Koopzondag

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Zou je een bed/matras kopen op zondag?

Ja
37
80%
Nee
9
20%

Totaal aantal stemmen: 46

Luco

Re: Koopzondag

Bericht door Luco » 21 sep 2014, 15:33

zegmaarboris schreef:
Zijn de kosten voor een gemeente echt significant als de winkels een dag meer open gaan?
Toevallig ben ik nu met parkeergarages bezig.
Deze zijn 's nachts en zondags dicht, op het moment dat ze open zijn moeten er minimaal drie medewerkers aanwezig zijn, plus dat dan alle installaties ook op volle polle moeten draaien.

Dus als winkels 24/7 open zouden mogen zijn, ben je dus verplicht ook deze parkeergelegenheden 24/7 open te houden.
Dat kost dus zo ongeveer 150.000 euro extra een personeel en zeg 100.000 extra aan installatievoorzieningen/contracten aanpassen en energie, en dan zal ik vast nog wat vergeten.
Plus het rendement van de garage wordt niet groter, het verschuift alleen.

Als je je dan beseft dat bij bijna elke parkeergarage per jaar minimaal zon 500.000 euro bij moet dan is het 50% verhoging erbij.
Dan heb ik het nog niet over allerlei andere voorzieningen die hierop aangepast moeten worden.

@Boris, prachtig die kosten/baten van de gemeente eindhoven, die hebben gekeken naar de parkeeropbrengsten op zondag en de kosten op zondag, dan klopt het plaatje.
Ze vergeten alleen dat er de rest van de week minder opbrengsten zijn, ze kijken niet verder dan hun neus lang is :lol:

JeroenT

Bericht door JeroenT » 21 sep 2014, 17:39

:ga weg:
Laatst gewijzigd door JeroenT op 22 sep 2014, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 21 sep 2014, 17:57

Die online opticien's zijn er al lang en werken prima.
Een winkel-opticien is 9 vd 10 niet opgeleid in oogkunde of whatever.

Wat ik doe? Oogmeten bij een echte oogarts.
LOL

/whatever..

JP

Bericht door JP » 21 sep 2014, 18:03

Voor mijn ogen ben ik kritischer op kunde dan te kijken welke de goedkoopste is.

Het zijn wel je ogen......

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2014, 18:07

Ik weet wel dat ik geen doorverwijzing kreeg voor een oogarts om mijn ogen te laten meten, die tijd is geweest zeg maar.
De oogarts stuurt je naar een erkende opticien :tooth:

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2014, 18:09

Eens met JP.
Mijn lenzen laat ik ook bij een (goede!) opticien doen.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 21 sep 2014, 18:23

Wat is er dvh? Bang om een discussie te starten over de kunde van een gemiddelde opticien?

dvh

Bericht door dvh » 21 sep 2014, 19:24

Die discussie kun je ook starten over de kunde van de gemiddelde oogarts.
Wat is je punt?

Je laat je ogen controleren bij een oogarts. Mankeer je iets? Een oogarts is er namelijk voor medische zaken.
Glaucoom, macula degeneratie, cataract, ect.

Niet om jou lenzen te checken. Of je ideale correctiesterkte te bepalen.
Dat doet de opticien.

Doet je oogarts ook een but-test met fluor? Om de traankwaliteit van je oog te bepalen om te kijken welke lens het best aansluit op je oog?
Controleert deze ook de bolling om te kijken of de lens niet knelt en oogoedeem optreed?
Heeft ie überhaupt wel een keratometer?

Denk het niet.
Opticiens zijn er goede en slechte. Idem met oogartsen.

Maar een discussie starten terwijl je je lenzen op internet besteld en dan begint over de kunde van.. I lol'd..
Dan denk ik.. What do u care... De bolling en de maat doe je maar op de gok ?
Je weet niet eens waar je over praat :)

Die discussie laat ik me lekker voorbij gaan.
Het ging over de koopzondag..

JP

Bericht door JP » 21 sep 2014, 19:30

Offtopic; kun je met weinig aanmaak van traanvocht ook lenzen dragen ? (Ontopic; desnoods op een koopzondag)

dvh

Bericht door dvh » 21 sep 2014, 19:37

Ja, soms :tooth:
Gewoon keertje proberen.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 21 sep 2014, 19:53

dvh schreef: Je weet niet eens waar je over praat
LOL
/Je wil de discussie tenslotte niet aangaan..

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 sep 2014, 13:30

Tom schreef:Luco
Bij ICT bedrijven is die behoefte aan ruimere werktijden er minder.
Wij werken tijdens kantooruren. Voor calamiteiten zijn we 24/7 bereikbaar. Mail lezen de meeste ook buiten kantooruren en waar nodig direct antwoord. Als klanten iets om 21.00 uur of in het weekend online wil hebben dan regelen we dat gewoon.
En dat hebben we zelf bepaald omdat sommige klanten daar behoefte aan hebben.
Vind het ook onzin om dat door de overheid te laten bepalen. Wat maakt dat voor de overheid uit dan, of een winkel wel of niet open is?
Exact. Hier hetzelfde.

