Koopzondag
- Hielke
Re: Koopzondag
Met de christenbroeders heb ik helemaal niks op, maar het zou alleen bij bittere noodzaak (bijv. de gezondheidszorg) mogelijk moeten zijn dat er op zondagen wordt doorgewerkt. Festivals, sportcompetities, clubleven, en toe dan maar, het geestelijk leven, vereisen een nationale wekelijkse vrije dag.
Veel liever zie ik dat de winkels later openen (10.30) en later sluiten (19.30). Heb nooit begrepen waarom winkels de normale werktijden volgen. De klant met een baan kan doordeweeks dan ook nog aan z'n trekken komen.
Veel liever zie ik dat de winkels later openen (10.30) en later sluiten (19.30). Heb nooit begrepen waarom winkels de normale werktijden volgen. De klant met een baan kan doordeweeks dan ook nog aan z'n trekken komen.
- JP
Hele hordes bejaarden staan dagelijks met ronkende rollators al om 0745uur te wachten tot de supermarkt open gaat.
- Luco
LOL JP
Ja ik vraag me af hoe de mensen reageren die nu zeggen dat zondag open maar normaal moet zijn, als hun maandag verteld wordt dat de werkweek afgeschaft wordt en dat ze voortaan ook in de weekenden moeten gaan werken?
Want we hebben nu eenmaal een 24/7 maatschappij
Mij maakt het niks uit, 's avonds, 's nachts, weekend, ik heb gewoon een uurloon en klaar.
Ja ik vraag me af hoe de mensen reageren die nu zeggen dat zondag open maar normaal moet zijn, als hun maandag verteld wordt dat de werkweek afgeschaft wordt en dat ze voortaan ook in de weekenden moeten gaan werken?
Want we hebben nu eenmaal een 24/7 maatschappij

Mij maakt het niks uit, 's avonds, 's nachts, weekend, ik heb gewoon een uurloon en klaar.
- Riceaux
Afgelopen zomer 1-2 dagen vrij gehad in de week. Waren geen vaste dagen en het beviel me prima. Heb nu 1 dag vrij per week, zaterdag of de zondag. Ik vind het allemaal prima. Meestal ben ik op m'n vrije dag alsnog druk bezig met dingen voor werk of school.Luco schreef:LOL JP
Want we hebben nu eenmaal een 24/7 maatschappij![]()
- Snipe
Ik heb nooit begrepen waarom winkels voornamelijk geopend zijn op tijden dat het halve land aan het werk is. Dan kun je zeggen: ja, de andere helft is er ook nog. Maar het lijkt me dat die werkende helft meer poen te besteden heeft
Wat ik nog minder begrijp is dat de overheid (gemeente of wie dan ook) bepaalt wanneer jij je winkel mag openen. Je zou denken dat de meeste ondernemers toch wel oud en wijs genoeg zijn om zelf te bepalen wanneer ze open zijn en wanneer niet.
Dan kun je over de zondag nog zeggen: "Ja, maar kleine ondernemers móeten mee." Nou, als ik om me heen kijk kunnen die kleine ondernemers ook heel goed beslissen dat ze op maandag liever dicht zijn, want dan is echt de helft van de winkels gesloten. Dus waarom dat niet op zondag zou kunnen...
En dat allemaal gezegd hebbend: je zou natuurlijk kunnen beginnen met de matrassenshop 1 zondag per maand open te hebben. Je adverteert toch al veel, dus daar kan best bij 'iedere eerste zondag open' of iets van die strekking. Dan weet je gelijk of het zin heeft.

Wat ik nog minder begrijp is dat de overheid (gemeente of wie dan ook) bepaalt wanneer jij je winkel mag openen. Je zou denken dat de meeste ondernemers toch wel oud en wijs genoeg zijn om zelf te bepalen wanneer ze open zijn en wanneer niet.
Dan kun je over de zondag nog zeggen: "Ja, maar kleine ondernemers móeten mee." Nou, als ik om me heen kijk kunnen die kleine ondernemers ook heel goed beslissen dat ze op maandag liever dicht zijn, want dan is echt de helft van de winkels gesloten. Dus waarom dat niet op zondag zou kunnen...
En dat allemaal gezegd hebbend: je zou natuurlijk kunnen beginnen met de matrassenshop 1 zondag per maand open te hebben. Je adverteert toch al veel, dus daar kan best bij 'iedere eerste zondag open' of iets van die strekking. Dan weet je gelijk of het zin heeft.
- JoostSchouten
Als je geen personeel hebt zou ik zeker niet elke zondag open gaan.
Het scheelt misschien een paar matrassen maar een echte dag vrij in het weekend met het hele gezin is dat meer dan waard.
Het scheelt misschien een paar matrassen maar een echte dag vrij in het weekend met het hele gezin is dat meer dan waard.
- Niels
- Auto: Prius+
+1Hielke schreef:Met de christenbroeders heb ik helemaal niks op, maar het zou alleen bij bittere noodzaak (bijv. de gezondheidszorg) mogelijk moeten zijn dat er op zondagen wordt doorgewerkt. Festivals, sportcompetities, clubleven, en toe dan maar, het geestelijk leven, vereisen een nationale wekelijkse vrije dag.
Wellicht moet je mee met de concurrentie, te meer omdat het aankoop bedrag meteen omzet is en veel minder de aantallen per dag/week maar ik zou kijken naar een verandering van openingstijden. Op welke tijden krijg je met name bezoek van klanten? Wat zijn kijkers, wat zijn kopers, etc?
Op zich zijn klanten op te voeden maar je zit gewoon met je concurrent. Als die op zondag open is dan kun jij wellicht de keuze maken om overdag s'avonds mogelijkheden te bieden. Ik ga liever aan het eind van de middag na werk of op een avond door de week dan dat ik een schaarse hele dag vrij opoffer. Als ik ergens een hekel aan heb.....
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Buiten 't feit dat Rico hier misschien weinig aan heeft qua idee en analyse sla je hier imo 100% de spijker mee op z'n kop. ik heb ook niks met religie, maar wel 'n klein bedrijf. Koopzondag houdt in dat ik net als Rico een 'vrije dag ' inlever 'ten koste van' m'n gezin etc. We hebben de toko al 5 en 'n halve dag open en de consument wil meer en meer. Dat zie je ook in dit draadje. Maar de wal keert 't schip op een bepaald moment. Mijn kleine staf medewerkers krijg ik niet aan 't werk op zondag vanwege vrijheid/familie en ook 200% redenen(daar kan ik nooit open voor zijn op zo een dag)Luco schreef:LOL JP
Want we hebben nu eenmaal een 24/7 maatschappij![]()
Dus in mijn ogen wordt door een bepaalde groep te makkelijk gedacht. Als ik bepaalde speciale duurdere bijzondere dingen nodig heb, neem ik 'n ochtend/middag vrij(net als 'n werknemer) en regel ik dat. Het verhaal van 'de winkels zijn op 't verkeerde moment open en dan kan ik niet' zal wel, maar is veel minder zwartwit, men kan altijd. Echt.
Verder zou het dus kunnen zijn dat door de ideale nternetverkoop 24/7 de (detail) fysieke handel misschien wel helemaal naar de barrebiesjes gaat, in theorie. Maar dan moet men wel bedenken dat daardoor panden leegstand en straten leeg een zwaar effect hebben op hun eigen woning /woonomgeving/economie op de langere duur.
Men denkt te makkelijk, heb ik 't idee, van 't zal mijn tijd wel duren:)

- Luco
Dat zie je nu al Robin.
Wij hebben 15 jaar echt midden in de binnenstad gewoond, stond nooit een pand langer dan een week leeg en het was weer verhuurd.
Als we er nu komen staat minimaal zon 30% leeg, waarom?
Het is voor de winkelier niet meer te betalen, huur/koop/personeel enz enz.
Zeker voor kleine zaken zonder personeel.
@Hielke, nee de openingstijden vrijgeven is handig, dan kan je gelijk alle kleine ondernemers (klein niet letterlijk nemen) net zo goed failliet verklaren, want dan gaan de grotere zaken nog langer open.
Dat zou trouwens ook een fraai gezicht zijn, helft dicht, helft open enz enz enz.
Plus dat veel mensen niet met bepaalde vrijheden om kunnen gaan.
De openingstijden regeling is ruim zat.
Wij hebben 15 jaar echt midden in de binnenstad gewoond, stond nooit een pand langer dan een week leeg en het was weer verhuurd.
Als we er nu komen staat minimaal zon 30% leeg, waarom?
Het is voor de winkelier niet meer te betalen, huur/koop/personeel enz enz.
Zeker voor kleine zaken zonder personeel.
@Hielke, nee de openingstijden vrijgeven is handig, dan kan je gelijk alle kleine ondernemers (klein niet letterlijk nemen) net zo goed failliet verklaren, want dan gaan de grotere zaken nog langer open.
Dat zou trouwens ook een fraai gezicht zijn, helft dicht, helft open enz enz enz.
Plus dat veel mensen niet met bepaalde vrijheden om kunnen gaan.
De openingstijden regeling is ruim zat.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Die binnenstad pandjes kunnen weer prima terug naar woningen of cafetjes. Dat was 40 jaar geleden en verder terug ook al.
De consumenten houden meer geld over omdat ze de hogere marges niet meer hoeven te betalen van de overhead van die panden.
Wat we eten, drinken of moeten passen/voelen zal blijven. De rest virtueel.
Voor het voelen en passen zullen we wat verder moeten reizen dan gewend, omdat er wat weg gaan vallen.
De consumenten houden meer geld over omdat ze de hogere marges niet meer hoeven te betalen van de overhead van die panden.
Voor het voelen en passen zullen we wat verder moeten reizen dan gewend, omdat er wat weg gaan vallen.
- Luco
Kan Smiley, je vergeet alleen dat de panden gewoon te duur zijn, en als je van een winkelpandje weer een woning/appartementen moet maken dat ook weer veel kost.
Die groep die dat kan en wil betalen om in een binnenstad te wonen voor zoveel geld is heel, maar dan ook heel klein.
Ik denk eerder dat de binnenstad dan nog ongezelliger wordt en meer en meer verpauperd.
Die groep die dat kan en wil betalen om in een binnenstad te wonen voor zoveel geld is heel, maar dan ook heel klein.
Ik denk eerder dat de binnenstad dan nog ongezelliger wordt en meer en meer verpauperd.
- Robin
Ik denk dat het verhaal wat in 't midden ligt. De echte oude binnensteden met winkels die er al 50/100 jaar bij wijze van zitten blijven wl , maar worden kleiner(door die leegstand / de redenen hierboven genoemd)
en wat Luco zegt is dat 123 niet gauw klaar. Nu zit ik in 'n promenadezone van de 'hoofdstraat' waar 200 jaar terug al 'winkels' zaten. Dus wat dat betreft 'zit ik goed' en valt 't me op/mee dat de winkelleegstand relatief 'meevalt' in mijn woonplaats, maar/en dat er 'n paar al maanden, bijna 2 jaar wat panden leegstaan, want net niet A1 locatie en forse huurprijs relatief etc etc.
En dan te bedenken dat mijn woonplaats echt geen winkelmekka,( maar wel schaats en voetbalmekka) is. ):tooth:
Hoe krijg ik 't getypt, mekka:)
Verder valt mij op dat Nieuwendijk Kalverstraat ook niet altijd even florisant is en ook 'n hoop'verdwijnen /nieuwe ketens etc.
en wat Luco zegt is dat 123 niet gauw klaar. Nu zit ik in 'n promenadezone van de 'hoofdstraat' waar 200 jaar terug al 'winkels' zaten. Dus wat dat betreft 'zit ik goed' en valt 't me op/mee dat de winkelleegstand relatief 'meevalt' in mijn woonplaats, maar/en dat er 'n paar al maanden, bijna 2 jaar wat panden leegstaan, want net niet A1 locatie en forse huurprijs relatief etc etc.
En dan te bedenken dat mijn woonplaats echt geen winkelmekka,( maar wel schaats en voetbalmekka) is. ):tooth:
Hoe krijg ik 't getypt, mekka:)
Verder valt mij op dat Nieuwendijk Kalverstraat ook niet altijd even florisant is en ook 'n hoop'verdwijnen /nieuwe ketens etc.
- Hielke
@Luco, waar pleit ik voor langere openingstijden? Ik wil juist nationaal geregeld hebben dat de zondagen vrije dagen blijven. Daarmee voorkom je dan dat burgers naar andere steden reizem omdat het spul daar wel open is, daarmee de eigen middenstand om zeep helpend.
Ik pleit voor andere doordeweekse openingstijden. Tijden die minder overlappen met werkenden. Dus later in de ochtend open, en later in de avond dicht. Die werkende gaat nu 's avonds op de Zalando sites rondstruinen, met die latere sluitingstijd pak je deze doelgroep deels terug.
Ik pleit voor andere doordeweekse openingstijden. Tijden die minder overlappen met werkenden. Dus later in de ochtend open, en later in de avond dicht. Die werkende gaat nu 's avonds op de Zalando sites rondstruinen, met die latere sluitingstijd pak je deze doelgroep deels terug.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Dat begrijp ik.Luco schreef:Kan Smiley, je vergeet alleen dat de panden gewoon te duur zijn, en als je van een winkelpandje weer een woning/appartementen moet maken dat ook weer veel kost.
Maar de eigenaren zullen hun verlies ergens moeten nemen, en creatief moeten worden want de tijd van flink schokken per m3 zijn afgelopen.
En of ze dat verlies dit jaar pakken, of over 5 of 10 jaar; de tijd zal het leren.
- Luco
OOPS Hielke, ik bedoelde snipe zijn reactie
net wakker he
net wakker he

-
Dan krijg je van die trieste dorpen als Valkenburg.smiley schreef:Die binnenstad pandjes kunnen weer prima terug naar woningen of cafetjes. Dat was 40 jaar geleden en verder terug ook al.
Diep triest alleen maar terrassen. Geen zak aan, behalve na 22.00 uur.
De mensen moeten echt eens achter hun oren krabben.
- JP
We kunnen wel pleiten voor andere openingstijden van winkels, maar waarom gaan we niet voor andere werktijden ? Er zullen toch beroepen zijn waar dit mogelijk is
- Luco
JP schreef:We kunnen wel pleiten voor andere openingstijden van winkels, maar waarom gaan we niet voor andere werktijden ? Er zullen toch beroepen zijn waar dit mogelijk is
Dat blijft hetzelfde JP
Als je een bedrijf hebt met 100 man die gewend zijn om van maandag t/m vrijdag gewend zijn om van 8 tot 5 te werken, hoe denk je dat ze zullen reageren als je ineens zegt dat de helft van 5 tot 2 moet gaan werken en de andere helft van 12 tot 9?
- JP
Als je baas dat voorstelt kun je wel zeggen dat willen we niet, maar als werknemer kun je ook naar de positieve kanten kijken. Toen ik solliciteerde kreeg ik te horen dat we om 0400u beginnen (inmiddels 0330uur) elke dag. Ja......dat is vroeg, maar om 1300u ben ik dan wel klaar. (wij mógen nog niet eens overuren maken) Ik hoef dus ook niet persé om 21u of op zondag mijn boodschappen te doen.
Toch handig zeg, die sites zoals Zalando, Coolblue, Wehkamp, Pabo.....maar als werkende.....ga je dan ook een middagje vrij nemen omdat de bezorger kan komen? Kun je net zo goed dan die spullen in een echte winkel halen.Hielke schreef: Ik pleit voor andere doordeweekse openingstijden. Tijden die minder overlappen met werkenden. Dus later in de ochtend open, en later in de avond dicht. Die werkende gaat nu 's avonds op de Zalando sites rondstruinen, met die latere sluitingstijd pak je deze doelgroep deels terug.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Die leveren ze af bij die werkeloze buurman die niet op zondag en/of 's avonds wil werken 

- Robin
JP/Luco/JP, goeie punten beide.
- JP
...aan de geul? Daar is het centrum om zeep geholpen door de gemeente die een winkelcentrum wou en gaat bouwen. Nu zijn ze daarnaast op nog 5 plekken bezig in het centrum en is het een grote bouwput. Verder zeer streng en vreemd parkeerbeleid, maar ik begreep vroeger al nooit wat mensen in Valkenburg gingen zoeken......(zeg ik als geboren Valkenburger.....ErikS schreef:
Dan krijg je van die trieste dorpen als Valkenburg.
Diep triest alleen maar terrassen. Geen zak aan, behalve na 22.00 uur.
De mensen moeten echt eens achter hun oren krabben.

Op een terras zitten en vollopen kun je overal......

-
Heel Valkenburg. Geen fatsoenlijke leuke winkel te vinden, alleen maar zuuptenten.
- JP
Misschien als straks het centrumplan en het winkelcentrum klar zijn dat er ook weer leuke speciaalzaken komen.......(zoals een kaaswinkel......) 

-
Als ik die reacties hierboven lees zou ik er niet aan beginnen.....