding over spaardeel.
Had graag afgelost om schuldenvrij te zijn maar is echt heel onaantrekkelijk financieel gezien. Spaardeel max. volgestort dus.
Kromme regels. Als mn dochter nu een hypo wilt nemen dan mag een spaarhypo niet meer en vanwege inkomen kan ze veel minder aftrekken en lenen.
Kortom we denken alweer in mogelijk kromme constructies in de vorm dat ik ga scheiden, en mn vrouw een ander huis koopt waar dochter in gaat wonen. Alimentatie aftrekbaar, rente nieuwe huis aftrekbaar, extra hypo op bestaande huis aftrekbaar, etc. Echt heel krom allemaal...
Mark.
Krijgt 1% bruto terug van werkgever, betaal dus 4% bruto, minder dan 2% netto.
Maar krijg wel 5% netto vergoeding over spaardeel.
Had graag afgelost om schuldenvrij te zijn maar is echt heel onaantrekkelijk financieel gezien. Spaardeel max. volgestort dus.
Kromme regels. Als mn dochter nu een hypo wilt nemen dan mag een spaarhypo niet meer en vanwege inkomen kan ze veel minder aftrekken en lenen.
Kortom we denken alweer in mogelijk kromme constructies in de vorm dat ik ga scheiden, en mn vrouw een ander huis koopt waar dochter in gaat wonen. Alimentatie aftrekbaar, rente nieuwe huis aftrekbaar, extra hypo op bestaande huis aftrekbaar, etc. Echt heel krom allemaal...
Mark.
- JP
Kun je als ouders ook schenken op papier? (Gedeelte onroerend goed)
Of als ouders het huis (welk vrij is) verkopen aan het kind en dat zij het dan terughuren?
Of als ouders het huis (welk vrij is) verkopen aan het kind en dat zij het dan terughuren?