Koopzondag

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Zou je een bed/matras kopen op zondag?

Ja
37
80%
Nee
9
20%

Totaal aantal stemmen: 46

Luco

Re: Koopzondag

Bericht door Luco » 20 sep 2014, 11:46

JP schreef:Als je baas dat voorstelt kun je wel zeggen dat willen we niet, maar als werknemer kun je ook naar de positieve kanten kijken. Toen ik solliciteerde kreeg ik te horen dat we om 0400u beginnen (inmiddels 0330uur) elke dag. Ja......dat is vroeg, maar om 1300u ben ik dan wel klaar. (wij mógen nog niet eens overuren maken) Ik hoef dus ook niet persé om 21u of op zondag mijn boodschappen te doen.

Hielke schreef: Ik pleit voor andere doordeweekse openingstijden. Tijden die minder overlappen met werkenden. Dus later in de ochtend open, en later in de avond dicht. Die werkende gaat nu 's avonds op de Zalando sites rondstruinen, met die latere sluitingstijd pak je deze doelgroep deels terug.
Toch handig zeg, die sites zoals Zalando, Coolblue, Wehkamp, Pabo.....maar als werkende.....ga je dan ook een middagje vrij nemen omdat de bezorger kan komen? Kun je net zo goed dan die spullen in een echte winkel halen.
JP,ik ben het met je eens hoor, ik heb vaak nachtdiensten gedraaid, ik vond het ideaal.
Het maakt mij ook niet uit als ik weekenden zou moeten werken, dan pas je je aan.

Maar er zijn van die 100 mensen in zon bedrijf misschien 5 die er zo over denken, de rest wil niet.
Zeker niet als ze dat al jaren gewend zijn.
Begin je bij een bedrijf met die eisen ligt het anders.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 20 sep 2014, 11:50

Lastige materie als je de reacties zo leest en voor elke reactie is ook wel wat te zeggen.

Wat nog het meest haalbare is, is dat winkels iets later open gaan en iets later weer dicht gaan. Ik snap nooit zo goed waarom veel winkels elke dag om 9.00 open willen zijn (afgezien van supermarkten/bakkers/slagers etc.). Waarom niet een uurtje of twee later op en een uurtje of twee later dicht, dan pak je in elk geval de werkende mensen mee die na hun werk nog vlug even langs de winkel gaan.

Ik zou het persoonlijk wel handig/fijn vinden als het elke avond koopavond is en de zondag zou ik ook geen problemen mee hebben, maar ik snap ook best dat de kleine zelfstandige daar niet de capaciteiten voor heeft.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 20 sep 2014, 12:37

Arthur schreef:Die leveren ze af bij die werkeloze buurman die niet op zondag en/of 's avonds wil werken :tooth:
Ik denk dat we meer en meer afhaalpunten gaan krijgen, zoals de appie dat nu al voor Bol.com is met bijbehorende openingstijden.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 sep 2014, 12:59

smiley schreef:
Arthur schreef:Die leveren ze af bij die werkeloze buurman die niet op zondag en/of 's avonds wil werken :tooth:
Ik denk dat we meer en meer afhaalpunten gaan krijgen, zoals de appie dat nu al voor Bol.com is met bijbehorende openingstijden.
Klopt. De grote internetwinkels gaan straks ook fysiek is de bedoeling.
Dus op 'n A locatie ofzo een fysieke Bol.com zit er binnenkort in de grotere steden wel in.

allen

Bericht door allen » 20 sep 2014, 13:20

Bakkers gewoon van 5 tot 12 open, winkels van van 2 tot 22, autobedrijven van 16 tot 22.
Iedereen blij. Behalve dan dat we in ons privé leven nooit meer met vrienden en familie kunnen afspreken. :tooth:

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2014, 14:58

dvh schreef:Weet je wat het is. De Nederlandse medewerker/wet/cao's zijn er helemaal niet klaar voor.