Wij zijn dus 24x7 bereikbaar Luco. Part of the job, sommige klanten vragen dat van ons dus dan gaan we daarin mee.

Maar je hoeft natuurlijk niet mee te gaan. Hoef ik ook niet te doen. Alleen daarna niet klagen als je klanten kwijtraakt omdat een ander het wel doet. :)

hjp

Bericht door hjp » 22 sep 2014, 16:18

Deze winkelier heeft er kennelijk ook zo zijn gedachten over: http://www.woerden.tv/tv/Actueel/8274/W ... _open.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 sep 2014, 16:45

hjp schreef:Deze winkelier heeft er kennelijk ook zo zijn gedachten over: http://www.woerden.tv/tv/Actueel/8274/W ... _open.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mooi dat de gemeente ook as usual lekker meewerkt.

:bloemetje:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 22 sep 2014, 19:00

Wouter81 schreef:
Tom schreef:Luco
Bij ICT bedrijven is die behoefte aan ruimere werktijden er minder.
Wij werken tijdens kantooruren. Voor calamiteiten zijn we 24/7 bereikbaar. Mail lezen de meeste ook buiten kantooruren en waar nodig direct antwoord. Als klanten iets om 21.00 uur of in het weekend online wil hebben dan regelen we dat gewoon.
En dat hebben we zelf bepaald omdat sommige klanten daar behoefte aan hebben.
Vind het ook onzin om dat door de overheid te laten bepalen. Wat maakt dat voor de overheid uit dan, of een winkel wel of niet open is?
Exact. Hier hetzelfde.

Wij zijn dus 24x7 bereikbaar Luco. Part of the job, sommige klanten vragen dat van ons dus dan gaan we daarin mee.

Maar je hoeft natuurlijk niet mee te gaan. Hoef ik ook niet te doen. Alleen daarna niet klagen als je klanten kwijtraakt omdat een ander het wel doet. :)
Dit heeft toch niets te maken met open zijn op zondag. Dit gaat op afspraak, er is niet iemand 24/7 aanwezig die zit te wachtem tot er iemand binnenstapt.
Als winkel heb je altijd personeel wat aanwezig moet zijn of gaan we straks de winkeleigenaar/medewerker bellen om 3uur snacht om de deuren open te doen om even rond te kijken.

Overigens is 24/7 open fijn dat hadden we op vakantie in engeland. Tesco aka grote supermarkt, maar missen doe ik het hier niet. Wat je daar binnen zag lopen was vooral beveiliging zodra je in de buurt van de paden met drank kwam of mensen die 2/3 artikelen meenamen. Op de zondagen zal er allicht meer publiek zijn wat wel een karretje vol heeft.

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2014, 20:07

Corporaties en Gemeentes zijn ook 24/7 bereikbaar, maar dat is niet open zijn, zoals Erik al aangeeft.

Maar goed iedereen kijkt naar zijn eigen situatie en wat die makkelijk vind of wenst, we klagen over prijzen, we klagen over openingstijden, maar besef wel dat als het echt allemaal langer open moet het de kleine retailers/winkels het alleen maar moeilijker krijgen omdat het behoorlijk kostenverhogend werkt voor hen.

Veel gemeentes krijgen retailers al niet meer het centrum in vanwege de prijzen/parkeerbeleid/ bereikbaarheid enzenz.

@Tom, wat het een gemeente uitmaakt wanneer een winkel open is, lees mijn post nog eens over kosten van parkeren, plus het wordt een zooitje als elke winkel dat onafhankelijk gaat bepalen.

Tom

Bericht door Tom » 22 sep 2014, 20:22

Eric Z schreef:
Dit heeft toch niets te maken met open zijn op zondag. Dit gaat op afspraak, er is niet iemand 24/7 aanwezig die zit te wachtem tot er iemand binnenstapt.
Gaat meer om het flexibel zijn en je beleid aanpassen naar de wensen van je klanten.
Onze klanten verwachten (momenteel) niet dat we 24/7 open zijn (wel bereikbaar!). Maar ze hebben soms wel werkzaamheden die buiten kantooruren moeten plaatsvinden. 's Avonds of zondag maakt niet uit. Is gewoon mogelijk, no questions asked.

Ik voel mij bij veel zaken die ik net voor sluitingstijd binnenloop al niet meer welkom... men is druk om de boel af te sluiten en je bent ineens de vervelende klant die ze met tegenzin helpen of liever nog wegkijken. Als het op afspraak op zondag kan is dat voor mij ook prima, maar die mogelijkheid bieden ze niet. Dat vind ik nogal een mentaliteitsverschil.

