Bericht
door RVV » 23 sep 2014, 14:53
Er worden veel randzaken bij de discussie betrokken. (niet gelijk een nadeel) maar dat vertroebeld wat de insteek van dit topic. Iedereen redeneert vanuit zijn eigen perspectief. Ook goed natuurlijk. Het gemak van online winkelen kennen we allemaal. Regelmatig koop ik iets online, maar net zo vaak iets in de winkel. Gek genoeg heb je als je naar een winkel gaat eerder je gekochte spulletjes ter beschikking dan als je het via internet besteld. Ik heb laatst bij Wiggle een tri suite besteld. Bij bikster een paar hardloopschoenen (specifiek type) en bij Rose een helm. Alle drie de zaken zijn niet te koop bij een winkel hier in de buurt. Maar ik moest van te voren betalen en als je het op woensdag besteld mag je blij zijn als je het op dinsdag na het weekend binnen hebt. En dit zijn echt niet de minste webshops. Ik had ook wat nieuwe fietskleding nodig na een valpartijtje. Gisteren naar een sportzaak in Drachten en na 10 minuten stond ik buiten met een shirt, broek en handschoentjes. Ik wil er nou niet gelijk een pro en contra webshop/fysieke winkel discussie van maken. Ik bedoel aan te geven dat beide hun voordelen hebben. (en nadelen). Het is maar net hoe het uitpakt waar je op dat moment voor kiest. Een webshop is niet altijd de laagste prijs en het meeste gemak.
Ik weet uit betrouwbare bron dat een grote landelijke beddenketen een marginale omzet haalt uit hun webshop (slechts 1 procent tov de fysieke winkelverkopen) Dat stelt me wel enigszins gerust. Ook zie ik dat mijn eigen verkopen via de webshop marginaal zijn t.o.v. de fysieke verkopen. Zal grotendeels ook met het product te maken hebben en ook het type klant wat ik in de winkel krijg. Mensen oriënteren zich uitgebreid via internet, maar als het puntje bij paaltje komt moeten ze het toch uit proberen, en veel mensen vinden het ook een "gok" om iets te kopen waar ze 10 jaar mee moeten doen maar geen idee hebben van hoe het ligt. Het rapport wat Robin aandraagt geeft ook wel een beetje aan dat het niet allemaal zo geweldig is in de webshop branche. Iedere boerenlul kan een webshop beginnen maar een webshop is nog geen garantie op klanten. Uiteindelijk draait het gewoon er om wie het hardst kan schreeuwen.. (marketing/reclame budget).
Veel winkeliers worstelen met dezelfde vraag als ik, zeker hier op de meubelboulevard in Groningen, de mailtjes vliegen over en weer. Wel niet wel niet etc. Kijk als kleine ondernemer zal ik eigenlijk geen extra kosten maken. Dat scheelt wel. Maar de grote ketens en hele grote meubelzaken hebben dit probleem wel, want er is veel extra personele bezetting nodig. (hoge kosten). Het is allemaal nog geen uitgemaakte zaak.
Aan de andere kant is het zoals Tom ook stelt de klant die gewoon bepaald. en wie betaald bepaald. 2 boxspringbedden is ook 4 tot 5K omzet. Die wil je niet mislopen omdat je niet open wilt zijn op zondag maar de collega wel, en de klant denkt "lekker handig dat ik hier op zondag terecht kan." En er speelt nog iets mee. Tot nu toe is de zaterdag de dag dat de consument zijn aankoopgedrag afsluit. De kans is aanwezig dat dit wordt doorgeschoven naar zondag. Nu is het zaterdag rondkijken en knoop doorhakken, straks is het zaterdag en zondag rondkijken en zondag knoop doorhakken.
Het blijft allemaal lastige materie. Desalniettemin een interessante discussie al mag de toon wel iets minder hard. Luco heeft verstand van parkeergarages en beleid/kosten etc. Tom weer verstand van IT dienstverlening, maar ieder zijn vakgebied. De waarheid voor de ene branche is niet automatisch de waarheid voor een andere branche. (gelukkig maar).