Koopzondag
- RVV
Koopzondag
Even een korte vraag. In Groningen (stad) zijn ze van plan om van elke zondag een koopzondag te maken. Wij hebben een matrassen/beddenwinkel op de meubelboulevard in Groningen en ik wil inventariseren of mensen op zondag naar een nieuw bed/matras zouden gaan kijken en eventueel kopen. (niet specifiek op Groningen van toepassing maar in het algemeen).
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Koopzondag
Punt 1, wij gaan wel eens naar Ikea Grun(niet elke zo. open) of Adam op 'n zondag. Druk zat ook bij de kassa.
Misschien is er vraag naar dat soort zaken wat jij verkoopt ook op zondag?
Punt 2, de koopzondagen die ik heb(vaak voor Sinterklaas/Kerst) en elke laatste zondag van de maand waar ik kort aan heb meegedaan, bemerk ik dit:
De klant/kijker die zondag komt/koopt(dat laatste valt zwaar tegen bij ons) kwam/komt zaterdag of maandag niet...het verschuift.
Over 't algemeen zie ik slenter/niks anders te doen-publiek, type Kijken Voelen Pleite.
Misschien is er vraag naar dat soort zaken wat jij verkoopt ook op zondag?
Punt 2, de koopzondagen die ik heb(vaak voor Sinterklaas/Kerst) en elke laatste zondag van de maand waar ik kort aan heb meegedaan, bemerk ik dit:
De klant/kijker die zondag komt/koopt(dat laatste valt zwaar tegen bij ons) kwam/komt zaterdag of maandag niet...het verschuift.
Over 't algemeen zie ik slenter/niks anders te doen-publiek, type Kijken Voelen Pleite.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik doe niets op koopzondagen. Idd, de hoeveelheid "kijk" mensen. Ik kom wel op een doordeweekse dag, het liefst op rustige momenten.
- dvh
Het is inderdaad een verschuiving. Als iedereen dicht is komen ze gewoon op Maandag of op Zaterdag.
Nu wordt de zaterdag minder druk, idem met de maandag. En komt een deel op Zondag.
In Den Bosch zijn ze een tijd terug ook begonnen met de elke koopzondag. Ik deed alleen de 1e zondag v/d maand de zaak open. Dat was altijd al zo in de binnenstad en die ene keer.. Ok..
Heb destijds niet meegedaan met elke zondag. Gelukkig de andere opticiens ook niet dus dan komt het gewoon op een andere dag.
Nu zit ik tegenwoordig op een plaats waar ik klanten verlies als ik op zondag open zal gaan. Heerlijk dus. Gewoon dicht. Ik ben van mening dat wanneer je serieus geld uit gaat geven voor , in dit geval , een matras. Je ook op andere dagen tijd ervoor vrij maakt.
Bijv een horeca zaak.. Die kunnen nu een broodje verkopen en anders niet. Daar kom je niet voor terug. Want je kan overal een broodje halen. Maar als je een goede matras zoekt ( en ik weet niet wat in je omgeving de directe concurrentie is en doet ) daar kom je wel voor terug.
Ik deed niet mee in ieder geval. Ik ga soms wel eens de stad in op zondag. Toevallig afgelopen zondag even geweest. Wat kleding gekocht voor de kinderen.. En daarna weer weg.
Nu wordt de zaterdag minder druk, idem met de maandag. En komt een deel op Zondag.