Tom

Bericht door Tom » 22 sep 2014, 20:26

Ben niet thuis in parkeergelegenheden Luco, maar die worden toch geëxploiteerd door commerciële partijen zoals Q-Park? Als het echt meer geld kost dan oplevert dan gooien ze de prijzen omhoog. Is een andere stad goedkoper met parkeren, dan gaat men daarheen. Uiteindelijk krijg je gewoon marktwerking.

Zooitje als ze het zelf bepalen vind ik niet.

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2014, 20:42

Tom schreef:Ben niet thuis in parkeergelegenheden Luco, maar die worden toch geëxploiteerd door commerciële partijen zoals Q-Park? Als het echt meer geld kost dan oplevert dan gooien ze de prijzen omhoog. Is een andere stad goedkoper met parkeren, dan gaat men daarheen. Uiteindelijk krijg je gewoon marktwerking.

Zooitje als ze het zelf bepalen vind ik niet.
HAHAHA, komiek :blink:
Nee hoor geeft niks als je er niet in thuis bent, maar een parkeergarage levert niks op moet geld bij, net als bij zwembaden, sportverenigingen en allerlei andere dingen die wij als zogenaamde klant eisen en vervolgens zeiken dat het allemaal zoveel belasting kost :lol:
Exploitanten die bv parkeergarages en zwembaden en dorpshuizen en noem het maar op exploiteren doen dat ook met verlies, en dat verlies betaald de gemeente/provincie/rijk..

Ja denk je niet dat het een zooitje wordt als elke winkel op andere tijden open is?
Wordt je daar blij van als klant?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 sep 2014, 21:12

Luco schreef:maar een parkeergarage levert niks op moet geld bij
Daarbij laat je voor het gemak weg dat dit een trend van de laatste jaren is.
Daarvoor werden de zakken er goed mee gevuld.

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2014, 21:18

smiley schreef:
Luco schreef:maar een parkeergarage levert niks op moet geld bij
Daarbij laat je voor het gemak weg dat dit een trend van de laatste jaren is.
Daarvoor werden de zakken er goed mee gevuld.
Absoluut niet Smiley, als je de bouwkosten/kapitaallasten/onderhoudskosten/veiligheidsvoorzieningen en personeelskosten meerekent moet er vanaf dag 1 geld bij, ook 20 jaar geleden.
Of je moet een gemiddelde bezettingsgraad van 100% hebben :lol:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 sep 2014, 21:40

Luco schreef:moet er vanaf dag 1 geld bij
Das niet zo mooi.
Gelukkig zit er nog groei in die markt.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ove ... 043-wm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Bericht door Snipe » 22 sep 2014, 21:42

Luco schreef:Toevallig ben ik nu met parkeergarages bezig.
Deze zijn 's nachts en zondags dicht, op het moment dat ze open zijn moeten er minimaal drie medewerkers aanwezig zijn, plus dat dan alle installaties ook op volle polle moeten draaien.

Dus als winkels 24/7 open zouden mogen zijn, ben je dus verplicht ook deze parkeergelegenheden 24/7 open te houden.
Dat kost dus zo ongeveer 150.000 euro extra een personeel en zeg 100.000 extra aan installatievoorzieningen/contracten aanpassen en energie, en dan zal ik vast nog wat vergeten.

Als je je dan beseft dat bij bijna elke parkeergarage per jaar minimaal zon 500.000 euro bij moet dan is het 50% verhoging erbij.
Dan heb ik het nog niet over allerlei andere voorzieningen die hierop aangepast moeten worden.
Daar staat weer tegenover dat de piekcapaciteit veel minder groot hoeft te zijn, dus wellicht heb je wat minder van die lelijke betonnen autodozen nodig. Dat scheelt dan weer 500.000 euro.

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2014, 21:51

Snipe schreef:
Luco schreef:Toevallig ben ik nu met parkeergarages bezig.

Daar staat weer tegenover dat de piekcapaciteit veel minder groot hoeft te zijn, dus wellicht heb je wat minder van die lelijke betonnen autodozen nodig. Dat scheelt dan weer 500.000 euro.
Ja daar heb je wat aan in bestaande garages :lol:
Overigens heb ik het over ondergrondse garages, parkeergarages boven de grond zijn eerder rendabel, maar leveren 9 van de 10 keer ook niks op.

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2014, 21:55

smiley schreef:
Luco schreef:moet er vanaf dag 1 geld bij
Das niet zo mooi.
Gelukkig zit er nog groei in die markt.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ove ... 043-wm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Parkeerbelasting totaal is dat he, dat is heel wat anders dan garages (ondergronds)
Veel gemeentes hebben juist in binnenstedelijk gebied niet veel parkeerruimte.
Heb je ruimte genoeg is betaalautomaten met grote parkeerterreinen natuurlijk wel rendabel.
Bijna geen investering nodig en gelijk opbrengsten.

Plaats reactie