S54b32

Ergens naar op zoek? Vraag het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2884
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

S54b32

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2014, 15:10

Ik ben me aan het oriënteren om mijn Z3 coupe (m52tub28) te voorzien van een S54b32 motorblok die volgens fabrieks specs moet draaien (openbare weg gebruik).

Nu zijn deze motorblokken tegenwoordig dun gezaaid en misschien dat ik via jullie geholpen kan worden (bmw georiënteerde forummembers :tooth: ).

In principe ben ik op zoek naar een compleet motorblok met aanbouwdelen (inlaat, lmm, uitlaatspruitstuk, vliegwiel etc. stb pomp en airco pomp zijn misschien over te zetten?) Dus als iemand tips heeft, ik sta overal voor open en ben nog oriënterende aangezien ik graag wil weten waar ik aan begin. Grootste uitdaging zal electronica worden. Mechanisch moet het volgens mij goed te doen zijn (versn bak moet over te zetten zijn voor zover ik begrijp.

Alvast bedankt voor jullie reacties :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: S54b32

Bericht door ///Joost » 10 sep 2014, 15:13

Heeft B46 niks liggen?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2884
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: S54b32

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2014, 15:47

Geen idee, heb hem niet benaderd. Ik was in de veronderstelling dat hij enkel complete auto's had

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54b32

Bericht door GTRene » 10 sep 2014, 19:03

wel een mooi plan, kwam laatst nog zo'n blokje tegen op het web, weet alleen niet meer waar.

misschien kun je er dan ook meteen een 6-bak achter zetten, schijnt ook te kunnen, alhoewel het niet echt nodig is.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7753
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: S54b32

Bericht door Tim N » 10 sep 2014, 19:05

Kun je niet beter een origineel Z3M kopen ivm andere achteras etc bij de Z3M + restwaarde?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2884
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: S54b32

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2014, 22:41

@GTRene, liefst een 6 bak inderdaad, nog niet uitgezocht hoe het zit qua ophangpunten etc.

@TimN, helaas is de z3m met een s54 erg dun gezaaid en anders erg duur. (staat zelfs niets in NL te koop) en ben ik verder erg blij met mijn configuratie qua opties en kleur etc. Daarnaast vind ik mijne mooier dan een Z3M. Ook heb ik mijn Z3 het afgelopen jaar van top tot teen aangepakt en is dus helemaal fris en ik weet wat ik er aan heb. Qua restwaarde zal die wellicht iets stijgen ipv met het originele 2.8i blok maar daar is het me voorlopig niet om te doen omdat ik van plan ben deze auto lang in mijn bezit te houden (indien mogelijk zelfs niet meer weg te doen)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54b32

Bericht door GTRene » 10 sep 2014, 23:44

ik heb de zesbak op dezelfde punten vast zitten als van de 5 bak, magod de motor waar die aan zit is ook heel anders, maar heb wel eens vaker een Z3M te koop zien staan waar ze een 6 bak ingebouwd hadden, maar weet niet hoe of wat verder.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22547
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S54b32

Bericht door Niels » 11 sep 2014, 00:01

Er is eentje omgebouwd naar SMG maar ik meende dat er voor de 6-bak geen ruimte was en dat er daarom een 5-bak achter de S54 hangt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54b32

Bericht door GTRene » 11 sep 2014, 00:06

Niels schreef:Er is eentje omgebouwd naar SMG maar ik meende dat er voor de 6-bak geen ruimte was en dat er daarom een 5-bak achter de S54 hangt.
lijkt me ook wel cool SMG op zoiets, maar dan moet je wel veel vermogen hebben, met een standaard motor hoeft het niet zo.

kwam net dit tegen, moet je schijnbaar toch wel wat zaken aanpassen>

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... 1-LSD-SOLD" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier wat anders met foto's en al.>

http://www.eatsleeptinker.com/2013/02/0 ... 8-m-coupe/" onclick="window.open(this.href);return false;

hm, heel veel linkjes ook met die vragen :-)

je moet dus omdat die langer is, dan de cardan as inkorten...

dan zou ik denk gewoon de 5-bak houden, opzich heeft die mij destijds bij die andere 4 Z3M's nooit in de weg gezeten, ja ik moest 6-bak afwennen...maar toen ik weer een 6-bak had vergat ik vaak naar 6 te schakelen :mrgreen:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8935
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: S54b32

Bericht door MParallel » 20 sep 2014, 21:48

Niels schreef:Er is eentje omgebouwd naar SMG maar ik meende dat er voor de 6-bak geen ruimte was en dat er daarom een 5-bak achter de S54 hangt.
Ben benieuwd of SMG kan omgaan met een 5-bak, aangezien het altijd op een 6-bak zit.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3108
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: S54b32

Bericht door 328Ti » 21 sep 2014, 08:45

e30touring1990 schreef:@GTRene, liefst een 6 bak inderdaad, nog niet uitgezocht hoe het zit qua ophangpunten etc.