Kijk.
In de binnenstad willen ze elke zondag open. De helft van de winkeliers vind dit top. De andere vind het bagger. Elk heeft z'n reden en beredenering.

Maar. Het personeel wil niet op zondag. En als ze moeten werken willen ze 200 of 300% uitbetaald krijgen. Want het is zondag en dat staat in de cao en of 'ik ben niet verplicht tot' .. En de werkgever zal dus zijn personeel duur moeten betalen op zondag. Of hij heeft niet genoeg personeel op zondag. En op zaterdag en maandag moet hij deze ook betalen. Of vrij geven. Maar het personeel wil niet vrij zijn op maandag.. Want wat het vriendje is vrij op zondag..

De binnenstad. Het parkeren wordt steeds duurder. Kom je op zondag dan is er amper personeel om te je helpen. Kom je op maandag dan is de helft van de winkels dicht. En op dinsdag staat de winkel vol met personeel maar zijn er geen klanten.

Kleine zelfstandige verdwijnen.. Want die kunnen de kar niet meer trekken. Grote winkelbedrijven wel. En dan ziet elke binnenstad er over een jaar of 10 hetzelfde uit. Maar de Hema, het Kruidvat en de Zeeman zitten zelfs al in een gat als waar ik woon. Een kledingwinkel ook.. En die is nog leuk en uniek.. De opticien ook en schoenenwinkels zitten er hier ook al 2.. Er is zelfs een Harense Smith.. Waarvoor moet je nog de stad in ? Voor de gezelligheid ? Voor dat gezellige mainstream centrum ? Koopavond is net als wat Robin zegt , uitgestorven. Dat is het gewoon niet meer. Koopavond heeft de consument iedere avond achter zijn laptop. Je gaat de stad in voor de gezelligheid. Maar het is niet gezellig meer. Om bovenstaande redenen.

Het centrum gaat kapot. Daar blijft wat leuke horeca over en de rest zal verpauperen.

Wat er zou moeten gebeuren:
-Minder hoge huren
-Geen 200/300% salaris ( want we zijn modern en op zondag werken is normaal.. dus dan ook gewoon 100% )
-Parkeergelegenheid + de kosten moeten worden verbeterd.
-De diversiteit moet groter worden

En je kan op zondag open gaan om wat omzet te scoren. Wat zeg ik. Je moet open op zondag om extra omzet te scoren. Of je trekt gewoon je eigen plan , van ma t/m zaterdag. Dan kun je terecht.
Als iedere winkelier zo zou denken dan past de consument zich gewoon aan. Zij hebben het druk ? Jij toch ook ?
Typische Nederlandse retailer is aan het klagen wat er niet goed is en niet kan (personeel, overheid, klanten, leverancier). Consument is er voor de retailer lijkt het, niet andersom. Vervolgens achter tafeltje in de winkel met kop koffie achter de pc internetten en wachten tot er klanten komen. En die klant die de drempel over komt is lastig want verstoord het internetten teveel en is te lastig.

Retail in Nederland is echt zo enorm conservatief, en overleeft nog dankzij de vergrijzing lijkt het.

Nieuwe generaties werken met tweeën fulltime, en zaterdag vaak sport voor de kinderen. Zet daarbij dat online retailers op het moment veel beter consument gericht kunnen denken en vraag je dan eens af of je überhaupt een keuze hebt. Wachten op de bezorger is ook al weer voorbij hoor, komen nu wanneer ik wil!

Winkels die zaterdag en zondag 9:00 - 21:00 open zijn, ken ze niet, maar daar wil wel naar binnen lopen, dan heb ik tijd.

Luco

Bericht door Luco » 20 sep 2014, 15:26

boris, wat zijn jouw werktijden/werkzaamheden als ik vragen mag?

dvh

Bericht door dvh » 20 sep 2014, 15:55

Hey Boris

Ik ga om 09.30 open tot 12.00. En dan van 13.30 tot 17.30
En op woensdag heb ik ze al verdiend. Voor de rest doe ik het rustig aan.

Fijn weekend :popcorn:

smiley

Bericht door smiley » 20 sep 2014, 16:07

brillen24.nl maakt jouw de pis niet lauw dvh?

dvh

Bericht door dvh » 20 sep 2014, 16:08

Nope.

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2014, 16:09

maar billen24.nl weer wél. :P

Luco

Bericht door Luco » 20 sep 2014, 16:11

Robin schreef:maar billen24.nl weer wél. :P
Dan komt er meestal wat anders lauw uit :lol:

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2014, 16:15

Luco schreef:
Dan komt er meestal wat anders lauw uit :lol:
Dat kan 'm waarschijnlijk ook geen reet schelen :tooth:

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2014, 16:44

dvh schreef:Hey Boris

Ik ga om 09.30 open tot 12.00. En dan van 13.30 tot 17.30
En op woensdag heb ik ze al verdiend. Voor de rest doe ik het rustig aan.

Fijn weekend :popcorn:
Lekker man - moet je van genieten!

Overigens ken ik geen enkele retailer hier op df (denk ik), dus geenszins een aanval op de retailers hier die het vast anders zien en doen.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2014, 16:46

Luco schreef:boris, wat zijn jouw werktijden/werkzaamheden als ik vragen mag?
Ma - vr 9:00 - 19:00 onder de pannen als consultant.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2014, 16:50

Robin schreef:
smiley schreef:
Klopt. De grote internetwinkels gaan straks ook fysiek is de bedoeling.
Dus op 'n A locatie ofzo een fysieke Bol.com zit er binnenkort in de grotere steden wel in.
Nog een interessant punt, want wat is nu een A locatie van de toekomst? Voor een pick-up point is dat een andere plek dan we nu gewend zijn. Ben best onder de indruk van de leegstand in sommige steden op a locaties, vraag me af hoe dat zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Shoppingmall buiten de stad?

Luco

Bericht door Luco » 20 sep 2014, 16:53

zegmaarboris schreef:
Kijk dat bedoel ik.
Wat zou jij er van vinden als je baas morgen zegt dat je de weekenden ook moet gaan werken?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 sep 2014, 17:16

@zegmaarboris: Consultant staat voor adviseur toch? Wat voor adviezen geef je? En moet dat 10u per dag?
Ik ben 8u per dag aanwezig, vind ik wel genoeg eigenlijk :) Overigens niet als adviseur, hoor. Ik werk in ploegendienst, 8u per dienst.

smiley

Bericht door smiley » 20 sep 2014, 17:20

Domein is nog vrij :forum:

Robin

Bericht door Robin » 20 sep 2014, 17:22

zegmaarboris schreef: Nog een interessant punt, want wat is nu een A locatie van de toekomst? Voor een pick-up point is dat een andere plek dan we nu gewend zijn. Ben best onder de indruk van de leegstand in sommige steden op a locaties, vraag me af hoe dat zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Shoppingmall buiten de stad?

Daar steken gemeentes en winkeliersverenigingen in bijv Steenwijk waar ze dat wilden ook 'n stokje voor zelfs gemeente Heerenveen ook (terwijl Steenwijk toch 30km is, Leeuwarden bij die haak om Leeuwarden moest ook iets groots gebeuren ging ook niet door. Recessie, geen geld en winkeliers die terecht hun binnenstand niet(verder) willen zien verpauperen.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2014, 17:25

Luco schreef:
zegmaarboris schreef:
Kijk dat bedoel ik.
Wat zou jij er van vinden als je baas morgen zegt dat je de weekenden ook moet gaan werken?
Prima. Maar dan gaat er wel op een ander moment iets van af, zie het probleem niet? Je kunt op andere momenten vast je winkel dicht hebben binnen het standaard ma-za 10:00-18:00 raamwerk.

Mooi retail voorbeeld - ik buig mijn agenda om binnen de openingstijden naar een winkel te komen. Dus 17:45 schoenwinkel in om even snel te passen. Mij lukt dat prima in 15 minuten. Maar ja, kassa moet geteld worden, bord moet naar binnen, etc. Dus ik ben dan de vervelende klant dan. Dat snap ik nooit, dan werk je de consument wel het internet op.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2014, 17:29

Arthur schreef:@zegmaarboris: Consultant staat voor adviseur toch? Wat voor adviezen geef je? En moet dat 10u per dag?
Ik ben 8u per dag aanwezig, vind ik wel genoeg eigenlijk :) Overigens niet als adviseur, hoor. Ik werk in ploegendienst, 8u per dienst.
8 uur is ook zat, maar zit nogal wat reistijd bij. Ben gelukkig niet de landelijke norm, al wijkt het in mijn omgeving niet enorm er van af. Iedereen die lekker verdient, moet er energie in stoppen. Wat je verdient uitgeven moet leuk kunnen daarna :)

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2014, 17:32

Robin schreef:
zegmaarboris schreef: Nog een interessant punt, want wat is nu een A locatie van de toekomst? Voor een pick-up point is dat een andere plek dan we nu gewend zijn. Ben best onder de indruk van de leegstand in sommige steden op a locaties, vraag me af hoe dat zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Shoppingmall buiten de stad?

Daar steken gemeentes en winkeliersverenigingen in bijv Steenwijk waar ze dat wilden ook 'n stokje voor zelfs gemeente Heerenveen ook (terwijl Steenwijk toch 30km is, Leeuwarden bij die haak om Leeuwarden moest ook iets groots gebeuren ging ook niet door. Recessie, geen geld en winkeliers die terecht hun binnenstand niet(verder) willen zien verpauperen.

Heel begrijpelijk inderdaad, want die verpaupering is echt een probleem. Maar tegenhouden is ook lastig lijkt me? Boeiende materie, neem alleen al het parkeerbeleid in steden, zo lastig om goed te krijgen voor alle partijen...

Luco

Bericht door Luco » 20 sep 2014, 18:48

zegmaarboris schreef:
Prima. Maar dan gaat er wel op een ander moment iets van af, zie het probleem niet? Je kunt op andere momenten vast je winkel dicht hebben binnen het standaard ma-za 10:00-18:00 raamwerk.

Mooi retail voorbeeld - ik buig mijn agenda om binnen de openingstijden naar een winkel te komen. Dus 17:45 schoenwinkel in om even snel te passen. Mij lukt dat prima in 15 minuten. Maar ja, kassa moet geteld worden, bord moet naar binnen, etc. Dus ik ben dan de vervelende klant dan. Dat snap ik nooit, dan werk je de consument wel het internet op.
Tuurlijk gaat er dan ergens anders wat van af, maar stel dat je dan 6 dagen moet gaan werken, net als een retailer en maandag vrij bent en de winkelier is dan ook dicht, want die moest zondag open zijn, daar sta je dan met je goede gedrag :wink:
Wat ik bedoel te zeggen is dat het maar net afhangt van je persoonlijke situatie.

Retail voorbeelden kan je natuurlijk genoeg slechte van vinden en benoemen, maar er zijn ook genoeg goede, alleen hoor je die bijna nooit.

Luco

Bericht door Luco » 20 sep 2014, 18:51

zegmaarboris schreef:
Heel begrijpelijk inderdaad, want die verpaupering is echt een probleem. Maar tegenhouden is ook lastig lijkt me? Boeiende materie, neem alleen al het parkeerbeleid in steden, zo lastig om goed te krijgen voor alle partijen...
Uiteindelijk is het parkeerbeleid van ondergeschikt belang.

Is de binnenstad goed en gezellig betaald de consument gewoon het parkeergeld.
Er zijn al diverse proeven geweest met het gratis aanbieden van parkeren, en dat had nauwelijks invloed op de aantallen bezoekers in de betreffende binnenstad.

Gebrek aan parkeerplaatsen kan wel een probleem zijn.

Plaats reactie