In Den Bosch zijn ze een tijd terug ook begonnen met de elke koopzondag. Ik deed alleen de 1e zondag v/d maand de zaak open. Dat was altijd al zo in de binnenstad en die ene keer.. Ok..
Heb destijds niet meegedaan met elke zondag. Gelukkig de andere opticiens ook niet dus dan komt het gewoon op een andere dag.
Nu zit ik tegenwoordig op een plaats waar ik klanten verlies als ik op zondag open zal gaan. Heerlijk dus. Gewoon dicht. Ik ben van mening dat wanneer je serieus geld uit gaat geven voor , in dit geval , een matras. Je ook op andere dagen tijd ervoor vrij maakt.
Bijv een horeca zaak.. Die kunnen nu een broodje verkopen en anders niet. Daar kom je niet voor terug. Want je kan overal een broodje halen. Maar als je een goede matras zoekt ( en ik weet niet wat in je omgeving de directe concurrentie is en doet ) daar kom je wel voor terug.
Ik deed niet mee in ieder geval. Ik ga soms wel eens de stad in op zondag. Toevallig afgelopen zondag even geweest. Wat kleding gekocht voor de kinderen.. En daarna weer weg.
- RVV
Het is idd lastig. Grootste nadeel is dat je zelf in de zaak moet staan want invalkrachten werkt bij ons niet. Nadeel; omdat zondag de enige dag in de week is dat je als gezin samen bent. Aan de andere kant zou het zondagmiddag zijn van 13:00 tot 17:00. 7 dagen in de week open is ook te gek (zonder personeel) dus zal er doordeweekse dag de winkel dicht gaan. En in de donderdag avond koopavond zit eigenlijk in onze branche ook nog maar heel weinig toegevoegde waarde, dus dan dicht gaan is ook een optie. Maar goed als de klant WEL op zondag wil komen/kopen en de collega bedden zaken zijn dan ook allemaal open dan is open zijn op zondag wel noodzakelijk.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Ik ben erg blij met dergelijke initiatieven. Ben voorstander van de koopzondagen, doordeweeks gewoon geen tijd voor om dergelijke aankopen te doen. Wij rijden dan ook met enige regelmaat naar Groningen om te shoppen op zondag, ik heb een hekel aan niks doen op een dag..
Momenteel niet in de markt voor een matras, maar ook bedden zijn prima te testen op zondag. Zeker als jij een van de enige aanbieders bent die open is krijg je denk ik eerder de binding met die klanten. Mensen zoeken die flexibiliteit daarin, of verwachten dat zelfs van je tegenwoordig. Je kan er wellicht ook meer de tijd voor nemen. Ook al komen ze alleen kijken, dat ga je mijns inziens altijd terug zien in je verkoopaantallen.
Ik zeg.. doen!
Momenteel niet in de markt voor een matras, maar ook bedden zijn prima te testen op zondag. Zeker als jij een van de enige aanbieders bent die open is krijg je denk ik eerder de binding met die klanten. Mensen zoeken die flexibiliteit daarin, of verwachten dat zelfs van je tegenwoordig. Je kan er wellicht ook meer de tijd voor nemen. Ook al komen ze alleen kijken, dat ga je mijns inziens altijd terug zien in je verkoopaantallen.
Ik zeg.. doen!

- RVV
Ik peil (tenminste dat ga ik doen) het trouwens ook onder de klanten die in de winkel komen. En stel dezelfde vraag als hier.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Donderdagavond koopavond is 4 van de 5 keer slecht. Kunnen ze wel schrappen bij wijze van.
Ook merk ik in mijn woonplaats een idee om donderdag koopavond tot 19 of max 20.00 te doen of gewoon niet, máár zaterdagmiddag(17.00 dicht) dan door te zetten tot 19:00/20.00uur.
Zou ik wel mee kunnen leven. Do géén koopavond en za tot 19/20 uur no problem. Is een voorbeeld en geen antwoord op je feitelijke vraag
Ook merk ik in mijn woonplaats een idee om donderdag koopavond tot 19 of max 20.00 te doen of gewoon niet, máár zaterdagmiddag(17.00 dicht) dan door te zetten tot 19:00/20.00uur.
Zou ik wel mee kunnen leven. Do géén koopavond en za tot 19/20 uur no problem. Is een voorbeeld en geen antwoord op je feitelijke vraag

- Robertdj
Op het moment heb ik eigenlijk alleen op zondag tijd, de rest zit vanwege werk en sport vol, voor mij is het dus vaak een uitkomst.
-
Ik werk fulltime dus moet alles 's avonds en in het weekend doen. Vind het dus fijn als ik gewoon op zondag ergens terecht kan (zaterdag zit ook wel eens vol).
- Mnrk
- Auto: R53 tracktool
Ja! Iets met werken en druk doordeweeks...Zou je een bed/matras kopen op zondag?
- 328Ti
Hier zit het probleem volgens mij.RVV schreef:Het is idd lastig. Grootste nadeel is dat je zelf in de zaak moet staan want invalkrachten werkt bij ons niet. Nadeel; omdat zondag de enige dag in de week is dat je als gezin samen bent. Aan de andere kant zou het zondagmiddag zijn van 13:00 tot 17:00. 7 dagen in de week open is ook te gek (zonder personeel) dus zal er doordeweekse dag de winkel dicht gaan. En in de donderdag avond koopavond zit eigenlijk in onze branche ook nog maar heel weinig toegevoegde waarde, dus dan dicht gaan is ook een optie. Maar goed als de klant WEL op zondag wil komen/kopen en de collega bedden zaken zijn dan ook allemaal open dan is open zijn op zondag wel noodzakelijk.
Klantperceptie:
De klant van vroeger anticipeerde op de conservatieve openingstijden van toen en wachtte braaf tot maandag 13:00u of tot dinsdag. Wat wél als voordeel had dat de ondernemer op zondag en en (gedeeltelijk) maandag zijn weekend had. Die tijd is voorbij.
Ondernemersperceptie:
De markt/klant bepaald: 24/7 economie is wat het leeuwendeel wil. Als de fysieke winkel (in jouw geval) niet open is, dan wordt het via het internet besteld of - zoals eerder hier is genoemd - gaat men naar de Ikea (even afgezien van factor kwaliteit!). Het geluk is aan jouw zijde dat de aankoop van een matras voor de meeste klanten nog steeds een complexe aanbesteding is. Vooral in het hogere segment.
Ergo:
Met deze feiten zou je ook een webshop kunnen beginnen waar klanten - die je eerder die week in de fysieke winkel van professioneel advies hebt voorzien - thuis kan laten beslissen welk matras men wil hebben (evoked set) en kan laten afrekenen via jouw webshop. Het matras kan bij een loods worden afgehaald. Factor advies (zelf aanwezig zijn) haal je hierdoor uit de probleemstelling.
Je kan hierin erg ver gaan door alsnog het advies (per matras of deelaanbod) digitaal te zetten als men in de webshop nog twijfelt om hen alsnog over de streep te zetten.
Marktonderzoek
Wat m.i overblijft - en wat ik zou willen weten van mijn klanten - is:
- In welke mate scoor jij op de zondag leads (nieuwe aanwas) door middel van adviserende verkoop? (kortom hoeveel kost het je / levert het je op om op zondag te werken en niet bij het gezin te zijn)
- In welke mate willen klanten - die je eerder in de week hebt voorzien van advies - de mogelijkheid hebben om op zondag het matras op te halen?
Succes!
-
Nee!
- RVV
Interessante reacties allemaal!
- 328Ti
En nog iets anders: HOE komt het dat inhuur (adviserende verkopers) niet werkt?
In de basis zou je voor elke productcategorie + type klant + type slaper een kant en klaar adviesproces kunnen opmaken. Component willen (durven loslaten) is daarin essentieel.
Je hebt (gaat ik even vanuit) een adviesloop die consistent en valide is. Noteer dat eens voor de gein.
Een verkoper met schwung en fingerspitzengefühl moet met een consistent verhaal wel iets aan de man kunnen brengen. Als niet, is er echt iets anders aan de hand.
In de basis zou je voor elke productcategorie + type klant + type slaper een kant en klaar adviesproces kunnen opmaken. Component willen (durven loslaten) is daarin essentieel.

Een verkoper met schwung en fingerspitzengefühl moet met een consistent verhaal wel iets aan de man kunnen brengen. Als niet, is er echt iets anders aan de hand.
-
Ik gun een aantal bedrijven in de regio hun zondagsrust, als je het zo wilt noemen.
Ik wil weleens een dagje vrij zijn en ik kan me voorstellen dat de winkelier ook z'n rust nodig heeft.
Is het je niet om de laatste centen te doen, lekker met je vrouw en kinderen naar de dierentuin Rico. Die zijn op zondag open.
Ik wil weleens een dagje vrij zijn en ik kan me voorstellen dat de winkelier ook z'n rust nodig heeft.
Is het je niet om de laatste centen te doen, lekker met je vrouw en kinderen naar de dierentuin Rico. Die zijn op zondag open.

- tomgtr
Op zich eens met Robin dat het vaak omzet verschuive is. Maar is ook afhankelijk van wat concurrentie doet. Zijn zij open en jij niet kan de omzet die kant uit schuiven. En vice versa. Als iedereen open is zondag zal het niks uit maken maar heb je weinig keus dan ook open gaan. Als niemand mee doet zal er weinig veranderen.
- dvh
Mensen hier hebben het over boodschappen doen. Shoppen ect.
Dat snap ik. En dat is leuk om ff te doen op bijv. een zondag.
Maar.. Een matras ( behoorlijke uitgave ) daar ga je bewust op uit. Daar kun je ook gewoon een middag vrij voor nemen om daar eens even de tijd voor te nemen.
Op zondag loopt jan en alleman een beetje doelloos rond te neuzen ( want ze hebben niks te doen ) en dan sta jij daar in de drukte tussen iedereen een matras te kopen.
Ik zoek het persoonlijk liever op een rustige doordeweekse dag.
Vind het ook heerlijk dat ik op zaterdag moet werken. Moet er niet aan denken dan met m'n gezin dingen te ondernemen tussen alle drukte door.
Dat snap ik. En dat is leuk om ff te doen op bijv. een zondag.
Maar.. Een matras ( behoorlijke uitgave ) daar ga je bewust op uit. Daar kun je ook gewoon een middag vrij voor nemen om daar eens even de tijd voor te nemen.
Op zondag loopt jan en alleman een beetje doelloos rond te neuzen ( want ze hebben niks te doen ) en dan sta jij daar in de drukte tussen iedereen een matras te kopen.
Ik zoek het persoonlijk liever op een rustige doordeweekse dag.
Vind het ook heerlijk dat ik op zaterdag moet werken. Moet er niet aan denken dan met m'n gezin dingen te ondernemen tussen alle drukte door.
- Paskal
- Auto: meerdere
Ook hier een fulltime werker waarbij de zaterdagen ook al snel vol zitten met allerlei andere zaken dus voor mij is zo'n zondag een uitkomst.
. Ik ga echt niet een middag vrij nemen om een matras te kopen omdat zoiets niet leuk is. Bij voorkeur vul ik mijn opgenomen vrije uren met leuke dingen. Nu heb ik de luxe van een enorme sloot aan vrije dagen, maar als ik maar een dag of 25 per jaar zou hebben dan zou ik het al helemaal uit mijn hoofd laten om een halve dag op te nemen voor de aankoop van een matras.
Da's jouw belevingdvh schreef:Maar.. Een matras ( behoorlijke uitgave ) daar ga je bewust op uit. Daar kun je ook gewoon een middag vrij voor nemen om daar eens even de tijd voor te nemen.

- dvh
Nouja dat is dan ieder z'n ding 
Je slaapt er elke dag op dus is wel een belangrijk iets lijkt me.
Als je dan op een zondagmiddag , in de drukte , zo'n ding moet aan uitzoeken...

Je slaapt er elke dag op dus is wel een belangrijk iets lijkt me.
Als je dan op een zondagmiddag , in de drukte , zo'n ding moet aan uitzoeken...

- RVV
328Ti schreef:En nog iets anders: HOE komt het dat inhuur (adviserende verkopers) niet werkt?
In de basis zou je voor elke productcategorie + type klant + type slaper een kant en klaar adviesproces kunnen opmaken. Component willen (durven loslaten) is daarin essentieel.Je hebt (gaat ik even vanuit) een adviesloop die consistent en valide is. Noteer dat eens voor de gein.
Ik wil domweg geen personeel in dienst nemen. In het verleden veel ellende mee gehad, ik ben daar een beetje klaar mee. Ligt ook deels aan mijn zelf. Ik hou graag zelf de controle over de situatie. Bovendien heb ik geen personeel management capaciteiten.
-
- Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s
Ik heb echt geen tijd om door de weeks naar een winkel te gaan. Voor mij zijn koopzondagen echt een uitkomst. Ik woon nu in Frankrijk en daar zijn geen koopzondagen, ik besteed duidelijk minder geld hier aan kleding en zaken voor in huis. Meer koopavonden zou ook ideaal zijn, ik begrijp echt niet waarom al die winkels iedere ochtend van de week open zijn, dan komt er toch helemaal niemand? Als werkende met wat besteedbaar geld zou ik graag na het werk gaan winkelen. Nu koop ik maar gewoon niks!
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ik heb persoonlijk een hekel aan zondag. Simpelweg omdat er niks te doen is, in de zin van: Alle winkels zijn gesloten. (enkele koopzondag daargelaten). Als ik in de markt zou zijn voor een matras, zou ik zeker op een zondagmiddag er op uit willen gaan om naar een matrassenzaak te gaan.
- WJ
Van mij mag het allemaal dicht, dezelfde mensen die nu klagen dat ze op zaterdag nergens tijd voor hebben, hebben het straks op zondag ook niet als het een tweede zaterdag word.
Dagje rust kan geen kwaad voor alle druktemakers tegenwoordig.
Dagje rust kan geen kwaad voor alle druktemakers tegenwoordig.

- Max V
Ik vind het erg prettig dat steeds meer winkels op zondag open zijn. Doordeweeks heb ik nooit tijd om naar de winkel te gaan en zaterdag meestal ook niet. Ja dus!