Wees gerust. Koop de alu versnellingsbakbrug van de E36 M3.2 + schakelgang (de 2 onderdelen op bak gemonteerd naar de pook) en je schroeft de 420G er 1 op 1 onder. De Z3 en de compact delen voor 50% (aan voorzijde) het e36 platform, welke modulair is gebouwd. Kortom de schroefgaten voor 5/6 bak en automaat zitten deels bij jou nog in de lak/bijenwas. Volgens mij zijn de schoefgaten t.b.v. automaatophangbrug dezelfde als voor de 6 bak ( zitten volgens mij 6 schroefgaten in)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2884
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: S54b32

Bericht door e30touring1990 » 21 sep 2014, 12:49

Bedankt voor de goede tip! Wist niet dat het zo modulair was opgebouwd in die tijd :tooth:
dan zou dus bij gebruik van een 6 bak de cardanas van een automaat gebruikt kunnen worden qua lengte lijkt me.
Neem aan dat het std diff van de z3 coupe gewoon gebruikt kan worden icm een s54. Weet iemand het exacte verschil tussen een z3 2.8i/3.0i sperdiff en een M sperdiff onder de z3m?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54b32

Bericht door GTRene » 21 sep 2014, 13:25

exact weet ik het niet, maar bv de 3.0 heeft meestal een soort tandwielen achtig diff en de 3.2 M een platensper.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8935
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: S54b32

Bericht door MParallel » 21 sep 2014, 14:59

GTRene schreef:exact weet ik het niet, maar bv de 3.0 heeft meestal een soort tandwielen achtig diff en de 3.2 M een platensper.
Torsen diff ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: S54b32

Bericht door GTRene » 21 sep 2014, 15:22

ah, idd zo noemen ze dat :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22547
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: S54b32

Bericht door Niels » 21 sep 2014, 21:35

MParallel schreef:
Niels schreef:Er is eentje omgebouwd naar SMG maar ik meende dat er voor de 6-bak geen ruimte was en dat er daarom een 5-bak achter de S54 hangt.
Ben benieuwd of SMG kan omgaan met een 5-bak, aangezien het altijd op een 6-bak zit.
Ik vermoed dat de bodemplaat aangepast is voor een 6-bak maar ik ken de details verder niet.

Edit: ik begrijp uit bovenstaande dat er best een mogelijkheid is om een 6 bak eronder te meubelen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: S54b32

Bericht door Peter Tunissen » 21 sep 2014, 21:44

Bij DFRacing ligt nog een vers gereviseerde S50B32 met carbon airbox en snelle nokkenassen, goed voor ongeveer 360pk.
Die komt uit een Z3, dus plug & play; was eigenlijk bedoeld om terug te plaatsen in een Z3, maar mag eventueel ook wel weg.
Mijn mail is op het moment enigszins gammel helaas, dus stuur me maar een PB bij interesse of een sms of appje op 06-50212847.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: S54b32

Bericht door Jussi » 22 sep 2014, 23:20

Peter Tunissen schreef:Bij DFRacing ligt nog een vers gereviseerde S50B32 met carbon airbox en snelle nokkenassen, goed voor ongeveer 360pk.
Die komt uit een Z3, dus plug & play; was eigenlijk bedoeld om terug te plaatsen in een Z3, maar mag eventueel ook wel weg.
Mijn mail is op het moment enigszins gammel helaas, dus stuur me maar een PB bij interesse of een sms of appje op 06-50212847.
:hot:

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: S54b32

Bericht door Eric-328 » 23 sep 2014, 12:47

Peter Tunissen schreef:Bij DFRacing ligt nog een vers gereviseerde S50B32 met carbon airbox en snelle nokkenassen, goed voor ongeveer 360pk.
Die komt uit een Z3, dus plug & play; was eigenlijk bedoeld om terug te plaatsen in een Z3, maar mag eventueel ook wel weg.
Mijn mail is op het moment enigszins gammel helaas, dus stuur me maar een PB bij interesse of een sms of appje op 06-50212847.
Met vermogensuitdraai?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten